• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken, in de broodbakmachine

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Probeer ook eens een broodje zonder bakblik. Scheelt weer afwas :)
Even op youtube kijken voor voorbeelden van hoe je een brood goed vouwt. Of gebruik dit voorbeeld. Ik doe zelf een rond brood, met een dubbele knip(nouj a, die knip snij ik gewoon met een mes hoor) in de bovenkant, een kruisvorm.
 

phtvs

Sysop
Admin
Onze oude vertrouwde Panasonic broodbakmachine is laatst helaas naar de eeuwige broodbakvelden vertrokken. Het ding werd niet meer warm en stond alleen nog te piepen. Na 7 jaren trouwe dienst naar de kringloop gebracht voor recycling. Op zoek gegaan naar een ander apparaat maar door de bomen het bos niet meer te zien of in dit geval door de broden de machines niet meer. Er is zoveel keus in alle prijsklassen.
Uiteindelijk na advies van mijn schoonmoeder uitgekomen bij de Inventum BM125.

bm125.jpg.jpg
Het leek ons handig zo'n dubbel bakblik omdat mijn vrouw wel van veel zaden en noten in haar brood houd en ik beslist niet. Dus twee kleinere broodjes voor met zijn twee en een grotere wanneer de kids overkomen. De eerste keer ging het bakken meteen al mis. Het brood in het grote bakblik was te veel gerezen en daardoor tegen het deksel aangeplakt. Brood mislukt, poging twee met minder gist ging al een stuk beter.

Blijkbaar hangt het van de machine af hoeveel gist je gebruikt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Goede tip.
Bij het dubbele bakblik, is het totaal van het brood 900 gram, dus twee keer 450 gram. En de kleine kneedhaken gebruiken.
Als je één brood maakt kan je kiezen tussen 900 of 1200 gram.
Iets om even rekening mee te houden.
 

petroman

SHTF Expert
Nog een tip: gebruik de machine alleen voor het kneden en laten rijzen en bak het in je oven.
Bij mijn machine zat het steeds tegen de deksel aan en dat bakte toch een stuk minder. Als je dan het deeg verdeelt in klienere stukken kan je ook (zoete) broodjes bakken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Nog een tip: gebruik de machine alleen voor het kneden en laten rijzen en bak het in je oven.
Bij mijn machine zat het steeds tegen de deksel aan en dat bakte toch een stuk minder. Als je dan het deeg verdeelt in klienere stukken kan je ook (zoete) broodjes bakken.
Bakpapiertje er op leggen? Of kan die dan z'n condens niet kwijt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat leuk om het hele topic door te lezen. Ik ben benieuwd of @AWOL nog zelf brood bakt.

Ik bak nog steeds, de machine is nu elf jaar oud!
Soms maak ik een mooi rond broodje in de oven als cadeautje voor iemand. Komt altijd van pas zo'n zelfgemaakt brood en ik weet soms ook niet wat ik mensen nog kan geven, men heeft alles al of men wil absurd dure kado's, en daar doe ik niet aan. Een huisgemaakt brood en een potje jam wordt altijd blij ontvangen.

Ik zag net iets wat me verbaasde, of in elk geval even, brood bakken in een airfryer. Zelf heb ik zo'n apparaat niet maar bijna iedereen wel dus ik post het hier toch maar. Ik ben benieuwd wie het wil uittesten.

https://www.gelderlander.nl/koken-e...-met-deze-tips-gaat-het-altijd-goed~a6261fe6/
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben benieuwd wie het wil uittesten.
Had ik maar wat meer dan 24 uur in 1 dag. Ik zou dit kunnen testen maar hoe krijg ik de geur uit de airfryer is mijn eerste uitdaging.
En de reden dat ik gek ben op een broodbakmachine is dat ik niet hoeft te kneden. Dan moet ik ook nog een bakblik regelen en de laatste 10 minuten zilverpapier gebruiken om de bovenkant af te dekken.
Ik zet het op mijn oneindig lange todo lijstje.
Het is wel een goede tip voor als mijn bakmachine het begeeft qua warmte element en ik broodnodig een brood nodig heb.
 

petroman

SHTF Expert
Als je het laten rijzen van je kneedsel buiten beschouwing laat klopt wel maar voor het rijzen heb je het verwarmingselement nodig.
Wellicht dat je dan de airfryer ook het rijzen van het deeg kan laten overnemen.
 

marrid

Survivor
Vroeger bakte ik met de broodbakmachine, maar nu met 3 tieners is dan niet voldoende. Dus ik bak in blik in de oven. Ik kneed niet zelf, heb een hele goede mixer, 10 a 15 minuten is genoeg. Daarna laat ik het 45 minuten rijzen in een kom. Vervolgens kort door kneden en dan in het blik doen, zaadjes erop en nog een uur laten rijzen. 30 minuten in de oven, afdekken met folie is dan niet nodig. Als we straks met zijn tweeën zijn dan haal ik de broodbakmachine misschien wel weer tevoorschijn. Ik bak nu 2 tot 4 broden tegelijkertijd, een snijmachine om te snijden en dan hup in de vriezer. In de zomer heb ik altijd een zomerstop dan is het mij gewoon te warm om te bakken, toevallig vandaag weer voor het eerst gebakken. De kids zijn helemaal blij, geen winkelbrood meer ;)
 
