• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Vempain

Prepper goeroe
THT hebben we hier niet zoveel mee en kun je veel beter naar de kleur, geur en uiterlijk kijken.
Een paar jaar geleden hadden we een redelijke stapel met soepblikken goedkoop ingekocht (iets van 30 blikken)
Op een gegeven moment wilde we een kopje soep met een boterham dus maar een van de blikken soep gepakt die nog ruim een half jaar onder de THT datum zat.
Bij soepblik nummer 15 hadden we er eindelijk eentje gevonden waarvan de inhoud nog goed van was :eek:
 

Flos

SHTF Expert
Ik kijk al lang niet meer naar die datum .
Laats een wockschotel klaar gemaakt . Mijn vrouw wou er een pittig sausje doorheen.
Oo ik heb nog wel wat zie ik . Flesje open flink wat op de haar bord en goed door de rijst en vlees en groenten gemengt .
Na een paar happen vroeg ik ,, lekker ,, je hoor zei ze voor herhaling vatbaar. Ik bleef maar kijken . Is er iets vroeg ze .
O. Niets lekker sausje he. Ja waarom? O vervaldag jan. 2013 .
3jaar en een paar dagen :D
 

Highway

Last (wo)man standing
In de groothandel kocht ik eens gedroogde oregano voor 5 gulden een kilo! ... en die gebruiken we nu nog steeds, want 5 kilo raakt niet zo snel op. Zit nog goed smaak aan hoor :D
Verder heb ik eens een blik krentenbrood, abrikozenjam, en chocoladepoeder uit 1959 gegeten, die waren toen 35 jaar oud. En pakken water van 2 jaar over tht ook gewoon gebruikt.
Een tht is slechts een verkoop datum. Een zak rijst wat je droog bewaard kan je tientallen jaren bewaren.

Overigens, zo'n houdbaar zuivelproduct kan je echt lang bewaren omdat ze extreem verhit zijn geweest. Denk dat het Milbona dingetje nog wel 2 maanden langer goed was gebleven.
 

Nickx

Senior Prepper
Gister van die wasa knackerbrod dingen met smurrie er tussen gegeten die 14 maanden over tht waren, smaakte wel beetje muf maar verder niets. Daarna bifi worstjes die 2 jaar over tht waren gegeten... die smaakte net zo vies als anders.
Toen nog een broodje (was de voorraad aan het opruimen) met vlokken die 2 jaar over tht waren..... die smaakte echt goor en heb ik maar weggegooid.
 

Flos

SHTF Expert
In de groothandel kocht ik eens gedroogde oregano voor 5 gulden een kilo! ... en die gebruiken we nu nog steeds, want 5 kilo raakt niet zo snel op. Zit nog goed smaak aan hoor :D
Verder heb ik eens een blik krentenbrood, abrikozenjam, en chocoladepoeder uit 1959 gegeten, die waren toen 35 jaar oud. En pakken water van 2 jaar over tht ook gewoon gebruikt.
Een tht is slechts een verkoop datum. Een zak rijst wat je droog bewaard kan je tientallen jaren bewaren.

Overigens, zo'n houdbaar zuivelproduct kan je echt lang bewaren omdat ze extreem verhit zijn geweest. Denk dat het Milbona dingetje nog wel 2 maanden langer goed was gebleven.
Kruiden is aan ander verhaal . Dat gaat bijna nooit kapot . Wel eens gehad dat in een potje kerry vliegjes zaten dus de eitjes zaten al in het poeder. Maar ik gebruik nog steeds van mijn pot kruidnagel die in 1976 vervallen is .
 

SaintNicholas

Survivor
Afgelopen dinsdag heb ik zalm gegeten die 5 dagen over de "te gebruiken tot" datum was. De verpakking was nog niet geopend en het rook nog prima, dus heb ik het gegeten. Zo goed als verse smaak!
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst een paar potten kapucijners ontdekt die nog in een verhuisdoos zaten. 7 jaar over de datum, niets aan de hand, smaakten prima.
Water is ook zoiets. Als je flessen (glas) water koel en donker bewaard kun je daar jaren lang plezier van hebben.
 

