• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alleen water?

F

forumlid 1447

Gast
Heb vanwege de kwaliteit van de koffie op het werk, sinds 30 Mei, alleen water gedronken.
(op het werk)
Kom tot de conclusie dat dit voor en nadelen heeft.
Voordelen zijn: dat ik minder hoofdpijn heb, gewicht ben verloren. (geen suiker)
Alcohol ook voorlopig heb afgeschaft, smaakt anders. (helder denken is soms geweldig).
Maar minder smaakstof nodig, voor smaak.
Nadelen: Inside info van koffieautomaat verminderd ;)
Water is maar water.
Soms drang naar suikers en/of vetten.
Wat ik wel gemerkt heb is dat alleen maar water, geen optie is.
Thuis dus gewoon de normale (oplos) Koffie en eigen citroenmelisse Thee.
Wat gebruiken jullie als smaak, als jullie je SHTF verwachten?
 

Ray

SHTF Expert
Dan ben ik eerlijk gezegd al blij als ik genoeg water tot m'n beschikking heb. Lijkt me een beetje een luxe probleem, het wennen aan water zonder smaakje. Nu heb ik makkelijk praten, drink normaal al veel water zonder iets erin. ;)

Een bakje koffie zetten zal hier niet snel een probleem zijn, koffie, backup branders en brandstof genoeg.
Het lijkt me echter vrij simpel om een paar bussen/zakken oploslimonade in te slaan, dat is nogal houdbaar. 'k Zou dan wel eentje MET suikers nemen, ipv zoetstoffen, geeft het tegelijkertijd wat energie.
 

Flos

SHTF Expert
Eerst en vooral @wiliam ik ben jaloers. Ik wou dat ik ook eens een maand of meer zonder suiker kon drinken.
Voor in een shtf situatie zou ik eerst mijn voorraad aanspreken wat frisdrank betreft, daar kom ik toch een paar maand mee verder.
Ook koffie heb ik veel en ben gewoon van bunker koffie te drinken en ook te zetten.
Alcohol heb ik ook invoorraad en soep en thee en poedertjes om limonade te maken.
 

Lai

Prepper goeroe
Drink al jaren een litertje of 2 tot 4 water per dag, val geen grammetje af o_O
Thee en koffie drink ik zonder zoet spul, alcohol komt er niet meer in (vind het a: niet lekker b: door medicatie mag het ook niet)
Ik gebruik wel eens een bodempje aanmaak limonade in het water. Dit eigenlijk wanneer het gewone water mijn tegen staat en ik toch dorst heb.
Als alternatief voor thee/koffie neem ik wel eens een kop bouillon.
Limonade poeder heel lang geleden ooit gehad, eigenlijk niet meer kunnen vinden. Haalde het bij de supermarkt.
 

Richard434

Prepper goeroe
Bij mijn vorige werkgever draaide het om koffie.. Iedereen zat daar nog net niet aan een koffie-infuus.
Ik was op een bepaald moment de koffie zo zat, dat ik aan het water ben gegaan.
Sindsdien drink ik tussen de 2 en 4 liter water per dag.
En hou ik het bij 1 a 2 koppen koffie.
Of vaak zelfs geen.

Voor tijdens een SHTF heb ik naast veel water ook aanmaaklimonade ingeslagen, en natuurlijk thee.
Want heet water zonder smaakje vind ik persoonlijk echt niet lekker.
 

Nomad

Diehard Prepper
@wiliam
Heb vanwege de kwaliteit van de koffie op het werk, sinds 30 Mei, alleen water gedronken.
...
Wat gebruiken jullie als smaak, als jullie je SHTF verwachten?

Ah, automatenkoffie. Daar raak ik van aan de schijt.Daar heb ik een broertje aan dood.

Zo'n half jaar geleden begon het me op te vallen dat ik last van mijn maag kreeg als ik een bak uit de automaat had gehaald.
Los van het feit dat onze koffie een draconische substantie is die het label koffie niet mag dragen bleek ik er dus ook slecht op te reageren.
Ik ben toen overgestapt op thee, maar de thee uit de automaat is ook niet echt goed (lees: piswater).

Uiteindelijk ben ik zelf maar koffie gaan zetten. We kunnen geen automaten neerzetten dus dit was uiteindelijk de oplossing:
GSI Commuter Javapress

Eigenlijk is het niet meer dan een French Press (of Caffetiere) in een thermosfles. In een Klein Nalgene flesje (250ml) heb ik koffie zitten.
Alles wat ik nodig heb ik is water en een waterkoker, of een automaat die heet water kan geven. Één van beide is bij mij op werk altijd voorhanden.

IMG_3425.jpg


Voor de watervoorziening heb ik een halve liter waterfles bij me. Zowel de koffiebeker als de waterfles gaan in de ochtend en in de middag een keer leeg.
Bij elkaar is dat 1,8l vloeistof. Ik krijg wel eens te horen dat je koffie niet mee mag rekenen, dat het niet bij de dagelijkse vloeistof inname hoort.
Maar ik moet er net zo hard van plassen, dus ik tel het mee.

Als je een beetje koffiesnob bent (zoals ik) dan kan je op deze manier ook zelfgebrande of luxe bonen meenemen.

Ik besef me ook dat tijdens een SHTF dit tot de luxe artikelen gaat behoren. Daarom heb ik twee alternatieven:
- Kastanje koffie
- Eikeltjes koffie (niet te verwarren met mij, ik ben een koffie eikel)
Beide staan nog op het verlanglijstje om te proberen. Het is vrij bewerkelijk.
 
F

forumlid 1447

Gast
Bushcrafters hebben het over dennenaalden thee, persoonlijk drink ik dan nog liever lauw water.
 

AWOL

Prepper goeroe
Bushcrafters hebben het over dennenaalden thee, persoonlijk drink ik dan nog liever lauw water.

Maar in die dennennaalden thee zit wel veel goed spul:

Zo schijnt er in een kop thee van dennennaalden wel 5 (!) keer meer vitamine C te zitten dan in een glas sinaassappelsap. Daarnaast bevatten de groene naaldjes vitamine A, natuurlijke vetoplosser en beta-caroteen dat goed is voor haar, huid en zicht.
 

Nomad

Diehard Prepper
Bushcrafters hebben het over dennenaalden thee, persoonlijk drink ik dan nog liever lauw water.

Laat ik daar gelijk even op inhaken, begin hier niet aan zonder kennis van zake. Er zijn genoeg planten/bomen die op een denneboom lijken en voor een enkeltje toilet zorgen (of erger) als je er van eet.

Voor degenen die het filmpje nog niet eerder hebben gezien:


Ik was blij verrast met de smaak en eigenlijk vind ik het heel lekker. Je kan er een drupje honing bij doen als je wilt.
Vergeet niet dat het kan, tijdens een SHTF is dennenaalden thee een rijke bron aan vitamine C.
 

Ray

SHTF Expert
Tuurlijk moet je plassen van koffie @Nomad, het is vochtafdrijvend, je krijgt vocht binnen, maar plas het net zo snel weer uit. Het krijgt dan minder kans z'n werk te doen.

Dennennaalden thee is eigenlijk alleen in 't voorjaar echt lekker. Van die verse, groene naalden zijn lekkerder dan het oude spul wat je in de zomer, herfst en winter aantreft. Daar zitten veel meer alkalische stoffen in en dat kan ook goed afdrijvend werken, maar dan nummer twee. Dat is sowieso iets waar je veel meer van binnen krijgt als je uit de natuur eet en veel mensen moeten daar eerst echt aan wennen en raken aan de schijt bij experimenten met brandnetels, etc. :lol:
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik drink al tijden vrijwel uitsluitend water. Ik dronk laatst een cola, man mijn kaken klemde gelijk op elkaar van de zoetigheid. Meestal maak ik een grote kan (2 liter) water met fruit en kruiden aan. Dat staat dan gewoon in de koelkast en drink ik in een dag op. Dat vul ik dan aan met 's ochtends en voor de lunch wat glazen GenX direct uit de kraan:D

Bijvoorbeeld:
Een granaatappel persen (gewoon flink in knijpen met je handen, wel ff doormidden snijden), halve limoen erbij persen, wat muntblaadjes en twee dunne plakjes gember.
Wat schijven citroen en limoen in de kan mikken.
Schijfjes appel (beetje kneuzen voor de smaak) met een of twee staafjes kaneel.
Bosbessen beetje grof keuzen, water erbij en lavendel in de kan.
Komkommer, dille en munt.
Mandarijn met basilicum.

Eigenlijk kun je oneindig veel smaken maken en experimenteren met wat je zelf lekker vind, wat in het seizoen is en wat je op dat moment bijvoorbeeld uit je eigen tuin kan plukken. Ook een goede manier om meer vitamines en mineralen binnen te krijgen, waar je anders alleen maar water drinkt.
 

Ray

SHTF Expert
Ik drink al tijden vrijwel uitsluitend water. Ik dronk laatst een cola, man mijn kaken klemde gelijk op elkaar van de zoetigheid. Meestal maak ik een grote kan (2 liter) water met fruit en kruiden aan. Dat staat dan gewoon in de koelkast en drink ik in een dag op. Dat vul ik dan aan met 's ochtends en voor de lunch wat glazen GenX direct uit de kraan:D

Bijvoorbeeld:
Een granaatappel persen (gewoon flink in knijpen met je handen, wel ff doormidden snijden), halve limoen erbij persen, wat muntblaadjes en twee dunne plakjes gember.
Wat schijven citroen en limoen in de kan mikken.
Schijfjes appel (beetje kneuzen voor de smaak) met een of twee staafjes kaneel.
Bosbessen beetje grof keuzen, water erbij en lavendel in de kan.
Komkommer, dille en munt.
Mandarijn met basilicum.

Eigenlijk kun je oneindig veel smaken maken en experimenteren met wat je zelf lekker vind, wat in het seizoen is en wat je op dat moment bijvoorbeeld uit je eigen tuin kan plukken. Ook een goede manier om meer vitamines en mineralen binnen te krijgen, waar je anders alleen maar water drinkt.
Ga je ook granaatappels en mandarijnen preppen voor een SHTF?
Ik neem toch aan dat die niet echt meer te verkrijgen zijn dan.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ging dit alleen over post-SHTF? Dan wordt het inderdaad lastiger met dat exotisch fruit. Maar bijvoorbeeld aardbeien, frambozen, bramen, perziken, komkommer, bessen en noem maar op wat je in Nederland kan kweken kun je uiteraard ook gewoon gebruiken als smaakmaker in combinatie met kruiden die je zelf kunt kweken.

Daarnaast moet je toch pre-SHTF ook lekker van je watertje kunnen genieten, dus persen die granaatappel!
 

Loreen

Last (wo)man standing
Vroeger dronk ik me helemaal klem aan frisdrank, dat viel nogal af toen ik stopte met het nuttigen van (geraffineerde) suikers. Drink nu over het algemeen alleen nog water en af en toe thee. Ben het eigenlijk helemaal eens met @Ray , denk dat het nogal een luxe"probleem" is. Als er echt een SHTF is denk ik dat je best blij bent als je gewoon voldoende water te drinken hebt. Zou me eerder druk maken of de "smaak" van geprept voedsel op een tijd niet gaat tegenstaan, dan de vraag hoe je je water een lekker smaakje kan geven o_O
 
F

frans81

Gast
Twee mokken koffie . En de rest veel koud water .
Koud water vind ik lekkerder dan leidingkoud water .
In de zomer net te warm .
Alcohol drink ik nooit .
Nocht ik toch wat zoets willen dan meng ik 1 theelepeltje van dit 15010133828251647473011.jpg

Er doorheen .

20170725_221230.jpg
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Grappig, dit is een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Ja leuk, water, maar 1 ben ik niet zo'n waterdrinker van mezelf, en 2; waarom zou je alléén water drinken als/zolang je er nog smaakmakers en/of alternatieven voor hebt? Aanmaaklimonade en thee zullen dus ook zeker niet in de voorraad gaan ontbreken, en zolang de houdbaarheid het toelaat ook houdbare melk (zodra ik lactasepillen in huis heb) en andere langer houdbare vochtigheden. Ik ben een fervent koffiedrinker, dus daar zal ook wel *iets* van in opslag komen, maarrrr ik ben me terdege bewust van de uitdrogende werking ervan (de turken o.a. serveren het niet voor niks met extra water ernaast), dus zal het bij SHTF echt houden op misschien 1 bakkie per dag.
 

Lai

Prepper goeroe
@ReadyMom er zijn veel verschillende soorten oploskoffie te krijgen en zelfs nesquik heeft per portie chocomelkpoeder in zakjes, heet water er bij en chocomelk voor de kleine man (als hij het hebben mag) Koffie niet zo sterk maken, droogt het je minder uit.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Limonade, gewoon voor het kleurtje.
Water uit een glas krijg ik niet weg, associeer ik met verdrinken op de een of andere manier, regelrecht uit een kraantje of met bubbels is wel te doen. Met een beetje kleur / smaak voelt het als een andere substantie.
Dat je gewicht verliest kan ook komen door geen alcohol, dat word omgezet in suikers en als je die niet verbruikt naar vetten...
 

AWOL

Prepper goeroe
Grappig, dit is een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Ja leuk, water, maar 1 ben ik niet zo'n waterdrinker van mezelf, en 2; waarom zou je alléén water drinken als/zolang je er nog smaakmakers en/of alternatieven voor hebt? Aanmaaklimonade en thee zullen dus ook zeker niet in de voorraad gaan ontbreken, en zolang de houdbaarheid het toelaat ook houdbare melk (zodra ik lactasepillen in huis heb) en andere langer houdbare vochtigheden. Ik ben een fervent koffiedrinker, dus daar zal ook wel *iets* van in opslag komen, maarrrr ik ben me terdege bewust van de uitdrogende werking ervan (de turken o.a. serveren het niet voor niks met extra water ernaast), dus zal het bij SHTF echt houden op misschien 1 bakkie per dag.

Het is een hardnekkige mythe dat koffie je uitdroogt. Uit een onderzoek waarbij een groep mensen alleen water dronk en een groep mensen alleen koffie bleek de vochthuishouding in het lichaam vrijwel identiek.

Op onderstaande links wordt daar het een en ander over geroepen:

Om het eerste misverstand maar meteen uit de weg te ruimen: koffie droogt je lijf niet uit', zegt ze. De cafëine in koffie prikkelt je blaas een beetje. 'Maar dat betekent alleen maar dat je iets éérder gaat plassen van koffie, niet méér.' Wil je voldoende drinken op een dag, dan is beginnen met een paar flinke bakken koffie juist een uitstekende keus: 'Dat draagt bij aan een goede vochtbalans.'

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/is-het-verstandig-om-minder-koffie-te-drinken~a4489413/
https://www.gezondheidsnet.nl/dorstlessers/voor-en-nadelen-van-koffie
https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/water-drinken-tijdens-het-lijnen
 
Bovenaan