• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Papillon

Diehard Prepper
Ja, zit ik ook na te kijken. Misschien liever eentje waar je 2 pannen op kun koken.

Of een Finoven
Ternat09-800x445.jpg



Als ik niet ga emigreren komende jaren, overweeg ik zon enorme massakachel te bouwen. Schijnt heel effectief te zijn en heel hoog rendement.

Waar ik woon is ook een oud huis in de middle of nowhere en volle wind vaak op het huis, Bijna altijd houtkachel aan swinters, want met gas is niet tegen aan te stoken.


Ik zou schrikken van jouw rekening mr Jones. En zeker actie op ondernemen.
 

Ray

SHTF Expert
@mrsjones Zou het niet mogelijk zijn om niet het hele huis maar slechts een deel te isoleren? Alleen de ruimtes waar geleefd wordt en waar je de 20 graden wilt. Woonkamer en keuken met name, in de rest van de woning, gangen, slaapkamers en bergruimtes is 15 graden ook genoeg en dat scheelt al enorm in de stookkosten.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb net de jaarrekening binnen voor stroom en gas en zit nog onder de 1300 euro.
Ik douche te veel :D.
Maar stook meer en meer op hout tegenwoordig, is merkbaar, krijg bijna 250 euro terug.
 

petroman

SHTF Expert
Ok, all inclusive: ik betaal voor een jaar gas en elektriek: 1872 euro en 393 btw dat is dus 21% totaal is dus 2200 nog wat voor drie volwassenen.
Dus ik vermoed dat @mrsjones iets verkeerd leest of er iets anders een rol speelt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als je de gas en elektra kosten neemt, en de rest(dus ook leveringskosten en opslagkosten) en btw optelt, hoe zijn dan de verhoudingen in % bij jou @petroman
 

petroman

SHTF Expert
Netbeheer is ongeveer 370 plus 21% btw
Maar als je op jouw rekening kijkt zal daar ook 21% btw staan.
Ik heb geen energieopslag of andere zaken er op staan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik betaal 178 aan gas,
de rest zijn leveringskosten,netbeheer, energiebelasting en opslag, dat is 398 euro, een verhouding van ~ 30%-70%

Die laatste, leveringskosten,netbeheer,energiebelasting en opslag is de laatste jaren absurd gestegen en zal nog meer gaan stijgen,zeker bij gas.
 

Ray

SHTF Expert
Volledig afhankelijk zijn van hout en daar grote investeringen in doen zou ik toch mee uitkijken.

Je ziet nu al dat je in nieuwere wijken geen houtkachel mag hebben en sommige gemeenten zouden het liefst een algemeen stookverbod in voeren. Ook kan er een tijdelijke verbod gelden ivm brandgevaar, of bv. smog. Het zou me ook niet verbazen als ze het vanwege het PAS debacle het gaan verbieden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het zou me ook niet verbazen als ze het vanwege het PAS debacle het gaan verbieden.
Dat denk ik ook, al willen veel gemeenten houtstoken al langer verbieden,of hebben dat al gedaan.

Niet iedereen weet wat ‘programma aanpak stikstof’ ofwel PAS is, hier een korte duidelijke uitleg wat men ermee bedoelde. Teruggefloten door rechters, dus veel bouw van nieuwe huizen, wegen, industrie en boerderijen staan nu stil. Men moet méér rekening houden met de natuur.
 

Ray

SHTF Expert
Dat denk ik ook, al willen veel gemeenten houtstoken al langer verbieden,of hebben dat al gedaan.

Niet iedereen weet wat ‘programma aanpak stikstof’ ofwel PAS is, hier een korte duidelijke uitleg wat men ermee bedoelde. Teruggefloten door rechters, dus veel bouw van nieuwe huizen, wegen, industrie en boerderijen staan nu stil. Men moet méér rekening houden met de natuur.

:hi:
PAS was een truuk van Rutte om vooral niets te doen met de aanpak stikstof uitstoot. Op basis van vage compensatie beloftes ergens in de toekomst, mocht iedereen vrolijk zijn gang blijven gaan. Tja en daar heeft de rechter nu een streep door gezet, want compensatie mag, maar dan wel concreet en niet slechts vage beloftes.

Helaas zie ik in het landschap hier, wat teveel stikstof doet met veengebieden en heide. De schapen kunnen er niet tegenaan eten, voor zover die worden ingezet. Om de paar jaar de hele boel afplaggen is goedkoper, alleen krijg je daar geen natuur mee. :(
 
G

Gast 2000

Gast
Koken op hout is leuk in de winter, maar dan is maar een paar maanden.

Om nu op hout te gaan koken met temperaturen boven de 30 graden ....:oops: 25 lijkt me al te warm omdat je dan ook de ruimte mee verwarmd.
Een radiator kun je natuurlijk altijd uitzetten. En bij 30 graden is de bbq bij ons meer aan dan uit ;)
Als alternatief zou een kookplaat op gas als extra uiteraard kunnen.

Op het platteland zie ik het verbod op hout nog niet 1,2,3 gebeuren.
Uiteindelijk zal de overheid iets dergelijks in de toekomst wel gaan inzetten want verdienen er niet genoeg aan.
Tegen die tijd is het raadzaam voor een ieder in het land om te verhuizen uit Nederland, want dan worden we pas echt uitgemolken en zal het leven voor velen te duur zijn.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij zijn nu bezig met verbouw van slaapkamer, douche en wc.
Het volgende project wordt de keuken en daar gaan we een finoven bouwen.
Voor de kokerij plaatsen we een vedspis.
In de zomer komt er dan een andere vedspis in de serre te staan alwaar het warmteprobleem een stuk minder geldt i.v.m. de luchtdoorlatendheid.
Maar aan de warmtepomp gaan... no way... zo'n oud boerderijtje is daar niet bepaald geschikt voor... ;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een radiator kun je natuurlijk altijd uitzetten. En bij 30 graden is de bbq bij ons meer aan dan uit ;)
Als alternatief zou een kookplaat op gas als extra uiteraard kunnen.

Op het platteland zie ik het verbod op hout nog niet 1,2,3 gebeuren.
Uiteindelijk zal de overheid iets dergelijks in de toekomst wel gaan inzetten want verdienen er niet genoeg aan.
Tegen die tijd is het raadzaam voor een ieder in het land om te verhuizen uit Nederland, want dan worden we pas echt uitgemolken en zal het leven voor velen te duur zijn.

Wanneer ik iets met hout zou gaan doen in NL dan zou ik in ieder geval een groot boilervat met minimaal 2 warmtewisselaars nemen om je water te verwarmen. De bovenste voor je warm water en de onderste voor je radiatoren. Wel lage temperatuur verwarming of vloerverwarming nemen.

Dan in de ochtend ff bijstoken dan is je vat weer op temperatuur. :thumbsup:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
En dan de hele dag dat vat op temperatuur houden? Dat is een kostbare zaak. Veel verloren energie. Zonde.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
En dan de hele dag dat vat op temperatuur houden? Dat is een kostbare zaak. Veel verloren energie. Zonde.

Nee, die blijft gewoon warm. Het vat is heel goed geïsoleerd dus bijvoorbeeld in de ochtend op 85 graden stoken, dan is deze misschien 65 graden in de avond. Volgende ochtend weer 20 graden opstoken tot 85 graden. Etc etc.

Veel zuiniger juist dan je warme water van pakweg 15 graden uit de kraan verwarmen naar 40 graden voor douche/bad of zelfs 50/60 voor je verwarming.
 
Bovenaan