• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lai

Prepper goeroe
Hoe doen jullie dat of zouden jullie dat doen? Is dit iets wat BOL eigenaren bezig houd?

Deze vragen zijn naar aanleiding van meerdere geluiden uit Zweden dat er achteraf staande vakantie huizen letterlijk van alles gestroopt worden. Tot en met de ingemetselde houtkachel aan toe.
Is nogal een domper (geweest) voor vakantiegangers die naar eigen of gehuurde huis gekomen zijn en deze helemaal leeg aantroffen. Er is een groepje Polen op heterdaad betrapt en aangehouden die bij een huis bezig waren waar ze niks te zoeken hadden. Polen schijnen daar nogal actief te zijn.

Deze vakantie huizen kunnen net zo goed iemands BOL zijn. Aangezien er wel meer mensen zijn die graag (gratis) willen hebben wat andere hebben (al is het maar om te verkopen) hoe voorkom je dat? Je kan moeilijk alles verstoppen tot je zelf weer terug komt. En ik weet wel, als ze binnen willen komen ........

Aangezien ik nog steeds Zweden als optie zie en ik waarschijnlijk een klein oud basic huisje kan kopen is dit iets wat mij nu toch wel laat twijfelen. Ondanks dat mijn ouders er niet al te ver vanaf wonen.

Duur spul zal er niet/zeer weinig komen, maar dingen als voedsel/water voorraad, textiel, meubels, keukenraad, lampen, brandstoffen, simpele handgereedschappen, regentonnen zullen er wel achter blijven.
Een verborgen kelder onder het huisje gaat hem niet worden, huisje staat op een flinke rots blok. Zou mijn ouders kunnen vragen om om de zoveel tijd eens langs te komen en dan wat verplaatsen, weghalen/toevoegen zodat het bewoond lijkt. Maar of dat helpt?

Ik ben benieuwd hoe jullie er naar kijken/handelen.
 

petroman

SHTF Expert
Welkom in de nieuwe wereld.

Wat je schrijft is niets nieuws. Kennis van ons heeft 2e huisje daar en ook daar wordt er ingebroken.
Ik snap ook niet dat mensen dat vreemd vinden. Dievenbende is ook aangesloten op inetrnet en weet dat 2e huizen vaak onbeheerd staan te zijn. Dus waarom zou daar niet gejat worden ?
Gaat vaak niet eens om duur spul maar wat goed en makkelijk verhandelbaar is.

Verborgen ruimte(s) ?
Dat zal je heel goed moeten doen. Ook hier geld dat de daders niet achterlijk zijn.
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Tralies en of rolluiken.
Tralies zag ik veel op curaçao, zelfs hele hekwerken met tralies over de voortuinen heen als hok. Scheen wel nodig te zijn daar en als de meerderheid het heeft zal het vast wel werken is mijn logica.
Bewegings sensor met lamp niveautje bouwlamp.
Volgens mij is dat wel effectief.
Wat ik denk is, als er 4 huizen staan en 2 zijn beveiligd dan de andere 2, gaan de boeven voor de makkelijkste. Waarom moeite doen als dat niet hoeft?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Tralies, rolluiken, viervoeters, alarm systeem (Securitas) met in ieder gebouw computer module en 5 sensoren aangesloten op geluidmodule en centrale.

En nog wat niet nader te noemen zaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Tralies en of rolluiken.
Tralies zag ik veel op curaçao, zelfs hele hekwerken met tralies over de voortuinen heen als hok. Scheen wel nodig te zijn daar en als de meerderheid het heeft zal het vast wel werken is mijn logica.
Bewegingen sensor met lamp niveautje bouwlamp.
Volgens mij is dat wel effectief.
Wat ik denk is, als er 4 huizen staan en 2 zijn beveiligd dan de andere 2, gaan de boeven voor de makkelijkste. Waarom moeite doen als dat niet hoeft?
Als de boeven slim zijn hebben ze ook de mogelijkheid, om sloten binnen een paar seconden te openen.
Vooral met zo'n tril geval.
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/lockpick-info.4059/page-3
Wat ook nog helpt als je om een hekslot een stallen gegalvaniseerde stukje buis lassen, en het slot alleen open gemaakt kan worden met een sleutel in een gespleten stokje spannen om de afstand te overbruggen, tot in het slot.
Men kan dan niet met het trilgeval en lockpick het slot open peuteren.
Maar hoe voorkomt je dat zo over de hek heen klimmen, of er onderdoor.

Of ze hebben een 4x4 krachtpatser, en trekken het hek omver, dat zijn allemaal dingen waar rekening mee moet worden gehouden.

Hoe meer je ergens een burcht van gaat maken hoe meer het de aandacht trekt, en de uitdaging er in te breken.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Met BOL-letjes in verschillende landen heeft het onderwerp beveiliging natuurlijk mijn aandacht. Zonder de gave van alomtegenwoordigheid kan ik de locaties nooit zelf bewaken. Ook heb ik niet de middelen om alles te voorzien van hypermoderne "state-of-the-art" bewakingsapparatuur.

Mijn strategie is om de huisjes er zo min mogelijk "inbraakwaardig" uit te laten zien en tegelijkertijd zo bewoond mogelijk. Een (dummy) camera, een bordje op het pand dat er camerabewaking is, een sensorlamp, (plastic) bloemetjes op de vensterbank en binnenverlichting met een daglichtsensor en tijdklok helpen daarbij. Voorzover er inkijk mogelijk is, denk ik dat het ook kan helpen om wat gebruikte kopjes op tafel te zetten, wat de indruk kan geven dat de "bewoner" elk moment kan opduiken.

Mijn Duitse BOL lijkt in de tuin van mijn buurvrouw te staan, die haar tuin zorgvuldig onderhoudt en praktisch altijd thuis is. Het minimale tuintje dat tot mijn perceel behoort, wil ik gaan verharden, zodat het opschietend gras ook niet meer kan verraden dat er gedurende langere tijd geen tuinonderhoud gedaan wordt.

In de Filipijnen is de kans op inbraak een stuk hoger, ondanks dat het huisje vooralsnog bewoond wordt door de zus van mijn Tropische Verrassing.
Toen deze een weekje afwezig moest zijn, is er zelfs al een inbraakpoging geweest. Misschien is de inbreker toen gestoord door het straathondje dat ons tijdens de bouwperiode geadopteerd heeft en sindsdien 's nachts onder de bahay kubo slaapt.
Het bleek namelijk dat het hondje na de inbraakpoging gewond was geraakt.
Verder dan het breken van een steun van een van de jaloezie-ruiten is de inbreker niet gekomen.
Toch heb ik op die locatie de meest vergaande maatregelen om inbraak tegen te gaan. De bahay kubo wordt omgeven door een 2 meter hoog hek van aangepunte bamboestaken en daarbuiten is de tuin nog door een hek met prikkeldraad omgeven. Verder is er een sensorlamp en een 12V dashcam achter de keukenruit gemonteerd, maar die houdt de beelden slechts enkele enkele uren vast.

We hebben een sterk vermoeden wie de dader is. Een van de dorpsbewoners komt op zijn motor vrijwel dagelijks aan het huisje voorbij, maar blijft bij het huisje steeds een tijdje stil staan om het huisje te observeren. Ook tijdens de bouw hield hij de boel in de gaten door zo nu en dan een sigaret te bietsen bij een van onze bouwarbeiders met wie hij volgens eigen zeggen bevriend was. In het dorp is het publiek geheim dat hij drugs gebruikt maar dat heeft tot dusver niet geleid tot ingrijpen door politie.

In het huisje is overiges niet zoveel kostbaars te vinden. De gereedschappen liggen in het schuurtje en onder het schuurtje ligt de "pozo negro" (rioolwater kelder) met daarnaast een kelder die we als hetzij als opbergplaats kunnen benutten, hetzij als watervoorraadkelder, zodra die van binnen betegeld is.
Als de bahay kubo te eniger tijd onbewoond is, dan is het niet nodig om er een watervoorraad aan te houden en kan de ruimte gebruikt worden om er de "kostbaarheden" in op te slaan. Omdat die kelder deel uit lijkt te maken van de rioolwaterkelder, lijkt het me voor een potentiele inbreker/ster wat minder aantrekkelijk om daar te gaan zoeken.

In de toekomst wil ik het hek rond de tuin verder nog van schrikdraad voorzien en het bamboe hek vervangen door een natuurlijk "hek" van doornige struiken. Ook stevige luiken voor de ramen kunnen het inbrekers wat moeilijker maken.
In de Filipijnen is het overigens heel gebruikelijk om stevige tralies voor de ramen te hebben en een ommuurde tuin met glasscherven op de muren gemetseld.
 

petroman

SHTF Expert
Het verhaal gaat over een huisje in de uitgestrekte wouden van Zweden.
Geen buren dus.
Dan kan je nog zoveel lampen laten aanfloepen maar niemand ziet dat.
Bewoonbaar laten lijken / leuk maar asl er niemand opendoet als je op de deur gebonst wordt > niemand thuis
Hond ? hoe ga je die onderhouden vanuit Nl ?
Alle andere opties: mogen niet of worden gesloopt, immers er is niemand in de buurt !
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je zoiets slechts tijdelijk of niet kunt beveiligen .

Of je moet een vorm van besmetting fantaseren . Dode dieren kort bij de woning en op afstand . Restanten van dierlijke geraamtes .
Creëer iets waar mensen al instinctief bang voor zijn . Zet dus een onzekere sfeer .

Mensen zijn vies van ziektes en niet direct te verklaren onzekere beelden van iets wat geleefd heeft . Leg stukken waarschuwing lint in omgeving . Sommige delen nog vast aan huis en bomen .

Fantaseer en probeer uit .

Klinkt belachelijk en is het misschien ook in het hedendaagse nu !?

Maar ik zou niet weten hoe anders .
 

Lai

Prepper goeroe
Het verhaal gaat over een huisje in de uitgestrekte wouden van Zweden.
Geen buren dus.
Dan kan je nog zoveel lampen laten aanfloepen maar niemand ziet dat.
Bewoonbaar laten lijken / leuk maar asl er niemand opendoet als je op de deur gebonst wordt > niemand thuis
Hond ? hoe ga je die onderhouden vanuit Nl ?
Alle andere opties: mogen niet of worden gesloopt, immers er is niemand in de buurt !

En er is geen elektra aanwezig. Dus flinke lampen zouden al met panelen/accu's moeten en die zijn ook weer jat waardig.
Of batterijen die wel eens leeg kunnen raken, zeker met veel kou gaat dat hard.
Er waren ooit deurmatten met sensor dat als je daar opstond klonk er honden geblaf.
https://www.conrad.nl/p/elektronische-waakhond-ew-01-105-db-ew-01-754153 Maar die werkt op het lichtnet :(
Deze werkt op batterij :thumbsup: en maakt 90dB herrie https://www.checkdiedeal.nl/bewegingsalarm-hondengeblaf-90-db-draadloos.html Herriebakje kan tot 80 m. van de censor geplaatst worden. Daar is wel wat leuks mee te doen. :cool: Die komt er.

Een hekwerk er omheen, tja kost ook wel een aardig centje. En wat @J.J ook aangeeft, zal dat ook niet veel tegen houden. Je loop het risico dat zelfs je hele hek pleite is. Niemand zal het in de gaten hebben dat die gesloopt word.
Prikkeldraad en dergelijke wil ik niet ivm het wild wat daar leeft. Zou ik daar permanent wonen is het een ander verhaal.

@PBear lekker zo'n dorpsbewoner. Da's ook een oplossing die zonnepaneelbloempjes/beestjes/kaboutertjes ...... Zou zelfs een ledlampensnoer van de action kunnen nemen met zonnepaneeltje buiten. Gaat vanzelf aan en uit. Zo had ik dat in mijn vorige woning om energie kosten te sparen.
In de winter wel minder uren licht.
Ik zou naast de buiten wc zoiets kunnen maken als jij met de rioolput.
Doornachtige struiken zat ik ook aan te denken. Dan wel soorten die daar van nature voorkomen.
Huisje blijft aan de buitenkant zo als die is, ongeverfd hout geen kleuren die niet in de natuur thuis horen. En iets van (woeker/klim) planten er tegen aan.

@frans81 klinkt haast Halloweenachtig. :thumbsup: Lokt ook weer mensen. (zoals ik :fluit: ben gek op dieren schedels, botten, nagels, vogel pootjes, huid. maak ik weer dingen van of stop ze in de vitrinekast) Die kadavers dat lokt ook weer aaseters waardoor de "versiering" gejat word :mad:

:( Het valt niet mee.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Lai , in onze BOL is twee jaar geleden ingebroken en het enige wat is mee genomen was een kapotte stofzuiger en sigarendoosjes. Vooral dat laatste was erg jammer. Nu hebben we luiken voor de ramen en deuren gemaakt welke je uit het slot moet tillen ipv open slaan zoals gewone luiken. In de zomer is er altijd wel een boer die de schapen en ander vee in de gaten houd wat rond om het huisje graast maar in de winter is dat toch een ander vehaal.

We verdenken trouwens de lokale hangjeugd dat ze hebben ingebroken, gelukkig hebben ze niets kapot gemaakt of zoals bij een vriendin van ons: midden op de vloer zitten sch**ten en de ramen kapot geslagen. Met als gevolg dat er eekhoorns en andere knagers zijn binnen gekomen en alles hebben aangevreten wat er aan te vreten viel.

In Noorwegen zijn nu vooral verbrandings toiletten en zonnepannelen erg in trek bij diefjes... Die toiletten kosten toch al snel tussen de 3 en de 5000 euro nieuw en zijn vrij gemakkelijk mee te nemen. Lang leven de buiten plee!

Familie lid in Zweden laat trouwens altijd de vlag en de deurmat buiten liggen, veel halen dat naar binnen wanneer ze hun stuga voor de winter afsluiten. Het teken voor het dievengilde dat er niemand is.
 

Lai

Prepper goeroe
Kapotte stofzuiger en sigarendoosjes (vol?) dat is nog wel te overleven, maar op de vloer schijten??? :confused: Leuke thuiskomst.

