Berkensap

Discussie in 'Tuinieren' gestart door Erny, 2 februari 2016.

1. Erny

Erny Prepper goeroe

Op Preppers.nl is een heel mooi topic over het zelf winnen van Berkensap. :cool:

http://preppers.nl/forum/threads/5368-Berken-sap?highlight=berkensap

Naar aanleiding daarvan heb ik dit jaar ook het plan opgevat om dat te gaan proberen bij mijn Berkebomen.

Het ideale moment daarvoor is als de sapstromen nét zijn gaan lopen. Dit zou ergens in februari/maart moeten gebeuren.

Dit topic is om op dit forum verder te gaan en samen in de gaten te houden of het al taptijd is. Dit tijdstip zal voor mij, in het Noorden, waarschijnlijk later zijn als bij onze Zuiderburen.

En ook informatie over het oogsten, bewaren, gebruik etc van het sap is welkom.:)

Hier nog een leuke pagina over Berkensap:

http://home.scarlet.be/pedroalco/Kr...ei/Berkensap_aftappen/berkensap_aftappen.html

Highway vindt dit leuk.
  2. Myronprps

Myronprps Diehard Prepper

heb hier een klein treurberkje bij huis staan waar binnen 1 dag ongeveer 2l van af kwam. Wel lekker om te nippen maar het is geen water haha.

Ben benieuwd hoe het gaat. Ik heb geoogst via een tak en niet in de boom zelf.

3. dubbel0

dubbel0 Prepper goeroe

volgens mij maakt m'n ouwe heer er "berkenwijn" van, maar hert fijne is me onbekend

4. Vempain

Vempain Diehard Prepper

Zelf wil ik dit jaar gaan proberen om wat berkensap in te gaan dikken tot een siroop en hopelijk op die manier wat langer bewaren:thumbsup:
    Al heb ik ook een keer op een meeting van preppers.nl een glaasje berkenjenever geproefd die een medeprepper had gemaakt en dat was nog best lekker, zeker wanneer je bedenkt dat ik jenever eigenlijk juist helemaal niet zo lekker vind:rolleyes:

Erny en Flos vinden dit leuk.
  5. InfernoSis

InfernoSis Prepper goeroe

6. Vempain

Vempain Diehard Prepper

Ik ga er ook van uit dat er heel wat liters nodig zijn en heb je wel een aantal berken nodig aangezien je ook een groot gedeelte voor de boom zelf moet bewaren.

7. Sun Beh Nim

Sun Beh Nim Last (wo)man standing

Nog nooit gehoord van Berkensap, zal dit draadje blijven volgen, ben benieuwd:eek:

Ray vindt dit leuk.
  8. Roel

Roel Prepper goeroe

Ik heb een paar jaar geleden 30 liter sap ingekookt en hield er een bierflesje vol heerlijke siroop aan over... ja het kost tijd om dit te maken... :)

BILD3711.JPG

Mayo, Highway en Erny vinden dit leuk.
  9. fris9

fris9 Prepper

is dit niet de basis van aspirine (paracetemol)?

10. Tanfana

Tanfana Last (wo)man standing Admin

Ik denk dat je wilg bedoelt als basis van paracetamol

11. Ray

Ray SHTF Expert Admin

Eehh, paracetamol en aspirine zijn twee compleet verschillende stoffen.

Wilg bevat salicine, werking van die stof lijkt op aspirine: https://nl.wikipedia.org/wiki/Salicine
    Door eerst salicine uit wilg te isoleren en later salicinezuur te synthetiseren is aspirine (Acetylsalicylzuur) uitgevonden.

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35809-wilg-van-plant-tot-aspirine.html

Mayo en Tanfana vinden dit leuk.
  12. Roel

Roel Prepper goeroe

Ik zou je opmerking nog een beetje willen aanvullen @Ray, de naam aspirine komt van (moeras)spirea. Al in het Neolithicum werd deze geneeskrachtige plant gebruikt tegen allerlei kwalen. Residu van spirea is o.a. gevonden aan de binnenzijde van een drinkbeker op de Hebriden. Er zit veel salicylaldehyde in, significant meer dan de wilg per gewichtseenheid levert. De enige reden dat wilg de meest voorkomende leverancier van deze stof is geworden is het simpele feit dat je deze boom haast overal kunt vinden.

Mayo, Erny en Ray vinden dit leuk.
  13. JohnVonSchutz

JohnVonSchutz Senior Prepper

Goeroe ray mears vriest graag wat berkensap in en de ijsklontjes gebruikt hij in zn whisky

Nomad en Erny vinden dit leuk.
  14. Roel

Roel Prepper goeroe

Ja en niet het blaadje munt vergeten....:)

15. fris9

fris9 Prepper

juist

16. Roel

Roel Prepper goeroe

Zoals @Ray al schreef, wilg=aspirine, niet paracetamol.

17. Nomad

Nomad Diehard Prepper

Bijzonder leuk topic @Erny. Ik wist dat dit kon, maar heb er nooit wat mee gedaan.
    Ik zal eens kijken of ik een berk in m'n bos heb staan.
    Dan gaan we dit eens proberen.

Dit gaan we zeker weten eens proberen!

18. JohnVonSchutz

JohnVonSchutz Senior Prepper

En wat roel al zei een blaadje munt.

Laat even weten wat je er van vindt

19. InfernoSis

InfernoSis Prepper goeroe

Berken zullen er hier nooit komen, want de vriend is allergisch aan berken. Spijtig, want het moet wel leuk zijn.

20. kleinkonijn

kleinkonijn Prepper

Dan heb ik een tip voor haar. Ik ben zelf ook allergies voor de pollen van de berk. Toch drink ik elk voorjaar berkensap (wel met mate, anders reageer ik er allergies op). Sinds ik dat doe, heb ik veel minder last van de berkepollen.

Mayo, Tanfana en Ray vinden dit leuk.