• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken, in de broodbakmachine

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik zou grotere hoeveelheden meel sowieso eerst invriezen ivm de beroemde beestjes.
mijn meel haalde ik altijd bij de molen in Terwolde tot hij afbrande.
daarna reed ik naar Klarenbeek.

en uit gewoonte deed ik altijd vacuum verpakken in hoeveelheden voor 2 broden.
meer pasten er nooit in de oven.

Als mixer gebruik ik altijd de kitchenaid 6.9 liter heavy duty.

mijn tip…..
doe ijsblokjes bij het deeg want bij mij liep de temperatuur altijd hoger op dan wenselijk voor het gist.
tip 2 is gebruik wat gluten erbij.
tip 3, ik deed altijd een klein deel patent meel erbij Omdat omdat we hier graag volkorenbrood eten maar van puur volkoren meel had ik altijd een iets mindere rijs. Dat verbeter ik met gluten en 10% patentbloem.

dat is mijn manier.

wel zag ik laatste iemand die tbv de stoom een bak met lava steentjes onderin de oven had staan en daar kokend water bij deed voor extra rijs Bij begin van het bak proces.

dat ga ik ook proberen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hee @Hermanusb , zou een blokje droogijs op de bodem van een tonnetje of zak niet prima zijn om de zuurstof te verdrijven? CO2 is zwaarder dan lucht, en in een tonnetje zou het weleens flink kunnen helpen tegen torretjes (vermoed ik).
 

marrid

Survivor
Ik bestel mijn meel altijd bij eenvoudigleven.nl. Ook ik vries het eerst in en vacumeer dan het meel. Dat gaat tot nu toe prima. Bij eenvoudig leven verkopen ze ook graanmolentjes, dan kan je dus je eigen meel maken!
 

marrid

Survivor
Zoals ik al eerder benoemde kan je tegenwoordig graanmolentjes kopen bijvoorbeeld van Mockmill. Heeft iemand ervaring hiermee? Graan is langer houdbaar dan meel dus dat is een voordeel. Maar ik gebruik nu meel wat een half jaar over de datum is en dat bakt nog prima. Had ik wel gevacumeerd maar dan blijft het echt wel lang goed. Ik zit wat in twijfel over nut en noodzaak om zelf graan te gaan vermalen. Dus hoor graag ervaringen!!!
 

Henk88

Diehard Prepper
Zoals ik al eerder benoemde kan je tegenwoordig graanmolentjes kopen bijvoorbeeld van Mockmill. Heeft iemand ervaring hiermee? Graan is langer houdbaar dan meel dus dat is een voordeel. Maar ik gebruik nu meel wat een half jaar over de datum is en dat bakt nog prima. Had ik wel gevacumeerd maar dan blijft het echt wel lang goed. Ik zit wat in twijfel over nut en noodzaak om zelf graan te gaan vermalen. Dus hoor graag ervaringen!!!
Graan is een stuk langer houdbaar dan meel. Graan kun je in een mylar zak met zuurstofabsorbers wel 25 jaar bewaren terwijl meel volgens Google na 3-8 maanden wel slechter begint te worden en misschien maximaal 1 tot 2 jaar houdbaar is onder gunstige omstandigheden.

Het ligt er denk ik aan wat je gebruiksdoel is of zelf graan vermalen nut heeft. Als je het meel binnen 3-8 maanden gebruikt dan is vermalen een extra handeling en zou ik meel kopen. Als je een langdurige voedselvoorraad wilt opbouwen of wat extra voorraad wilt inslaan vanwege inflatie of mogelijke tekorten dan is graan overduidelijk de beste keuze omdat het veel langer houdbaar is.

