• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Nou, de Erny heeft de smaak te pakken blijkbaar... ;)

Nummer 4 en 5 en 6:

Een zgn. Ovenschotel van Maggi voor Spinazie...
Zelf toevoegen: blijkbaar heel veel: kip, spinazie, uien, ei, aardappelpuree. Tja... dat is al een complete maaltijd... en genoeg ingrediënten voor een ovenschotel... wat zit er dan nog in die mix??
Dus de pakjes aardappelpuree die er ook al jaren stonden (ik kom niet uit een pureefamilie dus vergeet steeds dat het bestaat en best wel lekker kan zijn) erbij gepakt en de restanten zouden samen genoeg puree opleveren.
Spinazie uit de vriezer (afgelopen maand gekocht dus voor de verandering niet over datum) en veldvarken-spekjes ipv kip (die was opgegaan met al die curry's) gebruikt.

IMG_8418_800x450.JPG

IMG_8419_800x450.JPG

De zgn Spinazieovenschotelmix heeft een THT van juli 2005.

IMG_8411_800x450.JPG

En toen... moest ik best wel veel aanwijzingen op allerlei verpakkingen volgen... poehee (was ondertussen stiekem ook nog varkensworstjes aan het bakken van het pakket veldvarkensvlees dat net was aangekomen http://www.veldvarkens.nl/.

Dus toen ik uiteindelijk de spinazie en ui en vlees in de grootste ovenschaal had liggen en daar bijna de puree over uit wilde smeren... bedacht ik dat er nog iets mistte... Was ik toch bijna die hele "ovenmix" vergeten! :lol:
Helaas heb ik die wel aangemaakt met water en erbij gedaan, had ik toch maar eerst geproefd... :rolleyes:

nu volgend bericht want mag MAAR vier foto's plaatsen per keer... (IK WIL MÉÉR :fluit: )
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Vervolg:

De THT van de aardappelpuree's:

IMG_8412_800x450.JPG

IMG_8413_800x450.JPG

Respectievelijk januari 2011 en april 2012.

Het aanmaken van de aardappelpuree ging ook niet geheel naar wens, had gelukkig al wat minder vocht toegevoegd dan wat op het pakje stond want deze werd echt niet dik genoeg. Of dat nu komt door de ouderdom? Kan dat???
Het derde zakje erbij zorgde voor het gewenste resultaat.
De ene soort moest wel met deels water en deels melk worden aangemaakt, de ander met alleen water. Ik heb alleen water gebruikt en dat ging goed, voor smeuiigheid heb ik daarna nog wat slagroom toegevoegd.
De "houdbare melk" van de Aldi (THT 01-05-2013) bleek namelijk wél bedorven te zijn. (kijken of ik daar nog kaas van kan maken oid).

De puree dus bovenop de rest gestort en in de oven gezet.
Dit alles zou maar 45 minuten nodig hebben "om warm te worden". Dus heeft het er echt zeker een half uur extra in gezeten omdat het nog niet warm genoeg was.
Verder merkte ik ook nog weinig van een stollingseffect van de Mix met het ei. ...

Na de extra 30 minuten vond ik het wel genoeg (ondertussen had ik al een heerlijk varkensworstje op met wat aardappelpuree en varkensworstjesjus :)) en heb de schaal uit de oven gehaald.
De inhoud bleek nu ook in het midden heet te zijn.

Maar van stolling nog weinig sprake. Toch maar een bord vol geschept... Uiterlijk was niet echt aantrekkelijk...
Maar wie weet was het wel heel lekker.... Nou... NEE dus... Vréselijk zout!!! Echt niet lekker!!!o_O
Zou het door de spekjes komen die ik ipv de kip had gebruikt? Eh... even proefen van wat alleen aangemaakte Mix (uit de kom) bracht uitkomst... VERSCHRIKKELIJK ZOUT !!! :eek:Echt niet te gelóven! En dat kan, lijkt mij, toch niet door de ouderdom komen, dan zou het zout zich gekloond moeten hebben. ;)
Denk dat ik alle hoeveelheden wel zou moeten verdubbelen om dit weer op smaak te krijgen...

Had ik nou die vieze mix nou maar gewoon vergeten... :rolleyes:
Met spinazie, ei, uien, room, puree en lekkere spekjes kun je een heerlijke ovenschotel bouwen. Heb je echt geen vieze zoute mix voor nodig. :fluit:

Conclusie:
Dus had hier problemen met stolling, ovenschotel was, naar verwachting, ook veel te nat terwijl ik al minder vocht heb toegevoegd.
En problemen met zoutgehalte...
Maar denk dat dat aan die Mix ligt en niet aan de houdbaarheid.
Mix is dus zowiezo afgekeurd en niet alleen op smaak maar vooral ook op omslachtigheid en dat er wel heel veel extra producten nodig zijn. Denk dat een zakje kaassaus ipv de mix ook afdoende was geweest.

En nu... zit ik met een grote ovenschaal - min 1 portie - met dat spul. Kan ik nog dágen van eten! :confused: Ga de rest van de spinazie maar ontdooien en erbij doen... maar ja... het opwarmen van spinazie is ook weer niet gezond... :lol:
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik lees hier van alles wat over de datum gegeten is, maar ik lees verder niets over de evt. risico's.
Houden jullie rekening met bv. mycotoxines? Dit zijn gifstoffen door schimmels, die schimmels hoef je niet persé te zien.
Mycotoxines kunnen goed tegen warmte, 300° C is geen probleem. Maar ook goed tegen koude, invriezen heeft dus ook geen nut.

Ik ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.
 

Erny

Last (wo)man standing
Eh... niet?.... :confused: Wat zijn de risico's van het nuttigen van deze schimmels en hoe merk ik dat?
Ontstaan die ook in vacuum verpakt voedsel?
 

