• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf plantenmest maken van afval

Ray

SHTF Expert
Meststof voor planten kun je zelf eenvoudig maken van afval uit de keuken (hier zonder eerst te composteren). Zelf spaar ik al jaren koffiedik en eierschillen om die reden, maar kwam nu een derde ingrediënt tegen, de bananenschil.

De belangrijkste elementen van meststoffen voor planten zijn Stikstof(N), Fosfor(P) en Kalium(K). Op kant en klare verpakking staat de verhouding van NPK vermeld. Voor verschillende planten of groeistadia gebruik je vaak andere verhoudingen, meer over deze stoffen: http://www.volkstuinvereniging-leusden.nl/index.php/tuin-tips/bodem-verzorging/36-npk

Koffiedik is een uitstekende bron voor stikstof en katten zijn er niet dol op.
Eierschillen bevatten naast calcium, wat langzaam wordt afgegeven vele mineralen zoals kalium, fosfor en selenium (zie ook topic van @Loreen over eierschalen: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/halleluja-eierschalen.344/)
Bananenschillen bevatten kalium en magnesium, bovendien schijnt het ook nog te werken tegen bladluizen.

Dit bij elkaar gegooid in een blender oid en je hebt een drap die direct bij de planten kan. Hier een filmpje van het idee, voor zover het nog niet duidelijk is: http://www.libelletv.nl/serie/lifehacks/milieuvriendelijke-plantenmest/
 

A.N.

Senior Prepper
Er is toch vast nog wel meer keukenafval wat men kan toevoegen?
Of dient het dan wel eerst gecomposteerd te worden?

Koffiedik voeg ik al langer toe aan de planten (mede vanwege de katten die zich er natuurlijk niks van aantrekken)
Maar in combinatie met bananenschil en eierschalen vraag ik me toch af of en wat voor geur dit met zich meebrengt, al ervaring?
 

Ray

SHTF Expert
Er is toch vast nog wel meer keukenafval wat men kan toevoegen?
Of dient het dan wel eerst gecomposteerd te worden?

Koffiedik voeg ik al langer toe aan de planten (mede vanwege de katten die zich er natuurlijk niks van aantrekken)
Maar in combinatie met bananenschil en eierschalen vraag ik me toch af of en wat voor geur dit met zich meebrengt, al ervaring?
Meestal dien je keukenafval eerst te composteren, zomaar wat uienschillen of vers groente afval bij je planten steken, gaat waarschijnlijk wel ruiken, het moet eerst afgebroken worden door de juiste bacteriën, gisten en schimmels voordat de plant er wat aan heeft.

De bananenschil is voor mij nieuw en heb ik ook niet iedere week. Eierschalen stop ik terug in de doos en als ze eenmaal uitgedroogd zijn stamp ik ze fijn. Die ruik ik niet, ook niet als ze weer vochtige aarde tegen komen. Ik vermoed dat bananenschillen niet gaan rotten/ruiken, die dingen breken maar heel langzaam af.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
Na wat zoeken op Google kom ik inderdaad niet meer "ingrediënten" tegen die direct toegevoegd kunnen worden.
Maar wellicht weet iemand anders op het forum nog iets wat niet hoeft te composteren.

Behalve uitwerpselen dan. :lol:
 

Ray

SHTF Expert

Voor buiten prima, maar kamerplanten of zaailingen in de vensterbank? Urine bevat voornamelijk stikstof, geen fosfor of kalium,. Mannen urine is het beste, aangezien mest voor 99% van vrouwelijke dieren komt en die hormonen over vertegenwoordigt zijn (geen grapje).

Na wat zoeken op Google kom ik inderdaad niet meer "ingrediënten" tegen die direct toegevoegd kunnen worden.
Maar wellicht weet iemand anders op het forum nog iets wat niet hoeft te composteren.

Behalve uitwerpselen dan. :lol:

Ook uitwerpselen (mens of dier) kan een plant niet direct opnemen, het moet eerst worden afgebroken door zuurstof minnende micro organismen (vandaar dat je mest niet moet onderspitten).

Voor de veiligheid (parasieten) dien je menselijke ontlasting zelf dubbel te composteren. Dus bv. eerst in je composttoilet, daarna nogmaals op de composthoop. Vergis je niet in de ziektes en parasieten die in mest kunnen voorkomen. Dat is ook de reden dat op de moestuin vaak paardenmest wordt gebruikt. Zou je koeienmest gebruiken en jezelf verwonden kun je daar heftige infecties van oplopen die alleen met sterke antibiotica bestreden kunnen worden. De koeienmest korrels die je in de winkel koopt zijn gesteriliseerd door verhitting.

