• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Insecten kweken voor consumptie

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het kweken van insecten voor consumptie. Het is inmiddels wel duidelijk dat de intensieve veeteelt zorgt voor allerlei problemen zoals ontbossing voor veevoer, co2 en methaan uitstoot, overmatige waterconsumptie en ook zijn veel grote stallen een broeihaard voor virussen en ziektes. Genoeg redenen dus om ook te kijken naar duurzame alternatieven voor vlees.

Insecten zijn daarbij een goede keuze als je je over de mentale drempel van insecten eten heen kunt zetten. Zo is meer dan 10x zo weinig voer nodig om insectenvlees te maken vergeleken met bijvoorbeeld rundvlees. Ook is de methaan en co2 uitstoot van insectenteelt significant lager. Daarbij komt dat insecten een prima vleesvervanger zijn en rijk zijn aan eiwitten, zink, ijzer en vitamine B12.

Er zijn echter niet alleen milieuvoordelen, insecten kweken is ook erg praktisch. In de gemiddelde tuin mag je geen vee houden en ook over (luidruchtige) kippen doen ze in veel woonwijken al moeilijk. Bovendien heb je een flinke hoeveelheid voedsel en kennis nodig om vee goed te verzorgen en ook duurzaam door te fokken. Insecten kun je daarentegen eenvoudig kweken in een paar curverboxen en ook grotendeels voeden met groente- en fruitafval uit je eigen moestuin. Bovendien gaat de groei relatief snel, een meelworm groeit bijvoorbeeld in 4-5 weken uit tot een volwassen exemplaar.

Vanuit preppers oogpunt leek het me interessant om een eigen eiwitbron van voedsel te hebben die relatief weinig ruimte en energie vraagt. Interessant als experiment maar ook zeker van meerwaarde tijdens perioden van voedselschaarste of als bepaald voedsel simpelweg erg duur wordt. Ik kon daarbij wel een paar tutorials vinden over het kweken van meelwormen;

https://www.aquainfo.nl/meelwormen-kweken/
http://www.meelwormen.eu/kweken/

Het lijkt niet al te lastig maar ik bleef toch nog met wat vragen zitten, vooral eigenlijk of er nog risico is op bijzondere ziektes of bacteriën waar je rekening mee moet houden en wat maatregelen zijn om onhygiënische situaties te voorkomen. Daarnaast natuurlijk hoe je ze goed en veilig geschikt kan maken om te bewaren. Invriezen is mogelijk maar de voorkeur zou toch uitgaan naar Wecken omdat je dan geen vriezer nodig hebt. Kortom, ik ben benieuwd of iemand hier meer van weet, ik wil zelf in ieder geval binnenkort eens een experiment beginnen.
 

Ray

SHTF Expert
Vroeger heb ik een paar jaar krekels gekweekt, voor de terraria/vivaria die ik toen had met kikkers en padden.

Dit deed ik in een oude koelkast (geisoleerd) met daarin een gloeilamp (warmte), thermostaat en klein ventilatortje, want die beestjes houden van warm. In plastic goed sluitende bakken, waarin ventilatie openingen met heel fijn gaas, vol met toiletrollen, voerbak en bak met fijne turf waar ze hun eieren in legden. Water zat in oude handcreme blikjes met gaten erin, opgevuld met nat toiletpapier.

De eierbakjes met nieuw broed gaan in een verse doos, want de ouderen eten zonder problemen hun kroost op. En zo rouleer je die bakken.

Elke dag werk, dat wel, veel schoonmaken want ze maken er een bende van en zonder dagelijkse schoonmaak stinkt het in no-time je huis uit. Dat is wel een dingetje, dat het zo enorm geurt, die krekelbende.

Krekels smaken nootachtig, een harde crunch met zachte vulling, het kon mij niet bekoren.
 

