• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ruime tent voor de winter, maar welke?

Rataplan

Mankinds only hope
Beste preppers,

Ik ben begonnen met het zoeken naar een betaalbare nieuwe tent die i.i.g. geschikt is voor winter kamperen.
De voorkeur gaat uit naar een ruime tent, die alleen goed op te zetten is en kan worden voorzien van een houtkachel.

Ben benieuwd wat jullie zouden kiezen en vooral waarom?

Voorwaarden;

Geschikte leef/slaap ruimte voor minimaal 4 volwassenen, een houtkachel en een budget max €1000,-

Ik hoop met alle tips, inzichten en ervaringen tot een goede weloverwogen keuze te komen voor een eigen tent.
 
J

J.J

Gast
Ik heb dit bedrijf je vraag voor gesteld: https://www.karstentravelstore.nl/

Ze maken tenten die de zwaarste omstandigheden moeten trotseren.
Ook het leger heeft jaren tenten door hun laten maken.

Wij hebben ruim vijf en dertig jaar geleden ook twee tenten bij hun gekocht en Top tenten, super snel op te zetten en behoorlijk storm vast, de zware kuipzijl is goed hoog tegen instromend water, zeer sterk, makkelijk te repareren, zo kan ik wel door gaan.

Ze kunnen de tenten naar wens aanpassen dus ook een hitte bestendige kachelpijp gat er in maken.
Deze tenten worden ook gebruikt voor expedities in winterse gebieden, ook in de bergen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Je zou kunnen kijken of Nortent naar nederland levert, daar hebben ze een lavvo met kachel combi welke iets over je budget heen gaat.

Waarom ik deze tent aankaart? Wij gebruiken deze tent op het werk en ondanks zijn formaat (4 en 6 persoons uitvoering) erg makkelijk en snel op te zetten. Ook is de ventilatie erg fijn in deze tent en je kan je een losse binnentent met muggennet er bij kopen.

De kachel welke bij de combi word geleverd is makkelijk als pakketje mee te nemen.

De tent los is iets van 700 euro, de combi iets van 1400 euro

nortent.no
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Nu zou ik voor deze Robbins Mohawk of Kiowa gaan.
https://www.bushcraftshop.nl/kiowa-tipi-tent-copy.html dit is een aanbieding van een demomodel.

We hebben zelf de voorloper van deze tent. Het voordeel van deze nieuwere modellen is dat bij regen en een open deur het niet gelijk in regent.
Deze tent is redelijk makkelijk alleen op te zetten. Bij zanderige grond of stormachtig weer is het aan te raden om houten zandharingen te gebruiken bij de rode spandraden. Ons vloerzeil heeft ondertussen twee kleine gaatjes gehad. Die zijn geplakt met seamgrip.
Kachel kan er zo in. Wij hebben er in geslapen met 5 grote mensen en hond en kachel.

Deze tent is lichter dan een Bell tent of saharatent. Die hebben als voordelen de rechtopstaande wanden. https://www.obelink.nl/tenten/groepstenten.html

Nog meer mooie tenten maar dan iets duurder:
https://www.moosecampwebshop.nl/c-229692/tentipi/
https://www.protipi.nl
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Rataplan kijk eens bij StamOutdoor in Made . Dit ivm types Legertenten . Wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk bij hun moet kopen !
Maar een idee opdoen kan natuurlijk .
Gezien jou Budget kun je twee kanten op !
Een goede tweedehandse Burger gerichte Tent of een Hufterproof ex Army tent in Canvas of Nylon .
Bell Tipi tent net als @Flos heeft .

Ik vind het ontzettend moeilijk zo'n tentje kopen .
Mocht ik naar Vlaanderen kunnen dan neem ik de SCT ( Soldier Crew Tent ) mee .
Kun je dat eens bekijken .

Maar kijk ook eens naar zo'n Zweedse leger Tent met houtkachel . 950 euro incl kachel . Zeeer ruim .

Foto 1 en twee zijn van 10 pers US Arctic type

Foto 3 en 4 is Zweedse Arctic met houtkachel .

15324314240224694772995092330142.jpg 1532431503386703332990928560631.jpg 15324315458127789920233225065816.jpg 15324315633998152900915390438999.jpg

Succes
 

petroman

SHTF Expert
@Rataplan

Wat is het doel van de tent ?
langdurig in schuilen of wil je er mee rondtrekken, heb je beperkingen met vervoer ?
Wat voor soort winter ? een Noorse, Siberische of Hollandse ?
 

