• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL is klaar, bye,bye en zwaai,zwaai

RonDoe

Senior Prepper
Goed, zoals de titel al zegt: mijn BOL is klaar en over een kleine 6 weken zit ik er voorgoed. In het verleden zat ik op het vorige forum, maar ik vond dat de ontwikkelingen in de wereld het ietwat noodzakelijker maakten om mijn BOL versneld af te maken. Wellicht dat er nog zijn die mijn naam herkennen...

Mijn BOL ligt (staat) in NW-Spanje, zo'n 70 km. ten ZW van Bilbao. Ik zit in een bergachtig gebied, op 20.000 m2 eigen grond met een eigen stuk bos dat deel uitmaakt van een oerbos. Mijn buurman is de andere bewoner van de vallei en 's winters kan ik tussen de kale bomen door in de verte zijn huis zien staan.

We hebben een vast maandelijks inkomen en kunnen het daar prima van rooien. Sowieso is alles daar waar wij straks wonen een heel stuk goedkoper. Ik heb water uit eigen bron, verwarm mijn huis met brandhout maar gebruik ook nog steeds stroom. Ik ben wel bezig met mijn buitenkeuken op brandhout, binnen gebruik ik flessen butagas, op 1 fles kook ik 6 weken en ik heb er nu 3 op voorraad.

Mocht er toch onverhoopt nog iets geks gebeuren in de wereld, zit ik daar wat meer op mijn gemak dan in Nederland. Ik zal echter nooit klagen over dit land, want het heeft me ook altijd de kansen gegeven waardoor ik zover ben kunnen komen.

Mocht er iemand zijn die meer wil weten, kunnen jullie me mailen...

Greetz, Ron.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Kerel, dat is geweldig:). De droom van veel preppers is om het zelf voor elkaar te boxen qua huisvesting in alle dingen. Daadwerkelijke uitvoering blijft natuurlijk het grote obstakel als geld, lichamelijk gezondheid, omgeving en nog andere zaken een rol spelen.

Benieuwd naar eventuele foto's:).

Changing the Mindset
 

RonDoe

Senior Prepper
dit is de tekst die ik op het vorige forum ook al eens had gezet... en hoe kan ik een foto invoegen?

Een BOL in Spanje


In het kader van het aanschaffen van een verblijf in het buitenland dat in tijden van nood kan dienen als een BOL, in dit geval specifiek het Noord-Westen van Spanje (want daar staat mijn BOL) hierbij wat informatie om je beter te kunnen oriënteren…

Waarom Spanje in het algemeen en Castilla y Leon (in het NW van Spanje) in het bijzonder?
Spanje heeft een stabiel politiek klimaat, wanneer je daar onroerend goed bezit en je bent daar op legale wijze aan gekomen (en dat is met de juiste documentatie makkelijk aan te tonen) hoef je niet bang te zijn dat je dit op een bepaald moment weer kwijt raakt.

Waarom juist daar? Indertijd (bijna 12 jaar geleden, toen ik het huis met mijn ex kocht) wilden we iets waar we wat aan zouden hebben als we met pensioen zouden gaan. Toen zagen we ook al dat het voor de ouden-van-dagen steeds minder ging in Nederland. Nu (met mijn huidige echtgenote) is dat nog steeds het geval.
We hebben iets gekocht daar waar het leven goedkoper was, daar waar de omgeving mooier was (dat is subjectief natuurlijk), daar waar de omgeving gezonder was en daar waar het rustiger en veiliger was.

Aangezien ik Spanje heel goed ken (eigenlijk overal wel geweest, zowel het binnenland als de Costa's, we gingen er al heen toen het nog 3 dagen duurde om er te komen, ruim 45 jaar geleden) wist ik ook dat het NW van Spanje het meest aan onze wensen zou voldoen.
De vallei waar ik zit ligt net op een klimaatzone-scheiding: ik heb alleen maar loofbomen rond mij heen, maar aan de andere kant van de rivier staan ook wel wat naaldbomen, maar voor meer dan 90% is het een oerbos van loofbomen. Het regent er precies genoeg, de omgeving is lekker groen en de grond is vruchtbaar. Wil je de omgeving bekijken, kijk dan eens via Google Earth op Espinosa de los Monteros, Spanje.


