• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Auto opladen zonder grid, maar met zonnepanelen en zo min mogelijk accu's.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De wasmachine (merk: Ravanson) werkt met een agitator die aan 340 Watt genoeg heeft. Er zitten geen warmtespiralen in. Tegenwoordige wasmiddelen geven bij 15 à 20 graden een heel behoorlijk resultaat. In de wasruimte staat bovendien nog een nogal antieke hout- c.q. kolengestookte wasketel. Behalve dat daarmee waswater te verwarmen is, waarmee de wasmachine emmersgewijs te vullen is, heb ik er ook een handbediende agitator bij die ooit gesneden is van een boomtak. Dus ook zonder elektriciteit kan de was nog gedaan worden.
Mensen in Nederland weten niet goed hoe wassen en wasmachines werken. In Australië is een wasmachine bv een apparaat dat zonder verwarming werkt...het programma duurt langer maar kost minder energie doordat het niet met warmtespiralen verwarmt.

Ik doe zelf meestal warm water in mijn wasmachine(opgevangen bij het douchen) scheelt zoveel stroom omdat het niet op hoeft te warmen...en naast stroom besparen, bespaart deze manier het apparaat, dat verslijt niet. Ik heb dit apparaat al meer dan twintig jaar. Zeldzaam.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Mensen in Nederland weten niet goed hoe wassen en wasmachines werken. In Australië is een wasmachine bv een apparaat dat zonder verwarming werkt...het programma duurt langer maar kost minder energie doordat het niet met warmtespiralen verwarmt.

Ik doe zelf meestal warm water in mijn wasmachine(opgevangen bij het douchen) scheelt zoveel stroom omdat het niet op hoeft te warmen...en naast stroom besparen, bespaart deze manier het apparaat, dat verslijt niet. Ik heb dit apparaat al meer dan twintig jaar. Zeldzaam.

Mooi, tegenwoordig heb je wasmachines met hotfill. Dus je voert warm water aan... met een wamtepomp (boiler) kost het verwarmen van water ook minder energie dan dat het spiraaltje van de wasmachine het moet doen.
 

martin

Mankinds only hope
Mooi, tegenwoordig heb je wasmachines met hotfill. Dus je voert warm water aan... met een wamtepomp (boiler) kost het verwarmen van water ook minder energie dan dat het spiraaltje van de wasmachine het moet doen.

Die hebben we hier in Spanje ook. Ik heb maar iets van 800 Wp aan panelen op dit moment voor de finca.
Die wasmachine verbruikt vrijwel geen stroom en doet het alsnog prima. Zal er eens een foto van proberen te maken. In de tussentijd ben ik nog steeds verder aan het nadenken over die auto opladen zonder grid. Ik zit met het probleem dat de panelen steeds groter worden en ik kan niet breder dan 1 meter in mijn auto.
De panelen zelf kosten hier werkelijk/vrijwel "geen drol"

https://www.obramat.es/energia-renovable/fotovoltaica/paneles-solares/

Het zit hem dus meer in het transport en hoe voorkom ik dat ik een magneet aan het maken ben voor inbrekers. En het is ook niet praktisch om ze iedere keer weer te vervoeren naar een bevriende buurman. Zo jammer dat je rekening moet houden met dit soort randzaken. Zonder het gevaar op inbraak zou ik er gewoon een stuk of 10 op het dak leggen. Maar helaas weet ik dan zeker dat ze gestolen zullen worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Die hebben we hier in Spanje ook. Ik heb maar iets van 800 Wp aan panelen op dit moment voor de finca.
Die wasmachine verbruikt vrijwel geen stroom en doet het alsnog prima. Zal er eens een foto van proberen te maken. In de tussentijd ben ik nog steeds verder aan het nadenken over die auto opladen zonder grid. Ik zit met het probleem dat de panelen steeds groter worden en ik kan niet breder dan 1 meter in mijn auto.
De panelen zelf kosten hier werkelijk/vrijwel "geen drol"

https://www.obramat.es/energia-renovable/fotovoltaica/paneles-solares/

Het zit hem dus meer in het transport en hoe voorkom ik dat ik een magneet aan het maken ben voor inbrekers. En het is ook niet praktisch om ze iedere keer weer te vervoeren naar een bevriende buurman. Zo jammer dat je rekening moet houden met dit soort randzaken. Zonder het gevaar op inbraak zou ik er gewoon een stuk of 10 op het dak leggen. Maar helaas weet ik dan zeker dat ze gestolen zullen worden.
@martin , een keer met een aanhanger platen halen, of met dakdragers, dat moet toch kunnen?

