• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf 4x4 auto ( bezine of lpg combi)

Rataplan

Mankinds only hope
Ha Highway,

Je blijft ons verrassen,
Wij hebben jaren een T3-campertje gehad heb het zelf geheel op geknapt en veel vernieuwd heel heel veel mee gereden, dat waren we ook nodig om het hooft boven het water te kunnen houden.
Wij hadden de lichtste motor en reden heel goedkoop optrekken ging langzaam het motortje had 8 Ton gedraaid olie verbruik was ook heel gering.

Wij hebben nu een T5 TDI 1900 63 Kw 2005, goedkoop omgebouwd als camper betalen dus het kwarttarief, maar de T4 heeft een stuk minder storingen is een betere wagen dan de T5.
Deze twee bussen rijden een stuk beter dan de T3, alles is beter, maar we blijven verknocht aan het T3-campertje wat een leven hebben we gehad met deze wagen, een verhaal op zich.
Door deze wagen ben ik een monteur geworden.:thumbsup:;)

Beste Rataplan het beste advies wat ik je kan geven om een 4x4 club of forum te zoeken waar leden zitten met verschillende soorten van wagens, en dan daar de vragen te stellen om zo aan de beste keus te komen.

Ik wens je veel wijsheid toe.
Mhg,
J.J

ja zou kunnen, maar is net een beetje als op internet, hoe dieper je graaft, hoe ingewikkelder het wordt.
ik heb redelijk wat kennissen met 4x4, chevrolet, dodge, defenders, range rover, toyota's en iedereen is tevreden met wat die rijd en tegelijker tijd zouden ze niet willen rijden wat de ander rijd.
zo gaat het dus ook op internet, de één kraakt een auto af (door ervaring) en de ander prijst dezelfde de hemel in ( door ervaring)

er zijn wel wat modellen van verschillende auto's waar het risico op problemen groter is dan bij andere.
maar deze zijn dan enigzins eenvoudig zelf te maken/onderhouden.
doorgaans kosten ze gewoon meer aan onderhoud dan doorsnee personen wagen, zeker wanneer je regelmatig het terrein in gaat.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Rataplan Dus meer een echt 4x4 en als 't kan voor minder dan een rijbewijs halen kost. :)

Elk jaar 1872 euro voor de hobby aftikken aan MRB met 1900 kilo op LPG3 en nog 900 per jaar voor een WA. :fluit:


Is er geen merk/model van 40+ jaar oud die kan voldoen? Verzekering is dan geen drol en MRB ontbreekt. Dan mag de auto ook wat kosten.
Maar ja, dan rijdt het voor geen meter als je harder dan 70 gaat, he bah, wat een dilemma. :lol: Wat kost een Range Rover Classic van '76 of jonger?

Mmmmhhh, deze veiling begint bij 100 euro, bij jou in de provincie en precies jouw prijsklasse :D, maar te jong: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1

Overigens betaal je bij youngtimers nog steeds niet de volle mep, maar slechts een kwart, met een max van 120 euro per jaar.
Dit geldt voor auto's die bij ingang van de nieuwe regeling (2014) tussen de 26 en 40 jaar oud waren, maar dan mag het weer geen lpg of diesel zijn en hij mag in dec, jan en feb de weg niet op. Nu ja, pak em beet 2200 extra euro's overhouden voor de meerprijs van benzine is te doen natuurlijk.

Wat een puzzel alleen al qua categorie voertuig, laat staan het exacte merk/model. :confused:

Sterkte, succes, heel veel geluk en ik ga 'em zien. :)

de auto is verkocht voor €725.

als ik het goed onthouden heb zijn dat de motoren met carabeteurs nog, die zouden beter zijn dan het latere electronische injectie systeem.
range rovers schijnen zeer aangenaam te rijden( als ze rijden)
overgangsregeling zou weer inhouden dat ik een hoop geld bespaar, maar dan in de winter 3 maanden geen auto.
en om nu een auto aan te houden en te schorsen behalve die 3 maanden is ook nog al wat.
moet toch ook beetje rekening houden met de buren, 3 auto's en een camper voor de deur dan :eek::confused: :D
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Amazing Dree

