• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bloempotkachel

Mayo

Last (wo)man standing
ik denk niet dat jullie dit van plan waren, maar toch nóg maar keer: het is ongezond en werkt níet

Waxinelichtjes onder bloempot is 'fijnstofbom', laat experiment zien​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...tkachel-kleine-fijnstofbom-bewijst-experiment

"Mensen zoeken allerlei creatieve manieren om hun huis warm te houden.
Inmiddels lijkt ook de bloempotkachel een trend: waxinelichtjes met daarbovenop een bloempot.
Het heeft alleen één groot nadeel. Fijnstof, heel veel fijnstof. "Alsof je naast een snelweg zit.""

En voor wie het wil weten: de temperatuur in de kamer steeg tijdens de meetperiode van ca 1 uur, slechts 0,3 graden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het beste waren nog de oude gloeilampen, naast licht een hoop warmte. Maarja, die mogen niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

joepmeloen

Prepper goeroe
ik denk niet dat jullie dit van plan waren, maar toch nóg maar keer: het is ongezond en werkt níet

Waxinelichtjes onder bloempot is 'fijnstofbom', laat experiment zien​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...tkachel-kleine-fijnstofbom-bewijst-experiment

"Mensen zoeken allerlei creatieve manieren om hun huis warm te houden.
Inmiddels lijkt ook de bloempotkachel een trend: waxinelichtjes met daarbovenop een bloempot.
Het heeft alleen één groot nadeel. Fijnstof, heel veel fijnstof. "Alsof je naast een snelweg zit.""

En voor wie het wil weten: de temperatuur in de kamer steeg tijdens de meetperiode van ca 1 uur, slechts 0,3 graden.

Die dingen worden ook echt voor enkele tientjes verkocht terwijl materiaal; 2x bloempot max 0,70 kost
Boutje, moertje ringetje bij de gamma wellicht 3,- en op ali hen je het tienvoudige voor 3,-... waxinelichtjes zijn ontzettend duur geworden die moet je dan ook wel zelf erbij kopen, in de trand van batterije niet inbegrepen ;-) hoop dat de verkopers een goede rechtsbijstand verzekering hebben...



In deze link staat een overzicht hoeveel toegevoegde isolerende werking een gordijn, rolgordijn, aluminium plisségordijn heeft op de aanwezige ramen, enkel glas, dubbel glas, HR glas, HR++ glas.

"Als er al HR++ glas is, levert raambekleding doorgaans niet veel extra isolatie op, behalve met dubbele plisségordijnen met aluminium coating: de combinatie van HR++ glas met deze gordijnen levert een isolatiewaarde op die in de richting kruipt van HR+++ glas met isolerende kozijnen."

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/isoleren-en-besparen/isolerende-raambekleding/

Niet echt interresant voor mijn situatie dus dank voor de link.
 

RockyFlats

Ruttaan
ik denk niet dat jullie dit van plan waren, maar toch nóg maar keer: het is ongezond en werkt níet

Waxinelichtjes onder bloempot is 'fijnstofbom', laat experiment zien​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...tkachel-kleine-fijnstofbom-bewijst-experiment

"Mensen zoeken allerlei creatieve manieren om hun huis warm te houden.
Inmiddels lijkt ook de bloempotkachel een trend: waxinelichtjes met daarbovenop een bloempot.
Het heeft alleen één groot nadeel. Fijnstof, heel veel fijnstof. "Alsof je naast een snelweg zit.""

En voor wie het wil weten: de temperatuur in de kamer steeg tijdens de meetperiode van ca 1 uur, slechts 0,3 graden.

@Mayo , goed gevonden die waarschuwing. Tja, het gaat natuurlijk om open verbranding, en dat roet en die verbrandingsgassen hopen zich op. Jammer alleen, dat er geen melding wordt gemaakt van de invloed van kaarsen (immers krek hetzelfde) en van bijvoorbeeld petroleumlampen en oliekachels. Het zal veel van hetzelfde zijn: Fijnstof, fijnstof en nog eens fijnstof. Maar wie maalt daarom, als we straks met onze beroete koppen knus om het kachelje zitten, in het licht van een petroleumlamp of kaars?

