• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ruime tent voor de winter, maar welke?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Vlaams bedrijf die nieuwe leger en andere tenten maakt.
Kijk vooral bij de foto rubriek, erg mooi.
Grondzeilen maken ze ook in meerdere kleuren en van 600gr zeil ( vrachtwagen).

http://www.gn-products.be/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=6:speciale-tenten&Itemid=73&lang=nl

mooi en eenvoudig model
Bekijk bijlage 12556 Bekijk bijlage 12555

@frans81 Ben jij bekend met dit bedrijf?

Ik zie dat het bedrijf meermaals voor het laatst in December 2014 de site heeft aangepast pfff .
Dat zegt niets of juist heel veel .
Stel die namaak tenten waar sommige dumps al bij vermelden dat de kwaliteit lala is ?! Daar vanaf komen .
Ook die eerder door jou vermelde Patrouille tenten lijken daar vanaf te komen .

Sorry maar ik ben op dit moment heel terughoudend om meerdere redenen .

Vooral het niet updaten van de site vind ik een averechtse aansturing geven .

Een kennis van mij heeft een namaak US type tent .
800 euro . En het ding is waardeloos .
Het oudere originele type heeft ie daarom laten herstellen en is weer in gebruik .
Vooral het gebruikte Canvas type laat te wensen na !

Ik heb natuurlijk geen beoordelingen van het door jou vermelde bedrijf !
Misschien zou ik daar eerst eens op googelen .

Ik vraag straks aan die kennis van mij waar die Fake , goedkopere gemaakt is .

Hij gebruikt deze tent dus op beurzen en als verkoopstand van WOII gerelateerd . En dan kun je niets met rommel doen .
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Ik zit regelmatig naar de parasol van de stalhouder te kijken als we er onder koffie drinken. Heb zo mijn plannen om dat ding te verbouwen tot tent :DDiameter is 4 m. raamwerk/paal is hard hout. Het hout is nog goed. Als doek stuk is gooien ze hem toch weg. Het doek heeft zijn beste tijd gehad, maar ben (af en toe) wel handig met de naaimachine. Weet waar zwaar canvas doek in verschillende kleuren te krijgen is en hoe deze te impregneren. Waarom er dan niet een nep yurt van maken? :rolleyes: Heb ik een makkelijk op te zetten in mijn uppie. Moet allen de paal in tweeën zagen en daar weer een verbinding stuk op maken. Paal is
Het heeft een beetje het idee van de ronde beige tent die je laat zien.

@Rataplan ik weet niet hoe handig je bent om zelf wat te fabriceren van een bestaand iets wat eigenlijk een ander doel heeft. Zoals een flinke parasol of misschien een (2ehands) tunnelkas?
https://www.rovero.nl/folietunnels/tunnelkas-met-rechte-zijwanden of https://www.dancovershop.com/nl/pro...VSq5oi7XCvnWDEsRzOiWuE1CwT_7KnthoCVxAQAvD_BwE
In vele maten verkrijgbaar. Linkjes voor het idee. ;)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zie dat het bedrijf meermaals voor het laatst in December 2014 de site heeft aangepast pfff .
Dat zegt niets of juist heel veel .
Stel die namaak tenten waar sommige dumps al bij vermelden dat de kwaliteit lala is ?! Daar vanaf komen .
Ook die eerder door jou vermelde Patrouille tenten lijken daar vanaf te komen .

Sorry maar ik ben op dit moment heel terughoudend om meerdere redenen .

Vooral het niet updaten van de site vind ik een averechtse aansturing geven .

Een kennis van mij heeft een namaak US type tent .
800 euro . En het ding is waardeloos .
Het oudere originele type heeft ie daarom laten herstellen en is weer in gebruik .
Vooral het gebruikte Canvas type laat te wensen na !

Ik heb natuurlijk geen beoordelingen van het door jou vermelde bedrijf !
Misschien zou ik daar eerst eens op googelen .

Ik vraag straks aan die kennis van mij waar die Fake , goedkopere gemaakt is .

Hij gebruikt deze tent dus op beurzen en als verkoopstand van WOII gerelateerd . En dan kun je niets met rommel doen .


Ik heb gezocht op klachten, reviews etc etc, kan niks vinden. Misschien dat fb nog iets opleverd, dat heb ik alleen niet.

500 grams canvas zou je toch niet direct zwak spul verwachten, al ben ik geen kenner op dit gebied.

