• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ruime tent voor de winter, maar welke?

Lai

Prepper goeroe
Ik heb ook een Sahara, de 3 m. doorsnee. Via scouting mee in aanraking gekomen, zelfs met windkracht 7 met 2 man nog goed op te zetten. :thumbsup: Deze tenten alleen opbergen als ze echt droog zijn, schimmel/het weer zit er zo in. Heb er geen kachel in, maar was wel aan het denken en kijken voor de mogelijkheden.

Kijk ook eens bij de Vrijbuiter. Ze zitten in zwaar weer en het is niet duidelijk hoelang ze nog bestaan.
https://www.vrijbuiter.nl/tenten/?ms_fk_a-ke092_doek-groep=Polykatoen

Het is niet moeilijk om een kachelpijp doorgang in tent doek te maken. Je kan dan zelf bepalen wat voor jou de beste plaats is voor de kachel, anders zit je aan de plek vast van de ontwerper.
https://www.bushcraftshop.nl/anevay-frontier-stove-tent-flashing-kit-frontier-k.html
https://kachelmaterialenshop.nl/blog/kachelmaterialen/rookkanaalkachelpijp-in-mongoolse-yurt-of-tent
(p.s. deze site heeft ook flexibele zonnepanelen van 20 watt tot 100 watt)
 
J

J.J

Gast
Beste @Rataplan

Nog even weer over de oppompbare karsten tenten.
https://www.karstentravelstore.nl/over-de-karsten-tent

Amper tien minuten en de oppompbare tent staat.
De druk van 6 bar in de brandslangen geeft een enorme stevigheid.
De tent word opgericht door twee brandweerslangen, geen stokken dus, koop je er een compressortje bij, nog makkelijker.
Je rolt de tent uit, zet de vier hoeken vast met de bij behorende haringen, je sluit de compressor aan en je kan onder tussen je koffie/thee drinken, tijden het oprichten help je nog even de tent met oprichten dan kan je weer gaan zitten tot de tent staat, je kan direct de tent in richten.

Je kan de tent ook nog stormvast zetten met nog een paar scheerlijnen.
Andere mensen staan verbaast hoe snel en makkelijk het gaat een kind zou het kunnen doen.

Nog een mooie optie, je kan er ook een gebruikte tent kopen, en dan aanpassingen laten maken.
Je kan dat één of twee tenten aan de hoof tent koppelen zie bij andere tenten de aan "rietsbare luifels", zeg maar met zo'n aan gepaste luifel kan je de tenten aan elkaar ritsen, wat trouwens een prachtig gezicht is,
en je betaald op de camping voor één tent.:thumbsup:
Mochten zo kleine kinderen groot zijn geworden, en ze apart willen slapen in hun tenten dat kan dus want aan de tenten zit dus alleen maar de koppel rits, en de tenten kunnen dat als nog worden voorzien van hun eigen luifel, of leef ruimte.

En nog een voordeel van de aan elkaar koppel tenten je hebt je privé:hug: en de kinderen moeten eerst door de hooft tent heen voor ze naar buiten kunnen, dus je hebt toezicht, je kan het zo laten maken als je maar wilt, kom met ideeën en zij maken het.
Dus zelf kan je kiezen slaap je in de hooft tent of de gekoppelde tent.:);)

Nog een voordeel je blijft niet met een hele grote tent zitten, als de apart willen kamperen, want wat moet je met zo'n enorme tent als ze op een andere plak willen staan, of op zich zelf willen gaan wonen, en op een ander tijdstip als jou op vakantie willen gaan, je begrijpt dat ik niet nu over grote kinderen heb.

