• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Besmettingsmeters / radiacmeters / Dosimeters wat heb je eraan ?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mee eens dat je wellicht de nieuwsberichten kunt controleren, of je gevaar loopt in jouw omgeving nadat het gebeurd is. Voor de directe blast en diens straling heb je er weer niets aan, als je niet al in je schuilkelder zat is het te laat. Tegen de daarop volgende fallout, dus radioactief stof wat overal neer dwarrelt zijn er simpele voorzorgsmaatregelen. Binnen blijven en houdt dat stof buiten. Bij een evt. bug-out heb je weer niet veel te kiezen, je kunt moeilijk halverwege weer omdraaien omdat je dosismeter al half op is.
@Ray, het gaat volgens mij niet alleen om de directe straling van zo'n kernwapen, maar ook om de radioactiviteit veroorzaakt door de fallout, vooral kort na zo'n explosie. Houd je dat stof buitenshuis maar straalt het daar stevig tegen muren, ramen en dak dan straalt het in de woonkamer ook stevig. Het venijn zit hem dan in de blootstellingsduur, en schuilen achter of onder zaken met massa kunnen de stralingsbelasting flink verminderen. Een paar dikke stenen- of betonnen muren of een betonnen kelderplafond scheelt behoorlijk, en zand doet dat evengoed.

Hier is in inches (2,54 cm) aangegeven hoe dik diverse materialen moeten zijn om de stralingsbelasting te halveren.
Tegen gammastraling doet zo'n 2 cm lood het net zo goed als 10 cm beton of 28 cm hout. Nog eens die dikte er tegenaan, en je hebt alweer gehalveerd. Achter 20 cm beton is er dus dus 1/4 van de oorspronkelijke gammastraling over en achter 30 cm beton is er nog maar 1/8 over.
upload_2022-3-1_19-5-54.png

"Residual radiation and fallout:
Residual radiation is defined as radiation emitted more than one minute after the detonation. If the fission explosion is an airburst, the residual radiation will come mainly from the weapon debris. If the explosion is on or near the surface, the soil, water, and other materials in the vicinity will be sucked upward by the rising cloud, causing early (local) and delayed (worldwide) fallout. Early fallout settles to the ground during the first 24 hours; it may contaminate large areas and be an immediate and extreme biological hazard. Delayed fallout, which arrives after the first day, consists of microscopic particles that are dispersed by prevailing winds and settle in low concentrations over possibly extensive portions of Earth’s surface."

Ik vond zo gauw geen Nederlandse tekst, maar de "vroege fallout" van de eerste 24 uren schijnt wel bijzonder venijnig te zijn. Hieronder een voorbeeld, met Roentgen (de eenheid van de genoemde dosimeters) per uur. De eerste uren hakken er dus wel stevig in...
upload_2022-3-1_19-35-24.png

Wel zie ik hem om in deze oorlog een tactische nuke eens uit te testen, maar die zijn nu net gebouwd om de ellende heel lokaal te houden. Als hij dat doet is het opeens minder handig dat zijn logistieke basis in Oekraïne naast Tsjernobyl is ingericht, want als de wind gunstig staat voor het westen, heeft hij zelf bij een enkel bommetje daarop een dijk van een probleem.
Mee eens, dan maar een heel klein EMP-dingetje ergens hoog in de lucht?
Kan dan immers "overal vandaan komen" (Wit-Rusland, Oekraine...); ik hoor het Putin al mompelen.
Gaan er in het oosten een paar elektriciteit centrales plat dan volgt de rest met een beetje pech vanzelf, ook hier. Ik zie ook zoiets toch ook niet snel gebeuren, maar wel eerder dan een gewoon atoomwapen, en met Putin weet je het maar nooit...