Kostenplaatje finca (de grond) en cabaña (het huis)
Wat kost zoiets nu?
Wanneer je niet op een toeristische top-locatie wilt zitten is het mogelijk om onroerend goed te kopen (en nu spreek ik uit eigen ervaring, maar wel voor wat betreft mijn eigen regio) voor bedragen die beduidend lager liggen dan € 40.000,00. Zo heb ik zelf het huis aangeschaft voor net onder de € 30.000,00. Een finca van 10.000 m2 is bij ons heel gewoon, daar moet je makkelijk zat aan kunnen komen. Vaker meer, dan minder.

Ik zit op 20.000 m2 weidegrond op een berg op 1045 meter hoogte. Direct naast mijn huis begint een oerbos van 20 x 30 kilometer (ik heb ook een stukje eigen bos trouwens). Ik neem aan dat niemand een BOL wil midden in een toeristisch centrum.
Ik heb een vrijstaand huis, 2 verdiepingen van elk bijna 70 m2, met 60-70 cm. dikke muren van natuursteen en van binnen is er een gebinten-constructie. Wanneer je dat niets zegt, dan betekent dit dat er twee houten palen in het huis staan waarop in de lengte balken liggen. Op die balken liggen weer andere balken die aan weerszijden in de muur zitten en aan de zijkanten boven op de zijmuur. Ik heb een leistenen dak, niet met van die kleine leitjes, maar grote onregelmatige lei-platen.
Toen ik het huis kocht, ben ik begonnen met opknappen, al heb ik het dak laten doen (dakbalken en dakbeschot vernieuwd) en ramen in de muur laten plaatsen. De rest heb ik zelf gedaan en wanneer je een beetje handig bent scheelt dat natuurlijk.

Een hypotheek in Spanje kun je alleen krijgen als je daar vast werk zou hebben (en dan nog geen 100%) of als je hier vast werk hebt en je hebt (ook) de Spaanse nationaliteit.
Voor mij gold dat niet, dus ik heb de financiën in Nederland geregeld en dit helemaal terugbetaald. Stel nu dat je hier in Nederland een huis hebt wat al helemaal of voor een groot deel is afbetaald, dan kun je bij een bank vragen of ze je hypotheek op kunnen hogen met het voor aanschaf benodigde bedrag.
Waar je op moet letten als je een huis wilt kopen in Spanje is dat het bezit 'vrij moet zijn van schulden en lasten' en dat de eigenaar ook daadwerkelijk alléén de eigenaar is. LET OP: Ik heb nog nooit gehoord dat daar bij ons iemand mee werd opgelicht.

Wanneer je in onze omgeving bij de bars kijkt, zul je zien dat er briefjes hangen met aanbiedingen van 'finca's en cabaña's', rechtstreeks van de eigenaar.
Vergeet alle horror-verhalen over onbetrouwbare 'makelaars' zoals je die in ZO-Spanje nog wel eens hoort. Bij ons gebeurt dat gewoon niet. De makelaars die ik ken zijn (net als de privé-aanbieders) allemaal zeer betrouwbaar. Ik heb er trouwens geen belangen bij dat iemand iets verkoopt, maar ik wil wel eerlijke en duidelijke informatie geven.


Hoe zit het met de bereikbaarheid?
De finca waar ik mijn huis op heb staat in het uiterste noorden van de provincie Castilla y Léon, net buiten Baskenland. Ik zit vlakbij Espinosa de los Monteros en vanaf Utrecht is het ongeveer 1450 km. Verbindingen er naar toe zijn zowel over de tolweg als over 'binnenwegen' heel goed te doen. Bilbao is ongeveer 65 km ver weg en daar ga ik heen als ik bijzondere boodschappen nodig heb.
Wanneer je over de tolweg reist, is dit binnen 14 uur te doen. Via andere wegen daarheen reizend heb ik er 20-24 uur over gedaan.

De prijsvechter Vueling vliegt een paar keer per dag (rechtstreeks) vanaf Amsterdam naar Bilbao. Enkele reizen zijn er al vanaf ongeveer € 50,00 en een retourtje al vanaf ongeveer € 85,00.
Natuurlijk moet je dan wel (ruim) van te voren boeken, wil je de andere dag al weg, liggen de prijzen een stuk hoger.


En hoe is het klimaat?
De Engelsen zeggen: 'Come to Spain, always beautiful weather'. Wanneer je kijkt naar de Costa's is dat over het gemeen altijd zo (in de zomer). Naarmate je meer naar het zuiden afzakt kan de warmte / hitte voor sommigen te erg zijn. Het landschap wordt, wanneer je verder naar het zuiden rijdt, ook steeds droger.

In Bilbao regent het op jaarbasis genomen meer dan in Amsterdam. Nu lopen de Pyreneeën door langs de noordkust van Spanje en heten daar 'Canterilla Cantabrica' oftewel het Cantabrisch kustgebergte. Nu ligt Bilbao te noorden van dat gebergte en mijn vallei aan de zuidkant. Het slechte weer van de Golf van Biskaje regent eerst leeg tegen de bergen aan en daarna komt het bij mij langs. Ja, het kan bij ons regenen (gelukkig wel), maar nooit dagen achter elkaar. Over het algemeen genomen is het weer er lekkerder dan hier, je hebt ook daar 4 seizoenen alleen loopt het steeds een maand achter op de situatie in Nederland.

Ik was er dit jaar op 1 april al en alles was nog kaal. Pas drie weken later begonnen de blaadjes aan de bomen te komen. Zomers kun je lekker buiten zitten in de schaduw en dan is het heerlijk. Wil je in augustus en september nagenoeg geroosterd worden kan dat ook, ga maar eens midden op de dag midden in het weiland zitten zonder hoed of pet op en dan krijg je al snel het gevoel dat je er eigenlijk weg zit te smelten. Het lijkt ook altijd of de herfst er langer duurt. Het is er vaak lang lekker weer en je kunt met een shirt met lange mouwen in november nog buiten zitten.

Toen ik het huis kocht zeiden mensen beneden in het dorp: Hoe heb je dat nu kunnen doen, het is daar 's winters verschrikkelijk. een oude man zei zelfs; ik heb daar een keer in de sneeuw gestaan en alleen de schoorstenen van de hutten staken nog boven de sneeuw uit. Op mijn vraag wanneer dat was zei hij: Vlak voor de oorlog, in 1934... (hun oorlog is de Spaanse burgeroorlog).

Ik heb gezien dat Spaanse vrouwen in september / oktober al af en toe in een bontjas lopen en op Internet is een foto te vinden van de thermometer bij de drogist: die wijst dan -3 graden aan. De laatste jaren valt er wel altijd sneeuw, maar niet zodanig dat er heel lang heel veel ligt en ja, het kan bij hoge uitzondering best eens -10 worden, maar dan hebben ze het daar jaren later nog over. Met een gevulde vriezer en voorraadkast, voldoende brandhout en goede kleding is het daar prima uit te houden.

In de winter ligt er dus vaak sneeuw en het kan heel soms gebeuren dat je dan 2-3 dagen niet met de auto naar beneden kan. Vrienden van mij lossen dit op door, als het erg hard gaat sneeuwen, hun auto beneden op de parkeerplaats bij de bar te zetten en dan lopen ze naar beneden (door de sneeuw vanaf mijn huis 25 minuten, maar ik ben een van de hoogste huizen op de berg, terug door de sneeuw en bepakt met boodschappen duurt dit 45 minuten).


Wat is het kostenplaatje voor levensonderhoud voor mijn regio?
Aangezien ons Spaanse huis hypotheek-vrij is scheelt dat straks (als we er voor 'vast' gaan wonen) natuurlijk veel geld. Maar je moet toch op de een of de andere manier je bestaande vaste kosten zien te betalen...

Zoals al gezegd woon ik direct naast een oerbos. De Spaanse Guardia Civíl Forestal (zeg maar 'de boswachters') hebben me gezegd dat ik elke omgevallen boom uit het bos kan halen die ik wil. Dat is dus gratis brandhout en dat zorgt in mijn cabaña voor de verwarming.

Ik heb water uit eigen bron en dat is dus helemaal gratis. Het kan zomaar zijn dat ik in augustus en september minder water heb, doordat de bron gevoed wordt door water wat door de rotsen heen komt. Om dat te ondervangen heb ik (op dit moment) 2 tanks van 1000 liter elk als buffervoorraad. Wanneer de bron 'goed' stroomt zijn deze binnen een paar uur vol en er lopen ook twee riviertjes over mijn grond heen.

Die tanks staan hoger op de berg, daar komt het water in en vandaar loopt er een leiding naar het huis. In de toekomst (als we er 'vast' wonen) wil ik wellicht nog 2-3 tanks bijplaatsen (maar ik wil dan ook een ligbad in huis).

