• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als je focus ligt op besparen moet je overstappen en de premies binnen slepen.
Ikzelf heb de focus op lokale energie van zonnepanelen die op bedrijfsdaken liggen en groene energie...dus ik heb me aangesloten bij een lokale energiemaatschappij, ik stap niet over, ik ben hier op mijn plek.
Fijn zo'n klein bedrijfje waar mensen je nog bij naam kennen en als er iets niet duidelijk is gewoon even langskomen op de fiets.
 

Ray

SHTF Expert
hoeveel euro besparen jullie door steeds jaarlijks over te stappen?
Beetje afhankelijk van je oude contract uiteraard, maar meestal zijn die het tweede jaar minder voordelig qua tarieven. Daarnaast pak je een aanmeldbonus mee van zo'n 140 euro, dus het gaat al snel om een honderdje of twee minimaal. Zit je al jaren bij dezelfde, dan levert overstappen veel meer op.
 

FcTollius

Prepper
Elektrisch verwarmen is naar mijn mening niet echt een goed idee om geld te besparen. Ondanks dat gas duurder is is de energie efficiëntie wel een stuk beter. Grofweg zou je kunnen zeggen een factor vier beter. Dus voor de zelfde hoeveelheid warmte heb je een Nm3 aardgas nodig of vier kWh. Met het huidige prijsniveau is gas meestal dus nog steeds goedkoper, ook na aanstaande prijsinterventies van de overheid.

Voor brandhout geld dat vaak ook daar wint aardgas het meestal, ook qua prijs, omdat het gewoon een hele efficiënte fossiele brandstof is met ook nog eens een redelijke CO2 belasting voor het milieu. Niet voor niets gaat bijna de hele wereld nu juist aan het aardgas. Zo krijg je bij onze oosterburen nu subsidie wanneer je kiest voor gas....

Als je wilt besparen op energiekosten kun je beste eerst naar je verlichting kijken. Veelal de kortste terugverdientijd. Daarna na het isoleren van de schil. Dus de buitenkant van je huis. Begin met het dak, de ramen en werk zo via de muur naar beneden. Afhankelijk van de gemeente of provincie waar je woont kun je hiervoor ook nog wel eens subsidie krijgen.

Als je wil kan ik wel voor je kijken of je afrekening klopt. Stuur me een PM en deel je eindafrekening met me.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als je wilt besparen op energiekosten kun je beste eerst naar je verlichting kijken. Veelal de kortste terugverdientijd. Daarna na het isoleren van de schil. Dus de buitenkant van je huis. Begin met het dak, de ramen en werk zo via de muur naar beneden. Afhankelijk van de gemeente of provincie waar je woont kun je hiervoor ook nog wel eens subsidie krijgen.
De verlichting, serieus? Iedereen heeft dat toch al aangepakt de afgelopen twintig jaar? Ik zou eerder kijken of een nieuwe koelkast,vriezer of wasmachine zuiniger kan. En de tv eruit gooien :)

Voordat je groots inzet met dure maatregelen die vooral spullenboeren blij maken, eerst kieren dichten, ramen, deuren, daar waar dak op muren aansluit, kruipluik, gaten in de vloer van de meterkast, voordeur goed afstellen,vaste brievenbus buiten. Dáármee is echt veel te besparen.
Wel zorgen voor goede wtw-ventilatiesysteem.
Volgens huisfluisteraar Lars Boelen van ParisProofPlan is kieren en afsluitingen dichten de eerste aktie om besparingen binnen te harken. Kost een paar tientjes( koop goed materiaal bv Buva SolidSeal renovatieprofiel tochtstrips) bespaart veel en levert vooral ook veel comfort op.
Vergeet waterzijdig inregelen van de cv niet, en een zuinige douche bespaart naast water ook veel gas(omdat je dan het water wat je bespaard niet hoeft te verwarmen, logisch toch)

Deze dingen kosten niet veel geld, is eigenlijk onderhoud aan huis 2.0, je weet wel dat onderhoud wat je toch al regelmatig moet doen maar dan beetje opgeschaald. Het is zelfs in etappes te doen want het zijn eigenlijk best kleine klusjes.Dit onderhoud 2.0 komt voor grote ingrepen als dak isoleren, kamer van binnenuit isoleren, vloer isoleren, enz.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Beetje afhankelijk van je oude contract uiteraard, maar meestal zijn die het tweede jaar minder voordelig qua tarieven. Daarnaast pak je een aanmeldbonus mee van zo'n 140 euro, dus het gaat al snel om een honderdje of twee minimaal. Zit je al jaren bij dezelfde, dan levert overstappen veel meer op.
als je naar paar jaar overstapt meer oplevert, wat heeft het jaarlijks doen dan nog voor nut?

Edit: Laat maar, prijzen gaan natuurlijk omhoog door de jaren heen en word verschil groter bij overstappen.
 

Ray

SHTF Expert
Uiteraard is de aanmeld bonus ook best interessant ieder jaar. Dat is toch mooi zo'n 120 a 140 euro.
Omdat ik in de oude situatie niet zo veel gebruikte, is dat meteen 2,5 maanden gratis energie.
 

