• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

British Army no3 field stove , early model . Probably world war II related.

F

frans81

Gast
Ik heb van @petroman deze prachtige en zeer vroeg geproduceerde No3 Fieldstove gekregen .

Past natuurlijk helemaal in mijn hobby gebied ;):)

Het ding is loei zwaar en met uitklapbaar plateau.
2 Roar branders en flinke Stalen tank .

Het enigste dat ontbreekt op de tank is de Pressure release Valve :eek::eek: .

Op latere modellen zat deze dus wel :rolleyes:
Ik heb zodoende een eerste ontwerp . Daarna kwam er een model met een extra aangebrachte optie langs de vul opening met vleugelmoer . Weer later verviel die extra optie en de vleugelmoer werd vervangen door een moet met ontluchtingsknopje .

Ook bleken de latere versies een koperen tank te hebben .
In WO II werd namelijk al het koper gebruikt voor de munitie fabricage.

Ik verwacht derhalve dat deze die ik hier heb uit die periode komt .
Tevens omdat het Hitteschild voorzien is van een Asbest bekleding doet men dat ook vermoeden .

Gerelateerd aan het feit dat alle type plaatjes eraf zijn .
En er slechts 1 later aangebracht Nederlands type plaatje is aangebracht zou dat dus kunnen betekenen dat het ding in het gebruik is genomen in het Nederlandse Leger .
En wel in het jaar 1961 .

Omgekeurd dus .
Appart ? Zeer zeker ;)

Er zijn wel meer WO II items in hergebruik genomen bij Defensie .
Dit zelfs tot in de jaren 80 .
Oa zelfs WO II gestempelde BrenGuns

Aan deze mooie no3 brander is tevens geklust en zijn de generators vast gesoldeerd aan de tank . Origineel zaten ze geschroefd . Demontabel dus !

Ik laat het voor wat het is .
Helaas durf ik het nog geen start te geven daar de bedieningsknoppen te zwaar gaan en de vleugelmoer van de vulopening ook te zwaar gaat . Uitgeharde rubberen seal .

Bij druk opbouwen en kranen openen vloeit er brandstof in een rechte straal omhoog . Het zit dus niet dicht :rolleyes:

20180827_175618.jpg 20180827_175629.jpg 20180826_185657.jpg 20180826_185356.jpg 20180826_185351.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 ,
Sorry ik wist niet dat ie zeldzaam was....

Wat die gesoldeerde branders aangaat. Vergeet niet dat de brander op de Heinze/Geniol ook niet los kan. Best mogelijk dat men niet wilde dat in het veld gesleuteld werd.
Dicht klaar, afblijven.

Onderdelenvak al gevonden ?
edit: ja dus
 

dubbel0

Diehard Prepper
ondergetekende heeft die bren's tijdens de opleiding nog wel in en uit elkaar.. ( of was de volgorde anders?) gesleuteld...

heren, wat weer een leuk topic !
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog wat extra foto's met een nieuw in de jaren 60 aangebracht type plaatje dat gerelateerd is aan Nederlandse leger .

Ook een foto van een laatste modificatie van de pressure release Valve .
Foto 5 de met asbest bekleed hitte schild

20180827_161012.jpg 88010-bfda90234c9950d839f476f4978616d4.jpg 20180826_185125.jpg 20180827_144232.jpg20180827_144245.jpg
 
F

frans81

Gast
ondergetekende heeft die bren's tijdens de opleiding nog wel in en uit elkaar.. ( of was de volgorde anders?) gesleuteld...

heren, wat weer een leuk topic !

Ja ik ook dus . De meeste waren laat oorlogs gedateerd . Ze schoten nog zeer goed . ook hadden we de MAG erbij .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 ,
Sorry ik wist niet dat ie zeldzaam was....

Wat die gesoldeerde branders aangaat. Vergeet niet dat de brander op de Heinze/Geniol ook niet los kan. Best mogelijk dat men niet wilde dat in het veld gesleuteld werd.
Dicht klaar, afblijven.

Onderdelenvak al gevonden ?
edit: ja dus

Zeldzaam is dit echt niet haha . Maar wel rete onveilig haha in huidige staat .

Edit

Desondanks dat het niet veilig is , op dit moment is het een Karma vanuit de Prepwonderwereld .

In NL worden ze niet zoveel aangeboden !
En die , die op www worden aangeboden daar zit ook overal werk aan.

De Stove Collecter / verzamelaar zal zo'n type No3 een prachtig ding vinden !

Net als ik .

Zodoende @petroman :hug::thnx:
 

petroman

SHTF Expert
Dus eigenlijk moet je een ontluchtingsschroefje op die vuldop hebben.
Of juist niet. Mijn optimus stove daar had mijn vader een kokertje opgezet zodat de ontsnappende benzinelucht niet meteen ontbrande.
 
F

frans81

Gast
Dus eigenlijk moet je een ontluchtingsschroefje op die vuldop hebben.
Of juist niet. Mijn optimus stove daar had mijn vader een kokertje opgezet zodat de ontsnappende benzinelucht niet meteen ontbrande.

