• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

martin

Mankinds only hope
Een prepper zou vooruit moeten kijken en laat ik mijn glazen bol eens raadplegen op het gebied van de energie chaos die in mijn ogen dit jaar zal ontstaan tijdens de zomer.

Hoewel ik normaal gezien iedere zin voorzie van "ik denk" en "volgens mij" ga ik dit achterwege laten omdat het in mijn ogen een gegeven is. (en jullie mogen me in december 2022 compleet uitlachen indien ik de plank mis heb geslagen.)

Wat zijn de problemen ?
Ondertussen hebben flink wat huishoudens zonnepanelen en zoals bekend schijnt de zon alleen overdag. Nu hebben we tot nu toe het geluk dat de energiebehoefte overdag voor bedrijven hoger is dan in de nacht. Voor huishoudens is dat iets aan het verschuiven.

Vroeger ging de wasmachine aan in de avond. Tegenwoordig maakt het niks meer uit en gaat die wasmachine aan op het moment dat hij vol is.

Door de energietransitie krijgen we te maken met een enorme toename aan elektriciteit. Hieraan gekoppeld een flinke afname van gas en overige brandstof.

Dankzij de elektrische auto en de warmtepomp krijgen we een stijging van het stroomverbruik wat aanzienlijk zal zijn. Om dit te compenseren zullen we(hebben we) flink wat zonnepanelen gaan aanschaffen(aangeschaft). Maar als we het even doorrekenen is het huidige stroomnetwerk helemaal niet geschikt om deze toename in zowel levering als afname op te vangen.

Wat gaat er dan gebeuren?
Er zullen momenten ontstaan dat er meer energie het net op zal worden gestuurd dan er zal worden afgenomen. Dit gaat resulteren in storingen. Denk aan dagen met extreem veel zon in combinatie met wind. Als dit gaat plaatsvinden op een moment dat de energieafname minimaal is krijg je een probleem.

Hoe kan je dit oplossen?
Dat gaat lastig worden. Want je kunt niet zo makkelijk de stekker uit een zonnepark of windmolen trekken. Ik verwacht dat de prijzen op dit soort momenten negatief zullen worden in de hoop dat iedereen zijn elektrische auto gaat opladen en/of de airco zal aanzetten.

Dit is toch te gek voor woorden?
Dat lijkt me wel. Maar dat is dus hetgeen je krijgt als je niet vooraf nadenkt over de gevolgen van bepaalde beslissingen. De spreuk 'je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt' is hierop van toepassing. Je kunt niet de mensen van het gas af halen als de infrastructuur van het elektrisch net hierop niet is afgestemd.

Was dit te voorkomen?
Uiteraard. Men had 5 jaar geleden het energiekabelnetwerk moeten verbeteren. En los hiervan had men moeten nadenken hoe men een overproductie van energie kan opslaan in een energiebuffer zodat deze in de nacht kan worden gebruikt voor de levering. (denk hierbij aan het oppompen van water in een stuwmeer en deze in de avond weer laten leeglopen door een waterkrachtcentrale)

En wat moet ik met deze info als prepper?
Ik zou me wat meer focussen op storingen in het stroomnetwerk. Wat is de impact in jouw situatie?

En wat moeten we met dit draadje?
Ik wil de meldingen op nu.nl die de komende maanden zullen worden gepost hier in linken.
En ideeën uitwisselen hoe je om moet gaan met dit probleem c.q. kans.

Negatieve energieprijs is uiteraard alleen voor mensen met een dynamisch energiecontract. Op dit moment redelijk nieuw maar in mijn ogen zal dit de nieuwe standaard worden (energieprijzen per uur i.p.v. per jaar).
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik weet niet of er perse komende zomer al energieproblemen zullen ontstaan, dit zal ook afhangen van het weer. Maar het lijkt me wel aannemelijk dat we de komende jaren in toenemende mate te maken krijgen met energietekorten en storingen.

Een goede budget oplossing voor dit probleem lijkt mij een 12V stroomnetwerk. Een 230V powerwall is een mooiere maar prijzige oplossing en stroom opwekken met bijvoorbeeld hout, gas of benzine is vaak ook niet praktisch.

Met 1 of 2 flinke zonnepanelen op een schuurtje en een 12V lithium accu kun je voldoende stroom genereren om in ieder geval verlichting, een laptop en een 12V koelkast/vriezer van stroom te voorzien. Met een beetje knutselwerk kun je misschien ook je elektrische gereedschap of C.V. van stroom voorzien. Dat lijkt me voldoende om te anticiperen op een stroomstoring van een paar uur of enkele dagen. Koken op elektra blijft natuurlijk lastig gezien het hoge energieverbruik dus ik zou ervoor kiezen om te koken op gas, hout of benzine.

Ik ben hier zelf nu ook wel meer over aan het nadenken. Ik heb nu wel een Usb zonnepaneeltje, een Usb windgenerator en een paar flessen spiritus maar dat is enkel genoeg om een paar dagen te kunnen koken en je telefoon op te laden. Ik wil in ieder geval wel investeren in een houtkachel en een benzinebrander met een voorraadje hout en benzine zodat ik in ieder geval langere tijd kan koken zonder gas of stroom. Daarnaast wil ik graag een 12V netwerk maar als je dit netjes en goed wilt aanleggen ben je toch snel 1500 tot 2000 euro kwijt inclusief accu en zonnepanelen dus hier moet ik nog even voor sparen :fluit:
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een zooitje geworden. Jarenlang heeft de overheid subsidies lopen uitdelen voor zonnepanelen, terwijl het stroomnet er niet voor gebouwd is. Dit terwijl je bent verplicht bent je zonnepanelen aan te melden en aan te sluiten op het stroomnet. Volledig zelfvoorzienend zijn door opslag in eigen batterijen schijnt niet te kunnen of zelfs mogen. Dit heeft weer als gevolg dat veelal de zonnepanelen door het net worden uitgeschakeld om overbelasting van het net te voorkomen. Op piekmomenten wordt het terugleveren van energie gewoon keihard geblokkeerd.

Voordeel hier van is dat we ons geen zorgen hoeven te maken over stroomstoringen door overbelasting. Het probleem van teveel zonnepanelen bestaat al namelijk en dat wordt al opgelost door de netbeheerders. Het nadeel is dat mensen geen rendement uit hun zonnepanelen halen. Dure aanschaf gedaan, maar vervolgens kunnen ze hun opgewekte stroom niet kwijt en zullen ze het vooralsnog moeten doen met grijze energie van de netbeheerders. Daardoor blijft groene energie ook duur, is het niet aantrekkelijk over te stappen en komt verduurzaming op een laag pitje te staan.

Het is een lachertje en eigenlijk pure oplichterij. Sinds de oorlog in Oekraïne is uitgebroken willen de netbeheerders ineens wél gaan investeren in uitbreiding van het net. Een proces wat jaren gaat duren, zijn ze veel te laat mee. Complete mismanagement vanuit de overheid, die hun subsidies en plannen voor verduurzaming niet hebben afgestemd met de netbeheerders en leveranciers.

Maar storingen in het net zullen zich niet zo snel voordoen. Die beveiliging is er al.

Als gebruiker van stadswarmte kom ik er zelf ook behoorlijk bedrogen uit trouwens. Die prijzen stijgen door een slecht opgestelde wet even hard mee met de gasprijzen. Dus in die zin merk ik nauwelijks voordeel van zo’n gasvrije woning. En particulieren die een warmtepomp willen laten installeren? Vergeet het maar, daar zijn te weinig pompen en monteurs voor. Voorlopig zitten we nog wel even vast aan torenhoge prijzen en oom Vladdie.

Als je de overstap op zonnepanelen maakt dan zul je er toch echt een flinke accu bij moeten kopen om in ieder geval de stroom op te kunnen slaan die door het net geweigerd wordt, maar dat is een stap die veel mensen over lijken te slaan. Zo’n thuisaccu kost dan ook al snel tussen de €7000 en €9000 om een gemiddeld dagelijks huishouden draaiende te kunnen houden, terwijl je in de wintermaanden veel te weinig energie opwekt om dit te kunnen doen.

Een hybride systeem van zonnepanelen en windturbines is voor Nederlands klimaat veel interessanter, maar simpelweg nu nog veel te duur in de aanschaf voor de particulier. Ik zie het dus nog allemaal niet zo snel gebeuren dat we de komende jaren massaal overstappen naar duurzame energie.

Maar wel een interessant draadje om verontrustende signalen in te delen en preppen voor een grid down is altijd een goed idee, wat de oorzaak ook moge zijn.
 

logan1202

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het enige wat je de regering of eigenlijk de EU kan verwijten is dat ze de boel verkocht hebben. Wat op kosten van de belastingbetaler gebouwd is werd voor een appel een een ei verkocht aan partijen die alleen naar de winst keken en niet vooruit. Om het vervolgens door te stoten naar een ander.
Waar je vroeger op iedere hutje op de hei een aansluiting kon krijgen mag je nu blij zijn als het voor hun "rendeert" om dit te krijgen.
Daarnaast is het aan elkaar koppelen van heel Europa in mijn opinie niet het beste idee, waar een fout aan de andere kant van Europa ons net plat legt.

De mogelijkheden om zelf ( een deel van) je stroom op te slaan zijn er en worden alleen maar beter, zeker omdat het mee lift op de elektroauto.
Maar tenzij er projecten zijn waar ik niet van weet( wat niet zo heel moeilijk is) lijkt het mij dat er veel geld gaat naar panelen en molens maar weinig naar opslag. En projecten die er zijn lopen tegen een muur van wetgeving. Want we willen zo graag groen zijn, alsof het stoppen van druppelen de ondergang stopt terwijl aan de andere kant wan de wereld gewoon de kraan open staat.

Er zijn subsidies voor panelen en een accu. De EU betaald voor de helft. MAAR dan mag je 5 jaar niets veranderen aan. Dus een uitbreiding om helemaal onafhankelijk te worden moet 5 jaar wachten en dan is de techniek misschien wel zo ver dat het niet past op wat er nu staat. En het moet aangelegd worden door een firma, die dan wel "turn key" levert, maar een wachtrij heeft. Zeker nu iedereen toch wakker geschud is door de hoge prijzen.
 

petroman

SHTF Expert
Het enige wat je de regering of eigenlijk de EU kan verwijten is dat ze de boel verkocht hebben. Wat op kosten van de belastingbetaler gebouwd is werd voor een appel een een ei verkocht aan partijen die alleen naar de winst keken en niet vooruit. Om het vervolgens door te stoten naar een ander.
Dit is inderdaad de enige juiste reden/opmerking.

Net als bij zorgverleners was de publieke opinie dat de overheid de markt moest loslaten en dan kreeg je marktwerking. Kijk even naar de postbezorging, zorg en je weet of dat gelukt is.
het zijn de kleine berichten waar je je zorgen over moet maken: de netbeheerders hebben 2x een deal gesloten met de Chinezen. Zowel voor de bouw van centrales als de kabels. Niet direct zaken gedaan of gaan doen met de Chinezen maar via via.
Dus een ander vreemde mogendheid, mooie kreet, met een niet al te beste reputatie geef je dus toegang en beheer tot je eigen energiesleutelkastje. Waarschuwingen zijn er wel maar er is niemand die het hoort.

Verder kun je windmolens gewoon uitzetten net als zonnepaneelsystemen (ook die van jou). Dat gebeurt al (op basis van max. energie in wijknet) dus dat wordt sleutel nummer 2. Meld je aan bij "mij" want dan schakelen we je niet of op het laatst pas uit. Alles voor het "greater good" (kijk even de film Hot Fuzz ;-).
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Het enige wat je de regering of eigenlijk de EU kan verwijten is dat ze de boel verkocht hebben. Wat op kosten van de belastingbetaler gebouwd is werd voor een appel een een ei verkocht aan partijen die alleen naar de winst keken en niet vooruit. Om het vervolgens door te stoten naar een ander.
Toch onze regering.
De idioterie komt weliswaar uit Brussel maar in Nederland is men er als de kippen bij geweest om braaf te luisteren en te doen.
Aan de andere kant van het spectrum heb je de fransen die zich geen reet aan trekken van alles wat de franse autonomie kan bedreigen. Daar is geen uitverkoop geweest van de energie bedrijven.
 