Flos

SHTF Expert
Naast bijen ben ik niet zo een liefhebber van insecten.
Moest al het vlees op zijn en nog slecht insecten zijn om te eten word ik zeker veganist.
 

drent

Diehard Prepper
Konijn wordt gezien als huisdier, kan net zo goed gevoerd worden met restjes uit de moestuin en maakt er nog heel goede mest voor terug ook. Ze zijn ook een stuk langer houdbaar levend, dus weekje (of zelfs maand/jaar) later slachten is geen probleem. En vrijwel stil, dus geen klagende buren zoals bij kippen (want ook enkel hennen kunnen flink herrie produceren).

Extensieve veeteelt dus, kleine aantallen en gesloten kringlopen qua voer, etc. zijn zeker te doen. Insecten hebben een aantal nadelen die niet opwegen tegen enkel 0.5- 1m3 ruimte nodig. En verpoppen tot niet eetbaar stadium op onhandige momenten + noodzaak electriciteit voor verwarmen en moeten invriezen om te bewaren zijn voor mij redenen om er niet aan te beginnen. Anders was ik wel al lang begonnen met meelwormen kweken voor de kippen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Vroeger heb ik een paar jaar krekels gekweekt, voor de terraria/vivaria die ik toen had met kikkers en padden.
[..]
Leuk om hier een ervaring in te horen, zijn er voor jou gevoel verschillen tussen het kweken van krekels voor kikkers of mensen? Ikzelf had toch mijn zinnen meer gezet op meelwormen omdat dit wat minder hoogdrempelig is qua eten voor mijn gevoel. Daarnaast heb ik het idee dat je meelwormen ook goed kunt kweken zonder kunstmatige verwarming wat energie bespaart.

Naast bijen ben ik niet zo een liefhebber van insecten.
Moest al het vlees op zijn en nog slecht insecten zijn om te eten word ik zeker veganist.
Insecten zijn goed voor kippen, en die zijn goed voor ons.
Ik wordt zelf ook enthousiaster van een 'echt' stuk vlees in plaats van een gedroogde sprinkhaan. We leven echter in veranderende tijden en zeker vanuit preppers oogpunt is het zonde om te denken in taboe's. Ik heb zelf nog geen losse gedroogde insecten op maar bij insectenburgers kon ik het verschil in ieder geval niet proeven of zien vergeleken met een sojaburger. Vanuit dat uitgangspunt is er geen enkel rationeel argument om niet te kiezen voor insectenvlees. Ik ben dan ook benieuwd of jullie het wel eens hebben geprobeerd (al dan niet in verwerkte vorm)?

Konijn wordt gezien als huisdier, kan net zo goed gevoerd worden met restjes uit de moestuin en maakt er nog heel goede mest voor terug ook. Ze zijn ook een stuk langer houdbaar levend, dus weekje (of zelfs maand/jaar) later slachten is geen probleem. En vrijwel stil, dus geen klagende buren zoals bij kippen (want ook enkel hennen kunnen flink herrie produceren).
Persoonlijk is het slachten van een konijn voor mij een hogere drempel dan het eten van een insect. Daarnaast moet je niet vergeten dat je met insecten een ecosysteem opbouwt. Een los konijn zal wellicht weinig problemen geven qua overlast of ziektes, maar als dat konijn op eet heb je slechts 1-2 dagen gegeten. Wil je langdurig kunnen leven van konijnenvlees tijdens een SHTF heb je een hele berg konijnen nodig en dan komen problemen, voedselconsumptie en ziektes snel om de hoek kijken. Via deze link valt te lezen dat een konijn doorgaans geen efficient dier is voor het kweken van vlees https://www.dierenwelzijnscheck.nl/nieuws/wat-de-klimaatimpact-van-vlees. Kortom, de klimaatvoordelen maar ook zeker de praktische voordelen tijdens een langdurige SHTF zijn significant groter voor insecten, ook vergeleken met konijnen.
Extensieve veeteelt dus, kleine aantallen en gesloten kringlopen qua voer, etc. zijn zeker te doen. Insecten hebben een aantal nadelen die niet opwegen tegen enkel 0.5- 1m3 ruimte nodig. En verpoppen tot niet eetbaar stadium op onhandige momenten + noodzaak electriciteit voor verwarmen en moeten invriezen om te bewaren zijn voor mij redenen om er niet aan te beginnen. Anders was ik wel al lang begonnen met meelwormen kweken voor de kippen.
Je hebt gelijk dat kleinschalige veeteelt een aantal nadelen wegneemt. Echter alsnog zal de benodigde ruimte en voedselbehoefte aanzienlijk groter zijn dan bij insecten als je daadwerkelijk zelfstandig wilt doorfokken aangezien je een behoorlijke populatie nodig hebt om dit duurzaam te kunnen doen. Daarbij is het verpoppen een nadeel maar niet onoverkomelijk. Electriciteit om te verwarmen is voor zover ik heb gelezen bij meelwormen bijvoorbeeld niet noodzakelijk, kamertemperatuur is voldoende. Ook is het goed mogelijk om meelwormen te wecken in plaats van in te vriezen. Daarnaast is het niet alsof je deze nadelen met ander vlees niet hebt. Ook een konijnenhok of kippenhok zal verwarmd moeten worden bij vorst en ook dit vlees zul je toch moeten bewaren of converseren.
 