Rataplan

Mankinds only hope
Je zou kunnen kijken of Nortent naar nederland levert, daar hebben ze een lavvo met kachel combi welke iets over je budget heen gaat.

Waarom ik deze tent aankaart? Wij gebruiken deze tent op het werk en ondanks zijn formaat (4 en 6 persoons uitvoering) erg makkelijk en snel op te zetten. Ook is de ventilatie erg fijn in deze tent en je kan je een losse binnentent met muggennet er bij kopen.

De kachel welke bij de combi word geleverd is makkelijk als pakketje mee te nemen.

De tent los is iets van 700 euro, de combi iets van 1400 euro

nortent.no


Ik heb deze bekeken en vind het mooie tenten en zeer praktisch qua opzetten etc.
Waarom ik deze niet zou kopen is de beperkte staruimte doordat de wanden direct schuin lopen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Tanfana

Deze tenten heb ik inderdaad ook bekeken en het doek van polycotton is erg interessant.
De ruimte is ook erg fijn en precies de reden die jij ook aangeeft, dat van het inregenen is voor mij een reden om niet voor een origineel tipi model te gaan.
Echter sprak mij het model Klondike Grande van dezelfde maker aan, deze wordt ook verkocht bij de zaak die @J.J aandroeg.
Het voordeel van dat model vind ik de ingang met het A frame, hierdoor blijf je droog binnen met de ingang open en hou je dus het contact /zicht met buiten.
Daarnaast blijft de vorm van een tipi behoorlijk behouden met alle voordelen van dien.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@frans81

Die amerikaanse spreekt mij erg aan als model en O.D. ben ik groot fan van:thumbsup:
Steund deze nu net als een tipi op 1 paal? en is dit ook alleen op te zetten, daar het natuurlijk behoorlijk gewicht is (40kg) ?

houtkachel voor in een tent bezit ik al.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81

Die amerikaanse spreekt mij erg aan als model en O.D. ben ik groot fan van:thumbsup:
Steund deze nu net als een tipi op 1 paal? en is dit ook alleen op te zetten, daar het natuurlijk behoorlijk gewicht is (40kg) ?

houtkachel voor in een tent bezit ik al.

De US tent heeft 1 deelbare glasvezel of telescopische middenpaal . 35 Kg .
Bij de Zweedse dient de kachel als middenpaal .
Op hun site en via www staat genoeg info .
In je eentje opzetten lijkt mij geen probleem .
Je brengt het tenslotte gewoon van het midden uit langzaam op spanning met de genoeg aanwezige scheerlijnen .

Er in kunnen staan is voor mij niet belangrijk .
Als ik maar minimaal kan kruipen en niet hoef te Tijgeren haha .
 
F

frans81

Gast
Helaas scheppen scheerlijnen een vorm van afhankelijkheid .
Er moeten altijd haringen in de grond in combo met vele scheerlijnen .
Dit wil niet zeggen dat er voor dit type tenten niet vele voordelen zijn ! Echt wel . Had ik het budget en rijbewijs dan zou ik voor zo'n US Arctic gaan of ??? Ander moois .

Ik ben dus gegaan voor de SCT tent . Gemakkelijk en snel op te zetten en overal . 4 seizoenen en met vast kuipzeil . Optionele katoenen binnenliner voor strenge winter en met kacheldoorvoer .
En Veel vliegengaas , o zo belangrijk .
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Rataplan

Wat is het doel van de tent ?
langdurig in schuilen of wil je er mee rondtrekken, heb je beperkingen met vervoer ?
Wat voor soort winter ? een Noorse, Siberische of Hollandse ?