Ha mooi ik heb een ondersteunende website gevonden, met foto.
http://www.karstententen.nl/karsten-tenten/tenten/koppeltent

Ja kan de aanpassingen en extra tent of twee tenten ook later laten doen, dan heb je de kosten niet direct voor de kiezen.
Je kan het zo uitkienen dat het ideaal voor jullie is.:thnx:
 
F

frans81

Gast
Tja ! Tenten met luchtzakken als stabilisatie ?
Ik ben er geen fan van .
Een hele tijd geleden ben ik bij ons in de buurt op een Camping gaan kijken naar zo'n dure tent die je moet oppompen .
Ze hadden een caravan gekocht aldaar en de Tent hoefde niet meer mee terug .
Tent had twee seizoenen gestaan . Was al verschillende keren geplakt en vermoedelijk poreus .
De Gaatjes echter waren ontstaan door insecten .
Dit precies op te tunnel stroken .
Nergens anders op de Tent ditzelfde probleem .
Raar maar waar .
Ze vroegen er 300 euro voor . Dit bleek maar een fractie te zijn van de nieuwprijs .
Ik heb het niet gekocht !
Waarom ?

Uiteindelijk zei de oudere Vrouw dat ik het beter niet kon doen . Aan narigheden heb je niets zei ze .
Midden in de nacht was het al verschillende keren voorgekomen dat het ding naar beneden bleek te zijn gekomen .

Het waren dus een soort Motten die de schade veroorzaakten .

Of meerdere mensen met zulke types tenten dit probleem kennen weet ik niet !

Insecten die verschillende vormen van Nylon Tenten aanvreten . En dan in dit geval de Luchtkamers .
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja ! Tenten met luchtzakken als stabilisatie ?
Ik ben er geen fan van .
Een hele tijd geleden ben ik bij ons in de buurt op een Camping gaan kijken naar zo'n dure tent die je moet oppompen .
Ze hadden een caravan gekocht aldaar en de Tent hoefde niet meer mee terug .
Tent had twee seizoenen gestaan . Was al verschillende keren geplakt en vermoedelijk poreus .
De Gaatjes echter waren ontstaan door insecten .
Dit precies op te tunnel stroken .
Nergens anders op de Tent ditzelfde probleem .
Raar maar waar .
Ze vroegen er 300 euro voor . Dit bleek maar een fractie te zijn van de nieuwprijs .
Ik heb het niet gekocht !
Waarom ?

Uiteindelijk zei de oudere Vrouw dat ik het beter niet kon doen . Aan narigheden heb je niets zei ze .
Midden in de nacht was het al verschillende keren voorgekomen dat het ding naar beneden bleek te zijn gekomen .

Het waren dus een soort Motten die de schade veroorzaakten .

Of meerdere mensen met zulke types tenten dit probleem kennen weet ik niet !

Insecten die verschillende vormen van Nylon Tenten aanvreten . En dan in dit geval de Luchtkamers .
Daar is dan geen enkel tent tegen bestaand.
Trouwens de tenten van Karsten die ik bedoel zijn van het dikste en beste katoen, die voor tenten gebruikt word.
Nog even de foto er bij.
23

Deze tenten hadden we met nog een uitbreiding op de luifel, als leef ruimte.
En we hadden extra horren met windvang mogelijkheid bij waar weer.
Ik de nok heb je een geforceerde lucht afvoer, bij koude kan je de vier flappen aan de binnenkant dicht trekken.
Bij hitte kan je het vierkante regenscherm ook afkoppelen, dan heb je een beste lucht afvoer, doe je dan ook nog een flap aan de zijkant open waar de wind op staat dan het je een goede ventilatie in de tenten.

Aan de moeder tent kan je drie tenten ritsen, maar aan de gekoppelde tenten ook,
zie je het al voor je,,,, prachtig.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Mijn idee even verwijderd door reactie van @petroman ;)
Uitzonderingen zo als @frans81 is tegen gekomen, vind je in allerlei opzichten, haast niets is tegenwoordig nog zeker.

Wat over blijft is de dingen goed uitkienen.
 

petroman

SHTF Expert
Normaal gesproken kunnen de tenten jaren in weer en wind buiten staan.
Betwijfel ik ten zeerste.
Katoen is een natuurproduct en gaat rotten, schimmelen. Impregnatie lost ook een keer op (UV).
Nylon houd niet van UV-straling en neemt ook vocht op.
Polyester kan daar beter tegen maar ook dat heeft zo z'n beperkingen tegen UV-straling.
 
