• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL is klaar, bye,bye en zwaai,zwaai

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@RonDoe

Ik heb toch nog een vraag. In Catalonie zijn de mensen erg nationalistisch. Buitenlanders, vooral Engelsen, worden daar op een ander manier behandeld dan dat de Catalanen elkaar behandelen. Is dat in de streek waar jij gaat wonen ook zo? Ik meen me te herinneren dat de Basken ook redelijk nationalistisch zijn.
 

Roel

Mankinds only hope
Je vooral niet afzonderen, de buurt weet allang dat je er zit. Die tamtam doet zijn werk heus wel.
Voor zover mogelijk aan zoveel mogelijk sociale dingen mee doen is in het algemeen de beste manier om "er tussen te komen"
Dan ben je geen vreemdeling meer, maar die aardige lui uit Nederland.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Je vooral niet afzonderen, de buurt weet allang dat je er zit. Die tamtam doet zijn werk heus wel.
Voor zover mogelijk aan zoveel mogelijk sociale dingen mee doen is in het algemeen de beste manier om "er tussen te komen"
Dan ben je geen vreemdeling meer, maar die aardige lui uit Nederland.

Dat is ook wat ik zou denken. Maar uit 1e hand weet ik dat dit in Catalonie niet genoeg is. Ik heb verhalen gehoord uit 1e hand dat die persoon iets gekocht had en de verkoper later van de baas te horen kreeg dat er aan de koper niets verkocht mocht worden omdat het geen Spanjaard is. Of dat bestellingen verschrikkelijk lang op zich laten wachten maar dat als een Spaanse buurman naar de winkel gaat voor het product het wel ineens aanwezig is.
Het komt op mij over als tegenwerken en discriminatie.
 

Roel

Mankinds only hope
Tja, als dat zo is en het gaat niet over na verloop van tijd, dan rest alleen nog Spanjaard worden... :)
 

RonDoe

Senior Prepper
@Tanfana, @Roel

Ik zit in Castilla y Leon, net buiten Baskenland. Ik ben daar vanaf het begin opgenomen in de gemeenschap. Wat bij 'ons' in de buurt belangrijk is, is dat je je niet beter moet voelen dan de autochtone bevolking. De oudere boeren kunnen meestal niet goed lezen en/of schrijven en soms komen er mensen uit de hoofdstad 'die die achterlijke boeren wel eens even zullen vertellen hoe het moet / hoort'. Zulke lui zijn meestal binnen de kortste keren weer vertrokken.
Als ik met mijn metselkleren aan in de kroeg kom, zal de burgemeester (die dan misschien in zijn overall staat) mij net zo begroeten als ieder ander. Wanneer ik naar de markt rij en ik zie 'buren' lopen, dan bied ik ze een lift aan. En wellicht het allerbelangrijkste: vanaf het begin probeerde ik Spaans te spreken (al kon ik dat ook al redelijk).
Als je je ongeveer zo gedraagt ben je overal welkom en behandelt iedereen je als een vriend (of toch minstens als een heel goede kennis).
 

Rataplan

Mankinds only hope
@RonDoe he dat is weer een tijd terug dat we elkaar gezien hebben, ik had op het oude forum je topic al aandachtig gevolgd, echt een bijzondere mooie stek hebben jullie daar.
Leuk dat het bijna zover is om definitief naar daar te kunnen en te gaan genieten.
Ik wens jullie een fijne tijd toe daar en hoop dat je ons blijft informeren over de komende ontwikkelingen/ projecten en het dagelijks leven in Spanje al daar.
Het betreft namelijk een gebied wat voor mij persoonlijk tot 1 van de meest interessante gebieden behoort in Europa, om vastgoed/ grondstuk te bezitten.
 