Senior Prepper
Hee, Rataplan,
Kies voor een oldtimer Landrover, geen shit electronica, onderdelen niet duur, kun je wel zelf aan leren sleutelen :)
De boeken hebben wij al. De werkplaats hier, is inmiddels een sleutelplaats geworden, en ik heb nog nooit zo snel veel van auto's geleerd sinds we begonnen zijn aan de Landrover, die we onlangs gekocht hebben. Alleen nu staat er nog een chassis met wielen, en moet de hele handel schoongemaakt, behandeld en deels gerenoveerd en vernieuwd worden, dus het erin rijden zal nog wel ff duren.
Zelf rij ik in een mitsibushi (zoiets ;)) pajero, rijd fijn, goeie wegligging, maar daar zit ook al electronica shit in, waar ik ook al problemen mee gehad heb. Beter een auto zonder die troep, anders kun je voor ieder wassewisje naar de garage, om uit te laten lezen, wat er nu weer niet klopt.
Ook problemen gehad met de gashuisklep, staan die wagens om bekend, rond de 125.000 km kun je daar problemen mee verwachten.
 

Amazing Dree

Senior Prepper
O, met die pajero meegedaan aan een dagje off road cursus, supergaaf, en je leert een boel daar, zeker ik, die nog nooit terrein gereden had.

De pajero kon wel een hoop zwaar werk aan. Charlie gaat regelmatig hout sprokkelen, en dat gaat goed met de pajero
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hee, Rataplan,
Kies voor een oldtimer Landrover, geen shit electronica, onderdelen niet duur, kun je wel zelf aan leren sleutelen :)
De boeken hebben wij al. De werkplaats hier, is inmiddels een sleutelplaats geworden, en ik heb nog nooit zo snel veel van auto's geleerd sinds we begonnen zijn aan de Landrover, die we onlangs gekocht hebben. Alleen nu staat er nog een chassis met wielen, en moet de hele handel schoongemaakt, behandeld en deels gerenoveerd en vernieuwd worden, dus het erin rijden zal nog wel ff duren.
Zelf rij ik in een mitsibushi (zoiets ;)) pajero, rijd fijn, goeie wegligging, maar daar zit ook al electronica shit in, waar ik ook al problemen mee gehad heb. Beter een auto zonder die troep, anders kun je voor ieder wassewisje naar de garage, om uit te laten lezen, wat er nu weer niet klopt.
Ook problemen gehad met de gashuisklep, staan die wagens om bekend, rond de 125.000 km kun je daar problemen mee verwachten.

oke tof,
na de wintercooking meeting, kom ik eens kijken, zeg dat al een jaar geloof ik, nu kom ik echt, jullie stek en nu nieuw project eens bekijken:)
 

Highway

Last (wo)man standing
we blijven verknocht aan het T3-campertje wat een leven hebben we gehad met deze wagen, een verhaal op zich.
mooi verhaal!

Ja, @Rataplan weet dat ik zo'n T3 bus heb, een 1981 model 2.0 gebakkenlucht boxer.. Maar dat type is niet voor hem geschikt. De Syncro met turbo diesel, of de 2.5 benzine heeft meer comfort en prestatie. Die is behoorlijk geschikt voor zijn wensen en kan ook nog hard en lekker op de weg rijden. Maar je hebt gelijk, als je eenmaal zo'n busje hebt gereden dan ontstaat er een band mee. En het is eenvoudig onderhouden. Met 1 gereedschapskist met wat dopsleutels, schroevendraaiers en sleutels kan je bijna de hele bus demonteren.
M'n vorige bus was een lompe VW LT 4x4 diesel. Ook daar was ik gek mee. Geen snelle bus, maar in het terrein onverslaanbaar, geen kuil te diep, geen blubber hield 'm tegen met z'n 3 ton leeg gewicht. Ook met dikke sneeuw deed ie 'gewoon' 80 rijden waar de rest 35 kmh deed.