Ik ken verder ook weinig zaken die je direct als plantenvoeding kunt gebruiken, die bananenschil was nieuw voor me, vandaar dit topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Erny

Last (wo)man standing
Laat SuusP van het Moestuinforum nou een prachtig documentje over "zelfmaak bemesting en bestrijding" gemaakt hebben. :)

https://docs.google.com/document/d/1tx5vKoRSJCco3Do35Mkpgn-onBp29TQaa4KYffTWOJ0/edit

Eierschalen stamp ik ook fijn (in een groot olijvenblik) en dat gaat deels door de compost en deels uitgestrooid in de moestuin.

Hier nog een link naar het befaamde "Noekepoekensap". (Ingrediënten: koffie, bier, ammonia, water en bitterzout (Magnesium Sulfaat) en eventueel een aspirientje).

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/noekenpoekensap-maken-voor-bemesting.927/#post-11109
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Laat SuusP van het Moestuinforum nou een prachtig documentje over "zelfmaak bemesting en bestrijding" gemaakt hebben. :)

https://docs.google.com/document/d/1tx5vKoRSJCco3Do35Mkpgn-onBp29TQaa4KYffTWOJ0/edit

Eierschalen stamp ik ook fijn (in een groot olijvenblik) en dat gaat deels door de compost en deels uitgestrooid in de moestuin.

Hier nog een link naar het befaamde "Noekepoekensap". (Ingrediënten: koffie, bier, ammonia, water en bitterzout (Magnesium Sulfaat) en eventueel een aspirientje).

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/noekenpoekensap-maken-voor-bemesting.927/#post-11109

Dat document van SuusP is een goudmijntje voor preppers met een moestuin! Meteen gedownload. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Nooit geweten, dacht altijd dat het zo te gebruiken was.

Je moestuin als toilet gebruiken gaat vrij snel fout om meerdere redenen. Het afvoeren/verwerken van menselijke uitwerpselen is een onderwerp apart in de prepperswereld. Op korte termijn volstaat 'als chemisch afval' veilig opslaan bij een bug-in, op lange termijn moet je het gaan verwerken. Composttoilet en composthoop zijn dan op kleinschalig gebied de handigste oplossing. Op grote schaal, geen idee, dat wordt nog een heel probleem bij een SHTF. Zie de mensen al vanaf hun balkons ouderwets de boel over de reling kieperen en binnen een paar weken heb je golven van ernstige ziektes die je alleen in ontwikkelingslanden nog kent, cholera e.d. Staat behoorlijk wat over geschreven op dit en het oude forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
...
Op grote schaal, geen idee, dat wordt nog een heel probleem bij een SHTF.
Zie de mensen al vanaf hun balkons ouderwets de boel over de reling kieperen en binnen een paar weken heb je golven van ernstige ziektes
...
Doet me denken aan de plaatjes uit de geschiedenisboeken.

En op grote schaal doet me denken aan scouting kamp. Gat graven, houten kist met gat & deksel eroverheen, tentje, en na 2 weken weer dichtgooien.
Zal ook nooit vergeten dat er eentje op zat terwijl het stormde, de tent in stortte en zij het tentzeil om zich heen sloeg om rustig de boodschap af te maken :lol:

Maar goed, ik dwaal alweer redelijk af.
 

pdbouw

Prepper
ik gebruik brandnetels pluk die en knip het in stukken dan in een emmer met water afdekken met deksel of plastic plm 2 weken wachten , stinkt goed , en dan het water aan de planten geven , een geweldige voeding voor de planten ,en je kunt ook nog bv as van de houtkachel rond de planten strooien doet het ook goed voor de planten
 

Ray

SHTF Expert
ik gebruik brandnetels pluk die en knip het in stukken dan in een emmer met water afdekken met deksel of plastic plm 2 weken wachten , stinkt goed , en dan het water aan de planten geven , een geweldige voeding voor de planten ,en je kunt ook nog bv as van de houtkachel rond de planten strooien doet het ook goed voor de planten

De bekende brandnetelgier, goed voor meerdere dingen, veel beestjes moeten er ook niets van weten.
As heb ik hier eens via het forum laten 'opsparen', om te gebruiken bij het klaarmaken van een stukje moestuin. As bevat veel kaliumzouten, het moet wel van mooi schoon hout komen.
 
Bovenaan