Die onzin van een waxinelicht-kachel is natuurlijk logisch. Zo'n ding kan niet meer energie leveren dan de verbrande was oplevert, en doet het niet beter dan een simpele kaars of naakt waxinelichtje.

Dat het zoveel fijnstof levert, was voor mij wel een eye-opener, maar hier toch liever iets korter warm en in het licht dan langer niet volledig koud in het donker. Leve het fijnstof! 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

phtvs

Sysop
Admin
Waxinelichtjes onder bloempot is 'fijnstofbom', laat experiment zien

Ik zit net op mn gemak dat artikel nog eens door te lezen en er valt me eigenlijk nu op dat zonder omgekeerde bloempot er kennelijk ook sprake was van een stijging van ulttrafijnstof.

Kan me vergissen, maar ik vermoed dat niet de bloempotkachel de oorzaak is maar de al aanwezige hoeveelheid fijnstof in de ruimte waarin getest werd wat vervolgens door de warme stijgende lucht van de waxinelichtjes meegenomen werd en zorgde voor deze meetwaarden. Alleen een tweetal waxinelichtjes kunnen nooit voor zoveel fijnstof zorgen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik zit net op mn gemak dat artikel nog eens door te lezen en er valt me eigenlijk nu op dat zonder omgekeerde bloempot er kennelijk ook sprake was van een stijging van ulttrafijnstof.

Kan me vergissen, maar ik vermoed dat niet de bloempotkachel de oorzaak is maar de al aanwezige hoeveelheid fijnstof in de ruimte waarin getest werd wat vervolgens door de warme stijgende lucht van de waxinelichtjes meegenomen werd en zorgde voor deze meetwaarden. Alleen een tweetal waxinelichtjes kunnen nooit voor zoveel fijnstof zorgen.

@phtvs , vier of vijf waxinelichtjes is wel een bergje was, en zou dat, fijn verdeeld, (ok, en verbrand) niet veel roetdeeltjes e.d. opleveren? Daar zou toch wel iets over te vinden moeten zijn, in relatie tot kaarsen. Als het deels al aanwezige fijnstof is geweest dan was het een test van niks, en lijkt me onwaarschijnlijk. Meten voor en na, en het vooraf aanwezige fijnstof er vanaf trekken heeft men (gok ik) vast gedaan.
 

phtvs

Sysop
Admin
@phtvs , vier of vijf waxinelichtjes is wel een bergje was, en zou dat, fijn verdeeld, (ok, en verbrand) niet veel roetdeeltjes e.d. opleveren? Daar zou toch wel iets over te vinden moeten zijn, in relatie tot kaarsen. Als het deels al aanwezige fijnstof is geweest dan was het een test van niks, en lijkt me onwaarschijnlijk. Meten voor en na, en het vooraf aanwezige fijnstof er vanaf trekken heeft men (gok ik) vast gedaan.

Daar schijnt idd onderzoek naar gedaan te zijn...

Is het branden van kaarsen in huis ongezond?​

Daaruit bleek dat de proefpersonen die thuis kaarsen brandden, meer waren blootgesteld aan roet en stikstofdioxiden. Het verschil lag tussen de 10 en 20 procent, vergelijkbaar met de bijdrage van 'meeroken' aan de persoonlijke blootstelling. Een onderzoek in Denemarken liet zien dat de concentratie fijnstof binnenshuis voor ongeveer 60 procent te wijten was aan brandende kaarsen.

https://www.gezondheidsnet.nl/astma-en-copd/is-het-branden-van-kaarsen-in-huis-ongezond
 
  • Wow
Waarderingen: Mayo

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
We wisten het al, maar die bloempotkachels zijn gevaarlijk, niet alleen vanwege de fijnstof.
Vanavond twee berichten dat er brand was.