petroman

SHTF Expert
Wil je langdurig kunnen leven van konijnenvlees tijdens een SHTF heb je een hele berg konijnen nodig en dan komen problemen, voedselconsumptie en ziektes snel om de hoek kijken.

En dat probleem, massa productie, heb je niet als het gaat om insecten ?
Als je naar kilo's opbrengst gaat kijken, en je wilt een normale grote hamburger dan zitten daar meer dat twee meelwormen in denk ik. Ik geloof niet in het idee dat de kweek van insecten op grote commerciële schaal veel beter voor de planeet gaat uitpakken dan de soja cultuur.

Ok maar dan in je schuur?
Dan maak je jezelf statisch en ben je niet meer mobiel. Daarnaast denk ik dat je meer nodig hebt dan alleen insecten om "evenwichtig" te eten.
 

logan1202

Prepper goeroe
Ik wordt zelf ook enthousiaster van een 'echt' stuk vlees in plaats van een gedroogde sprinkhaan. We leven echter in veranderende tijden en zeker vanuit preppers oogpunt is het zonde om te denken in taboe's. Ik heb zelf nog geen losse gedroogde insecten op maar bij insectenburgers kon ik het verschil in ieder geval niet proeven of zien vergeleken met een sojaburger. Vanuit dat uitgangspunt is er geen enkel rationeel argument om niet te kiezen voor insectenvlees. Ik ben dan ook benieuwd of jullie het wel eens hebben geprobeerd (al dan niet in verwerkte vorm?

Als je maar genoeg kruiden en smaakstoffen gebruikt kan je ook een drol lekker laten smaken, maar het blijft een drol. Dit is een spinsel van de tijdgeest en heeft niets met normaal denken te maken. Maar dat is in deze wereld ook niet meer van toepassing. in een wereld waar iedereen last heeft van alles.
Het hele idee om insecten te gaan eten is net als soja gewoon een verdienmodel. Een alternatief voor iets wat er gewoon nog is en wat er ook gewoon blijft.
Heel het idee dat wij hier de wereld kunnen redden door dit soort eten is waanzin.
 

Ray

SHTF Expert
Leuk om hier een ervaring in te horen, zijn er voor jou gevoel verschillen tussen het kweken van krekels voor kikkers of mensen? Ikzelf had toch mijn zinnen meer gezet op meelwormen omdat dit wat minder hoogdrempelig is qua eten voor mijn gevoel. Daarnaast heb ik het idee dat je meelwormen ook goed kunt kweken zonder kunstmatige verwarming wat energie bespaart.
Dat maakt geen verschil, voor beide doeleinden geldt wel, dat je de krekels goed voer geeft om ook voldoende voedingswaarde te krijgen. Een mix van hoogproteine voer, bv steurvoer of frettenbrokken en (kip)kuikenvoer. T.o.v. meelwormen hebben krekels het nadeel dat ze kunnen ontsnappen en dan heb je een paar weken zo'n onvindbare tjirp in je huis.

