• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf premium brandstof maken, V-power, etc.

FKAGB

Prepper goeroe
Aceton is goed te krijgen in de watersporthandel, polyester DHZ shops en verfwinkels. Bij een verfwinkel in mijn buurt hangt wel een briefje dat je maar een x aantal liter per keer mag kopen omdat ze anders verplicht zijn de aankoop te melden, inderdaad tegen het maken van bommen.

Gamma en Karwei hebben soms een watersport hoekje waar je ook wel aceton kan kopen, maar dat is niet in iedere vestiging.
 

Ray

SHTF Expert
Aceton is goed te krijgen in de watersporthandel, polyester DHZ shops en verfwinkels. Bij een verfwinkel in mijn buurt hangt wel een briefje dat je maar een x aantal liter per keer mag kopen omdat ze anders verplicht zijn de aankoop te melden, inderdaad tegen het maken van bommen.

Gamma en Karwei hebben soms een watersport hoekje waar je ook wel aceton kan kopen, maar dat is niet in iedere vestiging.
Hier in de buurt is het niet meer te krijgen bij de bouwmarkten Praxis, Gamma, Formido. Rest mij nog één verfhandel, anders wordt het via via wel geregeld.

Om de hoeveelheid gaat het niet, met 1 liter kun je 500 liter benzine opwaarderen en nog meer diesel.
 

Ray

SHTF Expert
We zijn heel wat tijd verder en inmiddels meermaals over duizenden kilometers het brandstofverbruik bijgehouden.

Zonder 0,2% aceton E10: 3224 km met 190,76 liter => 1 op 16,90
Met 0,2% aceton E10: 3907 km met 222,15 liter => 1 op 17,59
tweede meting : 2854 km met 163,27 liter => 1 op 17,48

Zowel bij de eerste meting zonder aceton toevoeging, als bij de tweede meting met, is ook de airco af en toe gebruikt. Alle drie de metingen kwamen qua gebruik overeen, veel korte afstandjes, maar af en toe een langere, echter geen reizen van 100km of meer.
 
F

forumlid 1447

Gast
Nu lees ik 95 E10, maar de 95 E10 gaf in mijn Sierra (1985 tot 2016) al problemen, en slechte verbranding, maar in een 206 (2002 tot 2017)
was het ook huilen met de pet op.
In onze huidige Superb 2017 (lekker onopvallende:lol:) is het advies zelfs de 98, omdat de 95 met E10 het motormanagement
negatief zou beïnvloeden.
 

Ray

SHTF Expert
:D:D
Nu lees ik 95 E10, maar de 95 E10 gaf in mijn Sierra (1985 tot 2016) al problemen, en slechte verbranding, maar in een 206 (2002 tot 2017)
was het ook huilen met de pet op.
In onze huidige Superb 2017 (lekker onopvallende:lol:) is het advies zelfs de 98, omdat de 95 met E10 het motormanagement
negatief zou beïnvloeden.
E10 is overigens geen bestanddeel van bv. Euro 95, maar staat voor 10% ethanol in de benzine.
Zowel in Euro 95 als Euro 98 zit verplicht 5% ethanol, in heel Europa, dat is verplicht.

Euro 10 = benzine met octaangetal 95 en 10% ethanol
Euro 95 = benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol
Euro 98 = benzine met octaangetal 98 en 5% ethanol
V-Power = benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol + aceton en evt. andere toevoegingen.
Blue One = benzine met octaangetal 95 en 10% ethanol
Andere zogenaamde 'Premium' brandstoffen variëren tussen de 95 en 98 en 5 tot 10% ethanol

Bij oude auto's kan ethanol problemen geven, omdat de rubbers die in aanraking met de brandstof komen, hier tegen bestand moeten zijn. Dat is zo bij iedere moderne auto, maar een ouwe Sierra moet je het echt even voor nakijken of dat wel kan. Bij deze site kun je controleren hoe het zit met een merk/model: http://www.e10check.nl/

Als je moderne (niet gechipte, maar standaard) Skoda Superb niet lekker loopt op Euro 95 (waar iedere motor voor gebouwd en mee getest wordt) zou ik de dealer nog eens scheef aankijken, want die lijkt er zich makkelijk van af te maken, want zoals gezegd, ook in Euro 98 zit ethanol. Moderne auto's hebben een zogenaamde klopsensor, waardoor een (klein) verschil in octaangetal niets uitmaakt.

Maar misschien heb je een maffe Skoda, de TSI motoren van VW staan om hun kuren bekend. Als het lekkerder rijdt op de dure E98 naar jouw mening, dan is dat zo. :)

De ouwe Octavia 1.6 van m'n pa draait prima op E10 en werkelijk de meest probleemloze auto ooit. Alleen de lambda sensor is in 16 jaar kapot gegaan, de rest gewoon remmen, koppeling en de achterste schokbrekers (van 't caravan trekken), banden, al het slijtende spul zeg maar. Accu, uitlaat, dynamo, startmotor zijn nog origineel. :thumbsup:

Weetje, er bestaat ook Euro 85, daar loopt bv. de Koenigsegg op. Op normale benzine heeft zo'n hypercar 800 pk op E85 1200! Bij die motor moesten ze een speciaal brandstofsysteem ontwikkelen, om het grote volume brandstof op vol vermogen te kunnen leveren. Echt een draaikolk in de tank dus. :D

Ethanol brandt veel feller (en schoner) en geeft meer pk's. Eén nadeel, de energiedichtheid is minder, dus je verstookt er meer van. Die paar cent dat het goedkoper is aan de pomp, ben je als voordeel dus zo weer kwijt. Daar doen mensen het dus ook niet voor. Ik tank het, omdat m'n autootje er pittiger van wordt en de uitstootwaarden meetbaar lager zijn. De waardes CO2 en stikstofoxiden waren bij de laatste meting lager dan toen ik hem niet gekocht had, drie-en-een-half jaar geleden. Vandaar dat een fabrikant E10 uitbrengt onder de sjiekere naam Blue One 95 en met tot 50% lagere uitstoot waardes adverteert. Dat is ook de reden dat in de EU in alle benzine minimaal 5% ethanol moet zitten.

Even terug naar de Aceton.

Mijn garagehouder is sceptisch over deze toevoeging, maar kwam me laatst wel vertellen dat dit een hoofdbestanddeel is van die kleine flesjes additief die je kunt kopen om je brandstof systeem (pomp en injectoren) te reinigen. Als dat idd de werking van het aceton is, dan zou je het maar tijdelijk of periodiek hoeven te doen.

Eigenlijk zou ik dus nu weer een paar duizend km zonder aceton toevoeging moeten rijden om te kijken of mijn brandstof verbruik op die pak em beet 17,5 km stadsverkeer per liter blijft. Een mens blijft bezig... :lol:

Motorrijders (van oudere motoren) zweren bij het spul overigens, of ze tanken de speciale Euro 102, dan lopen de oude blokjes ook weer lekker.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
België heeft alleen maar "E10" of "Super plus 98", we leven hier niet met 5 % ethanol,
Zowel in Duitsland, Frankrijk als België zijn tankstations verplicht de met bio-ethanol aangelengde benzine E10 aan te bieden. In Frankrijk en België is E10
de vervanger van Euro 95.

8) Wat is het effect van de benzine 95 E10 op mijn voertuig?

De 95 E10 ontwikkelt iets minder energie dan de benzine 95 door de verhoging van het ethanolgehalte (gegevens BPF)
Dus bij een auto met een lager vermogen, is de trekkracht lager.
Onze motor is een lichte TSI, vanwege dat wij ,meestal rond de kerk, geen groot vermogen nodig hebben.
En met 5000km per jaar , dit ook niet nodig is.

ESSO levert zelfs op de mij bekend plaatsen de super plus 98 niet meer aan de pomp.
 

