• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL is klaar, bye,bye en zwaai,zwaai

RonDoe

Senior Prepper
@Firefighter Ik zit op dit moment even met de griep, maar ik zal eens even voor je gaan kijken. Wanneer je aangeeft waar je aan denkt, kan ik je wellicht beter helpen. Mocht je ooit deze kant uit willen komen, kunnen we sowieso een aantal objecten direct in de buurt gaan bekijken...

Het is nu al bijna 3 weken heerlijk weer met temperaturen tussen de 15-20 graden. Deze week wordt er in het dal zelfs 22 graden verwacht, wat bij mij zo'n 25 graden betekent, maar aan het einde van de volgende week zou het zomaar weer kunnen gaan sneeuwen. Vorig jaar hebben we eind maart drie weken sneeuw gehad :)
Je mag trouwens ook altijd privé mailen (iedereen die geïnteresseerd is mag dat trouwens).
 

K-59d

Elementary prepper
Je BOL (nu dus BIL) ziet er prima uit en je hebt je ook goed voorbereid op van alles, netjes.
 

RonDoe

Senior Prepper
Beste allen, even een update.
Net als in een groot deel van West-Europa is het al sinds april 'zomerig' weer. We zijn druk bezig geweest met bouwen en klussen. Zo hebben we nu pal naast het huis een eerste houthok (opslag) gemaakt van pakweg 4 x 2 meter, natuurlijk met aan drie kanten een wand van planken met ruimte ertussen en een waterdicht dak erop. Het is aan de achterkant 1,80 m. hoog en aan de voorkant 2,40 m. Kunnen we voorlopig alvast wat brandhout kwijt. Een bevriende boer heeft zojuist twee hele grote aanhangers met takken en stammen gebracht, die ga ik nog verzagen met een door een benzinemotor aangedreven wipzaag.

Verder hebben we hogerop onze berg een 'waterhok' neergezet. Pakweg 18 m2, rondom houten wanden en een houten dak erop, beschermd door gegalvaniseerd golfplaat. In het hok staan op 6 platformpjes (want het waterhok staat op een helling) 6 tanks van elk 1000 liter, 5 nieuw gekocht en geschikt voor drinkwater, eentje tweedehands en geschikt voor rommelwater (water wat ik gebruik voor het aanmaken van metselspecie, schoonmaken enz.) met een aparte leiding naar een buitenkraan. Het hok is wind- en waterdicht, dus mocht het onverhoopt gaan vriezen, dan heb ik mooi water wat blijft stromen en in de zomer (wanneer mijn eigen bron soms minder water geeft) een flinke buffer. Beneden hebben we inpandig ook nog een tank met 750 liter drinkwater staan.

Verder is mijn ketelhuis / kachelhuis zo goed als klaar. De aankomende weken wil ik de muren aan de buitenkant bedekken met natuursteen en het dak bedekken met een betonlaag met daarop tegels. Dan een hekwerk erop en daarna is het (af-en-toe) zitten aan de tafel vergezeld van laptop en glazen fris.

We hebben ook gezinsuitbreiding gehad: via de Rhodesian Ridgeback Club España hebben we een Rhodesian Ridgeback-teefje kunnen adopteren (herplaatshond) van nu 3 jaar en 5 dagen. We hebben haar nu 3 maanden en het is een van de beste honden die ik ooit heb gehad. Ik las in een ander topic hier dat het aanleren van een andere taal moeilijk is, maar schijnbaar heb ik een hele slimme hond want binnen een week verstond ze alle commando's in het Nederlands :thumbsup:. Ze is een klein beetje groot voor een teefje en heeft een zeer indrukwekkende bek vol bijtspijkers. Voeg daaraantoe een eveneens indrukwekkende blaf en we hebben weer een extra stukje veiligheid ingebouwd. Ze is intussen heel dikke maatjes geworden met onze - ook geadopteerde- andere hond (kruising Duitse herder / Alaskan Malamute) dus we beleven veel plezier aan het stel.

