• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Advies en kennis gezocht

Flos

SHTF Expert
Met zijn 60 vierkante meter val dat niet een beetje klein uit . Mijn woonkamer is groter . Of is die gebouwd voor een gezin?
 

AWOL

Prepper goeroe
Met zijn 60 vierkante meter val dat niet een beetje klein uit . Mijn woonkamer is groter . Of is die gebouwd voor een gezin?
Toch kun je daar aardig wat mensen in kwijt en dergelijke bunkers zijn volgens mij niet bedoeld om dagenlang in te schuilen maar voornamelijk tijdens een (conventionele of gas-)aanval die meestal hooguit enkele uren zal duren.
Mogelijk stond deze bunker in de buurt van slechts een dorp of waren er meer in de omgeving?
 

Flos

SHTF Expert
Nu vraag ik mij af uit welke periode die bunker ( of heb ik daar over gelezen ) waar ik woon staan veel soorten bunkers. 2 soorten duitse uit de eerste ww . Dan een hoop belgen van tussen de oorlogen . En dan hebben de Duitsers er in de 2ww ook nog wat geplaatst.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Nu vraag ik mij af uit welke periode die bunker ( of heb ik daar over gelezen ) waar ik woon staan veel soorten bunkers. 2 soorten duitse uit de eerste ww . Dan een hoop belgen van tussen de oorlogen . En dan hebben de Duitsers er in de 2ww ook nog wat geplaatst.

BB-bunkers zijn meestal uit de Koude Oorlog. Toen Brigitte Bardot de mannenharten verwarmde. :p
 

Dreutel

Prepper goeroe
Hoi Preppers,
Ik ben sinds kort in het bezit van een oude bb bunker van 60m2 vlak bij Amsterdam. De lucht in de bunker is nogal muf. Ik vraag me af of die kwaliteit beter wordt als ik de zandfilters leegschep. Is dit gewoon zand en kan ik dat zonder problemen gewoon in de tuin storten? En als de zandfilters leeg zijn zou het dan vochtiger worden in de bunker?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Groet, Erwin

Waarvoor dienen die zandfilters eigenlijk, en hoe werken die? Het zal waarschijnlijk niet om (regen)waterfilters gaan.
 

dubbel0

Diehard Prepper
in de bb bunker die ik ken stond een aggregaat, een ruimte voor telefonisten, een soort bar, fietsen voor mechanische filtering en wat andere ruimtes, ik denk dat het een soort commando bunker was/ is geweest. maar t is meer dan 60 m2.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Straks is het weer iemand die een ww2 bunker opknapt om er een wietplantage in te stoppen
Dan weten we in ieder geval een adresje om goedkoop wat in te kopen :lol::lol:

Maar zonder dollen, ik zou even wachten tot TS weer online komt en de vragen die er zijn beantwoord. Voor zover mij bekend, worden dit soort bunkers altijd geveild door de domeinen en word dit altijd wel gecommuniceerd naar de media toe.
 

Flos

SHTF Expert
BB-bunkers zijn meestal uit de Koude Oorlog. Toen Brigitte Bardot de mannenharten verwarmde. :p
Dat soort bunkers hebben we hier niet . Al weet ik er wel een staan . Die is misschien wel elven dertig keer verbouwd .
Was eerst een kazamat uit napolions tijd dan hebben de duitsers er gebruik van gemaakt dan werd het een comando post dan weer door de duitsers en dan weer door de nato . En nu is het een museum.
 

petroman

SHTF Expert
Bescherming Bevolking ofwel een schuilbunker voor burgers.

uh nee hoor. Een BB bunker is een commando post (copo) om vanuit daar de bevolking te redden etc.
Het was ook een rampen organisatie. Die bij rampen en ellende bijstand verleende aan het gezag. Dit hield ook in het doorgeven van radioactieve besmetting en kernexplosies.
In Duitsland bestaat nog steeds de THW TechnischeHilfsWerke. Die komt dan ook in actie bij overstromingen en andere grote, de bevolking lastig vallende, ellende.
 

AWOL

Prepper goeroe
uh nee hoor. Een BB bunker is een commando post (copo) om vanuit daar de bevolking te redden etc.
Het was ook een rampen organisatie. Die bij rampen en ellende bijstand verleende aan het gezag. Dit hield ook in het doorgeven van radioactieve besmetting en kernexplosies.
In Duitsland bestaat nog steeds de THW TechnischeHilfsWerke. Die komt dan ook in actie bij overstromingen en andere grote, de bevolking lastig vallende, ellende.

Oeps, dat had ik dan verkeerd begrepen. Bedankt voor de correctie.
 

petroman

SHTF Expert
Waarvoor dienen die zandfilters eigenlijk, en hoe werken die? Het zal waarschijnlijk niet om (regen)waterfilters gaan.

Excusseer, @Dreutel ik heb je vraag te laat gezien.
Toen de eerste steden letterlijk in brand stonden, en de gewone man geconfronteerd werd met het fenomeen vuurstorm, kwam men er achter dat alleen schuilen in een soort kerker niet voldoende was. Met name de luchttoevoer was een probleem doordat gloeiendhete lucht een schuilkerder in kwam.
Tijdens de koude oorlog werden schuilplaatsen daarom uitgevoerd met een zandfilter. Een bak met zand waar vanaf de onderkant de lucht werd aangezogen. Primair om de hitte uit de lucht te halen, secundair om roet en andere verbrandingsstoffen te filteren. Bestaat er geen gevaar van chemische of biologische gassen dan is dit zelfs voldoende om een schuilplek van schone lucht te voorzien. Vreemd genoeg waren deze filters ook niet toegankelijk. Waarschijnlijk was het idee dat ze maal éénmaal gebruikt werden.
En nu we er toch zijn: bedenk dat (gas)filters niet eeuwig meegaan. Op het hoe lang dan wel heb ik nog nooit een antwoord gekregen. Vaak is het : totdat de eerste omvalt...
In vredestijd werd er dan ook nooit gebruik gemaakt van gefilterde lucht.
 
Bovenaan