martin

Mankinds only hope
Om even aan te geven hoe snel het gaat is hierbij de kaart van 20 april 2021 m.b.t. levering aan het net.

netbeheerderskaart1682-fullscreen.jpg


1 jaar later zien we dit:

upload_2022-4-18_10-55-52.png
Op te vragen via https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/

Rood betekend geen zonnepanelen meer mogelijk. Ik ben heel benieuwd hoe dit kaartje er over 1 jaar gaat uitzien.

Daarnaast wil ik graag een 12V netwerk maar als je dit netjes en goed wilt aanleggen ben je toch snel 1500 tot 2000 euro kwijt inclusief accu en zonnepanelen dus hier moet ik nog even voor sparen

Dat lijkt me een prima plan maar zo duur zal het niet zijn. Als ik kijk wat ik betaalde voor diverse 2e hands panelen dan heb je voor 100 euro ongeveer 500 Wp aan panelen. Alleen de accu blijft een flinke kostenpost. Ik laat het systeem gewoon terugleveren en indien het helemaal fout gaat dan kan ik een gedeelte anders aansluiten t.b.v. opladen accu.

Zo’n thuisaccu kost dan ook al snel tussen de €7000 en €9000 om een gemiddeld dagelijks huishouden draaiende te kunnen houden,

Ik heb deze optie bekeken maar is echt niet rendabel te krijgen. Als het gaat om een periode van storing op te vangen is een UPS of een aggregaat een verstandigere oplossing. Is het om volledige "offgrid" uit te komen het je alsnog een probleem tijdens een bewolkte week.

De theoretische oplossing is een "smart grid" over de complete aardbol.
Dan lever je de overcapaciteit naar een land waar het donker is en in de nacht doe je het tegenovergestelde. Kan je het nog prima verrekenen en werk je met gesloten beurs.
Maar als we 1 ding hebben geleerd is het om onafhankelijk te zijn van andere landen. Dus hoe ga je dat regelen?

Andere optie is om de energie om te zetten naar waterstof en deze dan te gebruiken als brandstof.
Het verlies is fors bij het omzetten. En de apparatuur is erg kostbaar.
Maar het zou me niks verbazen dat dit toch de (voorlopige)toekomst zal worden.

m.b.t. het op afstand uitschakelen/afschalen op afstand weet ik dat dit mogelijk zou zijn. Ik vraag me echter wel af hoe dat in de praktijk werkt. De meeste aansluitingen zitten gewoon op de aanvoerlijn gekoppeld en als je die uitschakelt dan zit je compleet zonder stroom. Dat is voor een windmolen niet erg. Maar een boer die zijn complete stal heeft vol gelegd met panelen gaat lastig worden.
In een bepaald gebied in Zeeland weten ze niet meer hoe ze het moeten oplossen.

https://www.stedin.net/zakelijk/duurzaamheid-en-uw-bedrijf/flexibel-vermogen-gezocht
n.a.v. dit artikel:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws...t-je-zonnepanelen-eens-uit-op-een-zonnige-dag

Ik moet nog zien hoe goed ze kunnen afschalen op een zonnige en winderige dag.

Het idee om water als accu te gebruiken is ook wel aardig.

https://www.deingenieur.nl/artikel/energieopslag-met-water-kan-in-nederland

upload_2022-4-18_11-35-48.png

Maar het is nogal vreemd dat we de transitie gestart zijn en nu gaan nadenken hoe we het voor elkaar gaan moeten krijgen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar het is nogal vreemd dat we de transitie gestart zijn en nu gaan nadenken hoe we het voor elkaar gaan moeten krijgen.
Hey @martin , een interessant draadje van je, en prrrrrima posts zie ik hier van iedereen.

Ik geloof er alleen HELEMAAL NIETS van, dat je jouw bovenstaande verzuchting ook werkelijk meent, en het vreemd vindt...