Vlagje en deurmat zal geen probleem zijn.
En luiken waar je het over hebt is ook wel iets. Houd wild ook buiten en ramen heel. Het harde wind in boomrijke gebied kan er wel wat door heen vliegen. Hebben jullie luiken ook opgeschilderde nep ramen?
Wild camera kan, maar ik kom er niet maandelijks. Die dingen hebben dan ook hun beperking, zeker als er ook nog eens aardig wat wild in de buurt scharrelt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Lai, nee we hebben ze gewoon groen geschilderd en tot nu toe werkt het gewoon goed. daardoor gaat de BOL meer op in het landschap, zeker met het gras/sedumdak wat wij hebben. Het scheeld ook nog eens ramen zemen na de winter haha. Enige is dat we nu vogeltjes hebben die overwinteren achter de luien, ach dat overleven we ook wel weer. Afgelopen zomer hebben we ook een voorzet deur voor de deuren gemaakt.

Helaas waren het anthieke sigarendoosjes uit de oude winkel maar goed, het had erger gekunt. Er valt verder niet zo heel erg veel te stelen bij ons, het is erg sober ingericht en de waardevolle zaken zoals gereedschappen, kleding, tassen en droogvoer staan aardig verdekt opgesteld :)

Vaak kan je aan een boer in de omgeving vragen of hij gras maait en het bos voor je onderhoud in ruil dat hij het hooi en wat hout uit je bos mag houden, ideaal en iedereen blij.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Niks tegen te doen, een huisje kopen in een bewoond dorpje lijkt me dan nog de beste bescherming van je onroerend goed.
 

Lai

Prepper goeroe
Begroeid dak is mooi. Heb zelfs huizen gezien waar struiken en boompjes op het dak groeide.

Antieke doosjes is toch wel een verlies. Zullen haast niet meer te vinden zijn.

Zoveel grond zit er niet bij, ook nog midden tussen de bomen/struiken en erg rotsachtig. Valt niet veel met tractor te maaien.

@Rataplan ook dat geeft geen zekerheid.
 

Ray

SHTF Expert
Begroeid dak is mooi. Heb zelfs huizen gezien waar struiken en boompjes op het dak groeide.

Antieke doosjes is toch wel een verlies. Zullen haast niet meer te vinden zijn.

Zoveel grond zit er niet bij, ook nog midden tussen de bomen/struiken en erg rotsachtig. Valt niet veel met tractor te maaien.

@Rataplan ook dat geeft geen zekerheid.
Als je zekerheid wil, koop je geen huisje in de middle of nowhere. ;)

Als een mens een buitenhuisje volhangt met dure zonnepanelen en inboedel is de kans gewoon groot dat er wat gejat wordt. Daar is uiteindelijk weinig tegen te doen behalve het niet te makkelijk te maken, maar een professionele dief hou je niet buiten. In zo'n buitengebied helpt zelfs een alarm niet, want er is niemand in de buurt om erop te reageren.

Mensen die ik ken met een 'buiten', hebben meestal één stevige inpandige kamer met zware deur en sloten voor het opbergen van de meer kostbare spullen als gereedschappen. Inpandig, want dan ziet niet iedereen vanaf straatniveau dat jij je uiterste best hebt gedaan één deur vakkundig af te sluiten. Dan loop je nog steeds het risico op vandalistische jeugd e.d. maar blijft de schade beperkt.
 

Larik

Diehard Prepper
Rijtjeshuis zegt ook niet alles wat inbraken betreft.
Door komen boeven ook gewoon graag langs.
Volgens mij is het echt een kwestie van makkelijk of moeilijk binnen komen.
Waarom moeite doen als het 100 meter verderop makkelijk kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

4hooves

Elementary prepper
Zou je buitenshuis een gecamoufleerde opslag kunnen maken? En dan binnen in huis een blik macaroni en een blik koffie....Jammer dat het allemaal rotsbodem is anders zou je iets kunnen ingraven.

Toen we jaren geleden ons huis buitenaf totaal aan het ver/herbouwen waren, hadden we een zeecontainer als opslag. Op zekere nacht is het slot van de container met fors geweld geforceerd, het zag eruit alsof iemand met iets zwaars tegen een verroest deel van de hendel had geslagen. Moet echt een flink kabaal zijn geweest. Het huis ligt 300 meter buiten de bebouwde kom, maar niemand heeft wat gemerkt.....de buit: paar blikjes fanta, pak koeken, wat dozen spijkers en schroeven, en een boorhamer van 35 euro, gelukkig had ie het koffiezetapparaat laten staan ☕️ Paar weken later is er weer een poging gedaan. Toen heb ik een paar dakpannen los op de deur gelegd. Heb ze toch maar weer weggehaald omdat de kans groot was, dat één van ons ze op z’n harses zou krijgen.
 
Bovenaan