Ellendig, dat diefstalrisico. Zou het een idee zijn om twee bouwstaalmatten op de zonnepanelen te lassen, een voor en een achter, en die tegelijk op te nemen als verankering op het dak? Je mist dan iets aan zonlicht, maar zon heb je immers in overvloed.
Voor SteelSpanjaarden is het dan vast een brug te ver om met al die bouwstaalmatten te gaan slepen.
 

marzman

Diehard Prepper
Die hebben we hier in Spanje ook. Ik heb maar iets van 800 Wp aan panelen op dit moment voor de finca.
Die wasmachine verbruikt vrijwel geen stroom en doet het alsnog prima. Zal er eens een foto van proberen te maken. In de tussentijd ben ik nog steeds verder aan het nadenken over die auto opladen zonder grid. Ik zit met het probleem dat de panelen steeds groter worden en ik kan niet breder dan 1 meter in mijn auto.
De panelen zelf kosten hier werkelijk/vrijwel "geen drol"

https://www.obramat.es/energia-renovable/fotovoltaica/paneles-solares/

Het zit hem dus meer in het transport en hoe voorkom ik dat ik een magneet aan het maken ben voor inbrekers. En het is ook niet praktisch om ze iedere keer weer te vervoeren naar een bevriende buurman. Zo jammer dat je rekening moet houden met dit soort randzaken. Zonder het gevaar op inbraak zou ik er gewoon een stuk of 10 op het dak leggen. Maar helaas weet ik dan zeker dat ze gestolen zullen worden.

Dat is een mooie prijs ja, Airco's enzo zijn ook veel goedkoper daar. Het is bijna de moeite om ze te gaan halen :) (het is alleen dat je het hier door lokale partijen moet laten installeren die het zelf in willen kopen).

Maar twee panneeltjes en een accu zijn redelijk mobiel toch nog om mee op en neer te zeulen? (tenzij je vliegt), maar als je daar zo lang bent zul je ook wel een auto nodig hebben. Op campings zie je wel meer mensen die dat hebben (dan wel vaak speciale setjes zoals dit https://offgridpowerstation.be/offgridsets/ ) en die zeulen dat gewoon mee.
 

RockyFlats

Ruttaan
Op campings zie je wel meer mensen die dat hebben (dan wel vaak speciale setjes zoals dit https://offgridpowerstation.be/offgridsets/ ) en die zeulen dat gewoon mee.
@marzman , het lijkt mij wel geweldig om als kampeerder zo'n setje te hebben, maar voor de prijs ervan zit je ook all-inclusive in een luxe hotel😉 Nu heb ik ook liever "gras tussen de tenen en vogels die fluiten op een zonnige camping" maar de keuze wordt dan wel moeilijk.

@martin zou er immers meer van nodig hebben en de Spanjolen zouden voor zijn oprit liggen wachten tot hij vertrekt, voor de sets die niet meer in de auto passen😎

Je breng mij wel op een idee. Zouden panelen maar 1/4 van de huidige grootte hebben en zou je ze even gemakkelijk kunnen "los klikken" als een stekker uit het stopcontact, dan zou jouw gedachte wel opgaan. Even de panelen verzamelen en wegbergen zou dan een prima oplossing kunnen zijn?
 

marzman

Diehard Prepper
@RockyFlats In Spanje zitten veel overwinterende gepensioneerden en op een camping is electriciteit best duur soms dus misschien verdienen ze het wel terug. Je kan in ieder geval ook s'avonds koffie zetten en tv kijken ermee.

