• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alcohol brander


DIY_Beverage-can_alcohol_burner.jpg

Één van de eerste dingen die ik zelf maakte toen ik ging preppen was een alcohol brander (alcohol stove). Prima geschikt om op te koken, water voor de koffie of thee te maken en zelfs als kacheltje te gebruiken. Ik heb gezocht, maar kon nergens een topic vinden over zulke handige brandertjes. Dus bij deze alsnog: de Instructies hoe je zo'n brander zelf kunt maken.



Website met instructies in het Nederlands...
https://pelerinroland.wordpress.com/uitrusting/alcohol-brander/

Uiteraard kun je er ook één kopen...

image.jpg

https://www.bushcraftshop.nl/origin-outdoors-alcohol-spiritus-brander.html
 
Return to: Eten en Drinken
Laatst bewerkt door een moderator:
Één van de eerste dingen die ik zelf maakte toen ik ging preppen was een alcohol brander (alcohol stove). Prima geschikt om op te koken, water voor de koffie of thee te maken en zelfs als kacheltje te gebruiken. Ik heb gezocht, maar kon nergens een topic vinden over zulke handige brandertjes. Dus bij deze alsnog: de Instructies hoe je zo'n brander zelf kunt maken.​
Handige en compacte brandertjes zijn dat. Zelf heb ik er al eens een gekocht, en dat is die van dat plaatje volgens mij.
Die heeft er nog wel een opzetstuk bij voor een theepot of pannetje, en dat is iets dat ik bij zo'n enkel brandertje toch wel zou missen. Het opzetstuk is tegelijk een bescherming bij transport.
Screenshot_20230725-161135.png
De gedachte om onderweg iets warm te kunnen maken en bij nood te kunnen koken was de reden om het te kopen. Ik heb het lang in een "nood tas" in de auto gehouden tot ik voor een universeel brandertje koos.

Op het gevaar af om off-topic te gaan😉 past het hier toch wel denk ik. Omdat ik vermoed dat het ook voor alcohol geschikt zou kunnen zijn. In nood, zou ik dat er in ieder geval ik kieperen als ik niet anders zou hebben.😉
Onderweg kunnen koken is immers het mooist als je het bijna "overal op kunt".
Een vergelijkbaar setje dat ik heb, vond ik bij oom Ali.
Screenshot_20230725-163819.png
Het is enorm handig want je kunt ermee koken op benzine en op gasbusjes.
En dan vast ook, in nood (vermoed ik, wees voorzichtig...) op alcohol, petroleum en paraffine. Er loopt een pijpje over de brander t.b.v. het vergassen van benzine, dus andere vloeibare brandstof vergassen is dan een een mogelijke optie in nood.

Prima vind ik ook het stevige flesje, en de pan-steun die het al ingebouwd heeft. Als klapper, is het ook nog eens geschikt voor een stralingswarmte-opzetstuk dat los te koop is, zodat het als verwarming kan dienen.
En nu is het tijd, voor een slok alcohol uit die fles!😉
 
Ik heb de aangekochte versie.

Die heb ik ook idd. Ligt standaard in de auto. Erg handig om onderweg een bak koffie te zetten. Die heeft als voordeel dat je brandstof erin kunt laten zitten omdat je de deksel dicht kunt schroeven. Maar ik heb ook een klein flesje spiritus erbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook idd. Ligt standaard in de auto. Erg handig om onderweg een bak koffie te zetten. Die heeft als voordeel dat je brandstof erin kunt laten zitten omdat je de deksel dicht kunt schroeven. Maar ik heb ook een klein flesje spiritus erbij.
@phtvs , dus ontbreekt er alleen nog een stirling-generatortje?
In de auto (en in de post)?😁
Ik heb er nog wel eentje te koop, voor iemand die kapjes plaatsen geweldig vindt, en jij weet de weg met dekseltjes..😉

Naschrift: oei, haha, dit is dat andere draadje zie ik nu😆 Dan maak ik het goed met mijn jerrycan-flesje ... even opzoeken...
Screenshot_20230726-181800.png
Deze zijn mooi om onderweg brandstof mee te nemen. Stevig, met metalen schroefdop en mooi plat. Ik heb er nu een paar in gebruik voor ontsmettende 70% iso-propanol, maar alcohol gaat natuurlijk ook, voor de brander of de keel😉
 
Zo mooi dingetjes, ook veel gemaakt, maar net iets anders.

Je kan twee blikjes door het midden zagen / knippen / scheuren, in de ene bodem doe je een spons. De andere bodem prik je gaatjes in voor het vlammetje + een extra gaatje in het midden om hem te vullen. Het gaatje in het midden dek je af met een muntje, zodat er binnen in gas vorming ontstaat en de mooie (niet te zien) hete vlammen krijgt.
 
Bovenaan