• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ADLER 30-1 Schoenmakers Naaimachine uit jaren 30

F

frans81

Gast
Wat ik ook nog bij de Singer gekregen heb is
King Bird Sewing Thread 40S/2 100 % Polyester .

7 rollen waar ik niets mee ga doen .
Paar kilometer per rol .
3500 meter denk ik .

Liefhebber mag ze tegen verz kost hebben

15369167917402623478906161082742.jpg15369169364125583265896685922561.jpg
 
F

frans81

Gast
Bij mij geen steken los letterlijk dan. Maar mijn draad dat steeds breekt bij de naald. Ook al een naald gebroken .

Timing probleem?
Het tijdstip dat naald en onderdraad elkaar moeten knuffelen staat niet goed .
Of er zit rotzooi in de kop waar alles samenkomt . Ophoping van uitgeharde oliën en stof enz enz

Het kan ook zomaar slijtage zijn !

Daar kom je alleen achter door het een na het ander te testen en weg strepen.

Vaak moet een machine echt uit elkaar .

Hoe dan ook kom je ergens uit .

Inwendige reiniging bij zulks oudjes is noodzakelijk .
 

Flos

SHTF Expert
Af gelopen maand nog mee genaaid en alles ging vlot. Nu deze middag een uur zitten klooien. Na het voederen van mens en dier hier ga ik verder.
 
F

frans81

Gast
Af gelopen maand nog mee genaaid en alles ging vlot. Nu deze middag een uur zitten klooien. Na het voederen van mens en dier hier ga ik verder.

Heb je ander dikte draad gebruikt !
Andere dikte stof ?
Jij kunt en moet dan ook vaak de druk op de voet verstellen . En zo misschien nog enkele dingen . Wat is jou materiaal dikte en is dit soepel of stug leer .
 

Flos

SHTF Expert
Het is begonnen met mijn voet te verzestellen. Andere draad op de spoel gedaan. Proberen bij te stellen volgens jou uitleg.
En ik wil een andere draag riem aan een militaire tas naaien.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is begonnen met mijn voet te verzestellen. Andere draad op de spoel gedaan. Proberen bij te stellen volgens jou uitleg.
En ik wil een andere draag riem aan een militaire tas naaien.

Dat was ik vanmiddag ook aan het doen !
Heb toen ook moeten verstellen .
Canvas en Leer is natuurlijk heel verschil .
Canvas transporteert moeilijker daar het kan blijven haken onder de voet .
Je moet dus de lichthoogte verstellen en de druk .
Ook ik heb liggen plaren .

2 en 3 mm steek gebruikt .

Het lukte verder wel maar het was effe vlug vlug .
Volgende keer krukje erbij en op mijn gemak .
Ik was de was aan het vouwen en plots stond ik voor de Adler te Kloten met twee tassen .
ADHD hè. Dan krijg je dat .

Het zit vast maar is niet netjes . Ik haal het los en doe het met de juiste instelling perfect .

Foto 4 laat het voordeel zien van een Long Arm. Daar had ik eerder nooit de juiste machine voor .

Ik verwacht bijna dat er iets met spoeltje niet goed zit ??
Wat is de spanning van de draad in de spoel ?
Wanneer je de draad vast pakt en het spoeltje in het huis laat zweven dan mag het bij schokkende beweging en bij dikkere draad , Net een beetje afrollen .


1536940566566838076809293306157.jpg 15369406026324302620753710224046.jpg 15369406594236934327251008322698.jpg 15369407496247279951642812088093.jpg
 
F

frans81

Gast
Iedere stof reageert anders . En zo ook iedere andere draad dikte .
Dit wordt een normaal beeld hier in huis haha .

15369409755663931761749853309599.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Dit leer je alleen maar door veel oefenen en geduld en spoeltjes vullen .

Fouten maken is geen schande maar Lering .
 
J

J.J

Gast
Timing probleem?
Het tijdstip dat naald en onderdraad elkaar moeten knuffelen staat niet goed .
Of er zit rotzooi in de kop waar alles samenkomt . Ophoping van uitgeharde oliën en stof enz enz

Het kan ook zomaar slijtage zijn !

Daar kom je alleen achter door het een na het ander te testen en weg strepen.

