• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ruime tent voor de winter, maar welke?

Rataplan

Mankinds only hope
Ja maar dat is gewoon een los blauw zeil .
Het is geen origineel bijgeleverd iets .

BLAUW . GROEN kan ik nog koppelen aan Defensie haha


Ah oke.

Nu zag ik op een andere site dezelfde tenten te koop en daar stond bij dat ze nieuw zijn, dat houd dus in die reproductie lijn waar je het over had?
Nu zag ik op de foto dat er aan de onderkant behoorlijke flappen aanzitten die op de grond liggen, dit waarschijnlijk om te bedekken met zand/grond/sneeuw etc ter voorkoming van wind onderlangs?
Zou ik theoretisch dan ook de nok kunnen verhogen door langere palen te gebruiken en dan minder lengte flap aan de onderkant of evt een grondzeil eraan laten naaien?

Heb nog een degelijk pvc zeil liggen van 7 bij 4 meter in kleur groen.
 
F

frans81

Gast
Ah oke.

Nu zag ik op een andere site dezelfde tenten te koop en daar stond bij dat ze nieuw zijn, dat houd dus in die reproductie lijn waar je het over had?
Nu zag ik op de foto dat er aan de onderkant behoorlijke flappen aanzitten die op de grond liggen, dit waarschijnlijk om te bedekken met zand/grond/sneeuw etc ter voorkoming van wind onderlangs?
Zou ik theoretisch dan ook de nok kunnen verhogen door langere palen te gebruiken en dan minder lengte flap aan de onderkant of evt een grondzeil eraan laten naaien?

Heb nog een degelijk pvc zeil liggen van 7 bij 4 meter in kleur groen.

Nieuw Old stock kan ook !!!
Ja doe flappen zijn idd om extra te zekeren met zand of stenen of sneeuw .

Mooie tent voor weinig .
Maar idd eerst zelf gaan bekijken !
 

petroman

SHTF Expert
@Rataplan beetje vreemde reactie op die opblaastent.
Al die dingen die jij noemt als kapot gaan kan ik ook bedenken met een stok of stokken.

Wat als je stok afbreekt en door het doek gaat ?
Wat als je een stokdeel verliest,
Wat asl er houtworm n komt etc etc
 
J

J.J

Gast
@J.J

De tenten zijn absoluut mooi, maar...

Ik zie veel waarbij ik direct de vraag in mijn hoofd krijg, wat als?

* mijn compressor het begeeft.
* mijn voetpomp het begeeft.
* De tent lek gaat, is die dan ook te repareren bij -10 graden.
* Het ventiel stuk gaat
* Het binnenventiel kwijtraakt.
* Het ventiel verstopt raakt
* Door wat is een boogstok van die lengte te vervangen ( in de natuur)
* Zonder luifel regent de tent ook in net als een tipi model.

Er zitten veel zaken bij die in mijn ogen kwetsbaar kunnen zijn, kwijt kunnen raken, kapot kunnen gaan etc zeker wanneer er niet mee op een standaard camping wordt gekampeerd.

De keuze voor een tent met stok(ken) is dat ik die ten alle tijden kan vervangen door andere materialen ( uit de natuur) en dat ik het kan opzetten zonder verplicht gebruik van speciale gereedschappen/materialen.
Goed door dacht @Rataplan ik moet erkennen dat ik daar niet bij stil heb gestaan.
Maar ik heb niet stil gezeten, ben nog steeds voor je aan het zoeken en zie daar:
Ze maken deze tenten vol op.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan beetje vreemde reactie op die opblaastent.
Al die dingen die jij noemt als kapot gaan kan ik ook bedenken met een stok of stokken.

Wat als je stok afbreekt en door het doek gaat ?
Wat als je een stokdeel verliest,
Wat asl er houtworm n komt etc etc

Ik weet het, maar geef zelf eens antwoord op je vragen en dan zie dat dat makkelijker is optelossen dan problemen die ik benoem bij de opblaas tent.
 

