• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
D

Deleted member 2138

Gast
Grotendeels het topic doorgelezen, gezien ik een ander topic aan wou maken met hetzelfde onderwerp (de kans op overstroming) heb ik ervoor gekozen om hier een reactie te plaatsen. Hopelijk schop ik hiermee tegen niemands schenen.

Ik heb eigenlijk een paar vragen;
- Als er een overstroming is, mag ik er vanuit gaan dat mijn huis (enigszins stabiel) blijft staan? Of is er een reële kans op instortingsgevaar. (Provincie Groningen)
- Volgens overstroomik.nl zou er in het geval van een overstroming ongeveer 0,5m water staan in de straat. Weet iemand of dit is in het geval van wateroverlast (regionaal bijvoorbeeld) of in het geval dat de dijken breken?
- Hoe reëel is het om met een halve meter water op het weg dek, in geval van nood, gebruik te maken van je auto? (Simpel auto'tje, geen landrover met een flinke slurf er op.) En dan los van drijvende objecten en eventueel ander verkeer.
- Met welke spullen die de meeste mensen wel in huis hebben, kun je het best drijvende object maken? (Kan dit uberhaubt?) Tuurlijk een bootje o.i.d. is het beste, maar even in een situatie dat je dat niet voor handen hebt.
- Hoe lang is het reëel dat in het geval dat de dijken breken je op jezelf aangewezen bent?
- In het geval van een overstroming, wat moet ik sowieso doen? Stroom afsluiten, gas afsluiten, water afsluiten (?), toilet vullen met zak zand o.i.d., moet er iets gedaan worden met de wastafels (in verband met opkomend water?) en natuurlijk zandzakken om zo veel mogelijk water buiten te houden.
- Wat doen als ik niet thuis ben? Veel dorpen om ons heen hebben geen 'droog' land. Simpelweg dikke pech, of toch nog wel opties? Hoe reëel is het om te denken dat je voortijdig nog even bij iemand rustig kan aanbellen?

Humoristisch dat ik voorheen in Brabant woonde en daar volgens overstroomik.nl 2,5m water zou staan en nu in Groningen 0,5m. Op mijn oude adres zou ik totaal omringd zijn door een grote zee, echter in mijn huidige woonplaats is de grond in het centrum hoog genoeg om volgens overstroomik.nl droog te zijn/blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
- Bij een halve meter blijft je huis de eerste jaren wel staan. Op termijn verzwakt het uiteraard wel.
- Overstroomik.nl gaat over dijkdoorbraken, niet de lokale overlast door stortregens, dan kan er tijdelijk wel meer staan.
- Voor je auto is een halve meter wellicht te doen, even kijken waar de luchtinlaat zit. Als je stilvalt loopt je uitlaat vol, meestal ook niet bevordelijk, dus in lage versnelling met redelijk veel toeren rijden. Ik denk dat het kijken wordt hoever je komt en zou er niet teveel op rekenen.
- Palen, planken en iets van drijvers, bv. jerrycans, voedseltonnen, misschien zijn er meer ideeën. Bij een halve meter kun je gewoon lopen overigens.
- Ongetwijfeld komt er hulp als de dijken breken, die gaan er normaal niet allemaal tegelijk aan. Paar dagen? Met een klein beetje voorbereiding is twee weken makkelijk te doen, lijkt me tijd genoeg.
- Alle rioolpunten in je huis afsluiten, wat dat gaat geheid niet goed. Toiletten, wasbakken, doucheputje en vergeet het afvoertje van je CV ketel niet. Kan met (driedubbele) vuilniszakken met zand, opblaasbare bal, etc.
Water, gas en elektra zou ik in eerste instantie aankijken. Aardlek zal er wel uitspringen, dus stroom kun je waarschijnlijk vergeten. Gas en water kan best nog een tijdlang gewoon blijven werken, dat zit allemaal netjes afgesloten in de grond.
- Als je niet thuis bent, het nieuws volgen voor informatie. Ik zou niet teveel moeite doen om naar de rampplek heen te gaan, al staat je huis daar.
 
D

Deleted member 2138

Gast
Vroeger bouwde men op terpen en wierden, zoek even uit waar die zijn en ga daarheen.
Wat voor antwoorden heb je zelf bedacht dan wel gevonden ?