Ik weet niets van meelwormen kweken, maar ik denk dat daar ook bij geldt, je krijgt eruit wat je erin stopt. Beroerd voer en ze hebben een beperkte voedingswaarde.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Ik houd het wel bij de kippen. Die eten alles wat wij overhouden. Bovendien kunnen ze voor een groot deel zelfvoorzienend leven. Oké, ze maken wat geluid en je hebt er wat werk aan maar als je nu zorgt voor een paar kippen en een haantje, dan kun je in geval van nood dat eenvoudig uit breiden. Van de kippen de eitjes en de jonge haantjes eet je op. Konijnenvlees zijn wij niet zo gek op maar ook dat is idd een optie.
Denk ook aan cavia's. Ik heb er ooit wat vlees van mogen proeven en dat smaakt op zich niet verkeerd. Je moet je alleen er overheen zetten om ze te slachten. Maar voor je zover bent, mag je eerst je kinderen (indien van toepassing) zien te passeren op weg naar het cavia hok voor een maaltje vlees. ..:lol:
 

Henk88

Diehard Prepper
En dat probleem, massa productie, heb je niet als het gaat om insecten ?
Als je naar kilo's opbrengst gaat kijken, en je wilt een normale grote hamburger dan zitten daar meer dat twee meelwormen in denk ik. Ik geloof niet in het idee dat de kweek van insecten op grote commerciële schaal veel beter voor de planeet gaat uitpakken dan de soja cultuur.

Ok maar dan in je schuur?
Dan maak je jezelf statisch en ben je niet meer mobiel. Daarnaast denk ik dat je meer nodig hebt dan alleen insecten om "evenwichtig" te eten.
Een heel belangrijk voordeel van insecten kweken is dat het lokaal gedaan kan worden en niet dehalve wereld over moet op een plek waar eerst een tropisch bos stond. Daarnaast bevat Soja van nature geen B12 en andere vitamines, deze worden handmatig toegevoegd, het is dus geen volwaardige vleesvervanger.

Insectenvlees is daarbij de meest efficiënte vorm van dierlijk eiwit. Je kunt niet volledig veganistisch leven omdat je met name een vitamine B12 tekort zou opbouwen. Dus de minst belastende manier in het algemeen en in mijn ogen ook makkelijkste manier tijdens een SHTF om gezond te leven is veganistisch met een supplement van insectenvlees voor je vitamine B12 behoeftes. Ik zeg daarbij niet dat dat lekker of leuk is, maar puur geredeneerd vanuit praktische afwegingen is dat de meest logische keuze.

Wat betreft mobiliteit; als ik mezelf zou willen verplaatsen heb ik aan een doosje meelwormen wat in mijn rugzak past nog genoeg meelwormen om zich weer voor te planten. Elke vrouwelijke kever legt immers honderden eitjes dus in enkele maanden heb je weer een flinke populatie. Ik zie niet in hoe je meer mobiel zou kunnen zijn met bijvoorbeeld kippen of konijnen. Deze nemen significant meer ruimte in en vragen ook veel meer voedsel en verzorging onderweg.

Als je maar genoeg kruiden en smaakstoffen gebruikt kan je ook een drol lekker laten smaken, maar het blijft een drol. Dit is een spinsel van de tijdgeest en heeft niets met normaal denken te maken. Maar dat is in deze wereld ook niet meer van toepassing. in een wereld waar iedereen last heeft van alles.
Het hele idee om insecten te gaan eten is net als soja gewoon een verdienmodel. Een alternatief voor iets wat er gewoon nog is en wat er ook gewoon blijft.
Heel het idee dat wij hier de wereld kunnen redden door dit soort eten is waanzin.
Je vergelijking klopt niet, insectenvlees IS namelijk geen drol, het bevat dezelfde eiwitten en noodzakelijke vitaminen die 'gewoon' vlees ook bevat. Ja het ziet er misschien in onbewerkte vorm wat minder aantrekkelijk uit, maar dat heeft niets met kruiden en smaakstoffen vandoen. Qua uiterlijk zit een meelworm niet eens zo ver van bijvoorbeeld een garnaal af, hij is alleen wat kleiner.