Richard434

Prepper goeroe
:D:D
Weetje, er bestaat ook Euro 85, daar loopt bv. de Koenigsegg op. Op normale benzine heeft zo'n hypercar 800 pk op E85 1200! Bij die motor moesten ze een speciaal brandstofsysteem ontwikkelen, om het grote volume brandstof op vol vermogen te kunnen leveren. Echt een draaikolk in de tank dus. :D

Dit klopt gedeeltelijk. E85 is een brandstof wat voor 85% uit ethanol bestaat, en daardoor tegen wat je door de "85" verwacht, een veel hoger octaangetal krijgt.

Het hogere octaangetal zorgt ervoor dat de brandstof bij een hogere compressie pas goed ontbrandt.
Hoe sneller een motor draait, hoe preciezer de timing komt qua ontsteking om te voorkomen dat de benzine zelf ontbrand. (Dit is juist het principe waarop een diesel draait).
Hierdoor willen auto's die hogere toeren draaien (lees sportwagens met lekker grote turbo's erop) een hoger octaan getal, zodat de vonk iets meer tijd heeft om te ontstaan waardoor de timing van de motor beter controleerbaar blijft.

Hierdoor kan een Koenigsegg een hoger toerental draaien en zo meer vermogen leveren.

Praktisch gezien kunnen wij daar ook van leren.
Hoewel de moderne motoren perfect op e10 kunnen draaien, kan je indien je vaak hoger in de toeren rijdt, soms beter naar een octaangetal van 98 gaan.
Hierdoor zal de auto hoger in zijn toeren zuiniger en beter presteren.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Een gemiddelde garagist weet tegenwoordig weinig van de wagens die men onderhoud. Dit geld ook voor dealers.
Een "moderne" motor met computer wordt fabrieksmatig ingesteld op gemiddlede waarden.
Tel je dat bij elkaar op dan kan iemand met verstand van zaken je motor veel beter afstellen dan dat welke dealer/garagist dan ook.

Toen wij onze huidige wagen kochten, kregen we de ellende van de vorige eigenaar er bij: regelmatig motorstoring, moor in onzuinige noodloop. Via de club naar garagist in Vorden gegaan daar is het motormanagement volledig bij en afgesteld en uiteindelijk ook een *&^sensor van 6euro vervangen. De sensor vond zelf dat ie prima werkte dus geen foutmelding daarop.

Loopt je motor niet lekker ga op zoek naar iemand die van het uitlezen van ECU's een semi professinele hobby gemaakt heeft. Je krijgt dan waarschijnlijk een andere rijervaring terug.
O ja IK kreeg ook nog de tip om op een volle tank een liter action bio ethanol er bij te gooien voor nog betere prestaties.
 

Ray

SHTF Expert
Hoewel de moderne motoren perfect op e10 kunnen draaien, kan je indien je vaak hoger in de toeren rijdt, soms beter naar een octaangetal van 98 gaan.
Hierdoor zal de auto hoger in zijn toeren zuiniger en beter presteren.
In het normale verkeer gebruik je nauwelijks het toerenbereik van je auto, hoogstens een keer als je bij het stoplicht stoer wilt doen.
..............O ja kreeg ook nog de tip om op een volle tank een liter action bio ethanol er bij te gooien voor nog betere prestaties.
Nog meer ethanol erbij? Mij lijkt die 10% in E10 wel genoeg.
 

Highway

Last (wo)man standing
Een volle tank is geen maat..er zijn tanks met 40, 50 zelfs meer dan 70 liter. Vind het een risico vol advies zonder verhoudingen te weten.
 
J

J.J

Gast
Loopt je motor niet lekker ga op zoek naar iemand die van het uitlezen van ECU's een semi professinele hobby gemaakt heeft. Je krijgt dan waarschijnlijk een andere rijervaring terug.
O ja kreeg ook nog de tip om op een volle tank een liter action bio ethanol er bij te gooien voor nog betere prestaties.
En hoe zijn je bevindingen wat het rijden betreft @petroman
Rijd het een stuk zuiniger, aangenamer en heeft het in kracht toe genomen???
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Getest door Hogeschool van Arnhem in opdracht van Vara Kassa.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/dure-premium-benzine-zuiniger-noch-schoner

Geen verschil dus tussen goedkope en dure brandstoffen.