Op basis van de watersnoodramp in 1953 zou ik verwachten dat mijn huis wel stand houd. Zeker als het waterniveau daadwerkelijk rond de 0,5m gaat liggen of zelfs iets hoger. Zoals ik al vermelde is in het centrum van het dorp waar ik woon (volgens de site) geen of miniem water. Het dorp is vrij klein dus mijn eerste optie zou zijn om vanaf het dak te kijken of het richting het centrum daadwerkelijk 'droog' is; en dat is gelijk een goede kans om mijn omgeving te checken.

Auto zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan, of ontzettend onhandig. 0,5m zal het waarschijnlijk net wel in de auto raken en de kans dat mijn weg (al zou het maar tot het centrum zijn) versperd is of het gewoon niet te doen valt is groot. Dus ik denk dat mijn kansen niet zo zeer liggen bij mijn auto.
Ik heb sowieso 3 flinke tonnen (regenton) in de tuin, bij 0,5m is het nog wel enigszins haalbaar om deze te 'verzamelen' en er een vlot van te bouwen. Als het water veel hoger komt denk ik dat dat idee niet haalbaar is gezien de kans dan groot is dat ze weg gedreven zullen zijn of het risico te groot is. Edit: nu ik er overna denk heb ik altijd 2 grote tonnen voor hondenvoer in huis. Dit is natuurlijk ideaal om een vlot van te maken.

Hulp zal wel op zijn minst 2 weken duren in het geval van een regionale 'ramp'/situatie, landelijk zou het me niets verbazen als dit langer is. (Minder middelen en veel aangewezen op de hulp van het buitenland, dat mogelijk meer tijd nodig heeft om in gang gezet te worden.)

Als ik informatie mag geloven verwachten ze zoiets rond de 10u van te voren te kunnen voorspellen, laat daar wat vertraging op zitten en een beetje vertraging tot het moment de info dan bij mij terecht is. Dan mag ik verwachten dat ik sowieso nog 1 à 2 uur heb, in die tijd lijkt het me haalbaar om in de meeste situaties hoger gelegen grond al dan niet bebouwing te vinden waar ik in ieder geval 'veilig' ben.

Qua het huis klaarmaken, als ik thuis ben en het 'vooraf' (minstens 1 uur) weet dan heb ik wel de mogelijkheid om de openingen/deuren te barricaderen met zakken zand/aarde of iets wat (grotendeels) het water tegen houd en om elektriciteit, etc. af te sluiten. En vooral om alle dingen die ik nodig heb naar boven te brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Arie

Diehard Prepper
Wij hebben een opblaas kajak gekocht bij de decatlon. En we bewaren hem meestal op zolder. Is best een degelijk ding. Sleep hem ook over kiezels heen de kant op en nog geen centje pijn. Ik pas er makkelijk met 2 kids in. Alleen met een rugtas erbij moet ook wel lukken.
Kan ik vanuit me kajak toch de dakgoten blijven verven. Of een bakkie gaan doen bij de buren verder op.
 

petroman

SHTF Expert
- Alle rioolpunten in je huis afsluiten, wat dat gaat geheid niet goed.
Ik snap die theorie nog steeds niet.
Bij een halve meter water, loopt het water eerst het riool in, zit dat vol dan loopt de straat vol, je tuin, je huis. Ongeacht of je je riool punten afsluit.
 

Ray

SHTF Expert
Ik snap die theorie nog steeds niet.
Bij een halve meter water, loopt het water eerst het riool in, zit dat vol dan loopt de straat vol, je tuin, je huis. Ongeacht of je je riool punten afsluit.

Doordat lager gelegen riooldelen het eerst vollopen en dus niets meer afvoeren, krijg je hoger in het netwerk een opbouw van water en rioolzooi die nog steeds naar beneden wil. Daardoor bouwt er op sommige plekken druk op en dan wordt het gokken waar dat er weer uit wil.

Als het waterpeil heel langzaam zou stijgen, er geen regen valt en niemand meer doortrekt, dan werkt die wet van communicerende vaten wel, maar het is dus geen statisch maar dynamisch systeem.

In wijk waarin ik woon en de naastgelegen wijk kwam op sommige plekken al bij een flinke stortbui de prut met kracht omhoog. Zelf ook in mijn vorige huis een keer meegemaakt bij het beneden toilet en de keuken. Sta je dus doodleuk de rioolsmurrie van de onderkant van je keukenkastje te poetsen. Die overbelasting kwam omdat het riool al een halve eeuw oud was en omdat er extra blokken huizen in de loop der jaren extra waren aangesloten. Inmiddels gelukkig verholpen.

