• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

justme igor

Survivor
Waar ik me vooral op wil voorbereiden is een atoom bom.
Op het forum heb ik weinig gevonden of ik heb verkeerd gezocht? dat kan ook nog!
Eten en drinken is veilig?!?! wat opgeslagen en geweckt is wel te verstaan, een sewjer water filter is ook onderweg.

Het meeste bevind zich onder de grond in onze voedsel kelder, ook onze ouderwetse wateropslag die veel boerderijen en vrijstaande huizen van voor 1900 hadden ook.
Het hemel water kan direct afgeleid/afgesloten worden ivm black rain? oid? in iedergeval zodra de bom gevqallen is kan ik alles afsluiten en na de emp een andere in lood verpakte omvormer en bmsen op mn accu's aansluiten.
Chips verbranden bij een emp? toch?
Deze extra apparatuur ligt in de kelder.

Maar hoe werkt nou zo een bom? stel peotin gooit er een op adam en een op alkmaar en wij wonen in enkhuizen....
Iets met kilo newton? eentje van 100 vertellen we toch niets na en eentje van 10 kunnen wij nog overleven?

Dit is iets waar ik heel graag mijn expertise in wil uitbreiden...om dit te overleven, twee jaar eten check...een jaar water check...radio apparatuur check.....denk ik?!?!?! dat ik met alle drie wel goed zit?!?!?!

met vriendelijke groet Igor

• Geweldig
Waarderingen: JJ&A
Poetins 1e probleem is dat dreigen nut heeft (bevolkingen worden er zenuwachtig van, overheiden weet meer van hoe het zit), afschieten niet als het om atoomwapens gaat. 2, brein van de USSR zat in Oekraine, niet in Rusland. Het is ernstig de vraag wat er gebeurt (corruptie en geen onderhoud) als er al iemand (niet waarschijnlijk) werkelijk zo'n raket probeert af te schieten. Alles van niks (bv door geen brandstof of iets stuk) tot ontploffen in de silo of niet op gewenste plek is mogelijk. Dat weet Poetin ook, en dat "onze grootste dreiging is papieren tijger" (net als de rest) bewijzen naar de burgers over de hele wereld is heel problematisch voor Rusland. Nog afgezien van de "waag het niet" waarschuwingen die hij van bv China krijgt op dit punt.

Maar ok er wordt werkelijk zo'n ding afgeschoten door de russen, amerikanen schieten terug en je scenario is of meteen dood, of je overleefd de 1e 2 maanden ergens ondergronds (dan ben je van veel stralingsrisico af). Uitgaande van er zijn een fors aantal van die dingen heen en weer geslingerd, heb je te maken met zo'n 35 jaar nucleaire winter door de enorme hoeveelheid stof die hoog de atmosfeer in geslingerd is en de zonnewarmte tegen houd. Dat is zowel problematisch qua plantengroei als qua zonlicht voor iets als zonnepanelen en dus electriciteit.

Andere optie : Poetin krijgt het voor elkaar om er een paar hoog te laten ontploffen, dan heb je aardig wat grote stroomnetwerken kapot en die onderdelen vervangen gaat lang duren afhankelijk van hoeveel reserve apparaten er zijn en waar de fabrieken staan die de onderdelen (en de fabrieksmachines bv ASML) maken. Problematische daarvan (net als bij een "gewone" bom) is dat ook Rusland wat ze ook beweren geen eiland is qua noodzakelijke machines, onderdelen, enz. Vrijwel elk werelddeel maakt stukjes die noodzakelijk zijn voor de rest van de wereld (iets met globalisering) en als je dus een continent plat legt ga je daar zelf flink schade van krijgen, die ook direct impact zal hebben op jouw toegang tot allerlei luxe en medische voorzieningen. En zo'n kluizenaar c.q. masochist is Poetin niet. Ondanks de forse culturele verschillen tussen Rusland en (west)Europa, zijn er genoeg overeenkomsten op dat punt. Noord-Korea of China is een ander verhaal, die leggen sommige prioriteiten anders.

