• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

odessa1944

Senior Prepper
2 weken geleden een potje mosselen in zuur gegeten, 2 jaar over datum. geen probleem.



en op mijn werk kroketten in de frituur gegooid die al 2,5 jaar over datum waren maar natuurlijk wel uit de diepvries kwamen.
niemand had er een probleem mee om ze op te eten toen ik het vertelde behalve de sergeant-majoor, die hem toch wel opat en de volgende dag zei dat hij ziek was geworden. afgelopen week er weer 2 gefrituurd en samen met een collega opgegeten en weer geen probleem.

dat die sergeant-majoor ziek werd, zal wel het psychische effect zijn geweest.
 

Kanina

Diehard Prepper
@odessa1944 niet meer vertellen dus!

Ik heb gemerkt dat de yoghurt die een maand over de datum in de koelkast staat, nog steeds geen rare afwijkingen laat zien. Na het bekijken van een tv programma waarin een oudere vrouw zei dat over datum yoghurt nog lang kon worden gebruikt wilde ik dat zelf wel eens ondervinden.
Afgelopen week deed mijn beste @The mad engineer een bakje yoghurt in, niet wetende dat juist dát pak over datum was. Ik heb hem er wel op gewezen voor hij een hapje nam. Zien kon je het totaal niet. Het zag er gewoon glad uit en t rook naar yoghurt. Niet zuur of ranzig, geen verkleuring whatsoever.
Heb het bakje zelfs 3 nachten op het aanrecht laten staan om te kijken of het zich bij kamertemperatuur ging veranderen maar de yoghurt bleef hetzelfde! Uiteindelijk wel weg gespoeld, maar na 1 maand over de datum blijft yoghurt onveranderd. Merk: Campina boer en land, biologisch.
Heerlijke yoghurt én lang houdbaar :thumbsup:
 
P

Popeye

Gast
Gisteren heb ik ananas uit blik gegeten THT maart 2014.
Niets aan de hand ( maag ) :D
 

houthe

Senior Prepper
Van de week een blik bonduelle aardappel krieltjes gegeten die half jaartje over datum waren. Rook prima en na opbakken smaakte het ook best oké, beetje taai maar dat komt meer door het inblikken denk ik. Had ongetwijfeld ook nog langer over de datum kunnen zijn zonder te bederven.
 

AWOL

Prepper goeroe
Hartkeks van Bever, houdbaar tot 31-07-2015, dus op de kop af 10 maanden over de datum. Ik heb ze nooit eerder geproefd en kan mij voorstellen dat als zij verser zijn ze net even lekkerder zijn maar ze waren nog prima te eten en niet zacht, geen rare geur of bijsmaak.

De keks waren vokomen onbeschadigd in tegenstelling tot de fruitkeks die ik onlangs 'reviewde', dit omdat de hartkeks wél een beschermende laag karton hebben ;)

keks1.jpg

keks2.jpg

keks3.jpg
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Vandaag Vitasia kip vannacht van de Lidl. maar 7 maanden over de datum. smaakt nog als nieuw.
 

phtvs

Sysop
Admin
Pakje TUC naturel. Houdbaarheid 10-2013. Heb ze weggegooid. De koekjes waren korrelig en de kleur was een stuk lichter dan normaal. Toch maar ééntje geprobeerd, maar bah wat is dat ranzig.
Ze waren netjes donker, droog en koel bewaard. Dus daar kan het niet aan gelegen hebben.

geen aanrader dus, TUC bewaren tot na de tht.
 

Ray

SHTF Expert
Pakje TUC naturel. Houdbaarheid 10-2013. Heb ze weggegooid. De koekjes waren korrelig en de kleur was een stuk lichter dan normaal. Toch maar ééntje geprobeerd, maar bah wat is dat ranzig.
Ze waren netjes donker, droog en koel bewaard. Dus daar kan het niet aan gelegen hebben.

geen aanrader dus, TUC bewaren tot na de tht.

Vet wordt ranzig onder invloed van zuurstof, geen wonder dus. :)
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
En hoe, ben de hele dag al bezig om die gore smaak uit mn mond te krijgen. bleeehhhh :(

vet is idd ranzig.

Als je er tegen kunt, kun je het volgende proberen: Neem een slok zonnebloemolie en spoel hiermee grondig je mond (minuutje in de mond houden en flink rondwerken), daarna de olie uitspugen.
Vetten lossen het best op in andere vetten. Deze methode wordt door sommigen gebruikt als manier van mondverzorging, omdat je hiermee ook massa's bacteriën (en evt. slechte adem) verwijderd.
Zelf ga ik er rap van kokhalzen, volle slok olie in de mond, maar m'n vader heeft er bv. geen problemen mee.
 

Kanina

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@phtvs
Idd, Tuc zoutjes bevatten veel vet, niet bewaren dus!
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Als je er tegen kunt, kun je het volgende proberen: Neem een slok zonnebloemolie en spoel hiermee grondig je mond (minuutje in de mond houden en flink rondwerken), daarna de olie uitspugen.
Vetten lossen het best op in andere vetten. Deze methode wordt door sommigen gebruikt als manier van mondverzorging, omdat je hiermee ook massa's bacteriën (en evt. slechte adem) verwijderd.
Zelf ga ik er rap van kokhalzen, volle slok olie in de mond, maar m'n vader heeft er bv. geen problemen mee.
Goeie tip. :thumbsup: Ik neem af en toe een slok olijfolie. Smaakt erg lekker. Ga het meteen proberen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Erny

Last (wo)man standing
Blikje Tomatensoep van de AH met een THT van Maart 2006.
Dus nu 10 jaar "over datum".

IMG_0882_800x450.JPG

Is afkomstig uit de voorraad van mn ouders (lees: moeder) en door mij jaren geleden bij verhuizing al meegenomen omdat hij toen ook al "over datum" was. Vervolgens op één of andere manier in de schuur terecht gekomen alwaar ik hem gisteren terugvond.
En omdat het vandaag best wel frisjes was had ik wel zin een een bakje tomatensoep.

Blikje ziet er aan de buitenkant wat viezig uit, maar het blik is niet aangetast.

IMG_0884_800x450.JPG

Ook van binnen geen mankementen.
Soep rook goed... zag er goed uit... Tijdens het verwarmen ook geen nare luchtjes maar juist wel die typische "tomatensoep in blik" lucht die nostalgische gevoelens van vakanties naar Italië van vroeger naar boven bracht.
Heb de soep wel even opgekikt met een vers uitje en wat lente ui.
En de soep smaakte dus ook nog prima. Absoluut geen oudbakken smaakje oid en ook de balletjes waren nog goed.

IMG_0886_800x450.JPG
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Net een blik curry (2014) en een pot Bolonaise van Herman de Blijker maart 2015 gemengd met wat ander voer voor de honden. De curry rook nog prima en ook de kleur was okay, alleen vond ik deze smaak niet zo lekker vandaar dat deze er nog stond. De Bolonaise was wat verkleurd en er zat een deukje in het deksel dus vertrouwde ik het vacuum niet 100% meer. De pot ging ook bijna te gemakkelijk open. Als de honden morgen normaal poepen en niet spuitend over het land lopen, dan ga ik de overige potten Bolonaise van de week gebruiken bij een pasta schotel.:oops:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
We hadden eergisteren een gast en hebben de bolonaise verwerkt in een pastagerecht. Mijn vrouw wist van de THT maar kids en de gast niet. Ze hebben er lekker van gesmuld en de honden kregen wederom het restant. Meestal nix mis met spullen over de THT. Deze pot klikte echt van het vacuum af en dat is belangrijk. Verder ogen en neus goed gebruiken.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Net Loempia's gemaakt en saus van 2013 erbij genomen. Was behoorlijk verkleurd, maar rook en smaakte verder Okay. Saus krijgt een tweede ronde bij een lekker broodje.

20160729_193502_resized.jpg 20160729_193521_resized.jpg
 
Bovenaan