Koken doe ik op butagas uit van die grote oranje flessen. Die kosten (april 2014) € 16,00 en daar kook ik zo'n 5-6 weken op. Ik heb 3 flessen op voorraad en ik wil er op een gegeven moment nog 3 bij kopen. Vrienden van mij koken op een houtgestookt fornuis en zij hebben (net als ik) het hout helemaal gratis. Ik verwarm mijn cabaña met een houtkachel en ik heb meer hout dan dat ik in mijn hele leven op kan stoken (ook gratis dus).

Voor wat betreft elektra is het zo dat (lang geleden) Franco ooit heeft besloten dat elektra heel goedkoop moest zijn zodat iedere Spanjaard zou kunnen koken. Niet iedere Spanjaard had een houtfornuis en niet iedere Spanjaard had een ezeltje om gasflessen op te kunnen vervoeren. Ik betaal ongeveer € 20,00 - € 25,00 per maand. Wanneer ik met grote klussen bezig ben en de hele maand staan een betonmolen en een grote zaagtafel te draaien ben ik natuurlijk duurder uit: ik heb wel eens € 80,00 moeten betalen
Ik betaal voor de meest uitgebreide verzekering voor mijn huis € 300,00 / jaar, aan gemeentelijke lasten (onroerend goed en nog een of andere heffing) betaal ik € 80,00 / jaar.

Een auto rijden in Spanje is een stuk goedkoper dan in Nederland. Vrienden van mij betalen voor hun Range Rover € 40,00 / jaar aan wegenbelasting, ik zou voor onze Skoda Fabia € 22,00 betalen.
Ik wil op een gegeven moment ook een 4x4 kopen om bij ons rond te rijden. Die zijn daar een heel stuk goedkoper.

Ik heb nauwelijks kosten aan onderhoud, omdat mijn huis nog niet helemaal af is en eigenlijk is de rest dus zo goed als nieuw. Waar ik dan vooral aan denk zijn kosten als lak voor de houten luiken die voor de ramen zitten (die moet je elke twee jaar lakken als je ze glanzend wil houden), brandstof en onderhoud voor de kettingzaag (€ 35,00 / jaar), brandstof en draad voor de bosmaaier (€ 10,00 / jaar).

Mijn grond wordt onderhouden door een boer: hij laat zijn koeien er op grazen en maait de rest om in te kuilen. Hij stapelt mijn muurtjes van losse stapelstenen weer op als een koe deze omgooit en snoeit overwoekerende braamstruiken weg (allemaal gratis omdat hij zijn koeien mag laten grazen). Hij brengt me net zoveel verse melk en eieren als ik maar wil (hij is veeboer en heeft ook wel kippen).

Ik ben (vooralsnog) niet van plan om een moestuin te beginnen of kleinvee (kippen & konijnen) te gaan houden, omdat de boodschappen bij ons zó goedkoop zijn dat ik het de moeite niet waard vind. Om een en ander samen te vatten: wanneer we daar straks voor 'vast' wonen, dan zijn we alles bij elkaar (meest uitgebreide ziektekostenverzekering, elke week 1 x uit eten, 2 x per maand met de auto naar Bilbao om te winkelen èn we sparen ook nog) nog geen € 1.100,00 kwijt.

We hebben dat huis indertijd gekocht omdat we denken dat wanneer wij met pensioen kunnen gaan, de omstandigheden in Nederland zodanig zouden zijn verslechterd, dat de kwaliteit van leven die we hier zouden hebben (zowel qua kosten als qua levensgenot) absoluut niet opwegen tegen het leven daar. Volledige vrijheid en rust, een heel gezonde omgeving zonder lucht- en bodem-verontreiniging en een sociale omgeving die ik veel waardevoller vind dan zoals die op dit moment hier is.

Nu is het ook zo dat je in het dorp waar ik vlakbij zit appartementen kunt huren voor nog geen € 225,00 per maand (als ik me niet vergis heb ik al prijzen gezien van € 212,00 per maand). In Ramales de la Victoria huur je een heel eenvoudig éénkamerappartement voor € 80,00.