RDNK76

Survivor
Ik heb vorige week een pakje havermelk gebruikt dat al 2 jaar over datum was. En zakken bonen en rijst die over datum zijn eten we ook gewoon, gooien niks weg
 

Highway

Last (wo)man standing
Kruiden is aan ander verhaal . Dat gaat bijna nooit kapot . Wel eens gehad dat in een potje kerry vliegjes zaten dus de eitjes zaten al in het poeder. Maar ik gebruik nog steeds van mijn pot kruidnagel die in 1976 vervallen is .
Dat klopt, en vooral omdat het gedroogd is.

Overigens heb ik laatst wat zout op m'n ei gedaan, dat zout was tussen de 255 en 225 miljoen jaar oud :lol:merk je niks van!
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik ben nu bezig met een blik Nido melkpoeder. Anderhalf jaar over de datum maar smaakt nog prima. Over de voedingswaarde kan ik niks zeggen.

Een keer een zigeunerschnitzel gegeten die twee dagen over de datum was en te warm was bewaard. Voedingswaarde was prima, maar de volgende dag wist ik dat ik hem beter niet had kunnen eten.

Oh ja. Ik wordt nog even met een lachend gezicht fijntjes gewezen op een Quest bar van 6 maanden over de datum. Smaakt goed. Effect niet zo heftig als de schnitzel maar nog steeds geen goed idee.
 

RonDoe

Senior Prepper
THT --> Ten minste houdbaar tot. Ik vind dat zo'n achterlijke term, want letterlijk genomen staat er ten minste houdbaar tot (dus wellicht ook wel veel langer houdbaar).
Ik bijna elk ander land staat er iets in de trant van (vrij vertaald): 'Bij voorkeur consumeren voor' gevolgd door een datum. Meestal ben ik blij met mijn maag van schokbeton, ik wordt bijna nooit ziek van bedorven voedsel en ik lust ook alles.

Alleen dat laatste is een probleem, want ik merk ineens dat een hoop broeken wat strakker zitten. Dat zou kunnen komen doordat de lucht in mijn kledingkast volgens mij nu droger is dan andere jaren, dus zou het kunnen dat een en ander toch nog wat gekrompen is, of het heeft te maken met het feit dat ik een extra speklaagje aan het kweken ben voor als ik strakjes bij mijn BOL aan het houthakken moet. Ik ben er nog niet helemaal uit. :rolleyes:
 

Erny

Last (wo)man standing
Eerder in een topic vertelde ik op 23 december 2015 het volgende:

Ook had ik gelijk maar eens mn zakjes met "kant&klare kruidenmixen voor gerechten" (dus de Meat Curry Masala, en de Thai Green basil curry e.d.) uit het keukenkastje gehaald en geïnventariseerd... Want die koop ik dan wel maar gebruik ze uiteindelijk maar zelden omdat ik eigenlijk liever zelf kook en kruid... dus die voorraad groeit ook maar aan... Nu gestegen tot zeker 40 zakjes die bijna allemaal hun tht datum hadden overschreden. :eek:
Tht's van onder 2000 zaten er ook nog bij en een stuk of 10 van 2000 tot 2010 en de rest van '10 tot nu.. Dus... daar mag ook wel eens van gegeten worden lijkt me... Lijst gemaakt en het plan is om bij de oudsten te beginnen en dan de lijst af te werken.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat alles nog goed te eten en van smaak moet zijn, zo niet, dan horen jullie dat.

Nou... het begin is gemaakt. :cool:

Nummer 1:
Van de week stond de zgn. "Japanse Curry" op het menu want ik had wel kip en andere geschikte ingrediënten in huis.