Maar 4x4 rijden is mooi, ik ga het ook weer doen na deze bus ;)
 

AWOL

Prepper goeroe
Excuus voor de off-topic maar @Highway en @Rataplan zullen dit dan wel leuk vinden:



P.S. mijn moeder heeft een Subaru Impreza GL 1.6 waarvan ik denk dat die ooit in mijn bezit zal komen. Het is een AWD met hoge gearing (of was het nou lage) mogelijkheid en ondanks dat ik veel in die auto heb gereden heb ik nooit de kans gehad om de AWD echt te testen. Hij is nog groen ook dus in die zin wel een echte preppers auto :)
 

Highway

Last (wo)man standing
P.S. mijn moeder heeft een Subaru Impreza GL 1.6 waarvan ik denk dat die ooit in mijn bezit zal komen.
stoere moeder! :thumbsup:

Zelf ben ik ook aan het kijken naar de Impreza Station 1.6 of 2.0 op lpg3. Ja, die zijn 4x4 met hoog/laag. Met een paar goeie M+S banden er onder heb je een geweldige auto voor alle weg omstandigheden en licht offroad/terrein rijden. En die verbruiken bij 130 kmh op gas rond de 1:9 :D
De Forester is een stukje zwaarder, maar ook die is zeer interessant. Alleen de modellen van rond 2000 waren met een matige koppeling gebouwd, daarna hebben ze die verbeterd.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, Rataplan,
Zelf rij ik in een mitsibushi (zoiets ;)) pajero, rijd fijn, goeie wegligging, maar daar zit ook al electronica shit in, waar ik ook al problemen mee gehad heb. Beter een auto zonder die troep, anders kun je voor ieder wassewisje naar de garage, om uit te laten lezen, wat er nu weer niet klopt.
Misschien heel eenvoudig een stekker/snoer om op een laptop aan te sluiten met software en je kan zelf de wagen uitlezen en na de reparatie de computer weer resetten, klaar is kees.:);)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Vandaag over gegaan tot aktie na alles nog eens goed op een rijtje gezet te hebben.
Overtuigend waren de worden van @Ray over de jaarkosten voor een belastingzaken, voor wat ik wilde kon ik het niet goedkoper vinden.
Wanneer je dan de macht van de getallen laat doorwerken, dan kom je met een afschrijftijd van zeg 10 jaar aan 10000den euro's, dat wordt inderdaad echt te veel van het goede.

De worden van @Amazing Dree over koop een oldtimer met redelijk eenvoudige techniek en nog niet te veel elektronica, wat enkel kapot kan gaan, sta ik ook achter.

Ik heb mijn camper zelf voor het grootste gedeelte opgeknapt, zonder enige ervaring.
Voor de techniek heb ik hulp gekregen en ook hiervan na aanwijzingen en uitleg het één en ander zelf gedaan.

Dus het is een oldtimer geworden, eigenlijk zijn het oldtimers geworden.
1 auto met lpg (1977) en nog 1 die zo'n 75% compleet is (1976).
De auto van '77 wordt in september dit jaar ook belastingvrij.
De bedoeling is om met een goede kennis eerst 1 auto in orde en netjes te maken waar ik dit jaar mee kan gaan rijden en de andere zal daarna beetje bij beetje opgeknapt worden, om vervolgens zo als het er nu naar uitziet weer in de verkoop te gaan.
Uiteindelijk zal wanneer dat goed verloopt, het geld weer in een volgende auto(s) gaan.
De kennis is er, de ruimte en gereedschappen zijn er, de tijd is er, dus zijn er mogelijkheden.

Het lasapparaat is er ook @Arie , dus nu weten we over welke auto ik praat.

Kijk uit naar mijn eerste toer door de polder hier.:D
 

Arie

Diehard Prepper
ik zou ook heel graag jaloers willen zijn.. maar waarop? ben vooral nieuwsgierig wat het precies geworden is, vooral omdat het om een 4x4 zou gaan ;)

In mijn eerste bericht in dit topic vertel ik mijn ervaring en dat bij een bepaalt type auto een las apparaat heel hadig of soms zelfs noodzakelijk is.

Vandaar dat ik weet welk type auto's het geworden is.;)
 

Rataplan

Mankinds only hope
vandaag zijn 2 autoambulances en een huurbus geregeld voor volgende week donderdag.
mijn auto is te licht voor zulke vracht.
'sochtends vertrekken we dan voor een reis van een uur of 4 enkele reis richting Drenthe.
Daar heel de boel opladen en dan terug naar huis.
het wordt een hele onderneming en zal wat foto's maken als start van het Dodge W200 project topic.
 
Bovenaan