Maar, dat jij in plaats daarvan zoiets eigenlijk wel verwachtte, en eerder het tegendeel vreemd maar tegelijk zeer welkom had gevonden. Sorry voor mijn humor en cynisme hier ...;)

Een zeer verstandig iemand, wees mij eens op het volgende, dat tenminste deels het voor ons allen (bijna) onbegrijpelijke zou kunnen verklaren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Zo vreemd dat men "de energietransitie" zo is ingestoken, mogelijk door eigen overschatting, is het dan niet.

Maar, inderdaad, onderwijl zitten we wel met "de gebakken peren".
 

petroman

SHTF Expert
Ik vraag me echter wel af hoe dat in de praktijk werkt.
Dat doen "onze" omvormers.
Die kijken naar het net waarop ze aangesloten zitten en als dat "vol" zit schakelen ze uit. In Hilversum gebeurt dit bv al. Dus als er in jouw straat/wijk veel istallaties bij komen is de kans groot dat die als het zonnig is, juist uit gaan.
 

PBear

Mankinds only hope
Overtollige zon en wind energie kan efficient opgeslagen worden in de vorm van warmteopslag in basalt-accu's. In het N-Brabantse plaatsje Boekel is een woonwijk gebouwd die daarmee de aangesloten woningen in het koude seizoen verwarmt met in het warme seizoen opgeslagen warmte. Rendement ca. 80 procent.

Deze methode lijkt me erg geschikt om stroomnet pieken op te vangen. De basaltbatterij kan temperaturen tor ca. 500 C. aan - dus ook geschikt voor stoomturbine stroomproductie.

Nog geschikter is dat lokaal opgewekte energie, lokaal opgeslagen en lokaal gebruikt kan worden. En daarmee het stroomnet ontlast.

En daar zit 'm wellicht de kneep dat de mega-energie bedrijven niet zo ge-interesseerd zijn in deze vorm van opslag.

Hiermee verliezen ze een stuk van hun bijna monopolie positie t.o.v de (klein)verbruikers. Gezien hun sterke lobby naar de overheid, is het niet verbazingwekkend dat men liever - liefst gesubsidieerd - het hoogspanningsnet wil versterken, dan te investeren in lokale energieopwekking/opslag, dat bovendien nog eens minder storingsgevoelig en militair-stategisch robuust kan zijn door grotere redundantie.



energieopslag-in-steen-basalt-batterij_graphic-730x1536.jpg
 

martin

Mankinds only hope
Die kijken naar het net waarop ze aangesloten zitten en als dat "vol" zit schakelen ze uit.

Zo geavanceerd werken ze volgens mij nou ook weer niet.
Zover mij bekend zal een moderne omvormer uitschakelen zodra de netstroom op een bepaalde grenswaarde zal komen
Dat is geregeld in de NEN EN 50438 en voor België in de C10/11 (dat moest ik uiteraard even googlen)

Voor Nederland zou het uitkomen op 10% boven de 230 en dan kom je uit op 230+23= 253 volt.
Voor België kan ik het zo snel niet terugvinden.

Het is me niet duidelijk dat dit bewust is gedaan om overproductie tegen te gaan of als een gewone beveiliging voor de elektronica.
Maar nu ik er over nadenk is het natuurlijk best wel logisch dat je door overproductie een te hoog voltage krijgt op het grid, en dat een omvormer sowieso zal afslaan na een grenswaarde.

Dus dat gaat nog een leuk effect worden bij de boeren in op Schouwen-Duiveland en Tholen. Want het zal de kunst zijn om die uitschakel waarde zo hoog mogelijk te krijgen want als jij hem op 255 volt kan zetten door je landcode "per ongeluk" op een verkeerd land te zetten.

Ik kwam nog een leuk artikel tegen zie:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-n...en-mijn-zonnestroom-niet-meer-kwijt~b1dce44b/

Dus eigenlijk is de oplossing simpel. Iedereen zijn elektrische auto opladen tussen 11:00 en 15:00 en het probleem is opgelost.
Alleen zo jammer dat de meeste mensen op dat tijdstip op hun werklocatie zijn.
(en dat er niet veel mensen een hybride of elektrische auto bezitten).

