
Nu lees ik 95 E10, maar de 95 E10 gaf in mijn Sierra (1985 tot 2016) al problemen, en slechte verbranding, maar in een 206 (2002 tot 2017)
was het ook huilen met de pet op.
In onze huidige Superb 2017 (lekker onopvallende

) is het advies zelfs de 98, omdat de 95 met E10 het motormanagement
negatief zou beïnvloeden.
E10 is overigens geen bestanddeel van bv. Euro 95, maar staat voor 10% ethanol in de benzine.
Zowel in Euro 95 als Euro 98 zit verplicht 5% ethanol, in heel Europa, dat is verplicht.
Euro 10 = benzine met octaangetal 95 en 10% ethanol
Euro 95 = benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol
Euro 98 = benzine met octaangetal 98 en 5% ethanol
V-Power = benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol + aceton en evt. andere toevoegingen.
Blue One = benzine met octaangetal 95 en 10% ethanol
Andere zogenaamde 'Premium' brandstoffen variëren tussen de 95 en 98 en 5 tot 10% ethanol
Bij oude auto's kan ethanol problemen geven, omdat de rubbers die in aanraking met de brandstof komen, hier tegen bestand moeten zijn. Dat is zo bij iedere moderne auto, maar een ouwe Sierra moet je het echt even voor nakijken of dat wel kan. Bij deze site kun je controleren hoe het zit met een merk/model:
http://www.e10check.nl/
Als je moderne (niet gechipte, maar standaard) Skoda Superb niet lekker loopt op Euro 95 (waar iedere motor voor gebouwd en mee getest wordt) zou ik de dealer nog eens scheef aankijken, want die lijkt er zich makkelijk van af te maken, want zoals gezegd, ook in Euro 98 zit ethanol. Moderne auto's hebben een zogenaamde klopsensor, waardoor een (klein) verschil in octaangetal niets uitmaakt.
Maar misschien heb je een maffe Skoda, de TSI motoren van VW staan om hun kuren bekend. Als het lekkerder rijdt op de dure E98 naar jouw mening, dan is dat zo.
De ouwe Octavia 1.6 van m'n pa draait prima op E10 en werkelijk de meest probleemloze auto ooit. Alleen de lambda sensor is in 16 jaar kapot gegaan, de rest gewoon remmen, koppeling en de achterste schokbrekers (van 't caravan trekken), banden, al het slijtende spul zeg maar. Accu, uitlaat, dynamo, startmotor zijn nog origineel. :thumbsup:
Weetje, er bestaat ook Euro 85, daar loopt bv. de Koenigsegg op. Op normale benzine heeft zo'n hypercar 800 pk op E85 1200! Bij die motor moesten ze een speciaal brandstofsysteem ontwikkelen, om het grote volume brandstof op vol vermogen te kunnen leveren. Echt een draaikolk in de tank dus.
Ethanol brandt veel feller (en schoner) en geeft meer pk's. Eén nadeel, de energiedichtheid is minder, dus je verstookt er meer van. Die paar cent dat het goedkoper is aan de pomp, ben je als voordeel dus zo weer kwijt. Daar doen mensen het dus ook niet voor. Ik tank het, omdat m'n autootje er pittiger van wordt en de uitstootwaarden meetbaar lager zijn. De waardes CO2 en stikstofoxiden waren bij de laatste meting lager dan toen ik hem niet gekocht had, drie-en-een-half jaar geleden. Vandaar dat een fabrikant E10 uitbrengt onder de sjiekere naam Blue One 95 en met tot 50% lagere uitstoot waardes adverteert. Dat is ook de reden dat in de EU in alle benzine minimaal 5% ethanol moet zitten.
Even terug naar de Aceton.
Mijn garagehouder is sceptisch over deze toevoeging, maar kwam me laatst wel vertellen dat dit een hoofdbestanddeel is van die kleine flesjes additief die je kunt kopen om je brandstof systeem (pomp en injectoren) te reinigen. Als dat idd de werking van het aceton is, dan zou je het maar tijdelijk of periodiek hoeven te doen.
Eigenlijk zou ik dus nu weer een paar duizend km zonder aceton toevoeging moeten rijden om te kijken of mijn brandstof verbruik op die pak em beet 17,5 km stadsverkeer per liter blijft. Een mens blijft bezig...
Motorrijders (van oudere motoren) zweren bij het spul overigens, of ze tanken de speciale Euro 102, dan lopen de oude blokjes ook weer lekker.