Ik wacht even het antwoord van jou kennis af @frans81

@Lai Ik zou best wat kunnen ontwerpen, echter maken niet en voornamelijk wegens tijdgebrek en niet het juiste materiaal in bezit. Kom vast wel iets tegen wat voldoet en heb al diverse exemplaren voorbij zien komen die het kunnen worden.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik ben erg tevreden met mijn Sibley 500 pro van CanvasCamp. Zeeëen van ruimte, aangenaam binnenklimaat en inderdaad makkelijk op te zetten door één persoon. Goed grondzeil. Wel zwaar. Voor twee á drie personen is dit misschien wat, 4 seizoenen tent, 29 kg: https://www.canvascamp.com/en/sibley-400-pro.

Zeer mooie tent, uitgedacht concept en diverse opstellingen mogelijk maakte dat dit mijn favourite tent was.
Alleen 100% katoen en vocht en wat verhalen over katoenen tenten en schimmel/verkleuring etc doen mij twijfelen.

Wat is jou ervaring met vochtig weer, inpakken, vervoeren en drogen etc?
 

4hooves

Elementary prepper
@Rataplan Ik heb gelukkig een stal waar ik de tent in het seizoen tussendoor uithang, en aan het einde van het seizoen een aantal dagen laat drogen totdat ie echt gort-en gortdroog is. Ik bewaar hem ook in huis op een redelijk warme goed geventileerde plek. Ik haal scheerlijnen er dan af, en rits ook het grondzeil eruit. Ik heb hem nu 4 jaar, 3 jaar in gebruik (vorig jaar niet gebruikt) en ik heb nog geen schimmelplek gevonden. Hij staat nu op in de tuin, als logeer- of hangplek voor nu met name de jeugd.

Het is wel een heel pakket (de 500 dan, 400 is waarschijnlijk lichter) Opzetten gaat alleen, maar inpakken is met twee handiger. Ik laad hem op zo’n inklapbaar steekwagentje als ik hem moet vervoeren over >20 meter.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Normaal met binnentent +- 720 euro .
Nieuw vers van de schap.

Is verwarrend, ze gaven op 6 pers en daarbij hoort de 400, die dus opgezocht en kwam op €495.
Nu in dit geval is de prijs zeker aantrekkelijk. Vast grondzeil maakt dat ik het niet doe.

Gisteren een Rinco Alaska 3 opgezet ( onze tent uit mijn jeugd) is op rubbers en paar scheerlijnen na goed.
Wel nog impregneren voor de zekerheid. Voorlopig ga ik hier mee op pad en SC Limburg hoop ik hem op te zetten.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Is verwarrend, ze gaven op 6 pers en daarbij hoort de 400, die dus opgezocht en kwam op €495.
Nu in dit geval is de prijs zeker aantrekkelijk. Vast grondzeil maakt dat ik het niet doe.

Gisteren een Rinco Alaska 3 opgezet ( onze tent uit mijn jeugd) is op rubbers en paar scheerlijnen na goed.
Wel nog impregneren voor de zekerheid. Voorlopig ga ik hier mee op pad en SC Limburg hoop ik hem op te zetten.

Waarom heb je een probleem met vast Grondzeil?
 
F

frans81

Gast
Het belangrijkste is dat ik ook zonder grondzeil wil kunnen kamperen en met schoonmaken is het ook gewoon prettig dat het appart kan van het tentdoek.

Zonder Grondzeil is natuurlijk heel andere beleving !
Maar gezien de meters aan extra en toch kwetsbare ritsen vind ik zo'n afritsbaar Grondzeil weer geen pluspunt .
 

Rataplan

Mankinds only hope
Zonder Grondzeil is natuurlijk heel andere beleving !
Maar gezien de meters aan extra en toch kwetsbare ritsen vind ik zo'n afritsbaar Grondzeil weer geen pluspunt .

Hoe vaak zou je dat nu vast en losritsen per jaar ?
10 keer lijkt mij al veel, stel de tent gaat 10 jaar mee is dus 100 keer.
Een kwalitatieve tent waarvan de rits geen 100 keer open en dicht haald, mag het woord kwalitatief dan zeker niet dragen.

Fjall raven gooid momenteel ook zijn naam te grabbel met hun Vietnam productie en slechte ritsen, dus niks is gegarandeerd.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe vaak zou je dat nu vast en losritsen per jaar ?
10 keer lijkt mij al veel, stel de tent gaat 10 jaar mee is dus 100 keer.
Een kwalitatieve tent waarvan de rits geen 100 keer open en dicht haald, mag het woord kwalitatief dan zeker niet dragen.

Fjall raven gooid momenteel ook zijn naam te grabbel met hun Vietnam productie en slechte ritsen, dus niks is gegarandeerd.