Ik ben benieuwd hoe ik mijn eigen draadje in oktober 2022 ga evalueren.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Overtollige zon en wind energie kan efficient opgeslagen worden in de vorm van warmteopslag in basalt-accu's. In het N-Brabantse plaatsje Boekel is een woonwijk gebouwd die daarmee de aangesloten woningen in het koude seizoen verwarmt met in het warme seizoen opgeslagen warmte. Rendement ca. 80 procent.
Deze methode lijkt me erg geschikt om stroomnet pieken op te vangen. De basaltbatterij kan temperaturen tor ca. 500 C. aan - dus ook geschikt voor stoomturbine stroomproductie.
Mooi @PBear, een prima idee lijkt me dat.

Het basalt-systeem is niet geschikt voor kleinverbruikers begrijp ik. De 50.000 Euro voor 100.000 kg basalt is immers wel even slikken, en dan die stoomturbine nog...

Maar nemen we in plaats van basalt water als opslagmedium, dan valt daar wel prima zonnestroom in op te slaan, in de vorm van warmte welliswaar. Het lijkt me vooral aantrekkelijk als de teruglevering van stroom in het gedrang komt, en daarop is het niet zo lang wachten als ik zo Martin's plaatjes zie. Behalve hier aan de kust dan, sorry;)

Water heeft een bijna tweemaal zo hoge warmtecapaciteit (bij gelijk volume) als basalt, dus er is nog beter warmte in op te slaan dan in basalt, maar alleen niet hoger dan 100C zonder "stoomketel".
Nu hebben we in het huishouden ook geen idioot grote warmteopslag nodig, en daarvoor zou het een optie kunnen zijn. Een nadeel is dan wel het vat dat we dan toch ergens kwijt zullen moeten, en natuurlijk ook dat we van het warme water geen stroom meer kunnen maken.

Ik vond er iets commercieels over, en zo is er vast veel meer over te vinden: https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/...stroom-in-plaats-van-zonlicht-is-dat-logisch/

Boilervat als batterij

"Mocht u echter vooral met zonnestroom uw water willen verwarmen, dan zou u een regeltoestel moeten hebben dat ervoor zorgt dat vooral stroom van de zonnepanelen, en dus niet van het net, wordt gebruikt om te verwarmen. In dat geval zou u weer moeten denken aan een slim apparaat die toestellen zoals warmtepompen kan aansturen als er zonnestroom ‘over’ is. Maar ook als u geen warmtepomp heeft maar een gewone elektrische boiler zijn er oplossingen, zoals ‘slimme’ verwarmingselementen. Deze kunnen vrij eenvoudig in een boilervat worden gemonteerd.
Ze verwarmen het water tot de gewenste temperatuur vooral op de momenten dat er extra stroom vanuit de zonnepanelen komt. Zo gebruiken ze de boiler als een soort batterij om extra energie in op te slaan, waardoor het ‘eigenverbruik’ wordt verhoogd, wat weer interessant is voor de toekomst na afloop van de salderingsregeling."

https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmteaccumulatie.shtml
De tabel van de hyperlink is uitgebreider...
upload_2022-4-18_19-55-13.png
upload_2022-4-18_19-56-30.png
 

drent

Diehard Prepper
Als je water als energieopslag wil gebruiken, dan kan je dat beter inzetten voor verwarming (grootste energievreter). Via wetten natuurkunde (koud water duwt omhoog gek genoeg eerder dan warmte stijgt op) om boel rond te "pompen" en het kan vrijwel stroomloos ook nog, enkel een thermostaat nodig.
Rest overdag, kleine accu (zoals de mobieltjes, etc. al hebben) en wat er dan nog een keertje een slokje stroom moet 's nachts moet met een base load via grid wel lukken.