Wat kost de setup van @martin eigenlijk?
 

martin

Mankinds only hope
Maar twee panneeltjes en een accu zijn redelijk mobiel toch nog om mee op en neer te zeulen?

Dat wel, maar daar ga ik die auto dus niet mee kunnen opladen, en dat is nou net mijn doelstelling.
Het is dus hier financieel een minimale investering om met 4 extra panelen (ik heb er vorige jaar 2 stuks aangeschaft als experiment) om op 6 uit te komen van ongeveer 6 * 450 = 2700Wp dus dan zou het technisch mogelijk moeten zijn. En die 400 euro heb ik er dan echt wel voor over.
Maar onze finca is echt afgelegen. En een inbreker die tijd heeft en het juiste gereedschap, die zal een optelsom maken van de zaken die zichtbaar zijn (dus de spullen die buiten zichtbaar zijn) en de spullen die mogelijk binnen zullen staan.
En hoewel er binnen op 1 tv na verder niks van waarde is (want ik neem mijn computeropstelling/schermen mee) en de accu's in het huis vrijwel niet mee te zeulen zijn (wegen iets van 60 kilo en liggen echt enorm onhandig op een lastig toegankelijke plek, wil ik niet dat die panelen alsnog het verschil gaan maken om dan toch maar het alarm te trotseren met wederom een flinke schadepost door het kapot maken van deuren/alarm/etc etc.

Dan is het denk ik het slimste om de boel buiten zichtbaar zo te verankeren dat de dief gelijk de afweging kan maken of hij met zijn slijpmachine op batterijen de panelen wil gaan stelen of niet. Bouwstaalmatten lijkt me niet echt handig. Mijn standaard panelen die voor de finca staan zijn ook verankerd en tot nu toe niet gestolen omdat ze denk ik niet eenvoudig weg te slijpen zijn. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Ik kan hier ook niet eenvoudig een put graven (rotsgrond) en hoewel we een enorm stuk grond bij de finca hebben is er niet iets eenvoudigs te maken van een schuur met stalen deur, want dat was de eerste inbraak. Met het gereedschap van tegenwoordig kom je door ieder slot. Het is dan gewoon een kwestie van tijd.

Ik kom dan uit op de volgende opties
- verankeren zodat het onaantrekkelijk zal zijn om het mee te nemen.
- verstoppen zodat ze niet zichtbaar zijn
- 2 keer per jaar verplaatsen naar een andere plek
- gewoon het risico nemen en een mogelijke diefstal incalculeren.

Dat verplaatsen zie ik eigenlijk niet zitten want dan nog kan hier in iedere schuur bij iedere buurman alsnog spullen worden gestolen.
ik twijfel uit die andere 3 opties. Ik ga er nog maar eens wat langer over nadenken.
 

marzman

Diehard Prepper
Als ze bijna plat op het dak liggen zie je ze niet (bij plat dak en als het meer dan een verdieping is dan is het ook een drempel omdat het hoog is.
Of je huurt een oplag (vanaf 20 euro per maand zo te zien)
Je kan ook nog kijken of het niet onder een van je verzekeringen valt.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Er moet toch wel een mogelijkheid zijn waarmee je ze goed kan beveiligen... Misschien een manier om ze permanent aan elkaar vast te maken zodat het 1 geheel word... vastlassen, lijmen? Of een extra stalenstaaf eroverheen. Schroeven met een uniek schroefgat, of speciale doppen die je op de schroevenlijmt...

https://borenco.nl/nl/producten/bevestigingsmaterialen/veiligheidsschroeven/groups/g+c+view

De boefjes zouden ze wel heel in z'n geheel beneden willen krijgen want anders is het niets anders dan een (gebroken)glasplaat...


Ik zou voor deze gaan;
https://borenco.nl/nl/producten/bev...chroeven-2-hole-ck-rvs-a2/groups/g+c+p+a+view

En dan de gaatjes vullen net soldeer :).
Als je ze zelf los wil maken flammenwerper er op en de schroevendraaier er in steken.

