Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Is dit een speleding of echt bruikbaar?
We gaan het zien. Ik heb er één besteld, alleen word die in Nederland afgeleverd en het duurt nog even voor ik daar weer heen kan. Ik zal hem het meest gebruiken bij mijn horloge hobby om te bepalen of er radioactieve wijzerplaten en wijzers in een horloge zitten. Maar daarnaast hoop ik ook dat het ding me even laat weten als Poetin een kernraket onze kant gooit.
@phtvs , ik heb zelf behoorlijk wat apparatuur, waaronder scintillatiemeters zoals @petroman die noemt (mooi dingetje overigens), en geharde militaire zooi voor vredestijd en ground-zero.@phtvs , ik denk dat het een prima apparaatje is, voor dat geld. Er zit een geiger-müller buisje in, dus het is geen nepperd. De absolute waarden die het aangeeft zullen best iets afwijken van een professioneel gekalibreerd apparaat, maar de waarde zit hem inderdaad in het opmerken van straling en van veranderingen in stralingsintensiteit.
Bij extreme stralingsniveaus kan de telbuis verzadigd raken, en geeft het geen straling meer aan. Maar als Putin z'n Tsar Bomba over de schutting gooit dan merken we dat zonder piepende geigerteller ook nog wel.
@Capman , ik zou zelf redelijk moeten kunnen vergelijken. Ik heb een paar gecalibreerde bronnetjes, en probeer dat toch eens.Wellicht kun je tzt ergens een professionele geigerteller lenen? Kun je ze naast elkaar houden om te kijken hoe nauwkeurig het apparaatje is tov. een gecalibreerde high-end...
Dat vindt ik wel een goede voor de SC. Met een paar baren goud in de rugzak weer naar huis.We kunnen ook nog op bodemschattenjacht gaan. Enkele jaren geleden een metaaldetector aangeschaft, maar nog niet op jacht geweest. Bij het leggen van de fundering van mijn huisje wel wat munitie gevonden, geweerkogels vermoedelijk uit WW2.
In de nabije omgeving zijn verschillende ruïnes van huizen uit de tijd dat dit stukje Polen nog Duitsland was. Wie weet wat men destijds daar nog onder de grond gestopt heeft...
Met een paar baren goud in de rugzak weer naar huis.
Mooi, ik zag het ook, en pekkblende vinden en de stralingsbelasting meten kan daarmee evengoed. Het is een mooi klein dingetje en zoiets zal je eerder in de borstzak en bij je hebben dan een lompe machine. Wat je door het iets kleinere telbuisje aan gevoeligheid verliest dat compenseer je door over een iets langere tijdspanne te meten. Maar vergis je niet: houd je die tegen een stukje pekblende dan heb je evengoed direct resultaat denk ik.Ik heb deze stralingsmeter besteld bij Banggood:
Meet Röntgen (X), Gamma en Bèta straling en stralingsdosis. Heeft via micro USB oplaadbare batterrij die volgens Banggood 50 uur op 1 lading werkt en kostte me €.28,34 incl. verzendkosten. Is inmiddels onderweg naar mijn adres in Polen.
Ik zou wel willen, maar verplichtingen thuis houden dat helaas tegen. Maar, in gedachten ben ik bij je...Leuk om tijdens de Polen SC op jacht te gaan naar stralingsbronnen.
@RockyFlats: Ik zag je nog niet op de SC deelnemerslijst staan. Al plannen om te komen?
Hee, er is ergens nog een NAZI goudtrein zoek... Ligt er niet ergens een stukje oud spoor, eindigend bij jouw hutje? Maar "bodemschatten" kunnen ook risico's meebrengen...We kunnen ook nog op bodemschattenjacht gaan. Enkele jaren geleden een metaaldetector aangeschaft, maar nog niet op jacht geweest. Bij het leggen van de fundering van mijn huisje wel wat munitie gevonden, geweerkogels vermoedelijk uit WW2.
Haha, hmmmm, inderdaad. Zal ik het vertellen...?In de nabije omgeving zijn verschillende ruïnes van huizen uit de tijd dat dit stukje Polen nog Duitsland was. Wie weet wat men destijds daar nog onder de grond gestopt heeft...
Je kan de apparaatjes ook testen in het ziekenhuis op bepaalde afdelingen.
Misschien laten patiënten wel testjes toe.
@JJ&A , dat is waar. Ga eens
op de afdeling oncologie in de wachtkamer zitten, en een geigerteller draait door. Behandeling met kortlevende isotopen maken van iemand tijdelijk een stralingsbron. Een vriend kon eens vanuit zijn kantoor de aankomst van de directeur aflezen op de geigerteller. Maar dat was dan ook een zeer gevoelig apparaat.
Nee, geen geintje. De precieze toedracht ken ik niet, maar heb je het kantoor vlak naast de hoofdingang en zijn het geen dikke betonnen wanden (het was USA) tja...Is dat een geintje???
De patiënt, als radioactief bronnetje.
@phtvs , het verschilt wel behoorlijk, met welke isotoop men wordt behandeld. Het I-131 is kennelijk meer voor schildklier-aandoeningen, en is best venijnig voor zover ik kan zien. Haha, je mag nu wel weer sex begrijp ik, en volgens mij "straal je nu" pas echt!Nou dat valt erg mee moet ik zeggen. Het enige wat mij werd geadviseerd is om even een paar dagen geen seks te hebben na de chemo. Maar gewoon knuffelen enzo, dat is geen probleem. En ook gecontroleerd, ik geef geen licht in het donker