• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aardappelen in pot/blik

Wij eten eigenlijk nooit aardappelen.
Nu had de buurman aardappelen gerooid en had ik er een paar meegenomen

Gebakken en later nog een stel gekookt. Is goed voor herhaling vatbaar. Waren erg lekker.

Dus als ik er terug in de grond stop. Dan gaan die zichzelf weer vermenigvuldigen?

Ja normaal wel, zolang je ze nog niet gebakken/gekookt hebt uiteraard ;)

Je kan ze ook gewoon een tijdje laten liggen op de vensterbank, als ze uitlopers krijgen dan weet je dat ze "het nog doen" en dan kan je ze in de grond stoppen.

Het fijne met aardappels is dat ze vrij eenvoudig te kweken zijn en dat je er zoveel mee kunt, koken, bakken, patat/friet van maken, moes van maken enz.
Ze geven een hele hoop koolhydraten dus goed voor de energie; beetje groente erbij en een stukje vlees en je kunt voor heel weinig het heel lang volhouden. Elke prepper zou eigenlijk wel wat aardappels moeten kweken, ik ga van de lente ook maar weer beginnen (dit jaar geen tijd gehad voor de moestuin).

een of andere schilder heeft niet voor niets de aardappel eters geschilderd....wat kun je NIET met deze dingen? behalve twee jaar lang houdbaar zijn?
Koken bakken braden stoven, in het vuur(bladeren eromheen), bbq, frituren......wecken, purree, drogen, bier vodka,...vergeet ik iets?

Laatst bewerkt:
vergeet ik iets?

sauzen en jus binden. je kunt er zelfs lijm van maken
https://www.c3.nl/ontdekchemie/wist-je-dat/je-van-aardappelen-lijm-kunt-maken

Aardappelkanon 🤣

Eet beter geen grote hoeveelheden aardappels met uitlopers.
Als je jouw zak piepers in de zon laat staan, gaat de aardappel aan de groei. Er komen uitlopers en groene plekjes op de aardappel. Liggen je aardappelen al een tijdje in de zak te wachten? Ook dan is de kans groot dat-ie uitlopers krijgt. En dat is een gevaarlijk stukje aardappel: in die uitlopers en groene plekken zit de giftige stof solanine.
https://kro-ncrv.nl/programmas/keuringsdienst-van-waarde/uitlopers-aardappel-gevaarlijk-eten

Echter hoeveel solanine is daadwerkelijk giftig voor een mens? en hoeveel zit er in een groene aardappel, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
ik ga hier eens dieper op in, echter zelf heb ik nooit problemen gehad met het eten van groene plekjes, verdund door kookvocht?

Als ze groen worden en uitlopers hebben dan is 't handiger om ze gewoon in grond te stoppen, dan krijg je er uiteindelijk een stuk meer terug.

Aardappels zijn simpelweg geniaal voor preppen, een beter basis-voedsel wat je zo makkelijk zelf kan verbouwen en vermeerderen ga je niet snel vinden. Ze kosten ook nog eens heel weinig en de schillen zijn prima voor op de composthoop.

De aardappels uit de supermarkt kiemen niet zo gemakkelijk / snel. Deze zijn behandelt met anti-kiem-spulletjes. Het lukt uiteindelijk wel, maar de opbrengst is summier.
Wil je echt zelf aardappels gaan kweken zou je beter poot-aardappels gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ja dit is me ook opgevallen al jaren terug, div gekochte sappen om wijn van te maken mislukken allemaal---azijnsteek bacterie.
Div groenten en fruit soorten proberen te vermeerderen, het lijkt wel of ze allemaal steriel zijn.
En nou zijn mijn vingers best wel groen.
Intratuin welkoop en andere agri firms moeten ook geld hebben he....

Ik ga deze week eens dat trucje van Enki doen, kijken of ze ook binnen achter glas wat willen.

Veel supermarkt spul komt uit planten uit "F1" zaden. Genetisch gemanipuleerd om veel opbrengst te hebben, maar de vruchten zijn vaak steriel of geven zeer bedroevende resultaten die niets lijken op de vrucht waar je het zaad uit gehaald hebt. Als prepper wil je dan ook geen F1 zaden in je moestuin want daar eet je 1 jaar van maar 't jaar erna heb je een probleem. Beter koop je dan "heirloom" zaden, die zijn soort-vast en geven jaar op jaar hetzelfde resultaat.

Met aardappels is het vast ook beter om een doos echte poot-aardappels te bestellen bij een echte zaadhandel en dan opletten dat het geen F1 zooi is, maar hier in Zweden heb ik in ieder geval wel de ervaring dat de supermarkt aardappels ook gewoon kiemen na een tijdje en netjes nieuwe aardappels maken. De echte poot-aardappels doen 't wel beter. Geen idee hoe dat in Nederland is, nooit geprobeerd daar :)

De aardappelen die ik heb komen uit de grond van de buurman.😊
Niet uit de supermarkt.😁
Al heeft hij er een aantal maanden terug wel eerst een aantal in de grond gestopt.

Maar die zijn dus goed te bewaren. Donker en koel uiteraard.
Hopelijk blijft mijn kelder dit jaar wel droog staan.

Terug
Bovenaan