• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Marcov

Prepper goeroe
Je hebt kano's en kano's. Bij de vorige waterscout groep hadden we op het oog erg stabiele kano's. Wat viel dat tegen in het water! Zeker als je er in zit met mensen die een slechte tot geen balans schijnen te hebben op onstabiele objecten. Je gaat geheid om. We hebben toen 2 kano's met balken aan elkaar geknoopt als in een catamaran. Veel stabieler! En je kan een net spannen tussen de kano's en balken voor extra opslag. Voor gezinnen zeker een uitkomst.
Krijg je kano's die aan elkaar vast zitten nog wel een beetje makkelijk de bocht om? Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar dat lijkt me toch wel een ding.
 

Lai

Prepper goeroe
Je hebt dan wel in beide kano's iemand met peddels nodig. De ene peddelt voor uit de ander achteruit. (wij vonden de 2 in het midden alleen peddelen het beste werken, maar 1 voor en 1 achter werkt ook let wel op welke bocht je wilt nemen. linksom = linksachter achteruit en rechtsvoor vooruit peddelen en andersom voor rechtsom) Dan kan je bijna op de zelfde plek rond gaan. Om de as van de kanocatamaran (kanomaran?? :p) zeg maar. Of in het midden tussen de kano's een soort roer aan de achterste balk maken net als vele catamarans hebben. Het hoe makkelijk en snel je de bocht om kan heeft ook te maken met de gewicht aan personen/lading die mee is, hoe meer gewicht hoe meer diepgang hoe meer je er aan moet werken.
Je kan er leuk mee spelen en tegelijk ervaring opdoen wat voor jou lekker werkt. Geeft alleen maar voordelen als je noodgedwongen het moet gebruiken.

Wat ook nog kan met een kano, zet er een surfmast op! Kan je nog zeilen ook ;) Gaat ook een stukkie sneller, als er wind staat. Zorg dan of voor een kanomaran constructie of voor extra drijvers links en rechts. Anders ga je om omdat de gewone kano eigenlijk te smal is om mee te zeilen. Dat was een probleem waar wij tegen aan liepen.:oops:

Of je neemt gewoon een zeilkano :fluit: Speciaal voor gemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeilkano

upload_2019-5-30_10-21-53.jpeg

Multifunctionele vervoersmiddelen die kano's :D Ik stel voor iedereen aan de kano :thumbsup:
 

Wafels

Diehard Prepper
Mbt dit onderwerp , we gaan er vanuit dat je thuis bent of dat je direct de beschikking hebt over iets wat vaart , maar Murphy zegt dat
zoiets ook kan gebeuren als je onderweg bent of op de vreemde en dan denk ik dat het goed is ,dat jullie ook eens kijken naar
geimproviseerde ''drijf lichamen'' denk aan zwemvest/band of een vlotje ed . Mensen in de regio waar indertijd de grote Tsunamie was
(Azië ) hebben ervan geleerd .Nu hebben daar veel mensen geen geld om een commercieel iets te kopen en zijn ze dus al snel genoodzaakt
om zelf iets te maken . Als je op improvised floating device of improvised lifejacket zoekt vind je best aardige dingen , veelal gemaakt van PET flessen
ed . Ik denk dat het toch goed is om hiernaar te kijken .
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Tip: kijk op YT eens naar de beelden van die laatste grote tsunamie en je weet wat je wel/niet kan gebruiken.
Let dan vorral op bomen, autos en boten die voorbij komen zetten.

Ik zie daar niet 123 iets geimproviseerd tussen varen en overleven.
Overigens maakt het natuurlijk wel uit waar de dijken breken en de afstand tussen jou en die dijk etc.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman dat klopt , ik schreef ook dat men er van geleerd had . Nu geloof ik ook niet echt dat je een grote overlevingskans
hebt als zo'n water massa het land op stroomt en alles wat los zit met zich mee sleurt , maar ik denk wel dat als je in het water ligt
je de overlevingskans vergroot als je iets draagt wat je boven water houd ( denk aan vermoeidheid en je vergroot je drijfvermogen )
Ik bedoelde dit soort dingen als hieronder (van deze video )
improvised floating device.jpg
maar ook andere landen geven voorlichting aan mensen om drijflichamen te maken
https://sassybiatchemom.com/tag/improvised-floating-device/

maar op op Amerikaanse survival forums zie je dit soort dingen voorbij komen
http://www.survivaloutdoorskills.com/floats.htm want je kan er niet van uit gaan dat je thuis bent of spullen bij je hebt
, er over nadenken hoe je iets kan improviseren ter plaatse of gewoon voor in je voorraad te hebben omdat je geen reddingsvest kunt
veroorloven is een goede zaak denk ik .
gr will
 

prepper

Prepper
Als je een goed bootje zoekt dat super stabiel is, onverwoestbaar en makkelijk te varen kan je ook altijd kijken naar een lelievlet. Ze worden veel gebruikt in waterscouting, juist omdat ze niet stuk te krijgen zijn. Ook kan je er indien nodig in slapen of veel spullen mee vervoeren
8BxvAqiydWCq5AAN6
. 2ehands zijn ze soms al te koop voor een paar honderd euro.
 

Marcov

Prepper goeroe
Als je een goed bootje zoekt dat super stabiel is, onverwoestbaar en makkelijk te varen kan je ook altijd kijken naar een lelievlet. Ze worden veel gebruikt in waterscouting, juist omdat ze niet stuk te krijgen zijn. Ook kan je er indien nodig in slapen of veel spullen mee vervoeren . 2ehands zijn ze soms al te koop voor een paar honderd euro.
Dat zijn leuke bootjes, het nadeel is dat ze best zwaar zijn. Bijna 1000kg voltuig. Dus je moet al een mogelijkheid hebben om hem in het water te laten liggen.
Met een trailer vervoeren zal voor de meesten van ons een probleem zijn. En dan nog de evt. stallingskosten.

Maar je hebt wel gelijk dat ze bijna onverwoestbaar zijn en door de luchtkamers zullen ze normaal gesproken niet zinken.
 

Candyman

Diehard Prepper
Er zijn maar weinig huizen die 100% onder water komen te staan.
Een waterfilter en wat voedsel op de hoogste plek lijkt mij voldoende om een flinke tijd rond te komen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Er zijn maar weinig huizen die 100% onder water komen te staan.
Een waterfilter en wat voedsel op de hoogste plek lijkt mij voldoende om een flinke tijd rond te komen.
In flats gaan de onderste 1 of 2 lagen wel onder water. waterfilter wil ik best wel delen, geen probleem.
Maar voedsel? Neem ik een grote tas mee naar boven, kan ik wel een weekje van rondkomen.
Maar met de andere bewoners die ik daar tegen kom, met mazzel een dag. Eerder nog geen dag.

Maar dat is natuurlijk geen gewoon huis.

Aanvulling: volgens overstroomik.nl zou hier maximaal 3½ meter water komen te staan.
Dan zou er iets meer dan 50 cm water in mijn appartement staan. Ik blijf dan wel in huis en verhoog het een en ander zodat ik dan wel droog blijf.
Dan hoef ik niet te sjouwen en geen halve flat van eten te voorzien. Misschien egoïstisch, maar dat moet dan maar even.
Mijn voorraden staan sowieso minimaal 50 cm van de vloer, muv de pakken bar le duc.
 
Bovenaan