Bekijk bijlage 23071
Dat is nog eens onverwachte warmte opbrengst,
Op een stenen vloer zonder kinderen en huisdieren in de buurt is dat misschien een optie, maar dan nog met een zware hoge "stalen tooster" er rond omheen.
Kan je zien hoe belangrijk de ondergrond is, en wat er boven hangt.

Heel heel goed dat dit is geplaatst @Stuudje . :thnx:

Moet er misschien een waarschuwing komen bij de tips van een bloempotkachel op de prepper forums.
Ik was ook van plan het kacheltje te maken, had al de bloempotten in huis, maar bij ons kan zoiets dus niet met overal vloerbedekking en groene isolatieplaten er onder.

---------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat zoiets kan gebeuren omdat er toch vettigheid van de verbranding af komt en aan de bloempot gaat kleven en als die dan een keer voor te veel zwakkies te heet kan worden, en er dan een grotere brand ontstaat.

Met wat voor beleid is dat te reduceren, niet meer dan vier zwakkies bij koude en is het wat warmer niet meer dan drie???
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb het geprobeert vorige winter als test (voor de brandberichten), maar er komt te weinig warmte af (tenzij de parafine in de fik vliegt dus )

CO2 en fijnstof zal hetzelfde zijn als van kaarsen lijkt mij want het zijn gewoon kaarsen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ik heb een poging gedaan eens te berekenen hoe dat nou zit met die waxine-lichtjes..

Stel dat ik mn eigen waxinelichtjes neem, die met een brandtijd van 8 uur.
Ze wegen 24gr per stuk (excl kuipje), met 40 stuks heb ik 24x41=1kg paraffine

(de kuipjes die ik heb zijn eigenlijk geen goed voorbeeld, want niet alle parafine in de kuipjes smelt en dus zou ik er méér nodig hebben 😠)

Een kilogram paraffine heeft een energie-inhoud van 44MJ. Dat komt overeen met 12.32kWh en dat is ongeveer 1.25 m3 gas.
Afhankelijk van zaken als de buitentemperatuur, de grootte van de te verwarmen ruimte en de isolatie etc, zal 1,25m3 al dan niet genoeg zijn om je huiskamer te verwarmen. Het zal ‘s winters eerder richting de 5-8 kuub per etmaal gaan.
Dat betekent dat je ca 165-264 waxinelichtjes per etmaal moet branden…

Verder heeft de bloempot geen toegevoegde waarde: hij wordt langzaam warm door de vlammetjes en geeft die warmte ook langzaam weer af, maar hij voegt géén extra warmte tóe (dus wat is het nut dan?)
 

marzman

Diehard Prepper
Verder heeft de bloempot geen toegevoegde waarde: hij wordt langzaam warm door de vlammetjes en geeft die warmte ook langzaam weer af, maar hij voegt géén extra warmte tóe (dus wat is het nut dan?)

Nou ja, een pizza die je bakt op een steen gaat ook beter en mijn vorige combimagnetron had een soort steen aan de binnenkant als bekleding en dat werkte ook erg goed voor de ovenstand. En die keramieke kookpotjes ... nou ja, je snapt mijn punt :p Stenen kunnen veel warmte lang vasthouden dus het is niet helemaal onzin. Maar een waxinelichtje (of een paar) lijkt me inderdaad niet genoeg, en als je er 30 onder zet is het alsnog duur en kan het dus in brandt vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

drent

Diehard Prepper
Dat is nog eens onverwachte warmte opbrengst,
Op een stenen vloer zonder kinderen en huisdieren in de buurt is dat misschien een optie, maar dan nog met een zware hoge "stalen tooster" er rond omheen.
Kan je zien hoe belangrijk de ondergrond is, en wat er boven hangt.

