• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zijn er leden met een pelletkachel?

Ray

SHTF Expert
Even opletten als je een pelletkachel bezit, ze blijken lang niet altijd juist geïnstalleerd en onderhouden. In twee jaar tijd alleen al in de drie noordelijke provincies 70 branden hierdoor. Ook blijkt informatie van zelfs de brandweer in het verleden niet te kloppen, dus wellicht handig om het allemaal nog eens na te kijken.

De Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK) zegt dat er sinds de introductie van subsidie voor pelletkachels in 2016 waarschijnlijk honderden branden waren in het hele land.
Bron: https://nos.nl/artikel/2315738-bran...-alarm-over-gesubsidieerde-pelletkachels.html
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Pelletkachel, houtkachel of openhaard het belangrijkste is dat je hem goed aansluit met een lang trekkend rook kanaal tot boven je dak.

Nagenoeg alle branden zijn onstaan door een verkeerde montage, kort rookkanaal, horizontaal door de muur etc. Etc.

Daarnaast kiezen mensen vaak voor goedkoop i.p.v. een vakman. De man gisteren op tv had een kachel gekocht die met installatie op 1500€ kwam. Hij kreeg van de overheid nog 500€ subsidie terug.

De installateur had in eerste instantie door de muur een kort rookkanaal gemaakt met veel bochtenwerk. Na klachten heeft hij de pijp verlengd tot halverwege de woning (dus wederom niet tot boven het dak). Dat krijg je dus wanneer je voor goedkoop gaat. De installateur gaat dan bezuinigen op bijvoorbeeld het rookkanaal.

Een man van de brancheorganisatie gaf aan dat je bij een goede pelletkachel eerder moet denken aan een goede kachel van 1500€ en dat je voor installatie ongeveer nogmaals 1500€ kwijt bent.

Dan zo min mogelijk bochtenwerk, recht omhoog tot boven je dak.
 

Ray

SHTF Expert
Het lullige is natuurlijk, dat nu blijkt dat je rookafvoer voor een pelletkachel ook tot boven het dak moet. Daar werd eerder andere informatie over verstrekt, zelfs door de brandweer notabene.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Volg dit eens even.
Want gas en electro is niet stabiel en veel te duur.
Is het na te gaan wanneer je de investering er ongeveer uit hebt?

Dat ligt aan je verbruik en wat je momenteel betaald voor je warmte en hoeveel pellets je denkt te verstoken.

Bijv. https://www.pelletkachelkiezen.nl/w...6YZFZpZZGAMeTxh9zrVD3RLtGwLSWqVkaAjlaEALw_wcB

Maar als bijvoorbeeld bij mijn maat stookt hij ook zijn radiatoren ermee warm. Je kunt zelfs een warm watervat of buffervat warm stoken, zodat je nog meer bespaard.
 

Geert m

Prepper
Van de gegeven link eens de informatie zitten lezen.
Klinkt wel interessant wetende dat de vrouw wel van warm houd en we nu op 160 euro stookkosten zitten met alleen gas.(is ook fornuis erbij)
We hebben vloer verwarming maar die zou dan mooi laag kunnen en dit erbij.

Nu alleen de vrouw we hebben een kleine rondrennen moet er dan ook een hek om de kachel of is de verbranding zo ver intern het systeem dat dat niet nodig is?

Mvg

Geert
 

Johan1952

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Van de gegeven link eens de informatie zitten lezen.
Klinkt wel interessant wetende dat de vrouw wel van warm houd en we nu op 160 euro stookkosten zitten met alleen gas.(is ook fornuis erbij)
We hebben vloer verwarming maar die zou dan mooi laag kunnen en dit erbij.

Nu alleen de vrouw we hebben een kleine rondrennen moet er dan ook een hek om de kachel of is de verbranding zo ver intern het systeem dat dat niet nodig is?

Mvg

Geert

Voor iedereen die een pelletkachel heeft of overweegt aan te schaffen: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/honderden-woningbranden-door-gesubsideerde-pelletkachels.


Wellicht kan dit artikel van 21 december helpen de juiste keuze of acties te (onder)nemen.
 