Misschien dat het nieuw type onluchtingsschroef hier ook op past !
Mits de draad en diameter hetzelfde is gebleven .
Dat vogel ik nog wel uit .
Ontbranden van benzinedamp bij ontsnappen luchtdruk dat zie ik niet gebeuren ! Afstand tot brander ( S) is best groot .
 

petroman

SHTF Expert
Ontbranden van benzinedamp bij ontsnappen luchtdruk dat zie ik niet gebeuren ! Afstand tot brander ( S) is best groot .
Klopt is bij dit type minder voor de hand liggend maar met pannen er op weet ik het nog niet.
Gebeurd als de druk (door temperatuur) oploopt dus er is al iets niet 100%
 
F

frans81

Gast
Klopt is bij dit type minder voor de hand liggend maar met pannen er op weet ik het nog niet.
Gebeurd als de druk (door temperatuur) oploopt dus er is al iets niet 100%

Als er al iets niet klopt aan andere onderdelen in de buurt van die Cap dan ga ik niet gek doen haha .
Ik ga er vanuit dat bij de latere modellen met nieuw type kapje er goed over nagedacht is over het ontwerp en het volume aan lucht dat er derhalve uitkomt / uit kan komen !? . Het zal derhalve toch wel getest zijn denk ik .

Ik heb echter niet veel ervaring met aan branders sleutelen .
Zodoende ben ik ook über vorsichtig !

Safety first en bezint eer gij begint haha
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde ook bij nomaal functioneren en gebruik zal overdrukventiel niet openen.

Dit soort branders moet je goed voorverwarmen door de spiritus bakjes onder de brander. Net als de petromax lampen zonder rapid of Tilley.
Eigenlijk start je ze ook zo: eerst twee bakjes spiritus voor verwarmen, kraan open, dan net voordat het op is langzaam gaan pompen en druk opbouwen.

Slaat ie aan doorpompen zo niet spiritus er op en druk er af.
Deze laatste regel bepaald je "prep" niveau.....:)
 
F

frans81

Gast
Ik bedoelde ook bij nomaal functioneren en gebruik zal overdrukventiel niet openen.

Nadeel van dit soort branders is dat je goed moet voorverwarmen maar dat gaat alleen door spiritus bakjes onder de brander. Net als de petromax lampen zonder rapid of Tilley.

Waar zie jij bij dit ding een vorm van ontwerpfout of punt van gevaar ?

Ik zag idd onder de Roar branders voorverwarmcups zitten .
Maar dat voorverwarmen kan dus ook door effe kraantje te open en cup vol laten lopen .

Jammer dat er geen drukmeter op zit ! Werkdruk is max 3 bar las ik . Het is dus een gevoels kwestie ontwikkelen !
 

petroman

SHTF Expert
Ontwerpfout ?
Tsja stel dat iemand gaat voorverwarmen met benzine uit de tank.
Opend te vroeg de kraan en er onstaat een "vuurzee" (petromax gebruikers herkennen dit wel ;-).
In het ergste geval rend de gebruiker weg en dooft het vuur voorlopig niet, tank wordt heet etc etc

De enige handige meters die ik zo ken zijn die die op een petromax zitten. Zijn niet nauwkeurig maar wel beschikbaar. Wat ook kan is een schrader ventiel er op (autobandventiel) en dan oppompen met luchtdruk plus betrouwbare meter. Dat wordt dan een verloop stuk op de vulopening.
Of een gat boren en drukmeter er op zetten.

Meestal is er wel een bepaalde maat: normaal afvullen en dan zoveer pompslagen geven.
Maar je weet hoe de praktijk gaat.
 
F

frans81

Gast
Ontwerpfout ?
Tsja stel dat iemand gaat voorverwarmen met benzine uit de tank.
Opend te vroeg de kraan en er onstaat een "vuurzee" (petromax gebruikers herkennen dit wel ;-).
In het ergste geval rend de gebruiker weg en dooft het vuur voorlopig niet, tank wordt heet etc etc

De enige handige meters die ik zo ken zijn die die op een petromax zitten. Zijn niet nauwkeurig maar wel beschikbaar. Wat ook kan is een schrader ventiel er op (autobandventiel) en dan oppompen met luchtdruk plus betrouwbare meter. Dat wordt dan een verloop stuk op de vulopening.
Of een gat boren en drukmeter er op zetten.

Meestal is er wel een bepaalde maat: normaal afvullen en dan zoveer pompslagen geven.
Maar je weet hoe de praktijk gaat.

Haha , dat van benzine direct in het schaaltje dat zag ik gebeuren in filmpjes pff .
Ik gebruik zelf spiritus en dan direct in de cup .
2 x vol schaaltje laten opbranden .

Binnenkort ga ik eens kijken voor het plaatsen van drukmeter en andere vulcap .

Geen wonder dat de veel jongere stoves veel lichter zijn haha .

Dit is bijna fitnessen bij verplaatsen en plaatsen .
 
F

frans81

Gast
Zit dat in die tank ?
Want dat verbaasde mij eigenlijk ook.

Ik zou niets aanpassen maar eerst aan de praat krijgen.


Met dat lichter zijn bedoel ik natuurlijk de gehele constructie haha .

De Tank is volgens mij niet de boosdoener !

Maar idd er zat benzine in de Tank .
Niet veel maar wel redelijk .

Ook ga ik idd niet eerst iets aanpassen eer ik het aan het branden heb .

Misschien dat ik na rubber vervangen van de vuldop en met zeiknatte doek erbij het een start probeer te geven .

Ook pak ik er een dopsleutel bij zodat ik de kraantjes wat vlugger open en dicht kan .

Ik weet het nog niet !

Ik laat het weten wanneer ik start haha .
 

petroman

SHTF Expert
FOTO's en video !

Misschien één kraan loshalen. Ik vermoed een naaldafsluiter, check of die schoon is.
Borstel over schroefdraad dat alle vuil weg is.
Dan met benzine en druk kijken of ie lekt.
Dan andere doen.
 
Bovenaan