Heel heel goed dat dit is geplaatst @Stuudje . :thnx:

Moet er misschien een waarschuwing komen bij de tips van een bloempotkachel op de prepper forums.
Ik was ook van plan het kacheltje te maken, had al de bloempotten in huis, maar bij ons kan zoiets dus niet met overal vloerbedekking en groene isolatieplaten er onder.

---------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat zoiets kan gebeuren omdat er toch vettigheid van de verbranding af komt en aan de bloempot gaat kleven en als die dan een keer voor te veel zwakkies te heet kan worden, en er dan een grotere brand ontstaat.

Met wat voor beleid is dat te reduceren, niet meer dan vier zwakkies bij koude en is het wat warmer niet meer dan drie???

Teveel waxinelichtjes samen dichtbijelkaar en dan nog eens de warmte concentreren met pot/deksel geeft nog wel eens genoeg warmte om alle waxinelichtjes geheel te doen smelten en gaan werken als 1 grote kaarsvlam. Is altijd een risico met groepen brandende kaarsen. Die bloempot met 1 waxinelichtje er onder kan een mooie handwarmer worden, maar meer moet je er niet van verlangen. Liever kook ik water voor een kruik.
 

alvar

Prepper
@phtvs , vier of vijf waxinelichtjes is wel een bergje was, en zou dat, fijn verdeeld, (ok, en verbrand) niet veel roetdeeltjes e.d. opleveren? Daar zou toch wel iets over te vinden moeten zijn, in relatie tot kaarsen. Als het deels al aanwezige fijnstof is geweest dan was het een test van niks, en lijkt me onwaarschijnlijk. Meten voor en na, en het vooraf aanwezige fijnstof er vanaf trekken heeft men (gok ik) vast gedaan.

Wat een vertrouwen in de onderzoekers.

De temperatuur in de kamer werd gemeten. Hele idee van die bloempot, die zoveel hier lijkt te ontgaan is stralingswarmte maken. Gaat niet (alleen) om verwarming vd lucht.

Dat zegt overigens meer over het artikel, mss hebben de onderzoekers het wel gemeten.

Maar het artikel zegt nog niet zo heel veel is wat ik wil zeggen.
Overigens verwacht ik geen gigantische resultaten verder. Blijft een klein kaarsje in een grote ruimte. Beter ga ja onderin je kledingkast zitten ermee. Wedden dat je het warm krijgt 😃
 

alvar

Prepper
/tirademodus aan

Bah. 💩💩artikel zeg.

'Poeh poeh kijk eens, deze verkoper claimt 1-2 graden verschil. Dat zullen we wel eens zien.'
En dan betweterig afsluiten met 'voor wie het wil weten; 0,3 graden'.

Ja muppets. Experiment met 2 lichtjes hè! Hoeveel staan er op de foto die jullie zelf bij het artikel zetten?
Zet er twee keer dat in een kamer (en dat doen mensen bljjkbaar) en je zit op 1,5 graden.

Hoe groot was die kamer?
Wat was de buitentemperatuur?
Hoe goed was de isolatie?

Zonder die gegevens kan je immer geen enkele conclusies trekken over de hoeveelheid warmte. Maar ja staat niet in het artikel.

Fijnstof wel. Toch? Of was het het soort pot dat ze gebruikten? Is daarvoor gecontroleerd met een ander type pot? Geen terracotta maar keramiek ofzo?
Enig idee?

Ik geloof dat je beter iets anders kan kiezen dan een waxinepot voor shtf of energie besparen.
In ieder geval iets anders dan dit krantenartikel. Dit soort bs artikelen zorgt juist dat mensen dom en ongeinformeerd blijven. Daar valt toch niet tegenaan te proppen!?
Schijtpapier, meer is het niet.
En met dit digitale artikel lukt dat al niet eens.

/tirademodus uit
 

RockyFlats

Ruttaan
Wat een vertrouwen in de onderzoekers.

De temperatuur in de kamer werd gemeten. Hele idee van die bloempot, die zoveel hier lijkt te ontgaan is stralingswarmte maken. Gaat niet (alleen) om verwarming vd lucht.