Als je voor een graanmolen gaat zou ik daarbij zelf kiezen voor een degelijk exemplaar met een granieten maalsteen zoals een Salzburger graanmolen. Dat is een wat grotere investering maar zo'n molen gaat dan ook jarenlang mee en je krijgt ook minder resten van de maalsteen in je meel.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder benoemde kan je tegenwoordig graanmolentjes kopen bijvoorbeeld van Mockmill. Heeft iemand ervaring hiermee? Graan is langer houdbaar dan meel dus dat is een voordeel. Maar ik gebruik nu meel wat een half jaar over de datum is en dat bakt nog prima. Had ik wel gevacumeerd maar dan blijft het echt wel lang goed. Ik zit wat in twijfel over nut en noodzaak om zelf graan te gaan vermalen. Dus hoor graag ervaringen!!!

Ik heb een paar jaar geleden via Aliexpress 2 graanmolentjes met handbediening gekocht van ca. 35 euro per stuk.

Die hebben geen maalstenen, maar een metale konische spiraal die het graan tegen een metslen rooster perst en kraakt. Zoals het mechaniek van een vleesmolen of oliepers.

Ze malen het volkoren graan niet in 1 gang tot poeder, maar door het maalsel 2 of 3 keer opnieuw te malen ontstaat toch een bruikbare bloem.
Het daarvan gebakken brood was best te pruimen, naar mijn ervaring.

Voor bierproductie hoeft kennelijk niet zo fijnkorrelig gemalen te worden. Ik denk dat daarvoor een enkele maling volstaat, al heb ik daar geen ervaring mee, daar ik geen bier lust .
 

Roel

Mankinds only hope
Gezien mijn onlangs opgelopen diabetes, zou je ook koolhydraatarm meel zelf kunnen samenstellen en dan in de machine bakken? Ik heb het wel eens in de super gehaald maar vind het in het algemeen een rare kleffe hap.
 

marrid

Survivor
Gezien mijn onlangs opgelopen diabetes, zou je ook koolhydraatarm meel zelf kunnen samenstellen en dan in de machine bakken? Ik heb het wel eens in de super gehaald maar vind het in het algemeen een rare kleffe hap.
Via de webshop van eenvoudigleven.nl kan je ook koolhydraatarm meel bestellen, komt van de molen in Rotterdam. Vaak is dat toch smakelijker dan de supermarkt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Gezien mijn onlangs opgelopen diabetes, zou je ook koolhydraatarm meel zelf kunnen samenstellen en dan in de machine bakken? Ik heb het wel eens in de super gehaald maar vind het in het algemeen een rare kleffe hap.
Mjah, dat was de reden dat ik brood zelf ging bakken.
Glutenvrije bakmelen via glutenvrije webshop, aanrader is Finax https://www.glutenvrijemarkt.com/glutenvrije-broodmix-bruin.html Kan je soms ook via de molen kopen maar die heeft het in moeten kopen, dus je bent vaak zelf goedkoper uit als je groot inkoopt via webshop. Op glutenvrijemarkt.com staan meer melen. Maar glutenvrij is niet hetzelfde als koolhydraatarm, er zit wel overlap in.
Maar goed, tering duur en het blijft kleffe kruimelende troep.

Wij ontbeten met havermout(glutenvrij uit Zweden) en bakten als lunch dus veel pannenkoeken en gebruikten dat als brood/wrap. Bakken met rijstmeel en boekweitmeel, beiden zijn glutenvrij(maar niet perse koolhydraatarm).
Verder ook veel meer salades als lunch gaan eten.

Je kan ook koolhydraatarme melen samenstellen met kokosmeel en amandelmeel,...maar dat vind ik meer iets voor muffins en koek en cake.

Qua koolhydraatarm eten, de boeken van Yvonne Lemmers zijn goed qua uitleg en qua recepten.
Crackers van het merk TastyBasics (AH-Jumbo) zijn lekker en koolhydraatarm.

Paar recepten van koolhydraatarm brood...verschillende melen, maar ook ingredienten als wheypoeder, eieren, Psyllium Husks-poeder,proteinepoeder...het is door al die toevoegingen dat het minder koolhydraten en meer eiwitten heeft.
Het lukt niet koolhydraararmer brood te maken door 1 op 1 meel te vervangen door een ander soort meeltje.
https://happyhealthy.nl/koolhydraatarm-brood/
 
Bovenaan