FcTollius

Prepper
De verlichting, serieus? Iedereen heeft dat toch al aangepakt de afgelopen twintig jaar? Ik zou eerder kijken of een nieuwe koelkast,vriezer of wasmachine zuiniger kan. En de tv eruit gooien :)

Voordat je groots inzet met dure maatregelen die vooral spullenboeren blij maken, eerst kieren dichten, ramen, deuren, daar waar dak op muren aansluit, kruipluik, gaten in de vloer van de meterkast, voordeur goed afstellen,vaste brievenbus buiten. Dáármee is echt veel te besparen.
Wel zorgen voor goede wtw-ventilatiesysteem.
Volgens huisfluisteraar Lars Boelen van ParisProofPlan is kieren en afsluitingen dichten de eerste aktie om besparingen binnen te harken. Kost een paar tientjes( koop goed materiaal bv Buva SolidSeal renovatieprofiel tochtstrips) bespaart veel en levert vooral ook veel comfort op.
Vergeet waterzijdig inregelen van de cv niet, en een zuinige douche bespaart naast water ook veel gas(omdat je dan het water wat je bespaard niet hoeft te verwarmen, logisch toch)

Deze dingen kosten niet veel geld, is eigenlijk onderhoud aan huis 2.0, je weet wel dat onderhoud wat je toch al regelmatig moet doen maar dan beetje opgeschaald. Het is zelfs in etappes te doen want het zijn eigenlijk best kleine klusjes.Dit onderhoud 2.0 komt voor grote ingrepen als dak isoleren, kamer van binnenuit isoleren, vloer isoleren, enz.

Geloof me, kom wekelijks vooral ondernemers maar ook zeker particulieren tegen. Hetgeen met de beste terugverdientijd blijft veelal de verlichting. Investeringen zijn goed te overzien en terugverdientijd tussen de 2-5 jaar. Vergeet niet alleen de lampen zelf maar ook de armaturen is snelle winst te behalen. Woon je in een appartement of flat bijvoorbeeld, spreek je VVE maar aan. Durf te wedden dat de verlichting bij de fietsenstalling 24/7 aanstaat, niemand wil namelijk in een donkere gang kijken, maar met led kun je ook slechts een led altijd laten branden en met automatische schakelaar de overige leds aanzetten wanneer je er langsloopt. Bespaar je zomaar 80/90% mee.

Ander voorbeeld zo zat ik net bij de kapper. Die hebben een nooduitgangbordje hangen met TL. Alles bij elkaar 15 watt die 24/7 aanstaat. Led variant kost paar tientjes en hebben ze echt met 2 jaar terugverdiend. Let er maar eens op in de openbare plekken met noodverlichting dan zie je dat lang niet iedereen zuinige verlichting heeft...

Natuurlijk isoleren gaat zeker harder qua besparen maar de investering die er tegenover staat is veel ook hoger = langere terugverdientijd. Vandaar mijn tip, verlichting eerst dan pas isoleren. Apparatuur vervangen zou ik doen wanneer die ook aan vervanging toe is en dan letten op energielabel. Maar ook daar wel opletten en goed doorrekenen hoeveel wasbeurten je nu meer kunt doen met je ultra zuinige wasmachine en of dat de meerprijs wel verantwoord...

En inderdaad overstappen loont veelal wel. Dit weekend zelf ook overgestapt. Scheelt €10 per maand +€110 cashback na 1 jaar. Overigens kun je zelf wel beetje invloed hebben op de kosten door ook op een laag moment langer vast te zetten. Wat dat betreft energie is een commodity en dus volatiel.
.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat de noodverlichting betreft, als je toch gaat vervangen dan meteen naar de meest zuinige optie, bij tritium noodverlichting verbruikt de lichtbron in tegenstelling tot LED- en TL noodverlichting helemaal geen energie. Dit maakt het de meest zuinige en duurzame oplossing.Kost meer, maar de terugverdientijd is anderhalf jaar. link
Op sommige plekken is vluchtrouteverlichting verplicht, op andere plekken is vluchtrouteaanduiding ook een mogelijkheid. Moet je dus wel even nagaan voor je gaat veranderen.

Goede tip om eens met een duurzame blik de gezamenlijke of openbare ruimten door te lopen.
 

Jannes

Prepper goeroe
als je naar paar jaar overstapt meer oplevert, wat heeft het jaarlijks doen dan nog voor nut?

Edit: Laat maar, prijzen gaan natuurlijk omhoog door de jaren heen en word verschil groter bij overstappen.
Ipv overstappen kun je er ook voor kiezen om je huidige maatschappij op te bellen en te vragen wat ze voor een trouwe klant kunnen betekenen. Een nieuwe klant krijgt vaak een welkomsbonus en/of korting. Dit kunnen ze ook doen bij vaste klanten. Bel gerust op en informeer. Weet ook wat je bij een ander zou betalen, vertel dat en vraag wat zij voor je kunnen betekenen.
 
Bovenaan