Met die meters kan je helemaal niks, die kun je heb beste in een doos doen en naar mij sturen

.
Nee, zijn mooie metertjes! Je kunt daar spanning mee meten (gelijkspanning en wisselspanning in Volts) je kunt er weerstand me meten in Ohm, en er zit een doorgangstester op (word meestel "evcen doorpiepen" genoemd.
Je kunt er (zonder extra apparatuur zoals een ampereclamp voor multimeters) geen stroom mee meten.
Nu zijn er geloof ik ook geen multimeters waar je 26 A mee kan meten door de multimeter zelf, maar goed.
Je kunt die gelijkrichter wel bouwen natuurlijk en dan voor elekctolyse gebruiken.
Hoe meer stroom (in Ampere) te trekt hoe meer de spanning zal inzakken. Als je er een beetje fingerspitzengefuhl voor hebt dan weet je wel ruwweg hoeveel je de trafo belast.
Je moet in verhoudingen denken.
Je meet nu de "open klemspanning" van de trafo. Helemaal prima.
Je kunt uit de reservenlampendoor in de auto een aantal gloeilampen pakken en die aan gaan sluiten. Je weet daar (ruwweg) de vermogens van, en je kan dan kijken hoeveel de spanning inzakt.
Je krijgt er dan een beetje beeld bij, snap je?
Bijvoorbeeld een autolamp is 50 watt (ik noem maar wat hoor) en is geschikt voor 12 V (of worden autolampen voor 13,8 V ontworpen?).
Dan is de stroom I=P/U is dus Stroom is vermogen gedeeld door spanning = 4,17 A = 50 watt / 12 volt.
Edit:
Een transformator is ALTIJD een wisselspanningbron, anders is het een voeding, of weet ik veel wat voor naam je er aan geeft.
Om het even helder te houden... anders gebruikt men de naam "transformator" onjuist.
Edit 2:
In een voeding kan dan wel weer een transformator zitten en het belangrijkste onderdeel er van zijn

.