Onlangs gelezen.
Als een van die wereld leiders het in zijn hoofd haalt om op de rode knop te drukken. En er zijn zo veel van die specifieke knoppen.
Duurt het nog 18min en het is voorbij. Er zijn op onze aardkloot genoeg nucleaire spullen om ons zelf meerdere malen te vernietigen.
Stel. Er moet maar een van de zuur pruimen het in zijn hoofd halen om zo een A.ei op de noordpool te gooien en het is vaarwel met Nederland.
Ook Vlaanderen zal onderwater komen te staan.
Dus onder gronds gaan is zeker niet altijd een optie.

Probleem 1 bij zo'n verhaal is dat als de president op die rode knop drukt dat echt niet direct een raket afschiet. Er zitten nogal wat lagen management tussen voordat je aankomt bij de uiteindelijke zelfdenkende! trekpop die ding laat afgaan (of niet). En de laatste keer dat we dichtbij dat punt stonden was het een rus die zei : Nee. Eerst zeker weten dat de amerikanen echt een kernbom onze kant op sturen. Wat dus niet het geval was.

Je hebt aan beide kanten mensen die daadwerkelijk dat ding moeten lanceren die werkelijk ook die handelingen moeten willen uitvoeren. Zitten vaak meer hersenen in dan die "volwassen" kleuters bovenaan.

Die 2 kerncentrales in Oekraine zijn een stuk problematischer en meer een oeps, ongelukje, echt waar, hullie gedaan :fluit: soort acties risico qua Rusland wat uitvreten op dit punt.

Hoe bereid ik me voor op een nucleaire ramp
https://www.preppers-shelter.nl/threads/een-nucleaire-ramp-hoe-bereid-ik-me-daarop-voor.1546/

Fal-out filteren uit water
https://www.preppers-shelter.nl/threads/fallout-in-water-dat-we-willen-drinken-wat-dan.5363/

En buiten het forum:
https://historianet.nl/techniek/wapens/7-kernexplosies-die-de-wereld-schokten

Wat je moet doen bij een kernaanval... sit back and enjoy? Geen idee kan wel dingen roepen als onder de grond gaan leven voor 40 jaar, maar dat lijkt me niet wenselijk, want is er nog voor mij als mens winst te halen om verder te leven, als ik het op de een of andere manier overleef... ik denk het niet. Al is fantaseren over een distopische wereld waar geen regels meer gelden stiekem best leuk, area51 eens bezoeken, de eifeltoren beklimmen zonder te betalen... of een snor op het melkmeisje tekenen, het kan...

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of Area51 of 52 bezoeken een betere overlevingskans bied dan die A-bom !, @joepmeloen

Verder is al een en ander gemeld hier en eerder op het forum.
Even de zoekfunctie gebruiken EN met hoofdletters je GEZOND VERSTAND.
Niemand weet hoe het "verhaal" verder gaat na het sleutel omdraaien. Er schijn wel een realistische film op dit moment (okt 2025) te zijn over de aanloop en keuze stress. Maar de rest is koffiedik staren.

Ik heb het geluk (?) gehad om menig atoomproof bunker te mogen bezoeken, oud en nieuw.
Maar wat heb je er aan als je er geen in je achtertuin hebt dan wel je niet weet dat de 18minuten van @Flos, al in gegaan zijn. En zoals @drent al meld moet je ook schuilbunkers onderhouden.

Een zijstapje in deze is hoe men de NATO cyber bunker binnenkwam, niet door puur geweld om door domme mensen (kijk de docu cyberbunker).
Maar goed ik dwaal af en ben verloren: effin: er zijn ook PC programma's waar je een A-bom kan laten ontploffen om de effecten te kunnen zien.
Dus zodra Putin een schurk meld welk type en doel hij gebruikt heeft dan kan je nog 18 minuten bepalen wat het effect zal zijn.

O vergeet je waterzuiverrietje versus straling.

Edit: nagekomen bericht: het aangehaalde programma nukemap3d is niet meer in de lucht.
Edit 2: deze werkt nog wel: Nukemap
Edit 3: Asd onder 800kt, SS25 (Russisch) > leermoment: windrichting en kracht speelt ook een rol!
1761480014873.png

Edit 4: ter leering ende vermaack: publicatie ministerie: beginselen van verdediging tegen nucleaire strijdmiddelen.