En voor dat geval... Nuke-Yoga! Ik heb de binnen-isolatie voor een paar EMP-kistjes al binnengesleept: Een paar 6 mm dunne PE-schuim Yoga-matjes van Van Cranenbroek (waarvandaan anders;)) en wat tweezijdig kleefband. Nu alleen nog een aluminium hoedje en dan mag die rare Putin op de Nuka-Cola komen...:D
upload_2022-3-1_23-18-26.png
upload_2022-3-2_7-45-46.png
 

Bijlagen

  • upload_2022-3-1_19-33-16.png
    upload_2022-3-1_19-33-16.png
    139.9 KB · Weergaven: 4

Ray

SHTF Expert
Helemaal eens met de beschrijving van de fallout van een strategische nuke, maar zie je dat echt gebeuren? Dat Putin ook alle Russen die vast zitten in Europa bombardeert? Dat zijn er tienduizenden zo niet meer en nu net de vrienden van Putin.

Ik zie een hoop mensen helemaal los gaan op het nucleaire scenario en vraag me af met welk nut behalve meer angst zaaien. Als hij te dicht bij je in de buurt valt heb je idd gewoon pech. Neem dat plaatje bv. wat je vanmorgen nog toevoegt, in die situatie is er ook geen Rusland meer. Dus ja, we kunnen helemaal los gaan en wild worden over zelfs de meest onwaarschijnlijke scenario's en het overal over nucleaire dreiging gaan hebben maar erg nuttig is het niet.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Gaat niet, ik herhaal niet gebeuren. Putin is niet dom. (wel gek) Het gebruiken van een nucleair wapen is in alle gevallen zelfmoord.
 

PBear

Mankinds only hope
Wat wel zo kunnen gebeuren als Putin er gek genoeg voor is, is al de wind voor hem in een strategisch gunstige richting staat, is het bombarderen van 1 of meer van de 15 in Oekraine aanwezige nucleaire krachtcentrales met conventionele wapens om een maximum aan schade aan de economie van Oekraine of hem ongunstig gezinde buurlanden toe te brengen.
Dat kan niet geklasseerd worden als een nucleaire aanval, waarvoor een nucleaire tegenaanval gerechtvaardigd is, maar wel een gigantische economische schade opleveren voor Oekraine en Westelijke tegenstanders.
Toch iets om rekening mee te houden...
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb gister de android app gekocht die @Wafels in zijn post van 2016 noemde om van de camera van een smartphone een stralingsmeter te maken.
http://www.hotray-info.de/html/radioactivity.html
Mijn Xiaomi Mio 9 NFC komt niet in de lijst van geteste smartphones voor, maar het lijkt niettemin in staat straling te detecteren.
De ca. 13 zloty (ca. 3 euro) leek me wel een gokje waard voor een meter, die al kan ik hem niet calibreren, toch een indicatie geeft of er weinig, veel, toenemende of afnemende radioactieve straling in mijn omgeving is.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Helemaal eens met de beschrijving van de fallout van een strategische nuke, maar zie je dat echt gebeuren? Dat Putin ook alle Russen die vast zitten in Europa bombardeert? Dat zijn er tienduizenden zo niet meer en nu net de vrienden van Putin.
@Ray, ik vermoedde ook niet dat hij de Oekraïne zou binnenvallen, en denk dat ik mijn voorstellingsvermogen daarom wat heb bijgesteld. Ik zie Putin geen atoombom op ons gooien, maar de kans dat er eens hier of daar een atoomexplosie plaatsvindt (vanuit welke hoek dan ook) neemt m.i. toe. Er zijn nu meer machten met kernwapens dan in de "koude oorlog", en Iran en (misschien) Noord-Korea zullen er eerdaags ook wel over gaan beschikken. Of al die landen dan een goed beheer hebben over al dat knalspul betwijfel ik, en dan is zo'n wapen al snel in verkeerde handen, of in ieder geval is de kans daarop m.i. groter dan in het verleden.