Met dat aantal keer losritsen heb je gelijk !
Vooral wanneer je die Tent zelf nieuw koopt .

Maar bij een tweedehandsje is het toch even wat anders pff . Niet iedereen springt zorgvuldig om met zijn spul pff .
Bij montage van goede kwaliteits ritsen loop je minder risico .

Helaas worden er de laatste jaren ook prul ritsen ingenaaid .

Het minst opvallend is namelijk het bezuinigen op een Rits .
De doorsnee mens Let er niet op .

Bij veel oud militair spul , oa Zwitsers/ Duits/ Zweeds enz zaten vroeger ( Nu ?) RIRI Zippers/ Ritsen . Of bij US spul Crown Zippers .
Maar ook de Oudere YKK heavy duty lijn was en is bewezen goed

Ik noem er maar twee van de vele zeer goede en bewezen merknamen . Maar die waren duur . YKK is verslechterd vind ik .

Een Rits kan het maken en kraken haha .
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@frans81 , het is met YKK ritsen net als met Shimano onderdelen, ze produceren topspul maar ook de grootste zooi onder de zelfde naam om het allemaal maar makkelijk te houden. Vooral de spiraalritsen (die dunne van plastic) van YKK zijn niet zo veel meer tegenwoordig, beter is het om er meteen de dikke profiel ritsen er in te knallen. Ritsen van Opti en vooral de waterdichte ritsen van tizip zijn een goede vervanger van YKK ritsen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Het heeft enige tijd geduurd, maar uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt. Dit is hem geworden; https://www.anchorsupplies.com/tent...man-arctic-bell-tent-heavy-duty-unissued.html

Met een gewicht van 42 kg is het aan de hoge kant van waar mijn wens naar uit ging, maar degelijk canvas in de kleur olijf groen woog in dit geval zwaarder dan het aantal kilo’s gewicht;)
6768B0AA-5874-402F-89DF-8828D41A8F35.jpeg
Ook heb ik een liner erbij gekocht, helaas niet zo netjes als op de foto hieronder, maar kan mogelijk nog een nieuwe usa liner kopen die zou moeten passen.
3F4594BA-0C57-43BF-99C5-3ED0A02D5020.jpeg
Het geheel mooi ingepakt in een sterke tas.
A501D991-32AD-4AAE-B8F0-1AAD382550DC.jpeg
Splinternieuw uit het jaar 1999.... rest stukjes van het naaigaren lagen nog in de tent:)
C15B754D-B92E-487E-AC85-ACF03DA3354E.jpeg
F1E85AB7-7048-41D1-91C6-37CA46CA61A7.jpeg
 

Rataplan

Mankinds only hope
Degelijke haringen:)
8EA0A709-A2C0-4308-82CF-995653E7B31A.jpeg
Ventilatiegaten ( 4) met muskietengaas.
201A5B9D-E898-4070-BCAF-7510DB9F7DBA.jpeg
Kacheldoorvoer op een voor mij perfecte plek. Beetje aan de zijkant en niet midden in de tent.
52B265D9-B65A-4C8E-8854-A84E9DC687B5.jpeg
De tent heeft twee ingangen, die bij warm weer tegen elkaar open gezet kunnen worden. Voorzien van muskietengaas, dit hoeft niet gebruikt te worden. De buitenflappen kunnen dichtgedaan worden dmv een rits of houtje/touwtje.
4855701B-8E10-49CB-8CE9-3E34CB9E6162.jpeg
De tent heeft net als andere tipi’s één centre paal ( aluminium). Dit vergemakkelijkt het opzetten.
042A6B6D-9B86-4F8D-A595-02338848853C.jpeg
De tent heeft een doorsnede van een meter of 5m en een hoogte van zo’n 2,80m. Hoog genoeg om goed rechtop te staan in het midden. Voor in de tent gebruik ik een grondzijl van mijn andere tent. Dit voldoet voor een slaapgedeelte. Verder heb ik een aantal veldbedden gekocht, wat na ervaring in Leerdam mij goed bevallen is. Deze zijn ook gelijk zitbankje. Kijk er naar uit om mee op pad te gaan. Mooie kisten ( maken) voor alle materialen, achter in de pick-up bak en gaan:)
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Na aanraden van een paar kennissen die regelmatig gaan vissen (die me ook kennis laten maken met heerlijk slapen op een bedchair) heb ik m'n oog laten vallen op een fox royal 2 mans tent (karpertent) met winterskin.


Heb inmiddels een paar gezien op marktplaats,
eens kijken of ruilen geen optie is;-)
 
Bovenaan