• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf 4x4 auto ( bezine of lpg combi)

markske

Diehard Prepper
Elektrische fan ipv dmv v-riem geeft je wat pk winst, maar als je geen extra temperatuurscontrole doet dmv een metertje en zo,
levensgevaarlijk wanneer het blok oververhit omdat de thermostaat bvb niet open gaat of zo (Klein gaatje in de thermostaat maken
zorgt dat hij zeker onder koelvloeistof staat en niet in de damp er van... tip van de dag ;) )
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Rataplan, ik sta er van te kijken dat je de moed nog niet hebt opgegeven met dit project. Petje af! Zit iedere keer weer te genieten van je gedetailleerde foto's en verslagen!
 

Rataplan

Mankinds only hope
Elektrische fan ipv dmv v-riem geeft je wat pk winst, maar als je geen extra temperatuurscontrole doet dmv een metertje en zo,
levensgevaarlijk wanneer het blok oververhit omdat de thermostaat bvb niet open gaat of zo (Klein gaatje in de thermostaat maken
zorgt dat hij zeker onder koelvloeistof staat en niet in de damp er van... tip van de dag ;) )

Bedoel nu een extra metertje naast de standaard temperatuur meter die af te lezen is op het dashboard.?
 

markske

Diehard Prepper
Bedoel nu een extra metertje naast de standaard temperatuur meter die af te lezen is op het dashboard.?
Als er al een dashboard metertje is dat JUIST meet op een goede plaats in het motorblok, ben je verzekerd veronderstellend dat je het bekijkt :D
 
D

Deleted member 1696

Gast
Ik wil wel even inhaken met betrekking tot de electrische fan.

Ik heb dit ook in mij auto, heb er een thermostaat met 2 temperaturen in zitten (kijk even naar je automatische klep temperatuur). Tevens heb ik 2 meters omdat ik het toen nog niet goed wist, die meter boven en onder radiator koelwater temp.

Wat ik wil zeggen is, een standaard fan geeft normaal al veel koeling/luchtverplaatsing in het motor compartiment.
Als het buiten heet is zet dan met de hand sneller de fan aan. Anders zal de warmte je bulkhead en tunnel erg verwarmen waardoor jij het zelf erg warm zal krijgen. Voordat je deze warmte er weer uit hebt ben je uuuuuuren onderweg.
Ik dit uit ervaring door ‘s nachts tijdens en hittegolf vanuit Italie onderweg naar huis te zijn.
Wat dan help is tijdens het rijden met de ramen open de verwarming (uit) fan op je voeten te zetten.

Een (visco)fan draait in de regel toch iets mee, die zorgt er ook voor dat de warmte (warmtebel) niet onder de motorklep bij je achterste cilinder blijft hangen. Bij koeler weer zal het geen probleem zijn. Dit is voor een deel op te lossen door ventilatieroosters hoog in het spatbord tegen het schutbord te plaatsen. Soms zie je dit ook in de motorkap, dan waait de warmte weer binnen als je met het raam open rijdt.

Oh-ja bij een 4x4 met elec fan. zorg dat je hem ook uit kan zetten voor het geval je door een laagje water moet.
 

Arie

Diehard Prepper
Water in een elektromotor of dynamo is niet altijd problemen in de regen, vervuiling is vervelender.
Je brandstof opvoerpomp in de tank is ook een open elektromotor. Werkt prima zag ik van morgen rond 7:00.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb met me oude defender nog nooit problemen gehad kwa dynamo.
En ja het water kwam via de voorruit naar binnen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Als ik met mijn auto door zulk diep water aan het rijden ben, dan staat de gemiddelde auto al ver onder water en is er sowieso een dijk gebroken ergens:D

Dank iig voor de tips, die blijven zeer welkom.

( ik weet veel, behalve dat wat ik niet weet en daarvan weet ik wel dat dat meer is dan dat ik al weet)

Zo en nu vakantie:thumbsup:
 
D

Deleted member 1696

Gast
C45CCC42-7787-4040-B8CB-4D8695D13B97.jpeg

Uhmmmm Ford in the UK.... een beetje nat... maar wel leuk :fluit:
Is gewoon de doorgaande weg :oops: daarom dus :lol:
 

Dreutel

Prepper goeroe
Dit BOV zie ik wel zitten! Rolls Royce SUV met champagne bar!

rolls-royce-presenteert-eerste-suv-ooit.jpg


https://www.nu.nl/auto/5260067/rolls-royce-presenteert-eerste-suv-ooit.html
 
D

Deleted member 1696

Gast
Leuk zo een ladder frame, makkelijk werken.

Ik heb iet soort gelijks gedaan maar dan niet met een US car.
Hebben ze voor die van jou ook parabool veren? (Met gas dempers) kan ik je aanraden!
Die heb ik er sinds kort onder mijn 2 ton autootje zitten en zou willen dat ik dat jaren geleden al gedaan had!
Je hebt (bijna) het rijcomfort van een moderne spiraalveer uitvoering :fluit:

En, parabool veer pakketten zijn wel dunner, maar nog niet doorgezakt.
Of je onder de bladveer montage dan minder hoog wordt?! o_O Hij staat wel erg hoog hoor.
Krukje mee voor de bijrijder zou ik zeggen!
Wat ondervind je daarvan op de (snel) weg?

Maar je hebt nog leuk plaatwerk te gaan, goed bezig hoor :thumbsup:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hij staat wel erg hoog hoor.
Krukje mee voor de bijrijder zou ik zeggen!
Wat ondervind je daarvan op de (snel) weg?

Ik denk dat ik qua rijcomfort tussen die van Trabant en een audi Q7 zit:lol:
Daar heb ik hem niet ook niet voor gekocht. De meeste tijd zal ik op het eiland rijden en verder Brabant/België.
Het zal niet anders zijn dan met de camper, daar rij ik zo’n 80 km per uur mee en dat is prima. Dat terwijl ik in mijn auto dan toch graag 130/140 rij, als het even kan blijf ik links rijden. Voor de Dodge schat ik in dat zo rond de 100 een fijne cruise snelheid is. Wat ik me wel afvraag is hoe die zich houd in zogenaamde vrachtwagensporen.
 
Bovenaan