Marcov

Prepper goeroe
@Erny Dit zijn een paar links, misschien heb je hier wat aan. Ik heb er een paar jaar geleden een docu over gezien, en daar ben ik behoorlijk van geschrokken.
Jammer genoeg weet ik niet meer waar ik die docu gezien heb.
Zo wist ik niet dat je beter bedorven kip goed kan verhitten en opeten dan bedorven rijst verhitten en opeten.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/schimmelgifstoffen.aspx
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine
http://www.mycotoxinen.nl/
http://www.kiza.nl/content/mycotoxines
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Kip'ragout van een jaar over datum. Conclusie: niet doen:confused:.


Rundvlees'ragout van 8 maanden over de datum. Conclusie: Was nog ok, verminderde smaak.
 

martin

Mankinds only hope
Kip'ragout van een jaar over datum. Conclusie: niet doen:confused:.


Rundvlees'ragout van 8 maanden over de datum. Conclusie: Was nog ok, verminderde smaak.

Of je deze nu gelijk had opgegeten, of ruim over de datum, dat gaat echt geen verschil maken.
Ik ga er dan wel vanuit dat het in blik heeft gezeten, en niet in glas.

In glas kan je door fotosynthese een verandering krijgen van kleur, en ook van smaak.
(vandaar dat je glazen potten donker moet bewaren)

In blik is het heel eenvoudig. Als een blik een minimale beschadiging heeft opgelopen, en er zuurstof in het blik gekomen, dan zal je nooit meer de stap van proeven gaan maken.
De geur is dan dermate walgelijk, dat je geen enkele twijfel zal hebben over de toestand van de inhoud.

Is het blik nog 100% gesloten, dan is de inhoud voor 100% gelijk aan het moment van inblikken.
Dus een blik van 40 jaar oud is gewoon eetbaar.

Dan de gevaren van botulisme en overige zaken zoals mycotoxine.

Ja, in theorie is het mogelijk, maar dat heeft niets met het inblikken te maken.
Want stel dat je een blik zou bezitten met de specifieke bacterie, dan zat hij er al vanaf het eerste moment in, en was je net zo ziek/dood gegaan van dit blik bij het vroeger consumeren.

Voor de eigenwijze mensen (waarvan ik er 1 ben), doe de test.
Koop een blik ragout, maak er een heel klein gaatje in (met een mini spijker) en zet dit blik in de kelder.
En post je ervaring over 1 jaar als je dit blik probeer open te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Klopt zat in blik, beiden geen deuken of bol staan. Niet tegelijkertijd gegeten maar drie maanden er tussen, beiden houdbaar december 2014.
Kip viel uit elkaar en verpulverde tijdens het koken. Het rook gewoon zoals het hoort. De smaak was wat verminderd, maar ik werd er toch echt goed ziek van.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Kant en klare rijstepap uit de supermarkt van een dag of 5 over de datum inmiddels.
niks vreemds aan te zien, te ruiken en te proeven, dus dat smaakte goed en achteraf ook nergens last van gehad, behalve dan van bestuurders die op de linkerbaan met 110 km iemand willen inhalen die 120 km per uur rijd bij wijze van spreken:confused:, vermoed overigens wel dat dit niet door de rijstepap is gekomen dat ik daar last van heb.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nr. 7 en 8, dit keer zonder foto's want de cardreader heeft kuren en werkt niet mee. :rolleyes:

"Fix für Schnitzel" met tht: maart 2013: Prima te eten, had destijds meer zakjes bij de duitse weken van de Aldi moeten meenemen. Alles nog lekker droog en goed van smaak. Bij gebrek aan varkensschnitzel heb ik kip ermee gepaneerd.
"Fix für Brathendl" met tht: februari 2013: In goede staat maar niet echt een lekker smaakje oid. maar dat ligt niet aan de ouderdom denk ik. ;)

En de kippevleugels(bovenarmpjes) die ik gisteren heb gegeten waren eigenlijk ook wel "over datum". Rook niet meer fris maar nog niet echt bedorven. Heb ze goed afgespoeld en toen goed lang gebakken. Waren heerlijk en heb geen ongewenste naweeën hoeven meemaken. :fluit:

ps... halve ovenschaal van die spinazie-ovenmix dus weg kunnen gooien. Door het hoge zoutgehalte kwam ik er echt niet doorheen... zelfs niet als ik de diverse laagjes apart te lijf ging om het eetbaarder te maken. :(
 

phtvs

Sysop
Admin
Vandaag een pakje Kips hamburgers weg kunnen gooien. t.h.t 16-01-2016
Bij openen van de verpakking al een gore, ranzige lucht geroken. De hamburgers waren groen uitgeslagen. Wij hebben het er maar niet op gewaagd en ze weggegooid.
Het valt mij erg tegen dat ze zo snel na de datum al bedorven waren.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nr. 9 Zakje "Knorr Mix voor Pikante Jus", tht 2006.

Nix mee aan de hand, verpakking goed, inhoud droog en de smaak ook zoals verwacht. :cool:
 

Dreutel

Prepper goeroe
@Erny: pakjes om mee te koken bestaan meestal voor een groot deel uit zout. Ooit gezien bij de keuringsdienst van waarde. Ik snap wel dat je die pakjes nu opmaakt, want volgens mij heb je inmiddels zelf best wel beter leren koken, dan toen je ze kocht.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Dreutel Ook toen kon ik al lekker koken hoor... ;) Het zijn gewoon die verleidelijke plaatjes op de verpakking die 't 'm doen (bij die jus dan weer niet... ) en een gebrek aan impulsbeheersing. :D
 
Bovenaan