Zodra het kachelhuis aan de buitenkant klaar is gaan we binnen in huis de gietijzeren radiatoren plaatsen en aansluiten. Dat is gelukkig niet zo veel werk en dan kunnen we vol vertrouwen de (ook een hele strenge) winter tegemoet zien. Onze voorraden blijven op peil en we hebben onlangs een extra vrieskast gekocht zodat we ook wat meer vlees, vis en verse groente kunnen bewaren. En op dit moment een hele rits conetto-ijsjes, maar die halen de winter vast niet. De volgende maand halen ze ook niet trouwens.:lol:

Dat is het weer voor nu, ik hoop binnenkort weer wat foto's te kunnen plaatsen.
Groeten, Ron Doe
 

RonDoe

Senior Prepper
Mede op verzoek van @Floesh :) weer een update:
Het kachelhuis is helemaal klaar, er zit natuursteen aan de buitenkant en op het dak ligt een waterdichte laag beton waar te zijner tijd vorstbestendige anti-sliptegels op komen te liggen. We hebben ook een nieuwe grotere allesbrander gekocht met een grotere kachelpijp qua diameter, dus die trekt enorm goed. Het enige nadeel was dan wel weer dat ik de schoorsteen op het dak helemaal moest afbreken en ook deze moest vergroten. Er staat nu een schoorsteen op van 80 x 80 cm en een meter hoog.

Tijdens het laatste deel van het karwei (het monteren van de kachelpijp) ben ik helaas wel het slachtoffer geworden van de zwaartekracht...ik zou het laatste stuk pijp van onderaf in de schoorsteen schuiven toen ik mijn gewicht net teveel aan één kant van de trap had hangen met als resultaat dat de trap uitweek naar links en ik van pakweg 3 meter linea-recta naar beneden lazerde. Dat kwam behoorlijk hard aan en na het nodige gekreun en een bezoek aan het ziekenhuis in Bilbao bleek dat mijn rechter Achillespees een zodanige opduvel had gehad dat ik de eerste twee maanden verplicht moet rusten en met krukken rondloop. Nu herstel ik abnormaal snel (echt waar!) dus ik denk dat het met 4 weken wel over moet zijn.

Mijn vriend en buurman heeft twee dagen later alsnog de pijp helemaal afgemaakt zodat we er toch lekker warmpjes bij zitten. Overdag is het niet nodig de kachel aan te doen dan zitten we buiten op het terras...

@Floesh: we hebben trouwens dezelfde kapper zie ik :)
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RonDoe
Leuk zo'n update en sterkte met je herstel. Volgen er ook nog foto's?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

drent

Diehard Prepper
Beterschap en neem die 2 maanden toch maar, het voelt altijd sneller beter dan het echt 100% belastbaar is, en als je te vroeg teveel doet zit je veel langer aan de ellende vast. Niet handig ergens buitenaf, zeker als je veel/alles zelf wil doen. En ja het aller frustrendste is dat dit soort dingen altijd gebeuren net in de laatste paar mooie dagen die je echt nodig had om iets af te krijgen voor de winter.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een goede herstel toegeweest @RonDoe .
Mijn vrouw en ik blijven uit zien naar de ontwikkelingen van jullie in het mooie Spanje.
En foto's,,,,, we zien er naar uit :thumbsup:
Bedankt.
 
Muy buenas @RonDoe !

Wat geweldig om dit verhaal te lezen!

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me straks wat uitgebreider voorstellen. Maar gisteravond las ik je verhaal met een grote lach op m'n gezicht. (Totdat de stroom weer eens uitviel.)

Ik schrijf dit namelijk vanuit een klein Spaans dorpje op nog geen half uur rijden van jou vandaan!

We wonen hier offgrid met drie mensen waarmee we sinds twee jaar het dorp aan het opknappen zijn. Er zijn hier zo'n tien ruïnes die we 'poco a poco' weer tot volwaardige huizen willen opbouwen.

Mijn intentie was om op dit forum een oproep te plaatsen om gelijkgestemde mensen uit te nodigen om hier mee te komen helpen. Dit zou kunnen voor een paar weken of maanden, en misschien klikt het wel zo goed dat de volgende ruïne je huis wordt!

Maar toen las ik dus jouw verhaal en dat je in de buurt van Espinosa woont, en ik zou heel graag bij je langskomen om kennis te maken. Je hebt al zoveel ervaring met deze streek en alles wat erbij komt kijken om hier te leven, dat ik er zeker van ben dat we een hoop van je kunnen leren.

Ik zal misschien vanavond nog een uitgebreider bericht plaatsen. Nu snel weer in de tuin aan het werk voordat het weer donker wordt.

Het ga je goed!

En hopelijk tot binnenkort!

Groet,
Sjaak
 
J

J.J

Gast
Muy buenas @RonDoe !

Wat geweldig om dit verhaal te lezen!

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me straks wat uitgebreider voorstellen. Maar gisteravond las ik je verhaal met een grote lach op m'n gezicht. (Totdat de stroom weer eens uitviel.)