IMG_8372_800x450.JPG

Hoé Japans kan een curry zijn als je er o.a. stukjes aardappel aan toe moet voegen??? :fluit:

IMG_8374_800x450.JPG

THT was dus 13-11-2010
Er zat een zakje currypaste in die nog geheel goed rook en smaakte.
De uiteindelijke curry smaakte o.k., geen oudbakken smaakje oid, maar vooral ook érg Indiaas. :rolleyes:
Vraag me nog steeds af wat er nou Japans is geweest aan deze curry. :confused:
En voor de smaak kun je deze Japanse Curry wel overslaan, gewoon een potje Currypaste gebruiken met dezelfde ingrediënten erbij voor een beter resultaat. :cool:

Nummer 2:
Er was nog wat kippedijfilet over dus een volgende dag nog een zakje uitgezocht:

IMG_8379_800x450.JPG

Aan de hand van het prijsstickertje van De Boer kun je wel een beetje schatten hoe oud deze is. ;)
Het is een THT van februari 2001, das dus echt wel 15 jaar oud ondertussen. :fluit:

IMG_8382_800x450.JPG

Inhoud was ook nu weer prima te eten. Was een vloeibare zoutige substantie. Zo te merken niets aan smaak ingeboet.
Heb de kip toch maar apart gebakken en zelf gekruid en deze saus gebruikt om een wok met groenten op smaak te brengen (met wat hulp van wat meer toevoegingen, kon het tóch niet laten...;)).

Dus dat waren de eerste twee en dezen sterken mij in mijn geloof dat waarschijnlijk geen enkele van de 40+ mixen bedorven zal zijn. :cool:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
20160221_161640-1.jpg 20160221_161604.jpg Vandaag even door de Defensie blikken gespit . En nog vele van 6-2013 als Tht .
Toch even wat Info opgezocht Ivm Nog te consumeren .
Zojuist 16.00 Uur na 15 min verwarming in pan kokend water een blik jachtschotel met Parijse aardappeltjes verorberd ;) Blik was onbeschadigd en de inhoud zag er goed uit . De smaak was helemaal in orde .
Nu ligt er nog een blik Goulash met parijse aardappelen in :) .
We laten nog weten of er bijwerkingen zijn geweest :oops:





http://www.consumentenbond.nl/morel...pilling-26-4-2013-zonder-groente-en-fruit.pdf

Maar Laat ik eerlijk zijn , tijdens Opleiding bij defensie kregen wij op oefening ook blikken eten van begin jaren 70 . Wel heb ik mijn blik Macaroni geruild met mijn Maat . Hij had stoofschotel en die luste ie niet :thumbsup:
Sommige zelfs nog meer dan 10 J over datum . Ik kan mij niet herinneren dat er iemand is ziek geworden van deze Rantsoenen ;)
 
F

frans81

Gast
Update omtrent het nuttigen van de Over datum Rantsoenen ;)
Gisternacht buikkrampen gehad . Niet overdreven maar toch aanwezig .
Vooral bij aanraking .
Maar ja at kan ook liggen aan " Het van alles door elkaar eten" .
heb erna nog best wel wat genuttigd :oops::thumbsup:
Ziek ?? Nee helemaal niets :):)
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag koekjes gebakken . Had nog 2 restjes bloem staan die ik weg wilde. Van het ene pak vond ik geen datum misschien dat ze het nog niet deden . Van het tweede wel .
20160222_150311.jpg
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Gisteren weer een zakje currymix aangebroken. Dit keer de Tikka Masala, ik heb voor vis gekozen ipv vlees. Die visfilets lagen ook nog in de vriezer en zijn een paar keer p.o. ontdooit geweest dus ook een onzekere factor, rook trouwens nog prima, waren wel wat waterig... eerst "uitgewrongen" voordat ze de marinade (currypaste+yoghurt) in gingen. Niet iets wat ik de visite (met eventueel zwakke maagjes) voorschotel, zeg maar. ;)

Nummer 3:

IMG_8404k.jpg

Kom er aldoende wel achter dat ik al dit soort currypastes echt niet in dit soort zakjes hoef te kopen. Ze onderscheiden zich tot nu toe niet echt en ik denk dat ik qua curry's maken al een beetje té gevorderd ben.:fluit:

De THT was nog redelijk recent dit keer: 9 juli 2011

IMG_8406k.jpg

Vis én currymix hebben niet voor ongewenste gevolgen gezorgd. Vandaag nog een portie. :cool:
 
Bovenaan