Ik zie een hoop mensen helemaal los gaan op het nucleaire scenario en vraag me af met welk nut behalve meer angst zaaien. Als hij te dicht bij je in de buurt valt heb je idd gewoon pech. Neem dat plaatje bv. wat je vanmorgen nog toevoegt, in die situatie is er ook geen Rusland meer. Dus ja, we kunnen helemaal los gaan en wild worden over zelfs de meest onwaarschijnlijke scenario's en het overal over nucleaire dreiging gaan hebben maar erg nuttig is het niet.

Ik weet niet of het nu wel zo onwaarschijnlijk is. Je kunt van de Amerikanen zeggen wat je wilt, maar ze hebben er wel een EMP-taskforce voor opgericht en er de afgelopen oktober een indringend rapport over uitgebracht... https://emptaskforce.us/wp-content/...nsure-Americas-National-Survival-10-10-21.pdf
Eenzijdig leesvoer, toegegeven, maar wel interessant. Ik lees daarin ook...
"Most disturbingly, the U.S. has even sent military trainers and lethal military aid to Ukraine to help it
wage its ongoing low-intensity war with Russia, risking the outbreak of a major war between the U.S. and
Russia. If the U.S. continues its high-risk policy of military brinkmanship with Russia and China,
attempting to challenge and contain them along their borders and coastal seas without engaging in some
limited accommodations of their vital interests either by diplomacy or unilateral actions, the outcome,
however unthinkable, might be a Sino-Russian-initiated cyber/ EMP/nuclear Armageddon that results in
the end of our nation."


Ik zie ook een toenemend risico om te maken te krijgen met een EMP-wapen. Het bewuste kaartje doelt juist op zo'n wapen en niet op een ordinaire kernbom. Detoneert er ergens 300 km hoog in de lucht zoiets dan "merkt alleen de elektronica er iets van", en zitten we hier "alleen" met alles dat niet werkt. In de denkbeeldige situatie van het kaartje, een EMP-wapen hoog boven Brussel, is alleen het paars gekleurde gebied door EMP getroffen en de rest heeft er dan geen last van. Er bestaan kennelijk al conventionele EMP-wapens met een groot bereik (vooral Rusland en nu ook China lijken daarin vooraan te lopen), dus ook "die atomaire-barrière" hoeft men nu niet meer over. Stel dat er eentje ploft boven Russisch invloed-gebied, bijvoorbeeld boven het meest westelijke puntje van de Oekraine. Putin kan dan met een beschuldigende vinger wijzen naar "een ander" en heeft lak aan de Wit-Russen en de Oekrainers die ook getroffen zijn. De Oekraine kan dan nauwelijks meer weerstand bieden en "humanitaire hulp" verleent hij daar natuurlijk graag (good guy). Rusland wordt dan nagenoeg niet getroffen maar Duitsland deels wel, en Turkije volledig; "Hoezo de Bosporus afsluiten voor Russische schepen...?"
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gister de android app gekocht die @Wafels in zijn post van 2016 noemde om van de camera van een smartphone een stralingsmeter te maken.
http://www.hotray-info.de/html/radioactivity.html
Mijn Xiaomi Mio 9 NFC komt niet in de lijst van geteste smartphones voor, maar het lijkt niettemin in staat straling te detecteren.
De ca. 13 zloty (ca. 3 euro) leek me wel een gokje waard voor een meter, die al kan ik hem niet calibreren, toch een indicatie geeft of er weinig, veel, toenemende of afnemende radioactieve straling in mijn omgeving is.
@PBear Heb je niet ergens een oude wekker uit de jaren "50-"70, met lichtgevende wijzers en cijfers? Of kijk eens in de Kringloop of ze daar niet zoiets voor je hebben. Die dingen stralen dat het een lieve lust heeft als er Radium in de verf zit, en zouden een prima testbronnetje kunnen zijn. Of, zoals @petroman al aangaf, een ongebruikt kousje voor een (camping)gaslamp. Tot in de jaren '90 werd daar Thorium in aangebracht, en die dingen stralen daardoor prima en over 14.050.000.000 jaar nog steeds "voor de helft";)
En heb je thuis al iets van keramiek uit de jaren '40-'60 dat er (qua kleuren) zo uitziet...
upload_2022-3-3_5-40-33.pngupload_2022-3-3_5-45-3.png
Dan hoef je ook niet verder te zoeken want vooral het oranje glazuur daarvan staat stijf van het Uranium. Leg je daar een sigaar of sigaret op, dan gaat het "als het ware" vanzelf wel branden;)


Ik ben wel benieuwd of het bij jou werkt...