Komt het water met flinke hoeveelheden, dan blijkt zo'n rioolsysteem, wat grotendeels op zwaartekracht werkt, een heel eigen leven te gaan leiden. Een stopje in de wasbak drukken volstaat dan echt niet. Zandzak(jes)en zijn dan heel handig, werkt een beetje als een overdruk ventiel, anders kan je zwanehals zelfs uit elkaar schuiven/klappen.

Ideaal is natuurlijk een terugslagklep op de hoofdafsluiting te plaatsen, maar ja, die dingen zijn er pas vanaf 200 euro en het is een bult spitten en vies werk om het zelf te installeren. Buurman in mijn vorige huis heeft er wel eentje tussen gezet en was de lachende partij na ieder hoosbui.

Detail, iedere keer als het riool de regen niet aankon bij m'n vorige huis, kwamen ook alle ratten naar boven. Zowel levend (de volwassenen) als verzopen (de jonkies).
 

petroman

SHTF Expert
Ok dus het gebeurd alleen al je laag of lager dan je omgeving woont.
Overigens vind ik 200 euro een lachertje als je dat vergelijkt met nieuwe kasten, behang, vloerdelen omdat daar 50cm rioolshit tegenaan geklotst heeft.
 

Ray

SHTF Expert
Tijdens de stroomuitval in de Bommelerwaard (Apache in de hoogspanningsleiding) kwam het tot de derde en vierde verdieping bij appartementen nog omhoog.

Als je op het allerhoogste punt zit in je omgeving dan zal het idd geen vaart lopen, maar 95% van de huizen staat natuurlijk niet op het 'allerhoogste' punt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

ReadyMom

Prepper goeroe
"- Met welke spullen die de meeste mensen wel in huis hebben, kun je het best drijvende object maken? (Kan dit uberhaubt?) Tuurlijk een bootje o.i.d. is het beste, maar even in een situatie dat je dat niet voor handen hebt."

*sommige tafelbladen, (voer) tonnen, lege flessen, bubbeltjesplastic, piepschuimplaten, camping luchtmatjes, (logeer-) luchtbedden (+pomp), plastic kinder zandbak (schelp) en/of opblaaszwembadje (zou wel de bodem verstevigen), ducttape (sowieso zorgen voor tape en touw, en daarna gewoon creatief zijn met alles wat blijft drijven?)
Opblaasbootje op zolder hebben is natuurlijk wel de gemakkelijkste optie
 

Marcov

Prepper goeroe
"- Met welke spullen die de meeste mensen wel in huis hebben, kun je het best drijvende object maken? (Kan dit uberhaubt?) Tuurlijk een bootje o.i.d. is het beste, maar even in een situatie dat je dat niet voor handen hebt."

*sommige tafelbladen, (voer) tonnen, lege flessen, bubbeltjesplastic, piepschuimplaten, camping luchtmatjes, (logeer-) luchtbedden (+pomp), plastic kinder zandbak (schelp) en/of opblaaszwembadje (zou wel de bodem verstevigen), ducttape (sowieso zorgen voor tape en touw, en daarna gewoon creatief zijn met alles wat blijft drijven?)
Opblaasbootje op zolder hebben is natuurlijk wel de gemakkelijkste optie

Wat je ook in huis zou kunnen halen zijn reddingsvesten. Nemen weinig ruimte in en snel klaar voor gebruik. Maar belangrijkste is wel bescherming tegen onderkoeling.
Dan zou je ook voor een wetsuit moeten kijken. Drijven is 1 ding, warm blijven bijna net zo belangrijk.
Aldi enzo verkopen ze nog wel eens. Het hoeven geen topmodellen te zijn. 2de hands is ook een optie.
Ik heb 2 vesten. 1 met een CO2 patroon (die gebruik(te) ik met kanoën) en een impact vest (met schuimblokken) uit de tijd dat ik nog aan waterskieën deed. Die doe ik niet weg.
Echt bang voor een doorbraak ben ik ook niet, dan zou ik geen leven meer hebben.
 

Lai

Prepper goeroe
- Als er een overstroming is, mag ik er vanuit gaan dat mijn huis (enigszins stabiel) blijft staan? Of is er een reële kans op instortingsgevaar. (Provincie Groningen)
Tja, :rolleyes: Groningen..... Ligt er aan of je in het bevingsgebied zit of je huis blijft staan. Maar anders wel :D

- Hoe reëel is het om met een halve meter water op het weg dek, in geval van nood, gebruik te maken van je auto? (Simpel auto'tje, geen landrover met een flinke slurf er op.) En dan los van drijvende objecten en eventueel ander verkeer.
Simpel autootje weinig kans op, tenzij je de uitlaat voor het water komt al kan verlengen zodat deze ruim boven water niveau zit. Lucht inlaat zal wel boven waterpijl blijven met 50 cm.