RonDoe

Senior Prepper
Daar ben ik weer... Ik ben inmiddels verhuisd en sinds afgelopen maandag heb ik in mijn BOL ook geweldig snel Internet. Ik heb dus ook maar even hier ingelogd, kijken of er nieuws is. Wel een verademing hoor, na een aantal maanden Internetloos bestaan. Eerst maar weer eens even inlezen bij de diverse onderwerpen. Ik elk geval ben ik blij dat ik weer contact kan houden.
 

RonDoe

Senior Prepper
@martin Goeie vraag, het zit zo... ik heb hier dekking voor een mobiele telefoon via Orange. Nu hebben ze daar een router waarmee je zou moeten kunnen internetten alleen werkte dat bij mij helemaal niet. Dus die optie viel af (zou 4G zijn).
Ik heb nu via Gesico een satellietschotel laten plaatsen en een aanbiedingscontract genomen waarmee ik onbeperkt kan downloaden met een snelheid van 22Mb/seconde. Zij kwamen als beste uit de bus en ook op de diverse fora werden ze als goed omschreven. Ik wil geen reclame maken, dus als de namen niet genoemd mogen worden moet de moderator ze maar weg poetsen.

't Is natuurlijk niet off the grid, maar in mijn geval is dat niet zo erg. Als ik een stroomuitval heb, kan ik een generator starten. Ik vind alleen dat Internet eigenlijk zo goed als onmisbaar is geworden, dus vandaar. Ik weet trouwens niet wat een wimax-verbinding is.... :(
 

K-59d

Elementary prepper
Ziet er goed uit.
Voor diegene die een huis in Spanje willen kopen, controleer voor de koop of het huis ook is opgenomen in het kadaster. Dat is bij heel veel huizen in Spanje niet het geval en dan heb jij straks de problemen. Huizen zijn daar goedkoop en wanneer je Spaans spreekt of je best ervoor doet en je inderdaad niet beter voordoet dan de bevolking, dan ben he zo opgenomen in de dorpsgemeenschap.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ziet er goed uit.
Voor diegene die een huis in Spanje willen kopen, controleer voor de koop of het huis ook is opgenomen in het kadaster. Dat is bij heel veel huizen in Spanje niet het geval en dan heb jij straks de problemen. Huizen zijn daar goedkoop en wanneer je Spaans spreekt of je best ervoor doet en je inderdaad niet beter voordoet dan de bevolking, dan ben he zo opgenomen in de dorpsgemeenschap.

Als het huis niet in het kadaster staat biedt dat juist veel voordelen momenteel. Als de notaris het maar in de escritura op heeft genomen en het huis er langer dan 5 jaar staat.

Het kadaster probeert momenteel alle huizen op te nemen in haar systeem. Niet zozeer omdat ze nu ineens alle huizen in hun systeem willen hebben, maar meer voor het geld. Ze komen langs en meten de boel op. Daarna ontvang je een rekening, ongeveer 60€ voor het opmeten. Binnen 6 maanden krijg je de papieren dat het huis is opgenomen in het kadaster, dus min of meer gelegaliseerd (niet legaal gebouwd destijds maar nu wel gelegaliseerd). Afhankelijk van de grootte van je huis ontvang je dan alsnog van de belastingdienst een rekening over de geschatte bouwmaterialen en moet je jaarlijks afhankelijk van de grootte ook weer gaan betalen.

2 voorbeelden.
Een buurman kreeg 14 jaar geleden toestemming voor een huis van 100m2, het werden er 600m2. Het kadaster kwam langs en ze namen de buitenkant van het huis op. Hij kreeg een rekening van 60€ en een half jaar later zijn belasting 2500€. Dat mag hij binnen 18 maanden betalen. Jaarlijks krijgt hij omdat hij nu als resident wordt gezien een rekening van ongeveer 600€.

Een andere buur een dorpje verder woont in een oud huis van meer dan 100 jaar oud. Hij heeft het verbouwd en het stond nog niet in het kadaster bleek later. Hij kon makkelijk aantonen dat het huis er al lang stond en zo werd alles gelegaliseerd. Ook hij betaalde zijn belasting erover en het kadaster en het huis werd gelegaliseerd.