Tuinieren en kleinvee:
Tuinieren: De grond is erg vruchtbaar. Bij ons in de regio wordt nagenoeg alles verbouwd wat je hier ook in de supermarkt ziet (nouja, geen sinaasappels, olijven en exotisch fruit natuurlijk). Mijn buren hebben een moestuin waarin ze van alles verbouwen (alleen moet ik eerlijk zijn en zeggen dat ze allebei nogal op hun gemak gesteld zijn en er niet erg hard in werken). Groenten en fruit kun je verbouwen zoveel je maar wilt, maar vraag je wel af of dit echt noodzakelijk is, gezien de prijzen in de buurt.

Als ik een moestuin zou beginnen wil ik daarin zetten wat ik nog niet op de markt of in winkels heb gevonden zoals rabarber, Giesser-Wildeman stoofperen, gewone sperciebonen, peultjes en sugar-snaps (een soort zoete peultjes). Ik sta nog steeds verbaasd over hoeveel bonensoorten ze wel niet verkopen hier, maar gewone spercieboontjes heb ik nog nooit gezien. Rode en witte aalbessen en kruisbessen ook niet trouwens. Ik zeg zou, want de groente en het fruit zijn bij ons zó goedkoop dat het de moeite niet loont om zelf een moestuin te maken, hooguit voor die dingen die ze daar niet op de markt verkopen.

Fruitboomgaarden zijn bijna nooit standaard aanwezig, maar zijn eenvoudig te realiseren. Eigen bos is niet altijd naast de deur, maar daar kun je wel voor kiezen.

Kleinvee: Mijn buren hebben een koe lopen, ook dat is mogelijk. Zij hebben heel weinig inkomen, dus zij moeten wel.

Kleinvee zoals kippen en konijnen kun je zonder meer houden, maar hou er wel rekening mee dat we ook vossen hebben. Ik krijg altijd verse melk en eieren van mijn buurman verderop en als ik hem vraag: 'Hoeveel kippen heb je nu'? zegt hij altijd: 'Vanmorgen nog acht' (of wat hij dan ook heeft lopen). Het gebeurt altijd dat er een of twee worden gepikt, maar ach, die vossen moeten ook leven, toch? Je kunt dit grotendeels ondervangen door de kippen 's nachts in een nachthok te houden.

In september en oktober is het 'oogstseizoen'. Ik verzamel dan bramen, hazelnoten (er is een verlaten boomgaard in de buurt), tamme kastanjes en paddestoelen. Daar zijn er een hoop van maar ik ken er slechts 3 waarvan ik 100% zeker ben dat ze eetbaar zijn. Baskische vrienden van ons, die al meer dan 30 jaar in onze omgeving rondwandelen, plukken meer dan 12 soorten.
 

RonDoe

Senior Prepper
Vervolg:

Hoe zit het met de veiligheid?

Rustig: Wanneer ik een auto hoor aankomen moet de berijder òf bij mij zijn, òf bij mijn buurman. De weg gaat op een gegeven moment niet verder bergop en stopt dan ook. Je kunt net zoveel aanloop krijgen als je maar wilt. Vrienden en buren kunnen langskomen als je daar prijs op stelt, maar wanneer je dat niet wilt, kun je jezelf ook afzonderen.

Ik woon in een 'eigen' vallei, samen met een ander stel (Spanjaarden). Hun huis kan ik 's winters zien wanneer er geen bladeren aan de bomen zitten. We spreken elkaar niet vaak, maar als de nood aan de man zou komen staat iedereen daar voor je klaar.

Veilig: toen ik het huis kocht vroeg ik bij de groentenboer hoe het gesteld was met de misdaad daar. Toen kreeg ik te horen dat 3 jaar eerder 'iemand iets uit een auto had gestolen in het dorp, maar dat was een toerist'. Verder kreeg ik het verhaal te horen van José-Luis (ik ken hem inmiddels). Hij is oud en woont op de begane grond. Op een dag, indertijd acht jaar eerder, had hij eens boodschappen gedaan en deze bij thuiskomst op het aanrecht gezet. Aangezien het warm was zette hij het keukenraam open en ging daarna eerst op het erf naar de kippen kijken. Toen hij na een half uur terugkwam zag hij dat er uit een limonadefles wat was gedronken en dat er twee lolly's weg waren. Hij had ook inkopen gedaan voor zijn kleinkinderen. Daarna is er verder weinig gebeurd. Ik zie regelmatig wielrenners (echt met vrij dure fietsjes, € 4.000,00 en meer) het dorp binnenrijden, deze zetten de fietsen neer tegen hekken en bomen en gaan dan uitgebreid lunchen. Ruim 2 uur later stapt iedereen weer op en gaat weer verder. De fietsen staan nooit op slot, want 'een slot hoort niet op een racefiets'.