Jade

Senior Prepper
Tentipi, snel op te zetten(10min) degelijk(poly/katoenmix50.50) hele goeie kachel voor te koop(Eldfell) krijgt het ook warm bij echte kou, brandkamer van 50cm lang, scheelt zaagwerk! We kamperen er al jaren mee.
Bevalt ons zeer goed!
In aanschaf nieuw boven je budget maar als tweede eigenaar zou het mischien te vinden zijn.
Over inregenen, we maken geen gebruik van grondzeil(we hebben hem er wel bijgekocht maar het is gewoon niet nodig in een tipi), dus een klein beetje regen net voorin de tent maakt voor ons niet uit.
We slapen daarintegen wel van de grond op veldbedden.
Dit zijn echt tenten die het comfort en de ruimte hebben van een grote basiskamptent, maar het gemak van opzetten van een trekkerstent.
Zelf staan we max 3 dagen op één plek, en zijn dus nu ook zo weer vertrokken
‘s morgens.
 
J

J.J

Gast
Over inregenen, we maken geen gebruik van grondzeil (we hebben hem er wel bijgekocht maar het is gewoon niet nodig in een tipi), dus een klein beetje regen net voorin de tent maakt voor ons niet uit.
We slapen "daar in tegen" wel van de grond op veldbedden.
.


Lijkt iets op deze jongere uitgave,
maar dan zonder horren.

Als jong gezin zijn we ook een keer op vakantie gegaan met een oude Kalahari tent twee slaapcabines zonder grondzeil
de vocht die uit de grond op dampte zorgde voor onaangenaam slapen de boel werd behoorlijk vochtig.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Tentipi, snel op te zetten(10min) degelijk(poly/katoenmix50.50) hele goeie kachel voor te koop(Eldfell) krijgt het ook warm bij echte kou, brandkamer van 50cm lang, scheelt zaagwerk! We kamperen er al jaren mee.
Bevalt ons zeer goed!
In aanschaf nieuw boven je budget maar als tweede eigenaar zou het mischien te vinden zijn.
Over inregenen, we maken geen gebruik van grondzeil(we hebben hem er wel bijgekocht maar het is gewoon niet nodig in een tipi), dus een klein beetje regen net voorin de tent maakt voor ons niet uit.
We slapen daarintegen wel van de grond op veldbedden.
Dit zijn echt tenten die het comfort en de ruimte hebben van een grote basiskamptent, maar het gemak van opzetten van een trekkerstent.
Zelf staan we max 3 dagen op één plek, en zijn dus nu ook zo weer vertrokken
‘s morgens.

Ik geloof niet dat er een tent is die zo gemakkelijk op te zetten is als tentipi.
De stof is zeer duurzaam.
Ik heb zowel de 7 als de 9 bekeken, de maat van de 9 was voor mij toch qua grote wat ik minimaal zoek.
Alleen die prijzen:( vraag mij af of ik niet net zo goed af ben met een tent voor een derde tot de helft van de prijs van een tentipi?

Welk type hebben jullie, 7 of 9?

Wel of geen of misschien gedeeltelijk grondzeil heeft allemaal zijn voor en tegens, daar ga ik nog eens goed over denken, ben namelijk een grondslaper.
Een keer een veldbedje testen voor de nacht kan het inzicht veranderen.
 

Jade

Senior Prepper
Wij hebben de 9 en is voor twee volwassenen plus materiaal groot genoeg,
Wij slapen beide op hoog model veldbedden, dus die staan ook al wat verder van het doek door de schuine wand.
Het vocht in een tipi valt heel erg mee, het doek is smorgens nauwelijks vochtig.(in de winter met niet vriezend weer, dus de lastigste tijd)
Dit komt mede door de schoorsteenwerking van de tent, door de hoogte en de vorm trekt er constant een luchtstroom naar boven toe weg door de hoed.
Als je eenmaal een op een veldbed hebt geslapen wil je in de tent niets anders, je hebt geen last van oneffenheden in de bodem.
 

