• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zilver en goud als ruilmiddel

drent

Diehard Prepper
Als je goud/zilver wil gebruiken om te ruilen na shtf, kies dan voor een vorm die herkenbaar is en vaak liefst religieuze afbeelding heeft. Crisis laat mensen vaak terug grijpen op jeugd ivm veilig gevoel en kerk hoort daar nog steeds vaak bij. Brokjes metaal met een of ander stempel zullen veel mensen niet herkennen en de achterdocht kost je je onderhandelingsmogelijkheid als je niet weggejaagd wordt wegens vermoeden bedrog. Ga uit van wat massa weet, niet wat jij als expert herkent als waardevol. Sierraden en munten weer wel, kan zelfs dat je euromunten lang interessant zijn voor kleine transacties, zilver is snel te veel voor zeg 2 eieren en vaak zal je met veel verschillende mensen ruilen/handel drijven om genoeg variatie in je dieet te krijgen.
10, 20 en 50 cent bevatten daarnaast 89% koper (ook wel noors goud geheten), koperen munten waren de kleinste betaaleenheden in het verleden. Inmiddels zijn 1, 2 en 5 cent staal, koper werd te duur, munt zou dan meer waard zijn aan grondstof dan er waarde op staat. Al is ook daar goed mogelijk dat mensen eerder de 1,2 en 5 cent munten als koper herkennen wegens de kleur.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Als je goud/zilver wil gebruiken om te ruilen na shtf,

Ga uit van wat massa weet, niet wat jij als expert herkent als waardevol.

Mee eens, de keuze voor Europese zilveren/gouden munten geniet dan ook wel de voorkeur. Al heeft de Canadese Maple Leaf ook in Europa een grote bekendheid. Bovendien wordt Canada gezien als een betrouwbaar land wat in tijden van crisis ook weer meeweegt in de aanvaardbaarheid ( waarde) van de munt. Ongeacht de waarde van de munt denk ik dat de afbeelding ook een waarde in zich heeft.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik ben momenteel bezig me te orienteren op Goud en Zilver als een ruilmiddel en spaarmethode.

Nu vroeg ik me af wat/waar ik het beste kan kopen. Ik heb de nodige topics in dit deel al door gelezen maar ik kwam er niet helemaal uit. Sommige mensen geven de voorkeur aan munten vanwege herkenbaarheid, maar munten zijn relatief duur. Ook kleine baren zijn vrij duur en daarnaast kom ik online een sterk wisselend aanbod met sterk wisselende prijzen tegen.

Ik kwam zelf nu deze multibaar tegen via een bedrijf wat @Harry Nack had genoemd in een andere topic https://www.tov-hazel.com/shop/goudbaren/shop_goudbaren/10-x-1-gram-gouden-combibaar/
Dit is een combibaar van 10x 1 gram goud, met een toeslag van grofweg 20% (op de spotprijs). Dat is nog steeds vrij veel, maar een stuk minder dan ik bij andere aanbieders tegenkom. Nu is mijn vraag;
- Is zo'n combibaar (naar jullie mening) herkenbaar genoeg/betrouwbaar genoeg om te verhandelen?
- Is het de meerprijs waard (zo'n combibaar kost effectief 50 euro meer voor 10 gram dan 1 baartje van 10 gram), maar dan kun je hem wel door 10 delen.

Daarnaast zat ik te denken om als aanvulling wat zilveren munten te halen - zo bekend en zuiver mogelijk - bijvoorbeeld de Troy ounce Maple Leaf. Dit is qua prijs wel iets ongunstiger. Voor 25 Munten betaal je via bovenstaande site ongeveer 410 euro terwijl ze volgens de zilverkoers 325 euro waard zouden zijn. Dus dat is grofweg 25% op de spotprijs.

Echter dan heb je wel een mooie balans tussen een Zilveren muntje wat nu ongeveer 15 euro waard is en goudbaartjes van ongeveer 40 euro waarde. Wie weet hier wat zinnigs over te zeggen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Momenteel staat goud op een piek, dus nu kopen zou niet slim zijn tenzij he verwacht dat op korte termijn de pleuris uitbreekt.

Een combi bar zou ik nooit kopen vanwege de prijs en ik heb dan ook nog nooit een verhaal gehoord over iemand die de bar gebroken heeft en er serieus geld voor heeft gekregen. Ik ga altijd voor wat grotere bars vanaf 20 gram.

Munten zowel zilver als goud zijn mijn wisselgeld en/of sloopgoud.
 

Preppertt

Senior Prepper
Je weet pas dat het een piek is als de prijs weer naar beneden gaat, natuurlijk. Stijgende markt is uiteraard wel verraderlijk om te kopen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Klopt, maar ik volg het goud al een paar decennia. Niet alleen de goudkoers zelf maar ook i.c.m. met de dollar/euro (gulden) verhouding.

Goud staat op bijna 40k de kilo in Euro's, terwijl mijn aankoop moment onder de 33k ligt. De koers is niet alleen hoog, maar ook de euro staat laag t.o.v. de dollar. Om te kopen zie je dat liever andersom. Zilver is echter wat achtergebleven dus als ik zou moeten kopen was het zilver.

Maar "beter duur als niet te koop" zeggen wij ook wel eens. Er zijn preppers die maandelijks zilver of goud aanschaffen voor een vast bedrag, wat de prijs ook is. Dus gemiddeld hebben ze dan gekocht tegen een gemiddelde koers.

Een goed moment om nu je oude sloopgoud te verkopen tegen een hoge koers.
 

Henk88

Diehard Prepper
Momenteel staat goud op een piek, dus nu kopen zou niet slim zijn tenzij he verwacht dat op korte termijn de pleuris uitbreekt.

Een combi bar zou ik nooit kopen vanwege de prijs en ik heb dan ook nog nooit een verhaal gehoord over iemand die de bar gebroken heeft en er serieus geld voor heeft gekregen. Ik ga altijd voor wat grotere bars vanaf 20 gram.

Munten zowel zilver als goud zijn mijn wisselgeld en/of sloopgoud.
Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel vermogend ben, dus 20 gram vind ik al best veel :lol:. Maar los daarvan, is dat ideaal als ruilmiddel? Ik bedoel 20 gram vertegenwoordigd nu ongeveer 800 euro, zelfs als goud een stuk minder waard wordt ten opzichte van brood of eieren blijft dat vrij veel of niet?

Overigens bedankt voor de tip over de koers, ben er zelf nog niet helemaal ingedoken. Ik wil sowieso wel een voorraadje aanleggen, maar als dat tegen een gunstige koers kan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Dus wellicht dan eerst wat investeren in zilver dan.
 
Bovenaan