Het huis hoeft niet 'bewaakt' te worden, maar mijn buren houden wel een oogje in het zeil. Er is maar één weg waarlangs je bij mij kunt komen en wanneer een boer er zijn trekker op neerzet is de hele berg afgesloten. Dieven komen niet bij ons.

De 'doorgaande' weg waar onze toegangsweg uiteindelijk op terechtkomt is een stuk weg van pakweg 25 km. lang waaraan alleen maar doodlopende wegen liggen (die bergop lopen). Wanneer er iemand zo stom zou zijn om wat te stelen en de politie wordt gewaarschuwd dan (en ik citeer) 'drinken ze eerst op hun gemak de koffie leeg, ze rekken zich uit en zetten dan 2 wagens dwars op de weg' (aan elk einde eentje). Dan zit alles wat zich er tussen bevindt opgesloten. Natuurlijk zou je als dief dan ergens de bergen in kunnen rijden en dan kunnen proberen om met de gestolen waren over de top naar de andere kant te klimmen... maar ja, dat is een klein beetje erg ondoenlijk aangezien er geen luxe wandelpaden lopen. Plus dat je dan zo opvalt dat je in no-time een boer op je weg vindt en ze hebben (bijna) allemaal wel een of meer jachtgeweren in huis.

Maar even alle flauwekul weglatend: ik denk dat ik, wellicht bij toeval, in een van de allerveiligste gebieden van heel Spanje woon. Ik weet niet waarom precies, maar het is gewoon niet aantrekkelijk om in te breken in een cabaña.

Wij hebben er ook geen TV en iPad staan (heb geeneens een iPad), maar in principe kun je al je spulletjes gewoon achterlaten. We hebben trouwens ons huis wel verzekerd tegen allerlei soorten onheil: brand / inbraak / omvallen van bomen op het huis enz.)


Verder is wellicht nog van belang…

Talen: De regio waar ik zit is niet toeristisch, zeker niet vergeleken met de Costa's. Het nadeel is tegelijk ook dat je eigenlijk redelijk Spaans zou moeten kunnen spreken. Inmiddels doe ik dat wel, ik vind zelfs dat ik inmiddels goed Spaans spreek. Er wonen trouwens diverse andere Nederlanders en Belgen 'in de buurt'.

Afspraken: Wat ik verder erg prettig vind, is dat men bij ons nog alle afspraken nakomt. Spreek ik met wie dan ook af om 9 uur 's morgens dan staat diegene er ook. Dat verwachten ze daarentegen ook van mij.
In Spanje heb je een gezegde dat luidt: Afrika begint ten zuiden van de Ebro en ik begrijp wel waar dat vandaan komt. Bij ons is het mañana-gevoel echter totaal afwezig.

Internet: Ik heb nu zelf nog geen Internet, maar in het dorp is overal WiFi net als in de kroeg onderaan de berg. Later kan ik zonder meer Internet en radio/TV krijgen via een schotel (zelfs vaste telefoon via een schotel). dat hebben Nederlandse vrienden van mij, die aan de andere kant van de rivier wonen ook. Ik heb wel mobiel bereik in mijn huis, maar ik ben denk ik te krenterig om via mijn mobiel te Internetten. Laatste nieuws: ze hebben nu ook internet via het elektriciteitsnet. Je krijgt een router met een stekker eraan. Inpluggen en internetten maar (natuurlijk wel tegen betaling).

Supermarkt: 6 kilometer verderop is een dorp waar je nagenoeg alles kunt kopen wat je nodig hebt, alleen voor heel speciale spullen (een Armani-pak of heel bijzondere import-CD) zul je naar Bilbao moeten gaan of naar Burgos, maar dat is 80 km. weg. Elke dinsdag is er een weekmarkt waar wij onze groenten en fruit kopen.
 

Native

Prepper
Gave foto's. Beschik zelf ook over een BOL en krijg de kriebels als ik hier lees dat jij er al kunt gaan wonen! Veel succes man!
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hoi Ron,

Leuk om te lezen dat je bijna zo ver bent dat je kunt vertrekken. Heel veel plezier op je nieuwe stek!
 
Bovenaan