PBear
Mankinds only hope
Een "hype" zou inhouden dat het maar van beperkte duur zou zijn, maar ik vrees dat het een "blijvertje" is.
Overwegend, zie ik grote risico's.
Mooi is, dat het veel denk- en rekenwerk uit handen neemt, maar dat is tegelijk een enorm risico. Wie AI programmeert en de data beheert, die heeft ... de macht. @martin hintte er zojuist al op, dat AI "gestuurde" informatie uitbraakt, en dat zal wel altijd het geval blijven denk ik. Zijn we eenmaal met handen en voeten aan AI overgeleverd, dan is er ook geen gemakkelijke weg terug meer vrees ik.
Stel, we staan eens voor de AI rechter om een overtreding te betwisten. Die legt de vraag voor aan AI, een "schuldig" licht op en meteen staat de boete op het scherm. Dat AI intern onze virtuele AI-advocaat heeft gehoord, is dan een schrale troost. En dat AI dan zal zijn geprogrammeerd om opbrengsten te genereren, blijft dan slechts een vermoeden. Ach, het bespaart ons dan tenminste om te moeten horen van de structurele verhoging met 2,7% van boetebedragen (!) die sowieso all buitenproportioneel zijn.
Ik zie het verlies van banen dan meer als een tussentijds effect. De werkgelegenheid verplaatst zich denk ik, net naar gelang waar de vraag nog het grootst is. De zorg, het technische "handwerk" e.d. Iedereen aan het werk, maar met minder werkuren en meer vrije tijd, waarom zou dat niet kunnen?
Beursspeculatie met geleend geld, overproductie en onvoldoende koopkracht... De overproductie zie ik nog niet zo, maar speculatie en koopkracht vermindering wel. Het idiote ruzie maken en de energiemalaise, en het daardoor afnemen van de economische bedrijvigheid in de EU, dat gaan we flink voelen vrees ik.
Ik verwacht ook niet dat AI zal verdwijnen, maar wel wat ondernemingen die zich nu al rijk rekenen met de geprognostiseerde opbrengsten, met geldverstrekkers in hun kielzog, die hen buitensporige leningen verschaffen.
Het barsten van de dot.com bubble, heeft er ook niet toe geleid dat het internet ten onder ging.
Wel jammer dat velen zich dan door een armoedige stagflatie periode moeten sappelen.