• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Transformator voor Elektrolyse

Niels

Mankinds only hope
Zeg maar op deze manier:
Diodebridge4.png

(Bron afbeelding: Wikipedia).

Hier een link naar Wikipedia over het gelijkrichten.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Niels Ik ben door twijfel omtrent gelijkstroom / Wisselstroom toch eens aan het meten gegaan .

Zie Fluke Display!
Op DC meting deed ie niets .
Op Wisselstroom echter een uitlezing .
Zie Foto .
Het is dus een 12 V , 26 A wisselstroom bron .

Wat kan ik met dit ding ??

20190127_151721.jpg
20190127_150645.jpg 20190127_150631.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels Ik ben door twijfel omtrent gelijkstroom / Wisselstroom toch eens aan het meten gegaan .

Zie Fluke Display!
Op DC meting deed ie niets .
Op Wisselstroom echter een uitlezing .
Zie Foto .
Het is dus een 12 V , 26 A wisselstroom bron .

Wat kan ik met dit ding ??

Bekijk bijlage 14773 Bekijk bijlage 14774
Met die meters kan je helemaal niks, die kun je heb beste in een doos doen en naar mij sturen :D.

Nee, zijn mooie metertjes! Je kunt daar spanning mee meten (gelijkspanning en wisselspanning in Volts) je kunt er weerstand me meten in Ohm, en er zit een doorgangstester op (word meestel "evcen doorpiepen" genoemd.
Je kunt er (zonder extra apparatuur zoals een ampereclamp voor multimeters) geen stroom mee meten.
Nu zijn er geloof ik ook geen multimeters waar je 26 A mee kan meten door de multimeter zelf, maar goed.

Je kunt die gelijkrichter wel bouwen natuurlijk en dan voor elekctolyse gebruiken.
Hoe meer stroom (in Ampere) te trekt hoe meer de spanning zal inzakken. Als je er een beetje fingerspitzengefuhl voor hebt dan weet je wel ruwweg hoeveel je de trafo belast.
Je moet in verhoudingen denken.
Je meet nu de "open klemspanning" van de trafo. Helemaal prima.
Je kunt uit de reservenlampendoor in de auto een aantal gloeilampen pakken en die aan gaan sluiten. Je weet daar (ruwweg) de vermogens van, en je kan dan kijken hoeveel de spanning inzakt.
Je krijgt er dan een beetje beeld bij, snap je?

Bijvoorbeeld een autolamp is 50 watt (ik noem maar wat hoor) en is geschikt voor 12 V (of worden autolampen voor 13,8 V ontworpen?).
Dan is de stroom I=P/U is dus Stroom is vermogen gedeeld door spanning = 4,17 A = 50 watt / 12 volt.

Edit:
Het is dus een 12 V , 26 A wisselstroom bron .
Een transformator is ALTIJD een wisselspanningbron, anders is het een voeding, of weet ik veel wat voor naam je er aan geeft.
Om het even helder te houden... anders gebruikt men de naam "transformator" onjuist.
Edit 2:
In een voeding kan dan wel weer een transformator zitten en het belangrijkste onderdeel er van zijn :fluit:.
 
F

frans81

Gast
Met die meters kan je helemaal niks, die kun je heb beste in een doos doen en naar mij sturen :D.

Nee, zijn mooie metertjes! Je kunt daar spanning mee meten (gelijkspanning en wisselspanning in Volts) je kunt er weerstand me meten in Ohm, en er zit een doorgangstester op (word meestel "evcen doorpiepen" genoemd.
Je kunt er (zonder extra apparatuur zoals een ampereclamp voor multimeters) geen stroom mee meten.
Nu zijn er geloof ik ook geen multimeters waar je 26 A mee kan meten door de multimeter zelf, maar goed.

Je kunt die gelijkrichter wel bouwen natuurlijk en dan voor elekctolyse gebruiken.
Hoe meer stroom (in Ampere) te trekt hoe meer de spanning zal inzakken. Als je er een beetje fingerspitzengefuhl voor hebt dan weet je wel ruwweg hoeveel je de trafo belast.
Je moet in verhoudingen denken.
Je meet nu de "open klemspanning" van de trafo. Helemaal prima.
Je kunt uit de reservenlampendoor in de auto een aantal gloeilampen pakken en die aan gaan sluiten. Je weet daar (ruwweg) de vermogens van, en je kan dan kijken hoeveel de spanning inzakt.
Je krijgt er dan een beetje beeld bij, snap je?