- Met welke spullen die de meeste mensen wel in huis hebben, kun je het best drijvende object maken? (Kan dit uberhaubt?) Tuurlijk een bootje o.i.d. is het beste, maar even in een situatie dat je dat niet voor handen hebt.
Hou er rekening mee dat regentonnen ook de nodige diepgang hebben. Kleinere jerrycans stukken piepschuim zal gaan. Of surfboards, kano's, kajaks of roeibootje met platte bodem. Deze hebben amper diepgang en ondervinden geen hinder van drijvend spul. (de opblaas dingen is ervaring op doen wat wel en niet kan)

- Hoe lang is het reëel dat in het geval dat de dijken breken je op jezelf aangewezen bent?
Denk wel reëel de eerste dagen misschien weken.

- In het geval van een overstroming, wat moet ik sowieso doen? Stroom afsluiten, gas afsluiten, water afsluiten (?), toilet vullen met zak zand o.i.d., moet er iets gedaan worden met de wastafels (in verband met opkomend water?) en natuurlijk zandzakken om zo veel mogelijk water buiten te houden.
Deuren afschermen met zandzakken en plastic/stukken plank/hout. Bij 50 cm water is dat goed te doen. Denk ook aan luchtroostertjes die laag in de muur kunnen zitten! En afvoeren afdekken. Stroom, ligt aan de bouw van je netwerk. Gas en water hoeft niet. Bij verzakking kom je er snel genoeg achter dat je geen gas en/of water meer krijgt.

- Wat doen als ik niet thuis ben? Veel dorpen om ons heen hebben geen 'droog' land. Simpelweg dikke pech, of toch nog wel opties? Hoe reëel is het om te denken dat je voortijdig nog even bij iemand rustig kan aanbellen?
Duimen dat alles thuis goed gaat/blijft. :cool: Je gaf zelf aan dat "ze" ongeveer 10 uur van te voren kunnen voorspellen dat je natte voeten gaat krijgen, zorg dan dat je thuis bent en alles voorbereid hebt.
 

Ray

SHTF Expert
Bij een overstroming, drijft er gigantisch veel rotzooi in het water. Scherpe rotzooi, zware rotzooi en dat is best lastig met een opblaasbootje. Als ik uit Amerika beelden zie dat balken door aluminium boten heen gaan, zou ik zo'n opblaasbootje wel echt als allerlaatste redmiddel zien. Op hoop van zegen zeg maar.
 

petroman

SHTF Expert
Als je nu toch spullen in huis gaat halen, dus aanschaffen zou ik voor een reddingsboot gaan. Klinkt wat maf maar die heb je ook in het klein. Opgevouwen in een container en kant en klaar, inclusief eten en drinken.
Zo wie zo zou ik dan voor een (opblaas)boot gaan ipv iets fabriceren met een tafel en lege flessen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Als je de ruimte hebt, dan liever een goede kunststof/polyester kano/kajak. Zijn erg sterk, redelijk licht, nemen niet veel ruimte in, kunnen best nog wat spullen mee ( waterdicht tonnetje etc ) 2dehands verhuur ding kosten vaak niet veel meer na het seizoen(en).

Voorbeeld; 90€ mooie kano, daar kan je het meeste water in Nl wel mee bevaren.
7370BCE0-6AE2-46F2-A025-0E9A785C1EE6.png
 

Jannes

Prepper goeroe
Wat je ook in huis zou kunnen halen zijn reddingsvesten. Nemen weinig ruimte in en snel klaar voor gebruik. Maar belangrijkste is wel bescherming tegen onderkoeling.
Dan zou je ook voor een wetsuit moeten kijken. Drijven is 1 ding, warm blijven bijna net zo belangrijk.
Aldi enzo verkopen ze nog wel eens. Het hoeven geen topmodellen te zijn. 2de hands is ook een optie.
Ik heb 2 vesten. 1 met een CO2 patroon (die gebruik(te) ik met kanoën) en een impact vest (met schuimblokken) uit de tijd dat ik nog aan waterskieën deed. Die doe ik niet weg.
Echt bang voor een doorbraak ben ik ook niet, dan zou ik geen leven meer hebben.