Voordeel was dat zij al die jaren ervoor nooit belasting hebben betaald over het huis wat er al stond. Belastingdienst doet niet moeilijk en met eenmalig bedrag kwamen zij ervan af. Voordeel is nu dat de belastingdienst jaarlijks belasting ontvangt.

De Spanjaarden gaan momenteel voor de economisch voordeligste weg. Het heeft geen nut met allerlei procedures en ellende wat hoge kosten meebrengt te gaan starten om iemand de nek om te draaien, die geen overlast veroorzaakt. Ze staan aan jouw kant in principe, mits je hun regels een beetje volgt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een ander voorbeeld. Een losgeslagen knul uit het dorp die regelmatig ellende veroorzaakt werd opgepakt door de Guardia Civil en werd een busje ingesleurd. Daar hebben ze hem flink onderhanden genomen en verteld dat het teveel kost hem in de gevangenis op te nemen en van een kale kip kunnen ze niet plukken dus kost het geld.

Die jongen werd daarnaast veroordeeld door een rechter tot het betalen van 8000€ boete over 3 jaar te betalen. Dat is net wat zijn situatie toelaat. Wanneer hij zijn leven niet betert binnen 3 jaar zullen ze weer iets vinden en hem een nieuwe boete geven en een pak slaag als dat moet. Net zolang tot hij het leert. Doet hij iets waar zwaardere straffen op staan, dan gaat hij wel de cel in voor een paar jaar.

Zo lossen ze het momenteel op in Spanje en het werkt.
 

salbie1988

Survivor
Mag ik brutaal zijn en vragen voor hoeveel je de grond en het huisje aangeschaft heb? En of dat ook gangbaar is voor Spanje?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mag ik brutaal zijn en vragen voor hoeveel je de grond en het huisje aangeschaft heb? En of dat ook gangbaar is voor Spanje?

Voor (landbouw)grond in het binnenland kun je grofweg 4-5000 per hectare rekenen. Staat er een gebouw of ruïne op dan wordt dat meer, heb je elektra en (Agricultural)water wordt dat ook meer. Hoe dichter naar de kust des te duurder de grond en kleiner de percelen.

Wanneer je bij onze gemeente grond koopt van onteigende eigenaren of waarvan de eigenaren niet meer bekend zijn (lang geleden verlaten dus bij de gemeente in beheer gekomen), dan betaal je 5000 per hectare.
 

back2basic

Prepper
Heren, ik ben net lid. Kwam vanmorgen de berichten op het oude forum tegen en was gelijk om. Ik orienteer me al een paar maanden op Noord Spanje en ben lyrisch over RonDoe's stekje. Pracht locatie, maar zelf wil ik met containers 'ondergronds'. Snel schakelen en maximaal profiteren van de thermische voordelen van grond. Vanmiddag heb ik die verschillende websites bekeken en het valt me op dat er veel, grote prijsverschillen zijn tussen de websites en hetgeen ze aanbieden en overweeg sterk de komende weken richting Spanje te rijden en zelf op zoek te gaan naar de juist lap grond. Ik kan eigenlijk niet wachten. Weet iemand toevallig (RonDoe?) of het gebruik van zeecontainers door de Spaanse authoriteiten als permanente woning (gelijkwaardig aan stenen/beton) of tijdelijke/verplaatsbare woning wordt gezien? Zoals ongetwijfeld veel meer onder ons preppers, staat het me tegen om vergunningen aan te vragen, toestemming te moeten vragen en anderen te laten bepalen hoe ik 'mag' wonen.
 

idbg

Senior Prepper
Heeft al z'n shit strak voor elkaar en het forum betiteld hem als elementary prepper, tis gewoon te los om gek te lopen:lol:.

Strontjaloers ben iko_O
 
Bovenaan