F
frans81
Gast
Ik heb van @petroman deze prachtige en zeer vroeg geproduceerde No3 Fieldstove gekregen .
Past natuurlijk helemaal in mijn hobby gebied

Het ding is loei zwaar en met uitklapbaar plateau.
2 Roar branders en flinke Stalen tank .
Het enigste dat ontbreekt op de tank is de Pressure release Valve
.
Op latere modellen zat deze dus wel
Ik heb zodoende een eerste ontwerp . Daarna kwam er een model met een extra aangebrachte optie langs de vul opening met vleugelmoer . Weer later verviel die extra optie en de vleugelmoer werd vervangen door een moet met ontluchtingsknopje .
Ook bleken de latere versies een koperen tank te hebben .
In WO II werd namelijk al het koper gebruikt voor de munitie fabricage.
Ik verwacht derhalve dat deze die ik hier heb uit die periode komt .
Tevens omdat het Hitteschild voorzien is van een Asbest bekleding doet men dat ook vermoeden .
Gerelateerd aan het feit dat alle type plaatjes eraf zijn .
En er slechts 1 later aangebracht Nederlands type plaatje is aangebracht zou dat dus kunnen betekenen dat het ding in het gebruik is genomen in het Nederlandse Leger .
En wel in het jaar 1961 .
Omgekeurd dus .
Appart ? Zeer zeker
Er zijn wel meer WO II items in hergebruik genomen bij Defensie .
Dit zelfs tot in de jaren 80 .
Oa zelfs WO II gestempelde BrenGuns
Aan deze mooie no3 brander is tevens geklust en zijn de generators vast gesoldeerd aan de tank . Origineel zaten ze geschroefd . Demontabel dus !
Ik laat het voor wat het is .
Helaas durf ik het nog geen start te geven daar de bedieningsknoppen te zwaar gaan en de vleugelmoer van de vulopening ook te zwaar gaat . Uitgeharde rubberen seal .
Bij druk opbouwen en kranen openen vloeit er brandstof in een rechte straal omhoog . Het zit dus niet dicht

Past natuurlijk helemaal in mijn hobby gebied
Het ding is loei zwaar en met uitklapbaar plateau.
2 Roar branders en flinke Stalen tank .
Het enigste dat ontbreekt op de tank is de Pressure release Valve
Op latere modellen zat deze dus wel
Ik heb zodoende een eerste ontwerp . Daarna kwam er een model met een extra aangebrachte optie langs de vul opening met vleugelmoer . Weer later verviel die extra optie en de vleugelmoer werd vervangen door een moet met ontluchtingsknopje .
Ook bleken de latere versies een koperen tank te hebben .
In WO II werd namelijk al het koper gebruikt voor de munitie fabricage.
Ik verwacht derhalve dat deze die ik hier heb uit die periode komt .
Tevens omdat het Hitteschild voorzien is van een Asbest bekleding doet men dat ook vermoeden .
Gerelateerd aan het feit dat alle type plaatjes eraf zijn .
En er slechts 1 later aangebracht Nederlands type plaatje is aangebracht zou dat dus kunnen betekenen dat het ding in het gebruik is genomen in het Nederlandse Leger .
En wel in het jaar 1961 .
Omgekeurd dus .
Appart ? Zeer zeker
Er zijn wel meer WO II items in hergebruik genomen bij Defensie .
Dit zelfs tot in de jaren 80 .
Oa zelfs WO II gestempelde BrenGuns
Aan deze mooie no3 brander is tevens geklust en zijn de generators vast gesoldeerd aan de tank . Origineel zaten ze geschroefd . Demontabel dus !
Ik laat het voor wat het is .
Helaas durf ik het nog geen start te geven daar de bedieningsknoppen te zwaar gaan en de vleugelmoer van de vulopening ook te zwaar gaat . Uitgeharde rubberen seal .
Bij druk opbouwen en kranen openen vloeit er brandstof in een rechte straal omhoog . Het zit dus niet dicht