Vaak moet een machine echt uit elkaar .

Hoe dan ook kom je ergens uit .

Inwendige reiniging bij zulks oudjes is noodzakelijk .
Beste @frans81 is het ook raadzaam betere olie te gebruiken, door de jaren heen is er een goede inhaalslag gemaakt op Olie gebied, als je alleen al bekijkt op het gebied van motorolieen.
 
F

frans81

Gast
Beste @frans81 is het ook raadzaam betere olie te gebruiken, door de jaren heen is er een goede inhaalslag gemaakt op Olie gebied, als je alleen al bekijkt op het gebied van motorolieen.

Ben ik mij natuurlijk bewust van !
Maar dat heeft pas zin als het hele ding gereinigd is en alle olie gaatjes derhalve open kanaaltjes zijn .

Eerst reinigen en dan heeft goede olie pas nut .

Vroeger reinigde men deze machines met Petroleum. En dan een zuivere olie waar nodig .
Ook machine vet op sommige plekken .
Oa tandwielkransen . En spiebanen waar rollager door loopt .
 

Flos

SHTF Expert
Omdat ik toch nog even langs moest bij mijn moeder om te voederen mijn probleem van mijn draad breken voorgelegd.
Zonder ooit mijn machine gezien te hebben wist mijn moeder gelijk 3 mogelijke problemen.
A) naald zit verkeerd. B) draad spanning klopt niet. C) de zuiger waar de naald op zit loopt te stug.
Thuis gekomen en alle drie de problemen aangepakt. En ze loopt als een trein. Nou ja een klein treintje.
Door enkele canvas naait zo nu mooi. Maar door drie stuks lukt het nog niet. Het is als of de naald terplaatse blijft trappelen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ik toch nog even langs moest bij mijn moeder om te voederen mijn probleem van mijn draad breken voorgelegd.
Zonder ooit mijn machine gezien te hebben wist mijn moeder gelijk 3 mogelijke problemen.
A) naald zit verkeerd. B) draad spanning klopt niet. C) de zuiger waar de naald op zit loopt te stug.
Thuis gekomen en alle drie de problemen aangepakt. En ze loopt als een trein. Nou ja een klein treintje.
Door enkele canvas naait zo nu mooi. Maar door drie stuks lukt het nog niet. Het is als of de naald terplaatse blijft trappelen.

Moeders en ook fransjes81 :fluit: onmisbaar .

Ben blij voor jou dat het werkt .

Dat ie blijft trappelen betekend dat je de hoogte van de voet en misschien druk moet aanpassen .
Trappelen wil zeggen dat ie het niet transporteert .
Had ik vanmiddag ook .


Of het is gewoon te dik om te verwerken
 
J

J.J

Gast
Ben ik mij natuurlijk bewust van !
Maar dat heeft pas zin als het hele ding gereinigd is en alle olie gaatjes derhalve open kanaaltjes zijn .

Eerst reinigen en dan heeft goede olie pas nut .

Vroeger reinigde men deze machines met Petroleum. En dan een zuivere olie waar nodig .
Ook machine vet op sommige plekken .
Oa tandwielkransen . En spiebanen waar rollager door loopt .
Klop het grondig schoon maken is een prioritijd, dan de beste Olie, dan zit je voor jaren goed, en verminder je storingen en slijtage.

Schoonmaken.
Ik heb een keer een naaimachine gangbaar gemaakt, die altijd werd gesmeerd met of slaolie of zonnebloemolie, en daarna jaren niet werd gebruikt, de olie zat overal en was uitgedroogd, dat is me een werk geweest, zou er nu niet meer mee beginnen,,,, behalve als wij een goed top toestel zouden krijgen, dat zou ik er de dagen werk er voor over hebben.
 
F

frans81

Gast
Mooie aanschaf man, proficiat!

Mijn eerste kocht ik in the eighties en nu heel veel later ben ik VEEL gemotiveerder dan toen .
En verdiep ik mij ook echt in het ontwerp en werking .
Ik zal ook wel moeten ,want het moet een keer helemaal uit elkaar .

Maar het werkt en naait .
Gewoon mee leren omgaan .
Natuurlijk zal het werk in het begin niet netjes zijn haha .

Maar dat komt goed .
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan