• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alles wat je altijd had willen weten over Brandstoffen

Is het verstandig om alle brandbare stoffen in een schuurtje op te bergen in plaats van in huis? Als ik het netjes bij elkaar heb en er gebeurt iets, dan kan het nog snel genoeg in huis opgeborgen worden. Ik heb het idee dat het misschien veiliger is en een kleine moeite.
 
Is het verstandig om alle brandbare stoffen in een schuurtje op te bergen in plaats van in huis? Als ik het netjes bij elkaar heb en er gebeurt iets, dan kan het nog snel genoeg in huis opgeborgen worden. Ik heb het idee dat het misschien veiliger is en een kleine moeite.

Als je daar de ruimte voor hebt zeker een goede optie.
Kijk wel even hoe je zit in geval van vorst, sommige brandstoffen kunnen daar minder goed tegen. Let ook op hoe je verpakkingen zijn, en de omstandigheden in het schuurtje, vocht of direct zonlicht kunnen de verpakking sneller verouderen. Ook hoge temperaturen kunnen nadelig, of zelfs gevaarlijk zijn.

GreetZ,
Pjotr78
 
Ook hoge temperaturen kunnen nadelig, of zelfs gevaarlijk zijn.

Klopt. Ik had 120 liter petroleum in de schuur staan maar met de zon op het dak werd de temperatuur binnen zo hoog dat de jerrycans bol gingen staan. Daardoor ontsnapte er dampen uit de jerrycans. Ik weet niet of dat het ontvlambaar was of dat het alleen de petroleumlucht was die ik rook maar voor de zekerheid heb ik de vaten toen begraven in de tuin.
Gewoon een gat gegraven, een stuk dekzijl rondom en op de bodem en daar de jerrycans op. Laag aarde erover en daarna bleven ze lekker koel.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen goed advies gekregen van @petroman en besloten om voor een verwisselbare gasfles (10kg) te gaan met een 2 pit camping brander (fles met vulling kost een 105 euro ongeveer). In mijn situatie is dit het beste en op een later moment ga ik dan kijken naar een: Trangia 25-3 UL kookset / outdoor stove met Koperen brander set en wat MRE spullen voor pure noodvlucht. Veiligheid, voor slang en dat soort dingen komt allemaal goed.

Brandbare stoffen ga ik in de schuur opbergen en wil daar ook niet teveel van hebben, omdat ik mij eerst richt op thuis blijven (ik ga mij hier voorlopig ook niets van aanschaffen, kan mijn geld maar 1 keer uitgeven). Mocht het gas op zijn dan is de situatie zo ernstig in Nederland dat in de tuin op hout koken mijn laatste redmiddel is, maar heb mij dan wel aangesloten bij een groep mensen om te overleven, omdat alleen overleven dan een minimale kans is geworden in mijn situatie.

Als ik de spullen heb plaats ik nog wel een keer een foto, en ben blij dat ik nu wel duidelijkheid heb in mijn situatie.
 
Voor "on the run" zeg maar heb je iets anders qua uitrusting en brandstoffen nodig dan thuis blijven. Dat mag duidelijk zijn.
Een volledige trangia set is dan makkelijk maar ook hier geldt: test , test en probeer het uit.
Druklampen of kooktoestellen op benzine, petroleum of kernfusie zijn en blijven een apart iets. Het werkt maar zodra je iemand gillend haar brandende tent heb zien uitkomen (waar gebeurd*) omdat iemand "handig" was met het bijvullen van een gastankje, ga je anders om met veiligheid en wat en wie is handig.

* Was ook nog eens op een meeting van "deskundigen" ;-)
 
Toen je mij dat adviseerde had ik direct zoiets van ja... minder ruimte nodig, gaspitten kunnen waar nu het fornuis staat (op de koelkast), veilig zonder vreemde gassen (ik kook ook nu in de keuken op gas), voldoende voor mijn plan, stabiel, beter i.v.m. de honden en als laatste: Ik zie mij niet met allemaal vloeibare brandstoffen kliederen en dingen zelf onder druk brengen. Het is niet dat ik daar heel bang voor ben, maar in nood heb ik meer behoefte aan simpel en relatief veilig.

Ik beweer niet dat andere manieren van koken slecht zijn, maar voor mij is dit beter.
 
Ondertussen goed advies gekregen van @petroman en besloten om voor een verwisselbare gasfles (10kg) te gaan met een 2 pit camping brander (fles met vulling kost een 105 euro ongeveer). In mijn situatie is dit het beste en op een later moment ga ik dan kijken naar een: Trangia 25-3 UL kookset / outdoor stove met Koperen brander set en wat MRE spullen voor pure noodvlucht. Veiligheid, voor slang en dat soort dingen komt allemaal goed.

Brandbare stoffen ga ik in de schuur opbergen en wil daar ook niet teveel van hebben, omdat ik mij eerst richt op thuis blijven (ik ga mij hier voorlopig ook niets van aanschaffen, kan mijn geld maar 1 keer uitgeven). Mocht het gas op zijn dan is de situatie zo ernstig in Nederland dat in de tuin op hout koken mijn laatste redmiddel is, maar heb mij dan wel aangesloten bij een groep mensen om te overleven, omdat alleen overleven dan een minimale kans is geworden in mijn situatie.

Als ik de spullen heb plaats ik nog wel een keer een foto, en ben blij dat ik nu wel duidelijkheid heb in mijn situatie.

Ik mag het helemaal mis hebben , maar volgens mij kwam je uit Gederland/Achterhoek?
Heinen brandstof in de Heurne , https://www.heinenbrandstoffen.nl/pompstation-winkel/ , daar kost een vulling van 5 kg , 9,-euro.
Naar mijn weten de goedkoopste die er is ,tevens de brandstof is er heel goedkoop.
 
Toen je mij dat adviseerde had ik direct zoiets van ja... minder ruimte nodig, gaspitten kunnen waar nu het fornuis staat (op de koelkast), veilig zonder vreemde gassen (ik kook ook nu in de keuken op gas), voldoende voor mijn plan, stabiel, beter i.v.m. de honden en als laatste: Ik zie mij niet met allemaal vloeibare brandstoffen kliederen en dingen zelf onder druk brengen. Het is niet dat ik daar heel bang voor ben, maar in nood heb ik meer behoefte aan simpel en relatief veilig.

Ik beweer niet dat andere manieren van koken slecht zijn, maar voor mij is dit beter.

Je kan kijken of het de moeite waard is om een ombouw setje naar (propaan/butaan) flessengas voor je huidige kookplaat te scoren.
Afhankelijk van de hoeveelheid werk (ik weet niet hoeveel werk het is, maar weet dat het kan) kan dat interessant zijn en misschien weer kosten en ruimte besparen.

GreetZ,
Pjotr78
 
Dat zie ik mijzelf niet doen en in een noodsituatie (oorlog) ik zie mijzelf niet in angst een ingewikkeld gevaarlijk project uit voeren. :lol: Ik maak de keuze om iets te hebben wat ik direct kan gebruiken en relatief veilig is. Het is wel heel tof als ik het kon, maar richt mij nu meer op realistische dingen wat bij mij past op dit moment.
 
@Doperwt , ik denk ook dat je heel goed advies hebt gekregen en vanuit een overwogen standpunt je beslissing hebt gemaakt.
Zie het als een tijdelijk doorkomen van een lastige periode. Dan heb je geen onuitputtelijke voorraden nodig en blijft het overzichtelijk en begrijpbaar.
Flessengas is dan m.i. één van de veiligere en praktische oplossingen. Nee goedkoop is het niet.
Maar een gasfles kan jaren bewaard worden. Slang en drukregelaar weer niet, maar zo heeft iedere brandstof zijn onderhoud nodig.
 
Planten die olie vast houden? die olie uitpersen en veresteren dmv van een bio diesel reactor?
https://journeytoforever.org/biodiesel_make.html

Heb ik jaren gedaan, 192k! km in mn caddy...was nog beter ook.
Meer kracht, koelere motor, 1 op 15 (eigen diesel) ipv 1 op10 (pomp diesel.)
Totdat de roverheid moeilijk begon te doen met de aanschaf voor de stoffen voor de vereestering van de olie.....
Methanol en natronloog....(belgie kan noig steeds)
Ach en de eerste diesel reed op? was dat niet pinda olie?

Raapzaad zaad kun je alleen als bedrijf kopen per 25 kilo, laat het nou zowat in alle bermen groeien......maar waarom alleen als bedrijf kunnen kopen? en waarom alleen per 25kg? dan heeft de particulier er niets meer aan....
Stel nou...stel, je hebt een honda agregaatje...op diesel...stel nou?!?! en je hebt wat accu's?, gewoon stel nou, of nog een ouderwetse diesel auto...of een diesel/petroleum verwarming, ja gewoon stel nou he....hoe houden we het volk tegen!

Stel nou: het zou legaal zijn dat een visboer jou die oude olie zou verkopen...stel nou dat de patat boer dat ook mocht...
Ejn stel nou dat de kraak ingrediënten nog steeds legaal zouden zijn in Nederland.gewoon stel nou.
We leven niet meer voor 2014! stel je voor we leven nog in 2000!



Een goede diesel brander kan een hoop doen. (koken en of verwarmen) nog steeds te vinden bij de betere leger dump.
Of zelf een druk systeem bouwen, laten nevileren? en branden.

Deze link zal door een hoop preppers zeer gewaardeerd worden.
 
Planten die olie vast houden? die olie uitpersen en veresteren dmv van een bio diesel reactor?
https://journeytoforever.org/biodiesel_make.html

Heb ik jaren gedaan, 192k! km in mn caddy...was nog beter ook.
Meer kracht, koelere motor, 1 op 15 (eigen diesel) ipv 1 op10 (pomp diesel.)
Totdat de roverheid moeilijk begon te doen met de aanschaf voor de stoffen voor de vereestering van de olie.....
Methanol en natronloog....(belgie kan noig steeds)
Ach en de eerste diesel reed op? was dat niet pinda olie?

Raapzaad zaad kun je alleen als bedrijf kopen per 25 kilo, laat het nou zowat in alle bermen groeien......maar waarom alleen als bedrijf kunnen kopen? en waarom alleen per 25kg? dan heeft de particulier er niets meer aan....
Stel nou...stel, je hebt een honda agregaatje...op diesel...stel nou?!?! en je hebt wat accu's?, gewoon stel nou, of nog een ouderwetse diesel auto...of een diesel/petroleum verwarming, ja gewoon stel nou he....hoe houden we het volk tegen!

Stel nou: het zou legaal zijn dat een visboer jou die oude olie zou verkopen...stel nou dat de patat boer dat ook mocht...
Ejn stel nou dat de kraak ingrediënten nog steeds legaal zouden zijn in Nederland.gewoon stel nou.
We leven niet meer voor 2014! stel je voor we leven nog in 2000!



Een goede diesel brander kan een hoop doen. (koken en of verwarmen) nog steeds te vinden bij de betere leger dump.
Of zelf een druk systeem bouwen, laten nevileren? en branden.

Deze link zal door een hoop preppers zeer gewaardeerd worden.

Met het veresteren van bio olie heb ik me tot op heden niet bezig gehouden. Wel met het bijmengrn van bio (sla- of zonnebloem) olie bij pompdiesel. Mijn Hyundai H100 deed het goed op bijmenging van 10 tot 50 pct bio olie, afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij buitentemperatuur boven +10 C mengde ik 50 pct bij. Zonder enige aanpassing aan de motor.
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou het bijmengen van 1 pct terpentine of ethanol de viscositeit van bio-olie voldoende verlagen om het ook bij lagere omgevingstemperaturen te kunnen gebruiken.
Maar gezien de forse prijsstijgingen van bio-olie sinds de Covid-periode, loont het bijmengen met diesel tegenwoordig niet meer zo.

Mijn Duitse huisje wordt tot op heden met oliekachels verwarmd op huisbrandolie, de zgn. "rode diesel". Gewoon legaal in Duitsland. De laatste keer dat ik mijn olie voorraad heb aangevuld in 2020 was dat legaal te koop. Het werd afgeleverd met een tankwagen. Toen, vanwege de covid periode, was de olieprijs uitzonderlijk laag. €.0,60 per liter. Zal nu fors hoger liggen, zelfs zonder de accijns op pompdiesel.

Ook de standkachel die ik in Polen sinds een paar maanden in gebruik heb genomen als bijverwarming, werkt op deze huisbrandolie. Verbruikt in laagste stand ca. 1,5 liter per dag en houdt mijn huisje op ca. 18 ⁰C bij een buitentemperatuur tussen 0 en +10 ⁰C.

Oliekachels waren in 2021 in Duitsland nog gewoon te koop, al wordt oliestook tegenwoordig ontmoedigd, wat het aanbod van 2e hands oliekachels vergroot. Ik heb toen een defecte oliekachel vervangen door een 2e handse waar ik €.50,- voor heb betaald. De goedkoopste nieuwe kostte toen ca. €.200,-.
 
Het hele geheim zit in de scheikundige hoek, je moet de olie kraken.
Je wil en moet eigenlijk de glycerine ketting breken en verwijderen.
Dan kun je zelfs rijden onder de -19C waarbij gewone diesel gaat vlokken.

Gliserine verstop je kous in de kachel en elke verstuiver.
Het is niet zo verwonderlijk dat je auto nog goed doet met 50% bijmengen met niet vereesterde olie.
Je kan inderdaad als het warmer blijft dan 10C zelfs rijden op 100% Pure Plant Oil...PPO zonder enige aanpassing van je motor.
Echter common rail diesel doet dit dus NIET........

Wat het belangrijkste euvel is met veresterde olie is dat het alle water en vuil opneemt die in je tank en leidingen zit.
Hence verstopte filters.
Let wel op dat ik de nuance maak tussen PPO en veresterde olie(verse olie of moeras olie bij een patat boer vandaan maakt niets uit)

Voor verwarming maakt het weinig uit of je moet met een kous in je kachel hebben.
Er zijn diy branders die zonder kous werken en zelfs w50d50 afgewerkte leger tank motor olie schoon kunnen verbranden.
Het geheim hier is zuurstof en je rook moet ook verbranden, zodat dat neerslaat als as en weer mee kan gaan doen in de stikstof kringloop.
Ik weet echter niet meer hoe dit principe heet, sorry hiervoor.

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou het bijmengen van 1 pct terpentine of ethanol de viscositeit van bio-olie voldoende verlagen om het ook bij lagere omgevingstemperaturen te kunnen gebruiken.

Dit raad ik ten strengste af!!! zeker terpentijn!!!!vervang deze dan aub door petroleum.....
Deze techniek is er alleen voor om in zeer koude landen de diesel motor aan de gang te krijgen.
Het spul waar jij dit gedachten goed vandaan hebt heette dacht ik "HEET" en wordt veel gebruikt in onze Scandinavische landen en Alaska en meer dies zei.
We hebben een forum lid in een van de hoger gelegen landen, misschien kan hij aanschuiven omtrend deze?
Om de paraffine vorming oftewel het vlokken tegen te gaan

Diesel is erg gevoelig voor het octaan gehalte, scheeps diesel heeft een octaan van ca 5, benzine heeft een octaan van ca 100.
Pomp diesel ca 50, PPO ca 60-75(weet ik niet precies) mijn eigen gekraakte had een octaan getal van 95!
Ethanol en petroleum verlagen het octaan getal en is makkelijker ontbrandbaar, beide vreten je leidingen aan.
5% benzine zou beter zijn.
Och ja...ik zeg het toch...om een diesel op te voeren op brandstof niveau alleen kan er inderdaad spiritus 1 op 50! toegevoegd worden oftwel ethanol.

En voor onder de 10C een verwarming element in je tank? en je koel leiding vanaf je radiator door je tank?
 
Het hele geheim zit in de scheikundige hoek, je moet de olie kraken.
Je wil en moet eigenlijk de glycerine ketting breken en verwijderen.
Dan kun je zelfs rijden onder de -19C waarbij gewone diesel gaat vlokken.

Gliserine verstop je kous in de kachel en elke verstuiver.
Het is niet zo verwonderlijk dat je auto nog goed doet met 50% bijmengen met niet vereesterde olie.
Je kan inderdaad als het warmer blijft dan 10C zelfs rijden op 100% Pure Plant Oil...PPO zonder enige aanpassing van je motor.
Echter common rail diesel doet dit dus NIET........

Wat het belangrijkste euvel is met veresterde olie is dat het alle water en vuil opneemt die in je tank en leidingen zit.
Hence verstopte filters.
Let wel op dat ik de nuance maak tussen PPO en veresterde olie(verse olie of moeras olie bij een patat boer vandaan maakt niets uit)

Voor verwarming maakt het weinig uit of je moet met een kous in je kachel hebben.
Er zijn diy branders die zonder kous werken en zelfs w50d50 afgewerkte leger tank motor olie schoon kunnen verbranden.
Het geheim hier is zuurstof en je rook moet ook verbranden, zodat dat neerslaat als as en weer mee kan gaan doen in de stikstof kringloop.
Ik weet echter niet meer hoe dit principe heet, sorry hiervoor.



Dit raad ik ten strengste af!!! zeker terpentijn!!!!vervang deze dan aub door petroleum.....
Deze techniek is er alleen voor om in zeer koude landen de diesel motor aan de gang te krijgen.
Het spul waar jij dit gedachten goed vandaan hebt heette dacht ik "HEET" en wordt veel gebruikt in onze Scandinavische landen en Alaska en meer dies zei.
We hebben een forum lid in een van de hoger gelegen landen, misschien kan hij aanschuiven omtrend deze?
Om de paraffine vorming oftewel het vlokken tegen te gaan

Diesel is erg gevoelig voor het octaan gehalte, scheeps diesel heeft een octaan van ca 5, benzine heeft een octaan van ca 100.
Pomp diesel ca 50, PPO ca 60-75(weet ik niet precies) mijn eigen gekraakte had een octaan getal van 95!
Ethanol en petroleum verlagen het octaan getal en is makkelijker ontbrandbaar, beide vreten je leidingen aan.
5% benzine zou beter zijn.
Och ja...ik zeg het toch...om een diesel op te voeren op brandstof niveau alleen kan er inderdaad spiritus 1 op 50! toegevoegd worden oftwel ethanol.

En voor onder de 10C een verwarming element in je tank? en je koel leiding vanaf je radiator door je tank?

Ik heb destijds geprobeerd met mijn Hyundai H100 om meer dan 50 pct bio-olie bij te mengen, maar dan kreeg ik toch problemen met het starten van de motor.
Met sommige dieselauto's kan het wel. O.a. een ouder type Mercedes kon zonder aanpassingen op 100 pct bio-olie rijden. Sommigen maakten een aanpassing met aparte brandstoftanks: Starten op diesel en tijdens het rijden omschakelen op bio-olie.

Te hoge viscositeit van de brandstof kan schade aan het inspuitsysteem veroorzaken.

In mijn woonplaats in Polen kan het in de winter flink vriezen. Temperaturen van -20 ⁰C komen regelmatig voor. Dan kan het bijmengen van ethanol zin hebben.
De laatste jaren zijn de winters er minder streng geweest.
Dank zij de klimaatverandering?
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Terug
Bovenaan