Ik schrijf dit namelijk vanuit een klein Spaans dorpje op nog geen half uur rijden van jou vandaan!

We wonen hier offgrid met drie mensen waarmee we sinds twee jaar het dorp aan het opknappen zijn. Er zijn hier zo'n tien ruïnes die we 'poco a poco' weer tot volwaardige huizen willen opbouwen.

Mijn intentie was om op dit forum een oproep te plaatsen om gelijkgestemde mensen uit te nodigen om hier mee te komen helpen. Dit zou kunnen voor een paar weken of maanden, en misschien klikt het wel zo goed dat de volgende ruïne je huis wordt!

Maar toen las ik dus jouw verhaal en dat je in de buurt van Espinosa woont, en ik zou heel graag bij je langskomen om kennis te maken. Je hebt al zoveel ervaring met deze streek en alles wat erbij komt kijken om hier te leven, dat ik er zeker van ben dat we een hoop van je kunnen leren.

Ik zal misschien vanavond nog een uitgebreider bericht plaatsen. Nu snel weer in de tuin aan het werk voordat het weer donker wordt.

Het ga je goed!

En hopelijk tot binnenkort!

Groet,
Sjaak
Mooi @Sjaak Bosvermaak om je beter te leren kennen.:thumbsup:;)
Ben je daar nu in de tuin bezig?..
Bij welke stad zit je het dichts bij in de buurt.
Ik hoop de antwoorden te zien in een andere topic, anders word het :off: en dat moet niet. :);)

Mvg,
J.J
 

RonDoe

Senior Prepper
@Sjaak Bosvermaak (en alle andere meelezers). Is me dat even een verrassing! Iemand zo dicht in de buurt. Ik heb net de eerste sneeuwperiode achter de rug, ik had rondom onze hut pakweg 60 cm. sneeuw liggen. Gelukkig stond mijn auto onderaan de berg en dus kon ik gewoon weg wanneer ik wilde (even met sneeuwschoenen naar beneden). Mijn vrouw was net een week in Nederland geweest en ik heb haar opgehaald in Laredo. Daar was het prima weer, want er werd volop langs het strand gewandeld. Ik zal ook gelijk een paar foto's posten.
IMG-20171129-WA0005.jpeg

IMG-20171130-WA0003.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG-20171202-WA0001.jpg
    IMG-20171202-WA0001.jpg
    26.9 KB · Weergaven: 11

RonDoe

Senior Prepper
Hoi @Floesh, ja helemaal zelf. Een machine heeft geulen gegraven voor de fundering, maar wij hebben er zelf daarna grote en kleine rotsblokken in gekieperd en afgevuld met beton. Daarna muren opgebouwd van die rode blokken die ze hier in Spanje overal gebruiken. Binnenin staat een balk van 20 x 20 cm. rechtop met in de lengte (van voor naar achter) zo'n zelfde balk. Daarop liggen balken die met het andere eind op de muren rusten. Platen erop, isolatie erop en rubber erop. Dan de muren bedekken met natuursteen en (voorlopig) tot slot een betonlaag op het dak. Er komen in het voorjaar vorstbestendige en slipvrije tegels op.
De mazzel is ook dat het materiaal hier allemaal redelijk voordelig is, we wonen in een van de goedkoopste delen van Spanje.
 

RonDoe

Senior Prepper
Vers van de pers. Je ziet op een foto een cirkelvormige muur. Onze grond strekt zich uit tot de muur erachter (foto links), de muur die met een bocht van 90 graden naar rechts loopt (foto midden) en de tweede lange muur (op de foto rechts).
 

RonDoe

Senior Prepper
@Rataplan . Nee, de platen steen die tegen de muur zijn geplakt komen niet van eigen land. Die hebben we gewoon gekocht bij een 'bouwmarkt', maar wij vonden ze goedkoop (€ 6,00 per m2). De stenen die we in de fundering hebben gekieperd komen wel van eigen land. De muurtjes die je op de foto's ziet bestaan uit los op elkaar gestapelde stenen en die lagen ooit her en der verspreid op onze grond. Ons huis is opgebouwd met dezelfde soort stenen en de muren zijn tussen de 60 en 70 cm. dik, dus ooit lagen hier wel heel veel stenen. Dezelfde muurtjes heb ik ooit eerder gezien in ZW-Ierland toen ik daar 10 dagen heen ging om te vissen...
 
Bovenaan