Jade

Senior Prepper
De prijs van een tentipi, ja die is hoog, zie het er ook eigenlijk niet vanaf.
Maar kijk je gedetailleerder, zit alles wel zeer goed in elkaar, geen fouten in de naden, foutloze stof enz. , en de tent blijft ook na jaren gebruik heel mooi.
 

Rataplan

Mankinds only hope


De laatste ( grote ) tent die uit te bouwen is met slaapunits, die ook afzonderlijk zijn op te zetten, vind ik best interessant.
Je houd hierdoor een fijne leefruimte over in de centrale tent.
Dien je slechts een nachtje te gaan staan, zet je enkel een slaapunit op en ben je ‘s morgens zo weer op pad.

Of dit nu ook alleen is op te zetten weet ik nog niet en het aantal benodigde stokken vind ik ook geen pré.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:


De laatste ( grote ) tent die uit te bouwen is met slaapunits, die ook afzonderlijk zijn op te zetten, vind ik best interessant.
Je houd hierdoor een fijne leefruimte over in de centrale tent.
Dien je slechts een nachtje te gaan staan, zet je enkel een slaapunit op en ben je ‘s morgens zo weer op pad.

Of dit nu ook alleen is op te zetten weet ik nog niet en het aantal benodigde stokken vind ik ook geen pré.


Ik wil gaan vloeken maar kan dat niet haha . Op mijn Leeftijd heb je Fatsoen :fluit:

Maar toch de neiging tot :( Waarom ?
Ik zie weer wat leuks door het dak naar binnen komen en helaas kan ik het niet grijpen pff . Het valt door de vloer naar Benenden en uiteindelijk stopt het bij iemand anders op de vloer Pfff
En die heeft dan dit leuks voor het grijpen :):rolleyes:

Wat een pracht systeem word er hier weer getoond . Ik zit nu te lekkerbekken ook al weet ik dat het niet gaat fitten in mijn Uitrusting en transport mogelijkheden .

@Rataplan , stop met zoeken en hak de knoop door voordat ik in een tenten Depressie terechtkom . :lol:

Gezien de constructie verwacht ik niet dat dat effe simpel alleen op te zetten is binnen een nette tijd en zonder frustraties ;)

Even nog wat extra's

https://www.cabelas.com/catalog/ensemble.jsp?ensembleId=6100
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
2450 dollar is nu 2098,95 Euro . Dat is wat zo'n SCT Soldier Crew tent kost . En dan heb ik het niet vanuit Amerika naar hier .
Want dan komt er nog een niet leuk bedrag bij .
Dit is een prijs van heel lang geleden . Nu zouden ze een stuk duurder zijn .


Ik wil hiermee zeggen dat alle Kwalitatief hoogwaardige Hufterprooftenten gewoon duur zijn Pfff .

Dan is zo'n burger Tipi tent nog goedkoop , als je het op het aantal personen door berekend .

New Old Stock in Legertenten is er genoeg bij de enkele grote Legertenten Firma's die NL nog bezit . Soms wel effe geduld hebben en meteen toeslaan wanneer er weer nieuwe voorraad is .

Maar ook bij Oa BVA auctions worden zulke tenten aangeboden . Daar komt mijn SCT ook vandaan . Vorige eigenaar heeft hem daar gekocht voor mooi bedrag . Spiksplinternieuw .

Persoonlijk zou ik dus voor een doordacht Legertent type gaan . Mede al voor de Prijs Kwaliteit verhouding .

Helaas heeft ieder voordeel ook een nadeel . In dit geval ( Vaak en niet altijd ) het GEWICHT .
 

Rataplan

Mankinds only hope
2450 dollar is nu 2098,95 Euro . Dat is wat zo'n SCT Soldier Crew tent kost . En dan heb ik het niet vanuit Amerika naar hier .
Want dan komt er nog een niet leuk bedrag bij .
Dit is een prijs van heel lang geleden . Nu zouden ze een stuk duurder zijn .