Ik heb het inmiddels ook op m'n android telefoon gezet, en het draait er wel op. Of het ook straling meet kan ik nu niet uitproberen (alle bronnetjes ver weg geborgen) maar ik krijg wel clicks die van achtergrondstraling zouden kunnen zijn, en zie mooie grafieken. Morgen even uitproberen met echte bronnetjes;)

Die app is overigens ook gratis te downloaden via: https://aapks.com/apk/radioactivitycounter/:thumbsup:
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear Heb je niet ergens een oude wekker uit de jaren "50-"70, met lichtgevende wijzers en cijfers? Of kijk eens in de Kringloop of ze daar niet zoiets voor je hebben. Die dingen stralen dat het een lieve lust heeft als er Radium in de verf zit, en zouden een prima testbronnetje kunnen zijn. Of, zoals @petroman al aangaf, een ongebruikt kousje voor een (camping)gaslamp. Tot in de jaren '90 werd daar Thorium in aangebracht, en die dingen stralen daardoor prima en over 14.050.000.000 jaar nog steeds "voor de helft";)
En heb je thuis al iets van keramiek uit de jaren '40-'60 dat er (qua kleuren) zo uitziet...
Bekijk bijlage 21898Bekijk bijlage 21899
Dan hoef je ook niet verder te zoeken want vooral het oranje glazuur daarvan staat stijf van het Uranium. Leg je daar een sigaar of sigaret op, dan gaat het "als het ware" vanzelf wel branden;)


Ik ben wel benieuwd of het bij jou werkt...

Ik heb het inmiddels ook op m'n android telefoon gezet, en het draait er wel op. Of het ook straling meet kan ik nu niet uitproberen (alle bronnetjes ver weg geborgen) maar ik krijg wel clicks die van achtergrondstraling zouden kunnen zijn, en zie mooie grafieken. Morgen even uitproberen met echte bronnetjes;)

Die app is overigens ook gratis te downloaden via: https://aapks.com/apk/radioactivitycounter/:thumbsup:

Helaas hier geen kringloopwinkel in de buurt en ook geen oude wekker of horloge of keramiek met radioactieve bestanddelen.
Ik heb de app gedurende 10 uur constant - en op dezelfde plek op mijn nachtkastje - de vermoedelijke straling laten tellen en zie zo nu en dan pieken in de CPM (Count Per Minute) verschijnen die duidelijk boven het ruisniveau uit komen.
Gemiddelde CPM is 4,1 met pieken tot 10.
Ik weet alleen nog niet welk CPM niveau nodig is om in de gevarenzone te komen.
Maar in elk geval kan de app een indicatie geven of het stralingsniveau toeneemt of afneemt.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb gister de android app gekocht die @Wafels in zijn post van 2016 noemde om van de camera van een smartphone een stralingsmeter te maken.
http://www.hotray-info.de/html/radioactivity.html
Mijn Xiaomi Mio 9 NFC komt niet in de lijst van geteste smartphones voor, maar het lijkt niettemin in staat straling te detecteren.
De ca. 13 zloty (ca. 3 euro) leek me wel een gokje waard voor een meter, die al kan ik hem niet calibreren, toch een indicatie geeft of er weinig, veel, toenemende of afnemende radioactieve straling in mijn omgeving is.