Gaat het bij één of enkele bommen blijven en worden deze op geruime afstand van Nederland ingezet dan zal er ongetwijfeld een overlevingskans zijn.
Maar als het oog om oog, tand om tand gaat. En alle remmen overboord, dan weet ik ook niet of het overleven de moeite waard gaat zijn. Ik vrees datgene waar wijzelf nu voor leven en werken (veel buiten en met onze dieren bezig zijn) dan niet meer mogelijk zal zijn. Ik hou me maar vast aan het idee dat degenen die daadwerkelijk de knoppen bedienen over een gezond verstand beschikken.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of Area51 of 52 bezoeken een betere overlevingskans bied dan die A-bom !, @joepmeloen

Verder is al een en ander gemeld hier en eerder op het forum.
Even de zoekfunctie gebruiken EN met hoofdletters je GEZOND VERSTAND.
Niemand weet hoe het "verhaal" verder gaat na het sleutel omdraaien. Er schijn wel een realistische film op dit moment (okt 2025) te zijn over de aanloop en keuze stress. Maar de rest is koffiedik staren.

Ik heb het geluk (?) gehad om menig atoomproof bunker te mogen bezoeken, oud en nieuw.
Maar wat heb je er aan als je er geen in je achtertuin hebt dan wel je niet weet dat de 18minuten van @Flos, al in gegaan zijn. En zoals @drent al meld moet je ook schuilbunkers onderhouden.

Een zijstapje in deze is hoe men de NATO cyber bunker binnenkwam, niet door puur geweld om door domme mensen (kijk de docu cyberbunker).
Maar goed ik dwaal af en ben verloren: effin: er zijn ook PC programma's waar je een A-bom kan laten ontploffen om de effecten te kunnen zien.
Dus zodra Putin een schurk meld welk type en doel hij gebruikt heeft dan kan je nog 18 minuten bepalen wat het effect zal zijn.

O vergeet je waterzuiverrietje versus straling.

Edit: nagekomen bericht: het aangehaalde programma nukemap3d is niet meer in de lucht.
Edit 2: deze werkt nog wel: Nukemap
Edit 3: Asd onder 800kt, SS25 (Russisch) > leermoment: windrichting en kracht speelt ook een rol!
Bekijk bijlage 29631

Edit 4: ter leering ende vermaack: publicatie ministerie: beginselen van verdediging tegen nucleaire strijdmiddelen.

Interessant om te weten als er een 100 kiloton nuke op 1450 meter boven het centrum van Wroclaw ontploft, ik nog veilig vanuit mijn Poolse huisje naar de luchthaven bij Wroclaw zou kunnen rijden, in de hoop dat ik de eerstvolgende vlucht richting de Filipijnen zou kunnen boeken, ware het niet dat de luchthaven, indien niet onmiddellijk gesloten, dan toch waarschijnlijk in chaos verkeert als ik daar aankom.

Een geschiktere optie lijkt me dan met auto en bepakt aanhangertje de grens met Duitsland over te steken via sluipweggetjes, na via internet of nieuwsvoorziening informatie te vergaren over doorgankelijkheid van wegen en grensposten. Daarna proberen in Tsjechië, Duitsland, Nederland of België een vlucht naar de Filipijnen te boeken, als daar nog geen nucleaire bommen zijn gevallen. Een paar gouden munten kunnen wellicht helpen de doorgang of het verkrijgen van een ticket te vergemakkelijken.

Maakt dat allemaal weinig of geen kans, dan blijf ik zitten waar ik zit. Weinig kans op fallout daar. Dan kan ik beter proberen iets te regelen dat mijn Tropische Verrassing elkaar op een veiliger plekje kunnen ontmoeten. Het zuidelijk halfrond bijvoorbeeld, of op een in allerijl gekocht of "gerequireerd" zeewaardig zeilschuitje. Want brandstof zal al snel beperkt verkrijgbaar zijn.

Terug
Bovenaan