Ik wil hiermee zeggen dat alle Kwalitatief hoogwaardige Hufterprooftenten gewoon duur zijn Pfff .

Dan is zo'n burger Tipi tent nog goedkoop , als je het op het aantal personen door berekend .

New Old Stock in Legertenten is er genoeg bij de enkele grote Legertenten Firma's die NL nog bezit . Soms wel effe geduld hebben en meteen toeslaan wanneer er weer nieuwe voorraad is .

Maar ook bij Oa BVA auctions worden zulke tenten aangeboden . Daar komt mijn SCT ook vandaan . Vorige eigenaar heeft hem daar gekocht voor mooi bedrag . Spiksplinternieuw .

Persoonlijk zou ik dus voor een doordacht Legertent type gaan . Mede al voor de Prijs Kwaliteit verhouding .

Helaas heeft ieder voordeel ook een nadeel . In dit geval ( Vaak en niet altijd ) het GEWICHT .


Ja mooi spul hé:thumbsup:
Waar haal jij die prijs nu vandaan? Ik kan die ISQ outfitter namelijk niet vinden met prijs.
Cabelas levert niet hier, kan wel via een kennis het regelen, maar die prijzen van versturen:eek:

Ik geniet van al het moois wat ik tegenkom, kan ik uiteindelijks niks vinden brengen we zelf de beste preppertent lijn maar uit:fluit:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja mooi spul hé:thumbsup:
Waar haal jij die prijs nu vandaan? Ik kan die ISQ outfitter namelijk niet vinden met prijs.
Cabelas levert niet hier, kan wel via een kennis het regelen, maar die prijzen van versturen:eek:

Ik geniet van al het moois wat ik tegenkom, kan ik uiteindelijks niks vinden brengen we zelf de beste preppertent lijn maar uit:fluit:


Prijs die ik noemde is van een door mij gekochte SCT Soldier Crew Tent .
Van Cabelas staat er genoeg op www .

Ben bang dat zelf een tentje maken een Jaarloon gaat kosten haha.

Middels US Sites misschien naar hier te halen ?
Oa via Armslist.com

Zie Link met Cabelas

http://www.armslist.com/posts/1707677/kansas-hunting-for-sale-trade--complete-cabelas-isq-tent-

https://www.cabelas.com/catalog/browse/outfitter-tents/_/N-1100672/Ns-CATEGORY_SEQ_104481180

Edit Pfff

Jou Budget was 1000,00 . Dat word dus geduld hebben pffff

Maar geluk en hoop bestaan , geduld is echter Noodzakelijk .
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik geniet van al het moois wat ik tegenkom, kan ik uiteindelijks niks vinden brengen we zelf de beste preppertent lijn maar uit:fluit:
Misschien nog niet eens zo´n slecht idee..
Gezamenlijk een ontwerp maken, optie's bepalen, en (laten) maken.
Maar aan de andere kant, ook weer lastig, want zo veel mensen, zoveel wensen...
 

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ook even een kleine duit in het zakje doen, al dan niet met een knipoog;).

Deze kun je met 1 persoon opzetten en zit onder je richtprijs.
EED49628-2347-4E9D-BB04-1A7F11BAE058.jpeg


Vervolgens kun je hem uitbouwen, ook nog binnen je budget.

96D72376-6F1E-4F85-A786-7DA5C6DC5ABB.jpeg

Heb je behoefte aan nog iets groters, een kathedraal, dan kun je ook sparen voor zoiets:

0072111D-6124-4A14-933E-D4F50FEB0BEA.jpeg

Een shtf en je wilt een heel dorp....zonder nat te worden naar de buren aan de overkant: geen probleem!

C6D43475-B7FB-41A0-BB5E-0458BD91AE69.jpeg

Meer weten, ff zoeken op Kohten en Jurten. Het zijn Duitse tenten, Duitse degelijkheid. Geen vast grondzeil, wel stormvast en waterdicht. Ook een houtkachel is mogelijk!

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden @Rataplan. Succes met je zoektocht naar de ideale tent!
 
Bovenaan