Je heb ook metaaldetector apps :)

Die maken gebruik van je magnetische veld om je telefoon heen, als je dan in de buurt komt van materiaal dat magnetisch is veranderd het mahnetische veld. De verandering word waargenomen door de magnetometer (heeft zo'n beetje alle telefoons met een kompass fucnctie zonder gps). Die verloren goudstaven vind je er helaas niet mee terug, maar hij detecteerd wel de lagers van m'n roelstoel.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@P
Helaas hier geen kringloopwinkel in de buurt en ook geen oude wekker of horloge of keramiek met radioactieve bestanddelen.
Ik heb de app gedurende 10 uur constant - en op dezelfde plek op mijn nachtkastje - de vermoedelijke straling laten tellen en zie zo nu en dan pieken in de CPM (Count Per Minute) verschijnen die duidelijk boven het ruisniveau uit komen.
Gemiddelde CPM is 4,1 met pieken tot 10.
Ik weet alleen nog niet welk CPM niveau nodig is om in de gevarenzone te komen.
Maar in elk geval kan de app een indicatie geven of het stralingsniveau toeneemt of afneemt.
@PBear, ik heb het nog eens uitgeprobeerd met een monstertje Polycrase (een mineraal met o.a. uranium en thorium). helaas reageert mijn telefoon-app daarop niet, terwijl mijn geigerteller er wel behoorlijk opgewonden van raakt. Het kan natuurlijk aan mijn telefoon liggen...

Probeer het het beste toch eens uit met een radioactief bronnetje, dan heb je zekerheid dat het bij jou werkt. Misschien heeft er iemand een camping-gaslamp of olielamp met een al gebruikt kousje, en dat straalt net zo goed als het van voor pakweg 1995 is.

Werkt het bij jou, dan heb je best een goede indicator aan. Je weet dan hoeveel CPM de achtergrondstraling bedraagt, en is het plotsklaps het dubbele of driedubbele dan kan er iets aan de hand zijn maar is het evengoed nog steeds een laag stralingsniveau. Hoeveel "CPM" er "normaal" is, is moeilijk aan te geven want dat is afhankelijk van het plaatselijke stralingsniveau en van de gevoeligheid van de "telbuis". Ik heb hier een gevoelige scintillatie-teller die al 800 CPM geeft voor de lage achtergrondstraling hier aan de kust, en heb ook een geigerteller die dan niet verder komt dan 6 CPM.
Kortom: wat je nu voortdurend meet (jouw circa 4,1 CPM), is bij jou kennelijk "normaal", en alles wat er behoorlijk van gaat afwijken is een indicatie van "mogelijk onheil" of ;)gewoon van een marmeren tafelblad waarop je je telefoon hebt gelegd en trillend het kopje koffie weer terug zet. Marmer kan immers licht radioactief zijn, zoals zoveel dingen in huis. Bananen, paranoten e.d. https://www.epa.gov/radiation/granite-countertops-and-radiation

Voor wie de app niet werkt: er zijn voor smartphones met een oortelefoon-aansluiting wel insteek-modules te koop die radioactiviteit kunnen meten.
In dit filmpje zie je ook het oranje uraniumglazuur waarop ik doelde, groen/geel uraniumglas en een cameralens (met radioactieve coating).

Europees gezien, doen we het wat achtergrondstraling betreft trouwens niet slecht...
In andere delen van Europa kan de achtergrondstraling wel oplopen tot 8x ons niveau of meer.
upload_2022-3-4_2-57-12.png
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@P

@PBear, ik heb het nog eens uitgeprobeerd met een monstertje Polycrase (een mineraal met o.a. uranium en thorium). helaas reageert mijn telefoon-app daarop niet, terwijl mijn geigerteller er wel behoorlijk opgewonden van raakt. Het kan natuurlijk aan mijn telefoon liggen...

Probeer het het beste toch eens uit met een radioactief bronnetje, dan heb je zekerheid dat het bij jou werkt. Misschien heeft er iemand een camping-gaslamp of olielamp met een al gebruikt kousje, en dat straalt net zo goed als het van voor pakweg 1995 is.