Maarja slijptolletje en dan is het ook zo los... ik weet het niet 100% beveiligen lukt niet, maar je kan het alleen vertragen.
 

martin

Mankinds only hope
Op dit moment heeft deze methode gewerkt.

Enkele foto's ter verduidelijking
1713872582595.jpeg
Het metaal is dus ingestort.

1713872634515.jpeg
Op de hoeken is het frame gelast (maar alles is weg te slijpen uiteraard)
1713872695417.jpeg
Maar dan moet je deze er dus ook nog afslijpen.
1713872749359.jpeg
En deze ook.

Tja, dan ben je dus wel even bezig, heb je denk ik 2 volle batterijen nodig en een paar slijpschijven. en een paar uur werk. En dan kun je een nieuw paneel voor 80 euro kopen, en krijg je er mogelijk iets van 15 euro / stuk voor als je ze als dief zou verkopen.

dus 30 euro bij elkaar jatten. En dan moet je dus ook nog weten dat ik echt "in the middle of nowhere" zit en je dus echt moeilijk zal moeten doen om bij die finca te kunnen komen met een auto en/of kar.

En dan kom ik dus op het punt van "magneet" want stel dat ik er zo 10 zou hebben liggen, tja, dan zou iemand mogelijk toch in de verleiding komen.

Ik zou er natuurlijk ook wat landmijnen rond kunnen leggen, maar de kosten van de beveiliging zijn dan een stuk hoger dan de kosten van de panelen zelf.

Of je huurt een oplag (vanaf 20 euro per maand zo te zien)
Je kan ook nog kijken of het niet onder een van je verzekeringen valt.

Ik heb dit uiteraard ook al overwogen. Maar als ik 240 euro per jaar aan kosten maakt voor iets met een waarde van 180 euro? Ik zit hier nu 10 jaar, en helaas 3 keer inbraak. nadat ik een complete alarminstallatie heb laten installeren is het ons bespaard gebleven. Maar dan nog zal het geen enkele garantie zijn.

Het blijft de kunst om het maximaal onaantrekkelijk te maken voor de potentiële dief.
Ik vind het sowieso treurig dat er dit soort figuren rondlopen. Als je zoveel tijd over hebt om 4 uur bezig te zijn om voor 100 euro aan waarde te stelen en voor 2000 euro aan schade aan te richten dan ga ik mezelf maar een ban besparen om niet te melden wat ik met dit soort figuren het liefste zou doen.

Ga dan gewoon werken voor je geld. Maar helaas zullen we het ermee moeten doen en er rekening mee moeten houden
 

martin

Mankinds only hope
Wat kost de setup van @martin eigenlijk?

In geld is het niet zoveel.
In tijd ben ik er wel even mee bezig geweest. Ik heb de irritante eigenschap om alles eerst zelf uit te zoeken en dan zoveel mogelijk zaken fout laten lopen.
dus ik ben een jaartje of 2 aan het rommelen geweest in Nederland voordat ik daadwerkelijk iets heb gemaakt. Ik heb het alsnog bewust door een lokale partij laten aansluiten omdat ik hem het van harte gunt, en ik ook de lokale mensen te vriend wil houden.

De kosten komen uit op

2 stuks 250Ah batterij (gewoon lood) van 250 euro stuk (dat is dan ook gelijk het duurste component)
2 panelen van (toen) 100 euro stuk
Een victron chargecontroller van rond de 35 euro
En een victoron omvormer van 24 volt naar 240 van 1200W waar ik 200 euro voor moest betalen want showroom model.


En dat is het dan wel. en iets van 80 euro aan arbeid/klein materiaal
Dus zal rond de 1000 euro uitgekomen zijn. En het werkt 12 maanden per jaar, ook in de winter.

Uiteraard geen elektrische frietpan, geen haardroger, geen wasmachine met een warmtespiraal, geen snelkoker. Maar als je een beetje je verstand gebruikt is het prima te gebruiken en zal het rond de 5 jaar uithouden.
De grootste kostenpost zit in de diefstal. Eerst keer had ik 6 stuks accu's, maar dat heb ik na 2 keer diefstal teruggebracht naar 2 stuks en dat is dus voldoende.
Na de laatste inbraak zijn het 2 stuks GEL accu's van rond de 300 euro stuk.