J

J.J

Gast
Betwijfel ik ten zeerste.
Katoen is een natuurproduct en gaat rotten, schimmelen. Impregnatie lost ook een keer op (UV).
Nylon houd niet van UV-straling en neemt ook vocht op.
Polyester kan daar beter tegen maar ook dat heeft zo z'n beperkingen tegen UV-straling.
Mijn idee wat gebaseerd op een stuk stof bij Karsten waar jaren water overheen stroomde en er niet door heen ging.
Er kon wel dag licht en zon over heen komen door het raamwerk in het dak, maar dat is gering te opzichten van buiten staan.
Maar heel sterk en weerbaar zijn ze zeker.:p
 

Lai

Prepper goeroe
De yurt bewoners halen om het jaar of 2 jaar alles van hun tent, kijken het doek en houtwerk na, wassen het doek en laten het opnieuw impregneren en bouwen de boel weer op. Op deze manier gaat een tent jaren mee. Ook in ons klimaat. En een houtkacheltje branden in de winter doet ook veel. Het hangt er wel heel erg aan af waar je de tent neer zet. Onder bomen tussen dichte struiken gaat het doek sneller lijden onder weersomstandigheden.

Kwam deze tegen, niet verkeerd. Kunnen 16 personen in, is met 1,5 man ;) op te zetten, met opties om aanritsbare grondzeil en slaapcabines er bij te nemen.
Veel en hoge leef ruimte met ruimte genoeg voor een houtkacheltje. Mooie tent voor scouting :p
https://www.tarpshop.nl/nl/product/nordisk-vanaheim-24-technical-cotton/

Ze hebben ook de belle/sahara tenten. Ook voor deze de optie van grondzeil en slaapcabine.
https://www.tarpshop.nl/nl/product/nordisk-asgard-196-technical-cotton/#prettyPhoto

(nu moet ik ophouden met tentjes kijken, word hebberig :( )
 
F

frans81

Gast
De yurt bewoners halen om het jaar of 2 jaar alles van hun tent, kijken het doek en houtwerk na, wassen het doek en laten het opnieuw impregneren en bouwen de boel weer op. Op deze manier gaat een tent jaren mee. Ook in ons klimaat. En een houtkacheltje branden in de winter doet ook veel. Het hangt er wel heel erg aan af waar je de tent neer zet. Onder bomen tussen dichte struiken gaat het doek sneller lijden onder weersomstandigheden.

Kwam deze tegen, niet verkeerd. Kunnen 16 personen in, is met 1,5 man ;) op te zetten, met opties om aanritsbare grondzeil en slaapcabines er bij te nemen.
Veel en hoge leef ruimte met ruimte genoeg voor een houtkacheltje. Mooie tent voor scouting :p
https://www.tarpshop.nl/nl/product/nordisk-vanaheim-24-technical-cotton/

Ze hebben ook de belle/sahara tenten. Ook voor deze de optie van grondzeil en slaapcabine.
https://www.tarpshop.nl/nl/product/nordisk-asgard-196-technical-cotton/#prettyPhoto

(nu moet ik ophouden met tentjes kijken, word hebberig :( )

Leuk hè ,Tentjes kijken haha .
Ik heb al verschillende mooie tenten gezien in dat lichtgewicht polycotton . Alle die te koop werden aangeboden hadden last van schimmel vlekken pfff .
Prijzen zeer variërend.
En dan vermeld men in de advertentie of mondeling , Gaat weg wegens aanschaf nieuwe tent :confused:
Dat is dus niet voor niets he;).

Of langer doorsparen en nieuw of toch wachten op een nieuwe voor weinig op de reguliere verkoop sites .

Maar beste @Lai , ik kwijl ook al weer pfff .
Een mooie OD Tipi tent met entree Sluis :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
F

frans81

Gast
Uhm een paar berichten terug gaf je aan geen fan te zijn van oppompbare tenten, net als ik trouwens dat ook niet ben.
Sterk zal het zeker zijn, maar geef mij toch liever een tentstok(ken).