F

frans81

Gast
Vroeger bakte ik met de broodbakmachine, maar nu met 3 tieners is dan niet voldoende. Dus ik bak in blik in de oven. Ik kneed niet zelf, heb een hele goede mixer, 10 a 15 minuten is genoeg. Daarna laat ik het 45 minuten rijzen in een kom. Vervolgens kort door kneden en dan in het blik doen, zaadjes erop en nog een uur laten rijzen. 30 minuten in de oven, afdekken met folie is dan niet nodig. Als we straks met zijn tweeën zijn dan haal ik de broodbakmachine misschien wel weer tevoorschijn. Ik bak nu 2 tot 4 broden tegelijkertijd, een snijmachine om te snijden en dan hup in de vriezer. In de zomer heb ik altijd een zomerstop dan is het mij gewoon te warm om te bakken, toevallig vandaag weer voor het eerst gebakken. De kids zijn helemaal blij, geen winkelbrood meer ;)

Winkelbrood is geen brood . Surrogaat koffie is ook geen koffie ...toch.
Ik maak dat vergelijk niet zomaar :fluit:
 

marrid

Survivor
Heeft iemand wel eens zuurdesembrood gemaakt, dus zelf eerst een starter maken en dat deze gebruiken voor het zuurdesembrood? Ik ben van mening dat het belangrijk is dat je verschillende technieken beheerst om eten te kunnen bereiden of bewaren. De wereld ervaar ik onzeker en ook wel eng dus het geeft mij een soort van rust als ik het gevoel heb dat ik van bijna niets toch iets kan maken zodat ik voor mijn gezin kan zorgen. Ach ja ieder zijn ding he ;). Maar ik zie hier wat tegenop omdat ik het idee heb dat dit heel veel tijd gaat kosten, maar volgens mij moet ik het gewoon maar een keer gaat doen. Iemand nog een goed recept voor een starter en voor een brood?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@marrid Even op youtube paar filmpjes kijken over het maken van een zuurdesemstarter en dan gewoon doen.
Bij mij is het te koud in huis om een starter te maken, zomers lukt het wel.
Bij sommige molens kan je ook kant en klaar starter kopen.
 

marzman

Diehard Prepper
Winkelbrood is geen brood . Surrogaat koffie is ook geen koffie ...toch.
Ik maak dat vergelijk niet zomaar :fluit:

Vroeger was ik dat wel met je eens maar tegenwoordig hebben ze best goed brood. Zelfs Aldi en Lidl en er zijn ook nog bakkers ;)

We hebben ook een broodbakmachine maar we zijn daar na een tijdje weer mee gestopt om zelf brood te maken. We gebruiken hem wel nog soms om deeg te maken.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
ik pruim geen supermarkt broden
wij halen ons brood bij een goede bakker, tja het is knap duur geworden maar de bakker moet ook leven.
een jaar geleden haalden we 4 broden voor 8 euro en vandaag betaalde ik 11,80 euro.

ik kan aardig goed brood bakken maar zo lekker als van de onze bakker is me nog niet gelukt.
de bbm heb ik vroeger wel gebruikt maar voor mij is het of vd bakker of gebakken in de oven.
onze keukenmachine kan goed kneden dus 2 broden tegelijk is geen probleem.

het ontbreekt me enkel aan de tijd ervoor.
zodra ik stop met werken koop ik nooit geen brood meer bij de bakker.
 

Flos

SHTF Expert
Ik plooi mij hier effen tussen.
Heb het topic niet volledig gelezen. ( daar heb ik mijn eigen reden voor)
Maar ik heb sinds kort ook een broodbakmachine.
Duur ja en neen. Gewonnen op de kermis. In het speel automaten kraam met muntjes steken.
Vroeger bakte ik gewoon brood in de oven eens per week door weet niet meer welke reden ben ik daar mee gestopt. ( waarschijnlijk omdat ons Barbara zaagde dat haar vers gepoetste keuken vol bloem en andere broodbak resten lag ).
Dus binnen kort ga ik mij eens wagen zelf mijn stuudjes ( mijn dialect voor boterham ) te bakken in mijn kermis apparaat.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Barbara zal blij zijn met je broodbakmachine Flos. En jij uiteindelijk ook.
Ik gebruik de broodbakmachine soms ook om het deeg klaar te maken, te laten gisten, dan bak ik het alsnog af in de oven. Dat heeft meer met de vorm te maken, en doe ik dan voor feestdagen ofzo.
 
Bovenaan