Ik zie het ook wel een beetje als hobby om het allemaal zelf onder de knie te krijgen. De combinatie tussen praktisch en aanklooien vind ik een heerlijke combinatie.
 

PBear

Mankinds only hope
Is het mogelijk wanneer je uit Spanje vertrekt, een glasplaat voor je zonnepanelen te monteren, die met glasscherven beplakt is, zodat het lijkt of er een vandaal is langsgeweest, die ze al heeft vernield?
Dat zou het voor eventuele dieven een stuk minder aantrekkelijk maken om ze proberen te stelen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Is het mogelijk wanneer je uit Spanje vertrekt, een glasplaat voor je zonnepanelen te monteren, die met glasscherven beplakt is, zodat het lijkt of er een vandaal is langsgeweest, die ze al heeft vernield?
Dat zou het voor eventuele dieven een stuk minder aantrekkelijk maken om ze proberen te stelen.
Daar zeg je wat @PBear .... Nu denk ik dat het verschil wel te zien zal als ze kennelijk toch gewoon het terrein opgaan.
Maar, een eigendomskenmerk in het dekglas etsen, dat zou natuurlijk kunnen... Of de een of andere tekst die voor Spanjaarden niet te pruimen is...😁
 

martin

Mankinds only hope
Is het mogelijk wanneer je uit Spanje vertrekt, een glasplaat voor je zonnepanelen te monteren, die met glasscherven beplakt is, zodat het lijkt of er een vandaal is langsgeweest, die ze al heeft vernield?
Dat zou het voor eventuele dieven een stuk minder aantrekkelijk maken om ze proberen te stelen.

Het is wel een inventieve gedachte. Daar had ik nou niet zelf op gekomen.
Zou wel iets zijn om plakplastic met dit motief aan te bieden en deze op de panelen te plakken zodat het lijkt dat ze allemaal kapot zijn. Maar ben bang dat het alsnog lastig zal zijn.

Maximaal onaantrekkelijk maken is denk ik de beste optie.
Als je met een slijptol uren aan de slag moet gaan met het risico dat je alsnog het paneel zal beschadigen is denk ik het verstandigste.

Een paar van deze er naast plaatsen is verleidelijk

1713897753307.png

Maar er zijn teveel dieren hier in de buurt zoals hert/zwijn/vos/konijn en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
 

RockyFlats

Ruttaan
Een paar van deze er naast plaatsen is verleidelijk

Bekijk bijlage 26458

Maar er zijn teveel dieren hier in de buurt zoals hert/zwijn/vos/konijn en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
@martin , dit is wel mensonvriendelijk. Ook al stelen ze, dieven blijven toch mensen. De overheid ziet dat ook in, en er zijn nu stemmen opgegaan om gevangenisstraffen om te zetten in enkel bandjes thuis, vanwege "personeelstekorten". Volgens mij is er een tekort aan grijze massa bij wie dat bedacht😁
Maar, om dat en dieren er nu bij te halen dat leidt off-topic af van waarom het gaat. Terug naar die voetklem. Dat kan natuurlijk echt niet, tenzij niemand het ziet😉 Reikt geschreeuw ver, op de finca?😎
 

RockyFlats

Ruttaan
Niemand die het zal horen. En dat is zowel het voordeel als het nadeel (om Cruijff gedeeltelijk te citeren)
Tja, maar waar laat je al die lichamen... Op een gegeven moment gaat het toch opvallen. Dan heb ik een nog beter idee... In het Wilde Westen werden criminelen opgehangen, en volgens mij soms tot ze vanzelf omlaag vielen. De indianen staken nogal eens hoofden op staken meen ik, en op Borneo ging het er ook niet zo zachtzinnig aan toe.

Plaats een galg op de finca en hang er een pop aan... Kruisen in de grond en open gaten met een schep ernaast, doen het ook wel denk ik😉 Afschrikking!😁
 
Bovenaan