Het hele geheim zit in de scheikundige hoek, je moet de olie kraken.
Je wil en moet eigenlijk de glycerine ketting breken en verwijderen.
Dan kun je zelfs rijden onder de -19C waarbij gewone diesel gaat vlokken.
Gliserine verstop je kous in de kachel en elke verstuiver.
Het is niet zo verwonderlijk dat je auto nog goed doet met 50% bijmengen met niet vereesterde olie.
Je kan inderdaad als het warmer blijft dan 10C zelfs rijden op 100% Pure Plant Oil...PPO zonder enige aanpassing van je motor.
Echter common rail diesel doet dit dus NIET........
Wat het belangrijkste euvel is met veresterde olie is dat het alle water en vuil opneemt die in je tank en leidingen zit.
Hence verstopte filters.
Let wel op dat ik de nuance maak tussen PPO en veresterde olie(verse olie of moeras olie bij een patat boer vandaan maakt niets uit)
Voor verwarming maakt het weinig uit of je moet met een kous in je kachel hebben.
Er zijn diy branders die zonder kous werken en zelfs w50d50 afgewerkte leger tank motor olie schoon kunnen verbranden.
Het geheim hier is zuurstof en je rook moet ook verbranden, zodat dat neerslaat als as en weer mee kan gaan doen in de stikstof kringloop.
Ik weet echter niet meer hoe dit principe heet, sorry hiervoor.

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou het bijmengen van 1 pct terpentine of ethanol de viscositeit van bio-olie voldoende verlagen om het ook bij lagere omgevingstemperaturen te kunnen gebruiken.

Dit raad ik ten strengste af!!! zeker terpentijn!!!!vervang deze dan aub door petroleum.....
Deze techniek is er alleen voor om in zeer koude landen de diesel motor aan de gang te krijgen. 
Het spul waar jij dit gedachten goed vandaan hebt heette dacht ik "HEET" en wordt veel gebruikt in onze Scandinavische landen en Alaska en meer dies zei.
We hebben een forum lid in een van de hoger gelegen landen, misschien kan hij aanschuiven omtrend deze?
Om de paraffine vorming oftewel het vlokken tegen te gaan
Diesel is erg gevoelig voor het octaan gehalte, scheeps diesel heeft een octaan van ca 5, benzine heeft een octaan van ca 100.
Pomp diesel ca 50, PPO ca 60-75(weet ik niet precies) mijn eigen gekraakte had een octaan getal van 95!
Ethanol en petroleum verlagen het octaan getal en is makkelijker ontbrandbaar, beide vreten je leidingen aan.
5% benzine zou beter zijn.
Och ja...ik zeg het toch...om een diesel op te voeren op brandstof niveau alleen kan er inderdaad spiritus 1 op 50! toegevoegd worden oftwel ethanol.
En voor onder de 10C een verwarming element in je tank? en je koel leiding vanaf je radiator door je tank?