Ray
SHTF Expert
Het is al vaker aan de orde geweest, maar nu heb ik wat meer info uit de praktijk.
Een kennis van me was zeer geïnteresseerd in het verschil tussen zo'n V-power brandstof (of premium ander merk) en normale E95. E.e.a uitgelegd dat V-power niets anders is dan E95 met wat aceton erin.
Vroeger zat er ook een heel klein beetje petroleum in, om het water te binden zodat ook condens (wat altijd optreedt in je tank door temperatuurverschillen) wordt gebonden en afgevoerd. Dat is tegenwoordig met die 5% ethanol in brandstoffen niet meer nodig, dat doet hetzelfde.
Ik had op een paar auto fora de samenstelling gecontroleerd en uiteraard heeft hij dat op diverse andere auto/motoren fora nog eens over gedaan. Allebei lazen we ook post van mensen die het niet zien zitten (maar wel V-power tanken), maar geen praktijk ervaringen dat het op een of andere manier slecht zou zijn. Ik vermoed deels 'lobby' van de brandstof fabrikanten, deels conservatisme.
Overal wordt dezelfde hoeveelheid gehanteerd:
Benzine: Voeg 0,2% aceton toe (= 2ml per liter).
Diesel: Voeg 0,15% aceton toe (= 1,5ml per liter).
Je kunt het mengen in een jerrycan en dan goed schudden. Aceton en benzine mixed als een tierelier dus ik durf het ook rechtstreeks in de tank te gooien, wel pas bij de pomp en daarna aftanken met E95 of E10.
Aceton verlaagt de vloeistof spanning van de brandstof waardoor deze beter vernevelt. Moderne auto's hebben een klopsensor en passen automatisch de ontsteking aan waardoor hogere compressie wordt bereikt. Dus meer koppel en zelfs iets meer pk's.
Hij heeft in een jerrycan de aceton toegevoegd en daarmee de tank vol gegooid.
Toen gebeurde er wat spannends, zijn auto ging in 'thuiskom' modus lopen (motorstoring lampje aan). Na resetten in de garage was het meteen weer hetzelfde euvel. Hij zweette peentjes en dacht dat hij een enorme fout had gemaakt, rekende zich suf, vertrouwde zijn rekenkunst niet meer, etc.
Gelukkig bleek een turbo slang te zijn gebarsten en dat had helemaal niets met de brandstof te maken.
Eenmaal gerepareerd ging zijn auto als een speer op de DHZ V-power diesel, hij is aangenaam verrast en zijn garage houder ook. Hij haalt zijn aceton uit de groothandel, ik zal eens kijken wat het bij de bouwmarkt kost, daar verkopen ze ook liters.
Met één liter aceton kun je dus 500 liter benzine opwaarderen. Ongetwijfeld goedkoper dan bij de pomp.
Mijn ervaring is dat als mijn kleine Pandaatje hard moet werken (in de bergen) het tanken van V-power idd een verschil oplevert qua power en het zou ook iets zuiniger in verbruik moeten zijn, maar dat hebben we nog niet in de praktijk kunnen testen, maar ga ik de komende paar duizend kilometer wel doen.
Een kennis van me was zeer geïnteresseerd in het verschil tussen zo'n V-power brandstof (of premium ander merk) en normale E95. E.e.a uitgelegd dat V-power niets anders is dan E95 met wat aceton erin.
Vroeger zat er ook een heel klein beetje petroleum in, om het water te binden zodat ook condens (wat altijd optreedt in je tank door temperatuurverschillen) wordt gebonden en afgevoerd. Dat is tegenwoordig met die 5% ethanol in brandstoffen niet meer nodig, dat doet hetzelfde.
Ik had op een paar auto fora de samenstelling gecontroleerd en uiteraard heeft hij dat op diverse andere auto/motoren fora nog eens over gedaan. Allebei lazen we ook post van mensen die het niet zien zitten (maar wel V-power tanken), maar geen praktijk ervaringen dat het op een of andere manier slecht zou zijn. Ik vermoed deels 'lobby' van de brandstof fabrikanten, deels conservatisme.
Overal wordt dezelfde hoeveelheid gehanteerd:
Benzine: Voeg 0,2% aceton toe (= 2ml per liter).
Diesel: Voeg 0,15% aceton toe (= 1,5ml per liter).
Je kunt het mengen in een jerrycan en dan goed schudden. Aceton en benzine mixed als een tierelier dus ik durf het ook rechtstreeks in de tank te gooien, wel pas bij de pomp en daarna aftanken met E95 of E10.
Aceton verlaagt de vloeistof spanning van de brandstof waardoor deze beter vernevelt. Moderne auto's hebben een klopsensor en passen automatisch de ontsteking aan waardoor hogere compressie wordt bereikt. Dus meer koppel en zelfs iets meer pk's.
Hij heeft in een jerrycan de aceton toegevoegd en daarmee de tank vol gegooid.
Toen gebeurde er wat spannends, zijn auto ging in 'thuiskom' modus lopen (motorstoring lampje aan). Na resetten in de garage was het meteen weer hetzelfde euvel. Hij zweette peentjes en dacht dat hij een enorme fout had gemaakt, rekende zich suf, vertrouwde zijn rekenkunst niet meer, etc.
Gelukkig bleek een turbo slang te zijn gebarsten en dat had helemaal niets met de brandstof te maken.

Eenmaal gerepareerd ging zijn auto als een speer op de DHZ V-power diesel, hij is aangenaam verrast en zijn garage houder ook. Hij haalt zijn aceton uit de groothandel, ik zal eens kijken wat het bij de bouwmarkt kost, daar verkopen ze ook liters.
Met één liter aceton kun je dus 500 liter benzine opwaarderen. Ongetwijfeld goedkoper dan bij de pomp.
Mijn ervaring is dat als mijn kleine Pandaatje hard moet werken (in de bergen) het tanken van V-power idd een verschil oplevert qua power en het zou ook iets zuiniger in verbruik moeten zijn, maar dat hebben we nog niet in de praktijk kunnen testen, maar ga ik de komende paar duizend kilometer wel doen.