Werkt het bij jou, dan heb je best een goede indicator aan. Je weet dan hoeveel CPM de achtergrondstraling bedraagt, en is het plotsklaps het dubbele of driedubbele dan kan er iets aan de hand zijn maar is het evengoed nog steeds een laag stralingsniveau. Hoeveel "CPM" er "normaal" is, is moeilijk aan te geven want dat is afhankelijk van het plaatselijke stralingsniveau en van de gevoeligheid van de "telbuis". Ik heb hier een gevoelige scintillatie-teller die al 800 CPM geeft voor de lage achtergrondstraling hier aan de kust, en heb ook een geigerteller die dan niet verder komt dan 6 CPM.
Kortom: wat je nu voortdurend meet (jouw circa 4,1 CPM), is bij jou kennelijk "normaal", en alles wat er behoorlijk van gaat afwijken is een indicatie van "mogelijk onheil" of ;)gewoon van een marmeren tafelblad waarop je je telefoon hebt gelegd en trillend het kopje koffie weer terug zet. Marmer kan immers licht radioactief zijn, zoals zoveel dingen in huis. Bananen, paranoten e.d. https://www.epa.gov/radiation/granite-countertops-and-radiation

Voor wie de app niet werkt: er zijn voor smartphones met een oortelefoon-aansluiting wel insteek-modules te koop die radioactiviteit kunnen meten.
In dit filmpje zie je ook het oranje uraniumglazuur waarop ik doelde, groen/geel uraniumglas en een cameralens (met radioactieve coating).

Europees gezien, doen we het wat achtergrondstraling betreft trouwens niet slecht...
In andere delen van Europa kan de achtergrondstraling wel oplopen tot 8x ons niveau of meer.
Bekijk bijlage 21903

Vannacht over een periode van 5 uur een gemiddelde CPM vsn 2,5 gemeten, met enkele pieken tussen 20 en 30 CPM.
Ik neem aan dat kosmische straling en zonne-activiteit ook invloed heeft.
Wat zonne-activiteit betreft, zou er een verschil meetbaar moeten zijn tussen metingen overdag en 's nachts, omdat de aarde 's nachts niet alleen licht, maar ook radioactieve straling van de zon afschermt.
Overigens bedankt voor je achtergrondstrslingskaartje. Alhoewel Polen er niet op staat, lijken mijn metingen aardig overeen te komen met de straling in oost Duitsland. Dat maakt het waarschijnlijk dat de meet-app in combinatie met mijn type smartphone goed werkt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Ik denk dat Putin eerder de gaskraan dichtdraait dan met kernbommen gaat gooien. Het eerste is reversibel, in het tweede geval komen er nooit meer inkomsten uit Europa.
@Ray, volgens mij vergeet je nog "in het derde geval...";)

Ik las het volgende zojuist in de krant...
Spannende nacht door brand bij beschietingen kerncentrale
en...
"Will Be 10 Times Larger Than Chernobyl If..." Ukraine On N-Plant Attack
Een kernbom welnee, Putin beschiet alleen een heeele dikke kernenergiecentrale:eek:.
Dat scoort toch ook niet slecht op een schaal van "gaskraan tot kernbom"?:D
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Vannacht over een periode van 5 uur een gemiddelde CPM vsn 2,5 gemeten, met enkele pieken tussen 20 en 30 CPM.
Ik neem aan dat kosmische straling en zonne-activiteit ook invloed heeft.
Wat zonne-activiteit betreft, zou er een verschil meetbaar moeten zijn tussen metingen overdag en 's nachts, omdat de aarde 's nachts niet alleen licht, maar ook radioactieve straling van de zon afschermt.
Overigens bedankt voor je achtergrondstrslingskaartje. Alhoewel Polen er niet op staat, lijken mijn metingen aardig overeen te komen met de straling in oost Duitsland. Dat maakt het waarschijnlijk dat de meet-app in combinatie met mijn type smartphone goed werkt.
@PBear, dat is waar ook, ik vergat dat je in Polen zit.
Daar is het dit jaar vast geen "De Russen komen!" maar een "De Oekrainers komen"...:eek:
"met enkele pieken tussen 20 en 30 CPM"?
Dat was vast op de momenten dat jouw wederhelft het licht aan knipje om een plasje te gaan doen?:D

