• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Berkensap

Erny

Last (wo)man standing
Op Preppers.nl is een heel mooi topic over het zelf winnen van Berkensap. :cool:

http://preppers.nl/forum/threads/5368-Berken-sap?highlight=berkensap

Naar aanleiding daarvan heb ik dit jaar ook het plan opgevat om dat te gaan proberen bij mijn Berkebomen.

Het ideale moment daarvoor is als de sapstromen nét zijn gaan lopen. Dit zou ergens in februari/maart moeten gebeuren.

Dit topic is om op dit forum verder te gaan en samen in de gaten te houden of het al taptijd is. Dit tijdstip zal voor mij, in het Noorden, waarschijnlijk later zijn als bij onze Zuiderburen.

En ook informatie over het oogsten, bewaren, gebruik etc van het sap is welkom.:)

Hier nog een leuke pagina over Berkensap:

http://home.scarlet.be/pedroalco/Kr...ei/Berkensap_aftappen/berkensap_aftappen.html
 

Myronprps

Prepper goeroe
heb hier een klein treurberkje bij huis staan waar binnen 1 dag ongeveer 2l van af kwam. Wel lekker om te nippen maar het is geen water haha.

Ben benieuwd hoe het gaat. Ik heb geoogst via een tak en niet in de boom zelf.
 

Vempain

Prepper goeroe
Zelf wil ik dit jaar gaan proberen om wat berkensap in te gaan dikken tot een siroop en hopelijk op die manier wat langer bewaren:thumbsup:
Al heb ik ook een keer op een meeting van preppers.nl een glaasje berkenjenever geproefd die een medeprepper had gemaakt en dat was nog best lekker, zeker wanneer je bedenkt dat ik jenever eigenlijk juist helemaal niet zo lekker vind:rolleyes:
 

Ray

SHTF Expert
is dit niet de basis van aspirine (paracetemol)?
Ik denk dat je wilg bedoelt als basis van paracetamol

Eehh, paracetamol en aspirine zijn twee compleet verschillende stoffen.

Wilg bevat salicine, werking van die stof lijkt op aspirine: https://nl.wikipedia.org/wiki/Salicine
Door eerst salicine uit wilg te isoleren en later salicinezuur te synthetiseren is aspirine (Acetylsalicylzuur) uitgevonden.

Van wilg tot aspirine
Tussen1826 en 1829 werd een farmacologisch actief bestanddeel door Italiaanse, Duitse en Franse wetenschappers geïsoleerd. Tien jaar later, in 1838, werd salicylzuur verkregen uit salicine door de Fransman Piria en in 1852 werd salicylzuur voor het eerst geheel gesynthetiseerd door de Duitser Gerland en een jaar later synthetiseerde de Fransman Gerhardt acetylsalicylzuur. In 1876 rapporteerde Maclagan in the Lancet de succesvolle behandeling van acute en subacute reuma met salicine. In hetzelfde jaar werden door de Duitse artsen Stricher en Reiss de eerste meldingen gemaakt van de klinische toepassing van salicylzuur bij reumatische aandoeningen. Dat werd dan later het nu beroemde medicijn aspirine.
Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35809-wilg-van-plant-tot-aspirine.html
 

Roel

Mankinds only hope
Ik zou je opmerking nog een beetje willen aanvullen @Ray, de naam aspirine komt van (moeras)spirea. Al in het Neolithicum werd deze geneeskrachtige plant gebruikt tegen allerlei kwalen. Residu van spirea is o.a. gevonden aan de binnenzijde van een drinkbeker op de Hebriden. Er zit veel salicylaldehyde in, significant meer dan de wilg per gewichtseenheid levert. De enige reden dat wilg de meest voorkomende leverancier van deze stof is geworden is het simpele feit dat je deze boom haast overal kunt vinden.
 

Nomad

Diehard Prepper
Bijzonder leuk topic @Erny. Ik wist dat dit kon, maar heb er nooit wat mee gedaan.
Ik zal eens kijken of ik een berk in m'n bos heb staan.
Dan gaan we dit eens proberen.

Goeroe ray mears vriest graag wat berkensap in en de ijsklontjes gebruikt hij in zn whisky

Dit gaan we zeker weten eens proberen!
 

kleinkonijn

Elementary prepper
Berken zullen er hier nooit komen, want de vriend is allergisch aan berken. Spijtig, want het moet wel leuk zijn.
Dan heb ik een tip voor haar. Ik ben zelf ook allergies voor de pollen van de berk. Toch drink ik elk voorjaar berkensap (wel met mate, anders reageer ik er allergies op). Sinds ik dat doe, heb ik veel minder last van de berkepollen.
 
Bovenaan