Thuisbatterijen vreten grondstoffen en de recycling ervan energie (die niet te recyclen valt). Gaat hem niet worden, in elk geval niet standaard hoe mooi de verkooppraatjes ook zijn. Zelfde eigenlijk voor vrijwel al die mooie verhalen over groot schalige energieopslag, de nodige massa is gigantisch en als je er een paar uur mee red mag je in je handjes knijpen. Zomer/winter verschil overbrug je er hoe dan ook niet mee.

Ik blijf bij inzetten op fors minder gebruiken (zonder eigen lijf te overbelasten, die moet nog langer mee nl).
 

petroman

SHTF Expert
Zo geavanceerd werken ze volgens mij nou ook weer niet.
Dat ligt er aan hoe je er tegenaan kijkt.
Als het net vol belast wordt en dus de spanning oploopt tot die 253V, dan stopt je PV systeem. Bewust of onbewust bedoeld, afschakelen doet ie.
Het net is overbelast en de netbeheerder hebben niet of nauwelijks geïnvesteerd.

Het gebruik van één of ander medium voor of als warmte opslag is niet nieuw dan wel vernieuwend genoeg voor de kleine man/vrouw/persoon.
Aardwarmte, zonneboilers bestaan al maar geven geen elektriek retour, maar warmte.

Mop is: hoe slaan we efficiënt elektriciteit op zonder dat je overdrachts of omzettingsverliezen hebt.
 

Ray

SHTF Expert
Ik dacht dat het frequentie gestuurd ging en niet op overspanning, de op en afschakeling van PV's.
 

M van der Lugt

Survivor
Geen idee of het waar is of klopt, maar ik heb begrepen dat het koppelen van Europese en wereldwijde netwerken de pieken en dalen in energielevering worden opgevangen juist om storingen te voorkomen.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het gaat hierbij vooral om de netspanning en de frequentie van het elektriciteitsnet. Normaal gesproken ligt de netfrequentie in Europa op 50 Hertz (de netspanning varieert echter per land in Europa). In Nederland is het laagspanningsnet 230 Volt met een tolerantie, het ligt meestal tussen de 207 en 253 Volt.

De limietwaarden waarbij de omvormer zich van het net moet afschakelen, zijn wettelijk bepaald en zijn voor ieder land anders. Voor Nederland is dit de NEN EN 50438 norm voor kleine installaties en de Netcode Elektriciteit voor de grote installaties.

Netspanning en omvormers
Een belangrijke limiet is de bovengrens van de netspanning, deze is 253 V. Als de door de omvormer gemeten netspanning boven deze waarde uitkomt, wordt de omvormer afgeschakeld van het net. Een omvormer die vermogen aan het net terug levert, drijft de netspanning altijd op, terwijl elektrische apparatuur in huis zoals een wasmachine de netspanning juist laat dalen.

Bron: LIBRA Energy
 

Flos

SHTF Expert
@petroman de net spanning in België is 220.
Ik loop al bijna een jaar of zo te denken om een batterij aan te schaffen om mijn overtollige opgewekte stoom door mijn zonnepanelen op te slaan.
Een thuis batterij kost mij nog veel te veel eurootjes en als je officieel zo een ding aanschaft krijg je automatisch een slimme meter wat ik nu ook niet wil.
Dus ik loop met het idee om mij dat zelf samen te knutselen.
Ik dacht aan batterijen uit bv een elektrische vorkheftruck of stapelaar. Dat zijn batterijen van 48v ( of meer ) met een aangepaste omvormer een fotocel en wat magneetschakelaars kan je zoiets ( mits wat kennis van elektriciteit ) zelf inéén knutselen.
Dat staat op mijn te doen lijst.
Maar ik ben dat eerst kleinschalig aan het uitproberen in mijn mini caravan dat ik aan het bouwen ben.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
In het zeer slecht geschreven 'squareders' boek, staan een paar innovatieve ideën te lezen:
1. lavaraffinaderij, die haalt van een hele erge diepte warmte om hierboven om te zetten in Energie, zeg maar een soort stoom turbine onder de grond die het water automatisch opwarmt.

2. Een grid geimplenteerd in de snelwegen, waardoor je ee lange afstand kunt rijden zonder bij of te ontladen. (Net als botsauto's)
 
Bovenaan