Bekijk ook de Keuringsdienst van waarde deel 1 en 2 en je weet precies hoe het zit.





Revisiebedrijf geeft aan dat er geen verschil tussen de vuiligheid in de motor zit door gebruik van gewone of premium brandstoffen

Engelse ANWB geeft aan dat er geen meetbaar verschil tussen een premium en gewone brandstof.

Tankpassenbedrijf ziet geen verschil en adviseerd de gewone brandstof te gebruiken.

Tankstation geeft aan dat wanneer de tankwagen langskomt, dat dezelfde brandstof wordt geleverd. Bij de premium gaat 1 liter additief spul op, lees goed, 10.000 liter benzine.

TNO geeft aan dat de auto ietsie pietsie meer kilometers kan maken met een premium En dat is 0,5 tot 1%. Dus stel je rijdt 1 op 10 dan kom je met gewone benzine met 50 liter dus 500 km ver. En met de premium 505 km. Dus poepoe 5km meer voor de prijs van 4-5€ meer. Dus had je 3 liter extra gewone brandstof gehad is dus 30km extra rijden.

Het hele verhaal eerder geschreven dat je veel zuiniger rijdt heeft waarschijnlijk te maken met een PLACEBO effect. Geef iemand een nutteloos pilletje en hij voelt zich beter Geef iemand een premium brandstof en hij gaat onbewust minder hard/zuiniger rijden. :oops:
 

petroman

SHTF Expert
Vind het een risico vol advies zonder verhoudingen te weten.

IK kreeg die tip, van mensen die naast de wagen stonden en dus weten hoeveel liter een volle tank is.
Mijn tekst was niet bedoelt om meteen als advies op te volgen. De rest van het stukje tekst, wat je voor gemak (?) overslaat geeft duidelijk aan dat je kennis moet zoeken en halen daar waar het is/ligt. En dat is (in dit geval met aanpassingen, testen van motor ECU), met alle respect geen forum op internet. Maar zal je door een deskundig iemand moeten laten doen.
Die iemand KAN dan ook dezelfde persoon als in het forum (dit of een ander) zijn maar die weet op afstand zelden wat er aan de hand zal zijn.

@J.J : na de nodige afstellingen rijdt onze wagen tiptop zoals het hoort.
En ja, je kan ook gaan voor zuiniger of meer vermogen maar dat heet dan tunen en zal bij een ditto bedrijf gedaan kunnen worden. Daar zet men je wagen op een dyno en worden er voor en achteraf metingen gedaan. Al dan niet met aanpassingen aan je automaat.
Vak apart.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Highway

Last (wo)man standing
Fijn dat je het toelicht Petro, want dat was mij niet duidelijk. Het leek voor mij een losse opmerking en daarom reageerde ik.
 

Ray

SHTF Expert
IK kreeg die tip, van mensen die naast de wagen stonden en dus weten hoeveel liter een volle tank is.
Mijn tekst was niet bedoelt om meteen als advies op te volgen. De rest van het stukje tekst, wat je voor gemak (?) overslaat geeft duidelijk aan dat je kennis moet zoeken en halen daar waar het is/ligt. En dat is (in dit geval met aanpassingen, testen van motor ECU), met alle respect geen forum op internet. Maar zal je door een deskundig iemand moeten laten doen.
Die iemand KAN dan ook dezelfde persoon als in het forum (dit of een ander) zijn maar die weet op afstand zelden wat er aan de hand zal zijn.

@J.J : na de nodige afstellingen rijdt onze wagen tiptop zoals het hoort.
En ja, je kan ook gaan voor zuiniger of meer vermogen maar dat heet dan tunen en zal bij een ditto bedrijf gedaan kunnen worden. Daar zet men je wagen op een dyno en worden er voor en achteraf metingen gedaan. Al dan niet met aanpassingen aan je automaat.
Vak apart.

Ipv zelf ethanol bij je tank in te kieperen, kun je dan toch net zo goed E10 gaan tanken?
 
Bovenaan