Ik vond hier nog kaartjes die delen van de stralingsbelasting geven, en Polen ontbreekt helaas hier en daar.
https://remon.jrc.ec.europa.eu/About/Atlas-of-Natural-Radiation/Digital-Atlas
 

Bijlagen

  • upload_2022-3-4_8-50-27.png
    upload_2022-3-4_8-50-27.png
    110.7 KB · Weergaven: 3

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@PBear, dat is waar ook, ik vergat dat je in Polen zit.
Daar is het dit jaar vast geen "De Russen komen!" maar een "De Oekrainers komen"...:eek:
"met enkele pieken tussen 20 en 30 CPM"?
Dat was vast op de momenten dat jouw wederhelft het licht aan knipje om een plasje te gaan doen?:D

Ik vond hier nog kaartjes die delen van de stralingsbelasting geven, en Polen ontbreekt helaas hier en daar.
https://remon.jrc.ec.europa.eu/About/Atlas-of-Natural-Radiation/Digital-Atlas
Bedankt voor de kaartjes @RockyFlats !
Ik heb mijn frontcamera afgeplakt met een stukje zwarte isolatietape en dat lijkt uitstekend te voldoen, zelfs bij daglicht. Wel jammer dat de app niet in achtergrondmodus kan draaien, zodat ik mijn smartphone tevens kan gebruiken om op internet te browsen.
Ik ben benieuwd waar de pieken in de uitlezing vandaan komen. Kosmische straling mogelijk?
Toch edn geruststellend idee dat ik de nucleaire straling een beetje in de gaten kan houden ingeval het Russische leger - al dan niet per ongeluk - een of meer van de Oekrainse nucleaire reactors in puin schiet, zoals dat afgelopen nacht dreigde te gebeuren.

In een post op Zerohedge vond ik nog links over de grootste nucleaire reactor in Ukraine die onder vuur lag:

live feed from biggest Ukrainian Nuclear Power Plant Zaporizhzhia



radiaton monitors online:
www.npp.zp.ua (reports error: site can't be reached)

Zo kan je er op veilige afstand er een oogje op houden, als het beeld tenminste real time ge-update wordt, wat niet het geval lijkt.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Wat wel zo kunnen gebeuren als Putin er gek genoeg voor is, is al de wind voor hem in een strategisch gunstige richting staat, is het bombarderen van 1 of meer van de 15 in Oekraine aanwezige nucleaire krachtcentrales met conventionele wapens om een maximum aan schade aan de economie van Oekraine of hem ongunstig gezinde buurlanden toe te brengen.
Dat kan niet geklasseerd worden als een nucleaire aanval, waarvoor een nucleaire tegenaanval gerechtvaardigd is, maar wel een gigantische economische schade opleveren voor Oekraine en Westelijke tegenstanders.
Toch iets om rekening mee te houden...
Welnu, ik hou er niet van :p maar moet je toch min of meer gelijk geven (en zo snel al)
Er hoeft maar 1 kippige kannonier in zo'n tank te zitten, die zn bril vergeten is en voila 6x Tjernobyl.....
Laten we er maar het beste van hopen :clown:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Bedankt voor de kaartjes @RockyFlats !
Ik ben benieuwd waar de pieken in de uitlezing vandaan komen. Kosmische straling mogelijk?
Toch edn geruststellend idee dat ik de nucleaire straling een beetje in de gaten kan houden ingeval het Russische leger - al dan niet per ongeluk - een of meer van de Oekrainse nucleaire reactors in puin schiet, zoals dat afgelopen nacht dreigde te gebeuren..
@PBear, je hebt gemiddeld 4,1 CPM met pieken tot 10, en af en toe pieken tussen 20 en 30 CPM, begrijp ik.
Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Een geleidelijke stijging of een plotselinge stijging die op een duidelijk hoger niveau blijft hangen is meer iets om even alert op te zijn. Enkele pieken kunnen best met kosmische straling te maken hebben, en dan werd de chip wellicht net geraakt door een deeltje met meer energie dan doorgaans.