Bijvoorbeeld een autolamp is 50 watt (ik noem maar wat hoor) en is geschikt voor 12 V (of worden autolampen voor 13,8 V ontworpen?).
Dan is de stroom I=P/U is dus Stroom is vermogen gedeeld door spanning = 4,17 A = 50 watt / 12 volt.

Edit:

Een transformator is ALTIJD een wisselspanningbron, anders is het een voeding, of weet ik veel wat voor naam je er aan geeft.
Om het even helder te houden... anders gebruikt men de naam "transformator" onjuist.
Edit 2:
In een voeding kan dan wel weer een transformator zitten en het belangrijkste onderdeel er van zijn :fluit:.

Mooie uitleg met ideeën , maar ik ga omdat ik er dan ook geld in moet duwen er verder niets omheen bouwen :D;)

Waar kan ik dit ding zoals het nu is voor gebruiken ?

Leuke metertjes :hug:
Zie foto's van een Fluke 123 die ik paar jaar geleden verkocht heb .
100% eerlijk toestel en opnieuw laten Kalibreren bij Fluke

DSCF4832.JPG DSCF4834.JPG DSCF4833.JPG DSCF4835.JPG
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mooie uitleg met ideeën , maar ik ga omdat ik er dan ook geld in moet duwen er verder niets omheen bouwen :D;)

Waar kan ik dit ding zoals het nu is voor gebruiken ?

Leuke metertjes :hug:
Zie foto's van een Fluke 123 die ik paar jaar geleden verkocht heb .
100% eerlijk toestel en opnieuw laten Kalibreren bij Fluke

Bekijk bijlage 14776 Bekijk bijlage 14777 Bekijk bijlage 14778 Bekijk bijlage 14779
Frans, houd op! Het water loopt mij hier in de mond!

Oke, waar kan je die trafo voor gebruiken hoe die nu is:

12V spotjes laten branden, auto lampen testen, vooral lampjes ohmse belastingen.

Je kan ook wat knutselen en met een gelijkrichtbrug gaan werken en er een voeding van maken :D.
Is niet al te veel werk, en zie het best aannemelijk dat Ali ofzo wel kant en klare setjes er voor heeft.

Edit:
Even wat snel opgezocht, je zou zoiets er achter kunnen zetten:
Link naar een gelijkrichtcircuitje op PCB op AliEspress.
 
F

frans81

Gast
Uiteindelijk is gebleken dat de in de titel omschreven ( Transformator ) Stroombron niet geschikt is voor Elektrolyse :(:( .

Jammer , maar weer wat geleerd . Er stonden op type plaatje ook geen DC tekens vermeld , .

Opzoek gaan we weer naar wat anders ;)
 

Niels

Mankinds only hope
Uiteindelijk is gebleken dat de in de titel omschreven ( Transformator ) Stroombron niet geschikt is voor Elektrolyse :(:( .

Jammer , maar weer wat geleerd . Er stonden op type plaatje ook geen DC tekens vermeld , .

Opzoek gaan we weer naar wat anders ;)
Ik kan dat ding binnen 5 min DC laten maken :p.
Heb nog wel zware gelijkrichtbruggen liggen en dergelijke, paar grotere condensatoren...
 
F

frans81

Gast
Ik kan dat ding binnen 5 min DC laten maken :p.
Heb nog wel zware gelijkrichtbruggen liggen en dergelijke, paar grotere condensatoren...

Ik bewaar hem en als je dan één keer hier komt iets ophalen en misschien dat kapotte ding meebrengen ligt die Ac te wachten :hug::fluit:
 

Ray

SHTF Expert
Voor electrolyse kan het gelijkrichten super simpel, condensator niet nodig, zou zelfs met enkele dikke diode kunnen. De spanning hoeft immers niet constant te zijn, als het maar consequent + of - is.

Mooi Fluke die tweede idd. Ik mis m'n ouderwetse scoop enorm en moet het met een simpele fluke doen. M'n analoge is kaduuk helaas, zo'n analoog wijzertje geeft mooi evt. schommelingen in de spanning aan, ipv wild verspringende digitale getalletjes.
 
Bovenaan