Het doel is om een tent aan te schaffen waar ik i.i.g. mee kan winter kamperen en die geschikt is voor het plaatsen van een houtkachel.
Met de aanschaf van een degelijke grote tent vergroot ik ook mijn mogelijkheden weer tot het kiezen van een goede optie wanneer thuis verblijven niet meer kan, wat de reden ook mag zijn.
Bivakzak, tarp, kleine tent, middel tent, camper etc is er, enkel dus nog een grote duurzame tent en een bol buitenland, dan ben ik er wel zo’n beetje:rolleyes::D
De Noorse winter is wat mij betreft echt wel de max, het meest verwacht ik toch te kamperen in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje.
Graag heb ik een aangename leefruimte voor mij en mijn zoontje zonder dat bedden e.d. elke ochtend opgeruimd en aan de kant moeten.
Voldoende ruim dus om evt. mensen onderdak te kunnen bieden wanneer nodig.
Het hoeft absoluut geen backpack draagbare tent te worden, daar heb ik andere tenten of tarpjes etc voor.
Enkel een tent van 100kg dat is ook niet de bedoeling.
Zoals ik er nu over denk wordt het een combi samen met de 4x4 wagen dadelijk, dus de kampeerplek zal nooit ver van mijn wagen afliggen.
Mocht het gewicht te zwaar worden om te kunnen dragen zal ik eens nadenken over een soort karretje voor vervoer over korte afstand van de tent en kachel.
Dit zou enkel nodig zijn wanneer ik een kampplaats niet met de auto kan bereiken en dit zoek ik niet bewust op.
Rondtrekken is niet echt de bedoeling tenzij het moet en daarom toch het praktische van makkelijk alleen de tent kunnen opzetten/afbreken.
Het meeste wat voor zal komen is dat ik toch minimaal een lang weekend tot een week op één plaats blijf en de boel kan installeren.
Mocht het nodig zijn heb ik wel graag, dat ook langdurig bivakkeren mogelijk is. ( noodvoorziening)

Op you tube staat een filmpje van een man die 547 dagen verblijft in een tentipi tent en op wat verkleuring na is deze tent verder nog helemaal in orde.
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat je geduld moet hebben en eens goed moet gaan bekijken wat er binnen NL verkrijgbaar is .En waar ze het op kunnen zetten .
Er zijn zoveel mooie grote tenten en er zijn nog veel meer meningen over deze tenten .
1000 euro is dan misschien nog te weinig als je , je daardoor negatief laat beïnvloeden.
 

Vempain

Prepper goeroe
Persoonlijk vind ik de Lotus Belle een erg mooie tent, misschien ook wel omdat deze een aantal overeenkomsten met een Yurt heeft:fluit:
nieuwprijs is wel 2000 euro maar heb ze 2e hands ook al voor 600-800 euro gezien.
Deze is zeer makkelijk alleen op te zetten zoals onderstaand filmpje ook laat zien:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk vind ik de Lotus Belle een erg mooie tent, misschien ook wel omdat deze een aantal overeenkomsten met een Yurt heeft:fluit:
nieuwprijs is wel 2000 euro maar heb ze 2e hands ook al voor 600-800 euro gezien.
Deze is zeer makkelijk alleen op te zetten zoals onderstaand filmpje ook laat zien:


Maar dat is een mooi ontwerp !
Een kind kan de was doen haha .
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk vind ik de Lotus Belle een erg mooie tent, misschien ook wel omdat deze een aantal overeenkomsten met een Yurt heeft:fluit:
nieuwprijs is wel 2000 euro maar heb ze 2e hands ook al voor 600-800 euro gezien.
Deze is zeer makkelijk alleen op te zetten zoals onderstaand filmpje ook laat zien:


Stond laatst een grote 6 m bell tent te koop op marktplaats, voor weinig.
Één jaar oud en optisch niet meer om aan te zien na een jaar ( of seizoen) buiten te hebben gestaan.
Dat vind ik een nadeel van dat 100% katoenen en lichte doek, laat staan dat je een tijdje in het bos staat.
 
F

frans81

Gast
Stond laatst een grote 6 m bell tent te koop op marktplaats, voor weinig.
Één jaar oud en optisch niet meer om aan te zien na een jaar ( of seizoen) buiten te hebben gestaan.
Dat vind ik een nadeel van dat 100% katoenen en lichte doek, laat staan dat je een tijdje in het bos staat.

Die Tent heb ik ook een oogje op gehad !
Maar idd die schimmel is de drempel pff .
Er stonden er twee des tijds. 1 iets kleinere .

Nu staat deze te koop . Nieuw.

Bell tent 5m
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1305272...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 

Rataplan

Mankinds only hope
Die Tent heb ik ook een oogje op gehad !
Maar idd die schimmel is de drempel pff .
Er stonden er twee des tijds. 1 iets kleinere .

Nu staat deze te koop . Nieuw.

Bell tent 5m
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1305272...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Klopt, verleidelijk zeker voor de prijs ( als die niet verder stijgt).
Die kleinere die eerder te koop stond heb ik ook gezien.
Zou zo’n model tent er nu in polycotton O.D. zijn met goed uitneembaar grondzeil en voorzien van muskietengaas dan denk ik dat ik er wel uit was.
Kan hem enkel vinden als legertent zonder de laatst twee genoemde zaken of naar wens maar dan in polyester uitvoering.:(

Zoeken rustig verder, heb geen haast en ben nu nog niet bereid om consessies te doen aan mijn wensen:D
 
Bovenaan