Hoe groter het oppervlak van een detector (en hoe gevoeliger) des te stabieler de uitgelezen waarde. Het detectie-oppervlak van een smartphone-camera is echter niet groter dan zo'n circa 4 x 3 of 5 x 4 mm (!). Er is dan meer kans op af en toe een uitschieter want het is dan echt "hit-or-miss", dus maak je geen zorgen over enkele pieken af en toe.
Mooi is wel, dat de tijd dat weer goed maakt, want door langer te meten kom je vanzelf op eenzelfde gemiddelde waarde uit. Als ik mij niet vergis dan kan je de meettijd in de app ook instellen.

Het enige dat ik je aanraad alvorens er echt op te vertrouwen, is om het toch eens te cross-checken met een stralingsbronnetje. Ik kreeg hier ook een tamelijk stabiele 20 CPM, compleet met uitschieters af en toe, maar geen meetbare reactie op m'n Polycrase. Bij mij leek het dus "net echt", maar moeten die meetwaarden ergens anders vandaan komen. Misschien is mijn sensor er niet voor geschikt en zijn het pulsen in de elektronica, wie zal het zeggen...

Weet je wat, wikkel de smartphone eens rondom in een beetje bladlood, of stapel er wat bakstenen aan alle kanten omheen. In steen kan iets aan radioactiviteit zitten, maar in alle gevallen zou je dan een duidelijk andere meetwaarde moeten vinden dan zonder afscherming. De meetwaarden houdt de app vast, dus je hoeft zelf niet ook onder de stenen te kruipen;) Bij nader inzien, is een stukje lood boven en onder de smartphone natuurlijk ook al OK. Of een baksteen er onder en er op... Of wikkel het gevaarte in een plastic zak en begraaf het even 30-60 cm diep in zand...
Als je in een bergachtige streek woont, met dichtbij een rotsige bodem, dan zou het zomaar kunnen dat het leeuwendeel van jouw "achtergrondstraling" uit de bodem komt. In dat geval zal begraven misschien juist hogere waarden laten zien. bakstenen of lood lijkt mij toch het beste.
 

PBear

Mankinds only hope
Welnu, ik hou er niet van :p maar moet je toch min of meer gelijk geven (en zo snel al)
Er hoeft maar 1 kippige kannonier in zo'n tank te zitten, die zn bril vergeten is en voila 6x Tjernobyl.....
Laten we er maar het beste van hopen :clown:

Oeps! Dit had ik niet zo snel verwacht. Het lijkt me niet dat Putin nu al bedoelt een nucleaire ramp in Oekraine of daarbuiten te veroorzaken, maar eerder om de elektriciteitsvoorziening in Oekraine te treffen.
Hij heeft met die aanval wel een enorm risico genomen. De wind stond die nacht in Noordoostelijke richting, dus zou de fallout o.a op reeds door Rusland en de separatisten bezette gebieden terecht zijn gekomen.

Tenslotte wint Rusland er niets bij als heel Oekraine een nucleaire "no go" zone wordt. Dan kunnen daar ook geen grondstoffen meer gewonnen worden of graan verbouwd ten bate van Rusland.

Het scenario dat Putin met opzet kerncentrales in Oekraine wil vernietigen, lijkt me pas van toepassing als Putin ziet dat hij de oorlog niet kan winnen en zijn positie in Rusland niet meer kan handhaven.

Wel heeft hij hiermee een punt gemaakt om zijn nucleaire dreigementen te onderstrepen.
 
Bovenaan