Daarbij suggereer je bijna alsof insecten eten een soort marketingcomplot is, maar het is niets nieuws. Wereldwijd eten mensen al duizenden jaren insecten, sterker nog, voor mensen de middelen hadden om te jagen waren insecten de belangrijkste eiwitbron, enkel in het rijke en vervuilende westen is insecten eten nog een taboe.

We zijn nu eenmaal met teveel mensen waardoor we inderdaad meer last hebben van elkaar en dat vraagt om aanpassing of adaptatie. Alleen zijn mensen daar niet zo goed in en blijven ze liever denken aan hoe het 20 jaar geleden was. En nee, insectenvlees gaat de wereld niet redden maar het zou wel een hoop problemen kunnen verminderen of oplossen. Ik vind juist dat denken in zulk soort oplossingen een voorbeeld is van normaal denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

drent

Diehard Prepper
Persoonlijk is het slachten van een konijn voor mij een hogere drempel dan het eten van een insect. Daarnaast moet je niet vergeten dat je met insecten een ecosysteem opbouwt. Een los konijn zal wellicht weinig problemen geven qua overlast of ziektes, maar als dat konijn op eet heb je slechts 1-2 dagen gegeten. Wil je langdurig kunnen leven van konijnenvlees tijdens een SHTF heb je een hele berg konijnen nodig en dan komen problemen, voedselconsumptie en ziektes snel om de hoek kijken. Via deze link valt te lezen dat een konijn doorgaans geen efficient dier is voor het kweken van vlees https://www.dierenwelzijnscheck.nl/nieuws/wat-de-klimaatimpact-van-vlees. Kortom, de klimaatvoordelen maar ook zeker de praktische voordelen tijdens een langdurige SHTF zijn significant groter voor insecten, ook vergeleken met konijnen.

Je hebt gelijk dat kleinschalige veeteelt een aantal nadelen wegneemt. Echter alsnog zal de benodigde ruimte en voedselbehoefte aanzienlijk groter zijn dan bij insecten als je daadwerkelijk zelfstandig wilt doorfokken aangezien je een behoorlijke populatie nodig hebt om dit duurzaam te kunnen doen. Daarbij is het verpoppen een nadeel maar niet onoverkomelijk. Electriciteit om te verwarmen is voor zover ik heb gelezen bij meelwormen bijvoorbeeld niet noodzakelijk, kamertemperatuur is voldoende. Ook is het goed mogelijk om meelwormen te wecken in plaats van in te vriezen. Daarnaast is het niet alsof je deze nadelen met ander vlees niet hebt. Ook een konijnenhok of kippenhok zal verwarmd moeten worden bij vorst en ook dit vlees zul je toch moeten bewaren of converseren.
Die link gaat ten eerste uit van bioindustrie en ten tweede uit van alle CO2 is gelijk. Probleem is CO2 uit fossiel wat toegevoegd wordt aan de korte cycli die normaal zijn. Wat er nu aan vee rondloopt was er eerder in aantallen wild, ook daar zijn de vergelijkingen krom.
Soja : 20% olie, de rest wordt inderdaad als veevoer ingezet. Maar reden om te verbouwen is in eerste instantie als oliebron, niet als veevoer.
Konijnen zijn beter bestand tegen kou dan hitte, en net als kippen trouwens hebben ze geen verwarming nodig anders dan als ze heel jong zijn en daar is een nest met moeders geplukte vacht voor of kruipen ze tussen haar veren. Wecken is een behoorlijk recente uitvinding, oude methodes is slachten in de winter, roken, drogen en enkel slachten wat je op kan eten voor het bederft. Vor mij een veel verstandiger uitgangspunt als preppen je doel is. Weckspul raakt bij shtf nog wel eens op en geeft ook weer afval, oude methodes leveren eerder een lading composteerbaar spul op ipv iets wat je woonomgeving vergiftigd waar ook je voedsel vandaan komt.
Afhankelijk van je dieren en wat je qua belasting acceptabel vindt, is 2-3 nesten/jaar zeker te doen, ook op enkel vanuit de tuin gevoerd. Kijkende hier is dat zo 5-7 kits per nest, ga uit van 1 dier aanhouden per nest voor vervanging/ruilen/uitbreiding en je zit per voedster al rap op 15 konijnen per jaar voor vleesvoorraad, kies het juiste ras (rex bv) en laat ze langer uitgroeien en je hebt itt die link wel degelijk bruikbaar bont. 4 voedsters is dan al makkelijk een konijn/week en een beetje flinke pan maakt 4-5 porties eten. Dan nog 2-3 dagen vega en je bent de week rond.
Ik ga hier uit van mijn konijnen qua maat, die zijn uit de maat gegroeide dwergrexen, meestal kiest men grotere rassen voor vlees, maar dat is voor mij met een 1-persoonshuishouden gewoon niet practisch samen met het gewicht van zulke dieren wat ze voor mij minder hanteerbaar maakt. Ik wordt nl ook niet jonger en wil dit nog heel lang kunnen blijven doen. Daarnaast heb ik nooit begrepen dat als kwartels groot genoeg zijn om te eten, krielkippen en dwergkonijnen te klein zouden zijn. Groter is niet altijd beter, handiger of verstandig.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij @Henk88 haal je 2 zaken door elkaar:
A: het vergelijken van een globale industrie zoals bv de soja, palmolie en agave plantages.
B: kleinschalige productie op zeg maar personen niveau voor het geval dat.
 