Geert m

Prepper
Blijft dus lastige keuze .
Mensen voor mensen tegen.
Wel goed niet goed.
Zoals ik nu lees kan het oke zijn mits s s invullen op wat je al heb.
 

Marcogs

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Capture.PNG Zijn er toevallig meer mensen die gekeken hebben naar een rocketstove met pellethopper?
Deze heb ik al een aantal jaar probleemloos draaien.
Loopt op hout of pellets en werkt geweldig. Geen elektronica, maar gewoon zwaartekracht.

De foto is even gepikt van de site waar je de originele kunt kopen, maar kopen is een vies woord en daarom zelf nagemaakt.
Van die van mij nu op het werk even geen foto van. Vandaar even deze.

[MOD] @Marcogs Ik heb je foto even in de post gezet. Na het uploaden moet je (via webbrowser) klikken op 'volledige afbeelding' om hem in de post weer te geven ipv als bijlage. [MOD]
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Marcogs, ik hoop dat het goed werkt want verder vind ik het een lelijk ding.:thumbsup:

Vraagje.
Is het de bedoeling dat je dan houtsnippers in de hopper doet ter grootte van een pellet?
 

Marcogs

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Marcogs, ik hoop dat het goed werkt want verder vind ik het een lelijk ding.:thumbsup:

Vraagje.
Is het de bedoeling dat je dan houtsnippers in de hopper doet ter grootte van een pellet?

Nee, de hopper gooi je vol met pellets en als je hout wil stoken dan til je de hopper er vanaf en kun je houtjes stoken.
Ach en dat lelijke, stel dat je pellets wilt stoken en je kan kiezen tussen een (goede) pellet kachel die minimaal 2000,- kosten of je bent in de gelegenheid om er een zelf te maken voor een fractie van de prijs.
Daarnaast, die van mij staat in mijn werkplaats, dus hoeft ie alleen maar functioneel te zijn.

Zeker mee eens dat hij niet de uitstraling heeft van bijv een mooie speksteen kachel.
Ik heb deze bij mij in huis staan en die wil m'n vrouw ook niet ruilen voor "zo'n lelijk ding" hahaha
Capture.PNG


Via onderstaand filmpje kwam ik op het idee.

Ik maak ze zelf al jaren, maar met die invoertube (vanaf 3.33m) werkt het helemaal ideaal.

Ooit ben ik begonnen met een enorme rocketstove gemaakt van een "stukje" olieleiding van het werk.
Dit beest verwarmde m'n werkplaats (9x5 en 7 hoog) binnen een uur tot 30gr als het moest.
Woog meer dan 150kg en staat nu bij de scouting de boel te verwarmen.
IMG_0017.jpg
 

Marcogs

Senior Prepper
Wat kost een zak pellets van 15kg vandaag de dag in nl. ?
Ik heb 4.25€ betaald vandaag in VL
Doe je afhankelijkvan hoe fanatiek je stookt tussen de 6 en 12uur mee.
Mijn pellets hoef ik niet te kopen, dat scheelt. Ik krijg ze van iemand die bij een energiecentrale werkt ;);)
Dat is wel eindig en daarom zijn we bezig om zelf pellets te gaan maken.
 

Flos

SHTF Expert
Doe je afhankelijkvan hoe fanatiek je stookt tussen de 6 en 12uur mee.
Mijn pellets hoef ik niet te kopen, dat scheelt. Ik krijg ze van iemand die bij een energiecentrale werkt ;);)
Dat is wel eindig en daarom zijn we bezig om zelf pellets te gaan maken.
Een foto van het apparaat waar pallets mee maakt zou leuk zijn.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
https://www.mandoka.com/pelletpersen.html

@Flos , hier zie je wat voorbeelden. Maar er komt best wat voor kijken.

Belangrijk is goed basismateriaal te hebben met de juiste vochtigheidsgraad.

Daarnaast heb je verschillende matrijzen voor de grootte van de pellets.

En de 230V versies werken eigenlijk niet goed, neem een 400V versie die krachtiger is.

Ik heb uitvoerig contact gehad met dit bedrijf maar mijn basishout zou olijfhout zijn en dat is te hard voor deze machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan