• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Richard434

Prepper goeroe
Gelukkig worden de waterwerken door het waterschap beheerd.
Het waterschap staat los van de overheid, en dus kan er niet op bespaard worden door de overheid.
Zelfs de correctie's voor inflatie en dergelijke staan vast.

Dat er regelmatig rapporten opduiken dat er veel dijken niet aan de eisen voldoen, of dat er uit onderzoek blijkt dat een kans op een doorbraak groter wordt door klimaatverandering is logisch.
De eisen veranderen namelijk zeer regelmatig.
Hierbij wordt absoluut rekening gehouden met zeespiegelstijgingen, meer regenval etc.
Sterker nog, de waterschappen ook zeer zeker hun lesje geleerd tijdens het (dreigende) overstromen van de rivieren.

Dat ze stellen dat "Zeeland" (eigenlijk heel Nederland, maar goed) nooit meer een "1953" zou moeten kunnen meemaken, is op best simpele kansberekening gebaseerd.

Elke zeewering voldoet aan de 10.000 eis, alle rivierdijken tegenwoordig ook. Net als alle grote dijken rondom de grote steden.
Dijken rondom kleine (nauwelijks of niet bewoonde) polders voldoen aan de 1.000 eis. Daartussenin zit nog de 5.000 eis.

Deze eisen houden in dat een weersituatie, in combinatie met de getijden en waterstanden, die ervoor zorgt dat de wering (dijk) faalt, eens in de 10.000 jaar mag voorkomen. (Of respectievelijk 5000 / 1000.)
Zelfs de faalkans van de gemalen wordt hierin meegenomen.
Doordat de waterstanden en het weer veranderd, moeten de dijken constant aangepast worden.

Om deze reden is besloten om de waterschappen los te maken van een overheid, die anders kan besluiten te gaan bezuinigen op deze functie's. Hierdoor is er in principe altijd voldoende budget om de waterwerken aan hun eisen te laten voldoen.
Echter, door de steeds zwaarder wordende eisen, (waar ook nog eens veel extra veiligheden qua rekenwerk in verwerkt zitten) voldoen er regelmatig bepaalde dijken niet meer aan de huidige eis.

Dus, vanuit mijn waterbouwkundige achtergrond snap ik de stelling: een nieuw 1953 zal naar alle waarschijnlijkheid nooit meer gebeuren.
De kans is immers kleiner dan 1/10.000.

Overigens is Nederland absoluut uniek in het bouwen gebaseerd op de daadwerkelijke kansen. De meeste landen, en wij tot 1953 ook, nemen de hoogst bekende waterstand en gooien daar nog wat op. Terwijl "wij" hier nu de opstuwing van de meest extreme storm, plus van een springvloed berekenen, in combinatie met het niet kunnen wegpompen van het water etc. Dit geeft een veel zekerder, maar ook dynamischer en daardoor aan te passen beeld. Waar veel andere landen er pas bij overstroming achter komen dat ze zijn vergeten aan te passen aan het veranderende klimaat etc.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Den Haag zit wel degelijk verbonden aan dijkonderhoud ( geld) ivm landsbelang.
Ieder schap heft z'n eigen beasting dat klopt, maar dit is in Zeeland onvoldoende omdat hier nu eenmaal relatief weinig inwoners zijn.
Het zou onbetaalbaar zijn als enkel Zeeland voor de kosten zou moeten opdraaien die het dijkbeschermingsprogramma kost.

Een ' probleem' waar de meeste aan voorbij gaan hier is dat het westelijk deel van Zeeland ( misschien zelfs Nederland) langzaam maar zeker dieper wegzakt.
Het oostelijk deel en Brabant stijgt nog steeds.
Dit heeft te maken met de tectonische platen diep in de aarde. Het gaat om centimeters.
Meer dan dit weet ik er niet van en zoals @pjotr78 al zegt, ik heb me er nog nooit druk over gemaakt en dat zal ik ook niet doen.
Een kerncentrale binnen 30 km en onder nap wonen, je moet maar durven:eek:
Ik zit dicht op het vuur en heb mn plannen en mogelijkheden, zelfs wanneer de boel hier onderstaat vertrek ik nog niet, gewoon omdat het niet nodig is.
Hard gewerkt dient er dan te worden en dat zal ook gebeuren.
Deze mentaliteit is terug te vinden in meerdere buiten randstedelijke gebieden van Nederland, zoals Friesland, Groningen, etc
Ik woon dus liever waar ik nu woon dan hoog en droog en buiten de gevaren zone van bijv een kerncentrale in een grote stad of omgeving waar de meeste mensen niet naar de buren omkijken.
Verhalen over je bent gek als je in het westen van Nederland ( onder nap) woont of gaat wonen lees ik met een brede grijns, blijf weg inderdaad, het is hier levensgevaarlijk. ( en nog redelijk rustig op de zomer na, dat mag zo blijven van mij:))
 

drent

Diehard Prepper
Ik zit dicht op het vuur en heb mn plannen en mogelijkheden, zelfs wanneer de boel hier onderstaat vertrek ik nog niet, gewoon omdat het niet nodig is.
Heel practisch de vragen dan : wat gebeurt er met een huis dat langdurig (deels) onder water staat? Hoe lang houd de fundering/muren? Wat is de invloed van zout (want zeewater) op een gebouw? Hoe los je de problemen (gezondheid o.a.) op met doorslaand vocht? Hoeveel moet je dan extra stoken om je leefruimte op een acceptabele luchtvochtigheid (50-60%) te houden? Als je zo lang niet je huis uit kan en alles aan voorzieningen plat ligt, waar laat je dan je afval/grijs en zwart water?
 

Richard434

Prepper goeroe
Den Haag zit wel degelijk verbonden aan dijkonderhoud ( geld) ivm landsbelang.
Ieder schap heft z'n eigen beasting dat klopt, maar dit is in Zeeland onvoldoende omdat hier nu eenmaal relatief weinig inwoners zijn.
Het zou onbetaalbaar zijn als enkel Zeeland voor de kosten zou moeten opdraaien die het dijkbeschermingsprogramma kost.

Het klopt dat Den Haag wel verbonden is aan het verstrekken van het geld, maar zij hebben geen invloed op de hoeveelheid geld. ;)
Dit is tijdens het oprichten van de waterschappen vastgelegd, inclusief de stijging in verband inflatie etc.
Hier is bewust voor gekozen om te voorkomen dat regeringen op de waterschappen zouden gaan bezuinigen om zo andere potjes te vullen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Heel practisch de vragen dan : wat gebeurt er met een huis dat langdurig (deels) onder water staat? Hoe lang houd de fundering/muren? Wat is de invloed van zout (want zeewater) op een gebouw? Hoe los je de problemen (gezondheid o.a.) op met doorslaand vocht? Hoeveel moet je dan extra stoken om je leefruimte op een acceptabele luchtvochtigheid (50-60%) te houden? Als je zo lang niet je huis uit kan en alles aan voorzieningen plat ligt, waar laat je dan je afval/grijs en zwart water?

Onder enkel eb en vloed getijde en tot een meter of 2 blijft je huis gewoon staan, tenzij het in een soort stroomgeul ligt die is ontstaan door vul zelf maar in.
Alles van hout gaat verrot. Muren raken vol met zout, dat zich later uit kristalliseert met als gevolg dat stucwerk en voegen spontaan loslaten.
luchtvochtigheid gedurende een ramp lijkt mij 1 van de laatste zaken om je druk over te maken, als je bedoeld als het weer droog is gelegd dan zal dat in het begin vast wat extra stoken kosten.
Hier hebben in 1944 de meeste huizen een jaar onder water gestaan en deze worden tot op de dag van vandaag nog gewoon bewoond, zo ook ik woon in een waterhuis. Geen noemenswaardige problemen hier.

Tijdens een watersnoodramp kan ik theoretisch boven wonen, max 1,20 cm water hier in huis onder huidige omstandigheden.
Overdag en in de avond, misschien ook de nacht zal ik naar alle waarschijnlijkheid bezig zijn met laat ik het hulpverlening noemen in de breedste zin van het woord.
Geografisch gezien loopt niet alles onder hier, vandaar dat ik o.a. zeg dat ik niet hoef te vertrekken, wat niet inhoud dat ik echt in mijn huis blijf.
Afval/water, infecties, dode dieren etc etc is inderdaad iets waar zeker rekening mee gehouden moet worden.
Voor mezelf heb ik daar meerdere zaken voor geregeld, maar de gemiddelde burger zal dat niet hebben.

Maar nogmaals geografisch gezien moet er hier echt een tsunami van 20 meter hoog of iets komen om de boel volledig te doen laten onderstromen/onbewoonbaar maken.
In 1944 hebben ze op drie plekken de zeedijken kapot gebombardeerd en uiteindelijk moest er nog een vierde dijk gebombardeerd worden omdat de oostelijke helft van het eiland niet onder liep.
Een storm kan dat niet nabootsen zover mijn kennis betreft en mocht om wat voor reden hier de boel het toch begeven, dan betekent het niet dat een eiland of gebied iets verder in de Provincie het ook begeeft.

Twee zaken die mij tot nadenken en voorbereiden brengen zijn zoals gezegd besmettingsgevaar en grote ramp(en) gedurende de zomermaanden ivm de vele toeristen op het dan toch ineens kleine stukje gebied.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Rataplan besmetting is zonder meer een groot gevaar dat zich goed kan( zal ) doen bij een ramp als een overstroming .
Ziektes als Tyfus , para -tyfus , dysenterie en zelf cholera kunnen goed uitbreken . Ze zijn wel niet allemaal dodelijk
maar kunnen dat wel zijn , maar ze zijn zeer zeker erg onaangenaam om te krijgen (zachtjes uitgedrukt :rolleyes:)
gr will
 

Marcov

Prepper goeroe
@Rataplan besmetting is zonder meer een groot gevaar dat zich goed kan( zal ) doen bij een ramp als een overstroming .
Ziektes als Tyfus , para -tyfus , dysenterie en zelf cholera kunnen goed uitbreken . Ze zijn wel niet allemaal dodelijk
maar kunnen dat wel zijn , maar ze zijn zeer zeker erg onaangenaam om te krijgen (zachtjes uitgedrukt :rolleyes:)
gr will
Als je jezelf daar tegen wilt beschermen, zou je vaccinaties kunnen overwegen. Bij de juiste verzekering zelfs gratis.
Zeg je gewoon dat je naar landxxx met vakantie gaat. En dan het land met de juiste of meeste vaccinaties uitzoeken.
Het jaar erna kijk je naar een ander land, om je verzameling compleet te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Dreutel

Prepper goeroe
Overstroming is een shtf, maar de echte shit komt pas als het water weer weg is en je mag gaan schoonmaken en kijken of je verzekering wil uitkeren. Hier een bbc-docu over de nasleep van de overstromingen in Somerset in 2015. Het betrof hier regenwater waardoor de rivier buiten haar oevers trad.

 

joepmeloen

Prepper goeroe
Overstroming is een shtf, maar de echte shit komt pas als het water weer weg is en je mag gaan schoonmaken en kijken of je verzekering wil uitkeren...

Ik zag ooit eens een man op tv ie woonde in een ondergelopen straat. Halve meter water in de woonkamer...

Hij zei dus voor de camera (niet zo slim), ik zeg tegen de verzekering dat mn vaatwasser is gaan lekken.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen de tijd dat de dijken hier in het Noorden zijn versterkt moeten ze al weer op gehoogd worden.
En versterken houd dat ook in tegen Muskusratten en dergelijk???
Alleen al Noord Groningen zijn ze wel tien jaar bezig en dan moet de dijk bij Friesland er nog aan geloven, dan zijn ze al twintig jaar bezig???

En dan lopen we ik die jaren dus maar het risico van dijk door braak.
Daarna moet de dijken nog worden verhoogt???
Dat zou echt van de gekken zijn, en elders maar eilanden op spuiten,
besteed maar eerst het leeuwendeel in Nederland zelf, maar ja dat kost geld,,,,,,,,,,,, maar ook als de boel hier naar de bliksem gaat door overstroming ramp.
 

petroman

SHTF Expert
Eh JJ, onze voorouders gingen gewoon op een bult wonen.
Kan nu ook he, beneden garage en boven wonen. Ene jullie wonen toch in flat ?
En zo snel stijgt de zee niet, als die al gaat stijgen.

En hollanders zijn inventief: gewoon gat boren naar leeg gasveld zodat al het water daar in weg kan.
 
J

J.J

Gast
@petroman hier hebben ze ook holle ruimten onder de grond nu nog gaten graven kan het toekomstige overstromings water weg stromen.:D
En afval bulten hebben ze hier ook meters hoog, nu er nog huizen opbouwen.:thumbsup:
 

Lai

Prepper goeroe
Van wat ik gehoord heb van medewerkers van Vermilion Energie in Harlingen (ik heb daar als nachtbewaking gewerkt) is dat er al water (en andere zooi) ingespoten word om het gas boven te halen. Dat water word op land schoon gemaakt/van gas ontdaan in installaties en weer terug gespoten. Ook om eventuele instorting tegen te gaan als er op een plek een grotere loze ruimte komt. Dan mag er wel gesproken worden over lege gasvelden, maar zijn dan alleen leeg van gas en weer gevuld met water.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een reconstructie van de watersnoodramp in 1953

Een officieel rampenplan bestaat niet, dus de autoriteiten en burgers die wakker zijn, moeten improviseren. Ze luiden de klokken en bonzen op huisdeuren om bewoners te waarschuwen.
Maar in veel dorpen is het aardedonker. De mensen slapen en niemand beseft welke ramp in aantocht is.

https://lab.nos.nl/projects/watersnood/index.html
 

easy

Diehard Prepper
Zou er ondertussen wel een rampenplan zijn?
Denk niet dat er heel veel veranderd is.
Mensen wachten nog steeds af of de overheid waarschuwd/helpt.
Hopelijk heb ik het mis....o_O
 
Bovenaan