Bij een overstroming, drijft er gigantisch veel rotzooi in het water. Scherpe rotzooi, zware rotzooi en dat is best lastig met een opblaasbootje. Als ik uit Amerika beelden zie dat balken door aluminium boten heen gaan, zou ik zo'n opblaasbootje wel echt als allerlaatste redmiddel zien. Op hoop van zegen zeg maar.

@Marcov Zelf zou ik totaal niet gaan voor een reddingsvest, maar eerder voor een stevige kano. Zoals @Ray al zegt zal er enorm veel rommel in het water drijven. Daar wil je zelf niet tussen drijven. En je de kans op onderkoeling, zoals je zelf al zegt, is ook erg groot.
Maar als je moet kiezen tussen vest of verzuipen, dan het vest maar. ;)
 

Marcov

Prepper goeroe
@Marcov Zelf zou ik totaal niet gaan voor een reddingsvest, maar eerder voor een stevige kano. Zoals @Ray al zegt zal er enorm veel rommel in het water drijven. Daar wil je zelf niet tussen drijven. En je de kans op onderkoeling, zoals je zelf al zegt, is ook erg groot.
Maar als je moet kiezen tussen vest of verzuipen, dan het vest maar. ;)

Tuurlijk, op het water is altijd beter dan in het water. Voor de rommel die in het water drijft ben ik niet zo heel erg bang. Tijdens het moment van binnenstromen is het wel een probleem, maar als het water eenmaal binnen is valt de stroming mee.
Het voorbeeld van @Ray, heb je eigenlijk alleen maar als je als een blinde door het water gaat varen. In de meeste situaties zul je gewoon met het puin meedrijven en is er niets aan de hand.
Ik ben banger voor dingen die net onder water staan zoals hekken van prikkeldraad, daar ga je je aan beschadigen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Tuurlijk, op het water is altijd beter dan in het water. Voor de rommel die in het water drijft ben ik niet zo heel erg bang. Tijdens het moment van binnenstromen is het wel een probleem, maar als het water eenmaal binnen is valt de stroming mee.
Het voorbeeld van @Ray, heb je eigenlijk alleen maar als je als een blinde door het water gaat varen. In de meeste situaties zul je gewoon met het puin meedrijven en is er niets aan de hand.
Ik ben banger voor dingen die net onder water staan zoals hekken van prikkeldraad, daar ga je je aan beschadigen.

Dat gaat misschien op wanneer een rivierdijk breekt en een polder vol loopt. Bij overstroming vanuit zee blijf je stroming houden. Rotzooi in het water is wel degelijk een groot gevaar, het neemt je mee naar waar jij misschien niet naar toe wil juist. Bij obstakels zowel boven als onder water zal het zich gaan opstapelen en de kans is zeer groot dat je met je hele spulletje onder water ‘gesleurd’ wordt of geplet etc. Die krachten die zich opbouwen zijn ongekend groot.

@Jannes reddingsvest is wel het minimale wat je in huis zou moeten hebben. Mocht je het niet overleven is de kans wel groter dat je nog gevonden wordt en dat kan een wereld van verschil zijn voor eventuele nabestanden. Dan weten ze tenminste hoe of wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcov

Prepper goeroe
Dat gaat misschien op wanneer een rivierdijk breekt en een polder vol loopt. Bij overstroming vanuit zee blijf je stroming houden. Rotzooi in het water is wel degelijk een groot gevaar, het neemt je mee naar waar jij misschien niet naar toe wil juist. Bij obstakels zowel boven als onder water zal het zich gaan opstapelen en de kans is zeer groot dat je met je hele spulletje onder water ‘gesleurd’ wordt of geplet etc. Die krachten die zich opbouwen zijn ongekend groot.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik ging even voor het gemak uit van de tobbe waarin ik woon. Dat is vollopen en klaar.
 

Lai

Prepper goeroe
Je hebt kano's en kano's. Bij de vorige waterscout groep hadden we op het oog erg stabiele kano's. Wat viel dat tegen in het water! Zeker als je er in zit met mensen die een slechte tot geen balans schijnen te hebben op onstabiele objecten. Je gaat geheid om. We hebben toen 2 kano's met balken aan elkaar geknoopt als in een catamaran. Veel stabieler! En je kan een net spannen tussen de kano's en balken voor extra opslag. Voor gezinnen zeker een uitkomst.
 
Bovenaan