Haha, idd , ik ben geen fan van zoiets .
Dat ook jij dat niet was , was mij niet helemaal duidelijk :fluit:

Ik dacht mooi met die extra's en voor die prijs en met misschien nog garantie ;)

Ik vond het , het proberen even waard @Rataplan .

Idd we gaan verder op de Met Stokken Tour :rolleyes:

Gr Fransje
 
F

frans81

Gast
@frans81

Deze kwam ik ook tegen;
http://www.legertenten.com/index.ph...8-patrouilletent-4x4m-met-dubbel-dak-in-groen

Ook verkrijgbaar met verlengd dak zodat je nog 2 meter luifel hebt. Hoogte nok is 2m, ik kan dus rechtop staan al houd het niks over verder. Gewicht is prima en opzetten eenvoudig, lijkt een beetje op de grote broer van mn franse legertentje dat ik heb.
De prijs is ook aangenaam vind ik. Wat is de reden van dat dubbele dak?

Da's niet duur . Mits in mooie staat .
Wel geen Grondzeil.
Ik ga er vanuit dat het origineel is en geen reproducties .
Want die nieuw gemaakte Legertenten ( lees nagemaakte ) zijn maar half de kwaliteit .

Maar voor zover is het er nu uitziet is het een zeer mooi bedrag .

Dubbeldaks is een isolatie laag .
De Zwitserse Seilschaftszelt heeft Dat ook . En de SCT tent ook .
 

Rataplan

Mankinds only hope
Haha, idd , ik ben geen fan van zoiets .
Dat ook jij dat niet was , was mij niet helemaal duidelijk :fluit:

klopt, had ik ook nog niet vermeld:fluit:

Als in de officiële demonstratievideo de tentopzetman het opgeeft met de voetpomp vanwege de arbeid, haak ik meteen af.
Net als de tentipi dealer die geen (fatsoen)lijk verhaal had, helaas pindakaas dan, keuze genoeg.
 
J

J.J

Gast
Uhm een paar berichten terug gaf je aan geen fan te zijn van oppompbare tenten, net als ik trouwens dat ook niet ben.
Sterk zal het zeker zijn, maar geef mij toch liever een tentstok(ken).
:oops:Zie ook even
http://www.karstententen.nl/nieuws/algemeen/karsten-tenten-naar-koreaanse-leger

http://www.karstententen.nl/specials/meer-specials
Nog een fotootje:
1


En stokken waarom,,,,, de stoffen zijn zo sterk tegenwoordig, zo ook de brandweerslangen vol water kan je er zelf met auto's geloof zelfs met vrachtwagen over heen rijden.

Zie ook het filmpje hoe snel je de tenten opzet en afbreekt, de tent die @frans81 liet zien laten ze ook zien.


Dit is het laatste wat ik je wilde laten zien @Rataplan :thnx::hug::wave::wave::wave:
 

Rataplan

Mankinds only hope
@J.J

De tenten zijn absoluut mooi, maar...

Ik zie veel waarbij ik direct de vraag in mijn hoofd krijg, wat als?

* mijn compressor het begeeft.
* mijn voetpomp het begeeft.
* De tent lek gaat, is die dan ook te repareren bij -10 graden.
* Het ventiel stuk gaat
* Het binnenventiel kwijtraakt.
* Het ventiel verstopt raakt
* Door wat is een boogstok van die lengte te vervangen ( in de natuur)
* Zonder luifel regent de tent ook in net als een tipi model.

Er zitten veel zaken bij die in mijn ogen kwetsbaar kunnen zijn, kwijt kunnen raken, kapot kunnen gaan etc zeker wanneer er niet mee op een standaard camping wordt gekampeerd.

De keuze voor een tent met stok(ken) is dat ik die ten alle tijden kan vervangen door andere materialen ( uit de natuur) en dat ik het kan opzetten zonder verplicht gebruik van speciale gereedschappen/materialen.
 
Bovenaan