Dat zegt overigens meer over het artikel, mss hebben de onderzoekers het wel gemeten.

Maar het artikel zegt nog niet zo heel veel is wat ik wil zeggen.
Overigens verwacht ik geen gigantische resultaten verder. Blijft een klein kaarsje in een grote ruimte. Beter ga ja onderin je kledingkast zitten ermee. Wedden dat je het warm krijgt 😃

Hee @alvar , nu zijn de meesten hier wel een beetje van de mopperpottenbrigade, maar jou zie ik alleen maar in de mopperstand.
Bovendien mopper je ook op mij, en dat is natuurlijk wel de overtreffende trap.

Je veronderstelt bij mij kennelijk een ongeremd vertrouwen in die "onderzoekers", maar hoeveel vertrouwen is er nodig om aan te nemen dat men de toename van het fijnstofgehalte heeft gemeten als men een toename van het fijnstofgehalte rapporteert? Dat kan immers alleen als men ook de beginsituatie heeft gemeten. En, volgens opgave heeft men dat ook gedaan.

Wat jou ontgaat is, dat stralingswarmte waarschijnlijk niemand is ontgaan, en ook warmte is. En warmte staat er bekend om, te verwarmen. Of lucht nu direct door een heet lichaam wordt verwarmd, of indirect, macht keine eine Flaus aus.

Ik merk, dat ik het wel een beetje voor de onderzoekers opneem, want ze geven hiermee een prima signaal af, meer niet. Het benadrukt dat het branden van (veel) kaarsen niet zonder gezondheidsrisico is, en dat zo'n bloempotkachel redelijk onzinnig is. Dat weerhoudt dan wellicht mensen met een kleinere beurs die er anders argeloos voor zouden kiezen, om hun dure centjes eraan te vergooien.

Om jou iets om te mopperen te geven, ik ben immers de beroerdste niet: Ik vind het eigenlijk een zinvol artikel! 😉
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Teveel waxinelichtjes samen dichtbij elkaar en dan nog eens de warmte concentreren met pot/deksel geeft nog wel eens genoeg warmte om alle waxinelichtjes geheel te doen smelten en gaan werken als 1 grote kaarsvlam. Is altijd een risico met groepen brandende kaarsen. Die bloempot met 1 waxinelichtje er onder kan een mooie handwarmer worden, maar meer moet je er niet van verlangen. Liever kook ik water voor een kruik.
Teveel waxinelichtjes dichtbij elkaar, het kan zijn dat de olie dan zo warm wordt dat het ook in brand vliegt.
Wij hebben het een keer mee gemaakt met een olie in een glas met een drijvertje, die ook spontaan in brand vloog de olie was gloeiend heet.

P1110009.JPG

Gekocht tijden een vakantie op Kos Grieks eiland, in een klein dorps winkeltje.

P1110010.JPG
 

marzman

Diehard Prepper
Wat een vertrouwen in de onderzoekers.

De temperatuur in de kamer werd gemeten. Hele idee van die bloempot, die zoveel hier lijkt te ontgaan is stralingswarmte maken. Gaat niet (alleen) om verwarming vd lucht.

Dat zegt overigens meer over het artikel, mss hebben de onderzoekers het wel gemeten.

Maar het artikel zegt nog niet zo heel veel is wat ik wil zeggen.
Overigens verwacht ik geen gigantische resultaten verder. Blijft een klein kaarsje in een grote ruimte. Beter ga ja onderin je kledingkast zitten ermee. Wedden dat je het warm krijgt 😃

Er is niet zo veel onderzoek naar. Kaarsen en geurkaarsen nog meer geven fijnstof af en ook die geurverfrissers.

Ik heb wel eens gezocht hoe het zit met een petroleum laserkachel maar ook daar kun je niks over vinden. Ik denk dat daar nog wel wat te winnen is door een luchtreiniger voor de kachel te zetten ook al heeft die dubbele ontbranding.
 
Bovenaan