• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL Vakantiehuisje in Oost Duitsland

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ook nog een mogelijkheid is een wortel barrière RootBarrier® 420 UV in te graven, dat kan met een Draineerboor die gebruikt word om grondkabels en drainage-slangen in te graven.
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/wortelbegrenzers_en_anti_onkruiddoek

Je begint het graven met de korte en een lange Draineerboor, het graven is een speciale techniek die ik wel wil uitleggen.

2023-07-12 (1).png

Het fijnste is het werken in wat vochtige klei, zodat je steeds halve plakjes kan schaven onder een hoek van ongeveer zestig graden, de Draineerboor draai je dan steeds een beetje daar door krijg je dan vanzelf een iets bredere gleuf dan de de Draineerboor breed is, en zo valt er niets in de gleuf wat je later weer zou moeten uitgraven om de gewenste diepte krijgen.
Ook de kortere Draineerboor moet de zelfde holte hebben om mooi afgeschaafde zijkanten te verkrijgen.
Het scheelt heel wat extra graafwerk als je het op de juiste manier doet.
Ik zou trouwens eerst een draad over de grond spannen om een rechte gleuf te krijgen.

Ik kon geen filmpje vinden waar je de mooie graaf techniek kan zien.
Tegenwoordig gebruiken ze een frees om de lange gleuf uit te frezen.

Na dat je een mooie gleuf hebt gegraven doe je het wortel barrière RootBarrier® 420 UV er in vul de gleuf met droge zand, en dek het af met de uit gegraven fijn geslagen droge klei.
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/wortelbegrenzers_en_anti_onkruiddoek
 

RockyFlats

Ruttaan
Ook nog een mogelijkheid is een wortel barrière RootBarrier® 420 UV in te graven, dat kan met een Draineerboor die gebruikt word om grondkabels en drainage-slangen in te graven.
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/wortelbegrenzers_en_anti_onkruiddoek

Je begint het graven met de korte en een lange Draineerboor, het graven is een speciale techniek die ik wel wil uitleggen.

Bekijk bijlage 24781

Het fijnste is het werken in wat vochtige klei, zodat je steeds halve plakjes kan schaven onder een hoek van ongeveer zestig graden, de Draineerboor draai je dan steeds een beetje daar door krijg je dan vanzelf een iets bredere gleuf dan de de Draineerboor breed is, en zo valt er niets in de gleuf wat je later weer zou moeten uitgraven om de gewenste diepte krijgen.
Ook de kortere Draineerboor moet de zelfde holte hebben om mooi afgeschaafde zijkanten te verkrijgen.
Het scheelt heel wat extra graafwerk als je het op de juiste manier doet.
Ik zou trouwens eerst een draad over de grond spannen om een rechte gleuf te krijgen.

Ik kon geen filmpje vinden waar je de mooie graaf techniek kan zien.
Tegenwoordig gebruiken ze een frees om de lange gleuf uit te frezen.

Na dat je een mooie gleuf hebt gegraven doe je het wortel barrière RootBarrier® 420 UV er in vul de gleuf met droge zand, en dek het af met de uit gegraven fijn geslagen droge klei.
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/wortelbegrenzers_en_anti_onkruiddoek

Het is het Ertsgebergte @JJ&A . Ik vermoed een leeflaag van 30 cm met stenen, bovenop een rots met stenen.
Wat daar nodig is, is dynamiet😁
 

PBear

Mankinds only hope
Het is het Ertsgebergte @JJ&A . Ik vermoed een leeflaag van 30 cm met stenen, bovenop een rots met stenen.
Wat daar nodig is, is dynamiet😁


En die dynamiet koop je bij ome Ali?
Hmmm....als ze het leveren, zit ik al snel vast op vermoeden van terrorisme, gok ik. :fluit:
En lachen die fluweelboompjes zich te barsten... ook een manier om van je onkruid af te komen.
 

PBear

Mankinds only hope
De keukenmuur aan buitenzijde inmiddels vsn isolatiepiepschuim voorzien, bekleed met glasmat wapening, afgestreken met cementplak en geschilderd.
Nu ziet het er zó uit:
IMG_20230725_163553.jpg


Twee betonnen tuinpalen verwijderd, die het achteruit inparkeren van mijn aanhangertje wel èrg moeilijk maakten.

IMG_20230726_144316.jpg

De palen zijn hergebruikt voor een barrière tegen het eroderen van grond uit de tuin op het pad achterin de tuin.
IMG_20230726_144339.jpg
 
Bovenaan