Henk88

Diehard Prepper
@drent zoals Petroman hieronder benoemd liep het in mijn reacties een beetje door elkaar. Ik denk dat qua globale industrie insectenvlees sowieso het enige antwoord is op de lange termijn. Immers de totale behoefte van in Nederland 16 miljoen+ mensen veranderd niet. Of iedereen nu een paar dieren in de tuin zet of dat dit centraal gebeurd in grote stallen, de netto energiebehoefte en ruimte om al die dieren op te laten groeien blijft gelijk, het neemt vermoedelijk zelfs toe bij decentrale teelt omdat je minder efficient kunt werken.

Wat betreft preppen is het natuurlijk ook deels persoonlijke voorkeur en minder afhankelijk van marktwerking of globale ontwikkeling. Toch denk ik dat het zinvol is om insectenvlees niet uit te sluiten. Als het niet als hoofdvlees bron is kan het dienen als veevoer, of als backup of variatie bron van voedsel.

Volgens mij @Henk88 haal je 2 zaken door elkaar:
A: het vergelijken van een globale industrie zoals bv de soja, palmolie en agave plantages.
B: kleinschalige productie op zeg maar personen niveau voor het geval dat.
Het een sluit het ander niet uit lijkt me. De bioindustrie en de soja industrie zijn in mijn ogen een van de belangrijkste redenen om te preppen omdat het geen houdbaar model is en de negatieve effecten op het milieu met exponentieele snelheid toenemen. De oplossing insectenvlees is daarbij toevallig een oplossing die kan helpen bij deze industrieen maar ook voor de kleine prepper voor het geval dat. Ik snap daarbij dat het een beetje door elkaar loopt in mijn reacties, maar het ging mij er meer om dat het taboe denken ook in dit topic nog een beetje naar voren kwam. En ongeacht de toepassing, industrie of kleinschalig vind ik dat persoonlijk jammer.
 

logan1202

Prepper goeroe
Dat er altijd al insecten gegeten werden klopt. Alleen de manier waarop het op het moment gepresenteerd wordt stuit me tegen de borst. En hierdoor gaan ook gelijk de hakken in het zand. Maar dat heb ik bij meer dingen die "opgedrongen" worden. Toe ik jaren geleden gegrilde sprinkhanen zag, zag dit er toch een stuk lekkerder uit dan een lepel meelwormen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Insecten bevatten chitine. Dat is een onoplosbare dierlijke vezel. Het heeft een aantal gezondheidsvoordelen om chitine te eten.

Het nadeel is dat chitine zich aan wateroplosbare vetten kan binden. Waardoor die minder worden opgenomen.
 
Bovenaan