• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken, in de broodbakmachine

RockyFlats

Ruttaan
@Stuudje, jouw draadje en ieders informatie doet mij watertanden. Met mijn logica, kom ik natuurlijk op de gedachte om brood te gaan bakken op een moment dat de stroom gillend duur is. Maar dat is natuurlijk wel weer goedkoper dan het "goud in dampvorm", en dat was vast een logische "trigger" met een rare timing.

Ik heb al jaren een broodbakmachine staan, maar meer dan een paar broden bakken is er niet van gekomen. Door veel teveel rommel in onze keuken (mijn vrouw wijt het aan een te kleine keuken...) is het apparaat ooit naar de schuur verplaatst. Haal ik een paar doosjes, sierpotten en andere frummels van het werkblad, dan blijft er nog genoeg van over (mijn mening) en is er plaats voor de broodbakmachine.
2022-11-0509.33.522452989135779579262.jpg
Ik bedenk me, dat de maag de ultieme aanleiding was, want de sneetjes die ik hiervan zojuist smulde smaakten prima, en dat voor die prijs! ;)

Zelf bakken kan dus best eens duurder zijn dan van de Lidl, maar het gaat mij dan meer om de lol, de smaak en de gezondheid. Ook met vruchten, noten of kruiden experimenteren lijkt me leuk.

De gedachte om met allerlei zakjes broodmix voor elk €€€ te beginnen, staat mij toch wat tegen. Ik heb die fase indertijd al overleefd. Ermee beginnen is m.i. ervoor gaan en het dan groot genoeg aanpakken. De prepgedachte speelt ook wel een beetje. Niet overdrijven natuurlijk, maar ik zou liever 10 of 20 kg meel kopen van een goede molen verder weg, dan 50x naar de winkel voor een peperduur zakje fabrieksmix.

Is er misschien een gouden tip te geven? Waar haal ik het beste een grotere hoeveelheid prima meel, tegen een redelijke prijs? Nu ik helaas wat verder van de landbouwboer af woon, en van de landbouwboerenmolens, zou online bestellen en bezorging niet slecht zijn...
"Biologisch dynamisch gewiggelroed en toegesproken" hoeft het meel van mij nu ook weer niet te zijn, maar gewoon goed.
Wie weet waar ik het beste kunnen aankloppen?
Alvast een ...:thnx:
 

martin

Mankinds only hope
Is er misschien een gouden tip te geven? Waar haal ik het beste een grotere hoeveelheid prima meel, tegen een redelijke prijs?

Ik heb wel een zilveren of een bronzen tip.
Mijn tip is om te beginnen met 1 keer een broodmix van de supermarkt en die gaat lukken. Dan doe je het helemaal zelf met bloem van de molen en gist en die gaat mislukken. Vervolgens koop je een wat grotere verpakking van bijvoorbeeld Soezie of Soubry en ga je ervaring opdoen hoe de verhouding is met droge gist en die mix, of verse gist. Je gaat na poging 3 a 5 het wel onder de knie krijgen. En ook de relatie vinden tussen de temperatuur van je bloem en de temperatuur in je keuken versus het eindresultaat.

(dus je producten moeten minimaal 15 a 20 graden zijn, als je bloem/mix 10 graden is dan gaat het fout, is je keuken 10 graden onverwarmd dan gaat het ook mis)

Met deze ervaring ga je weer met die bloem van de molen aan de slag en die zal wederom mis gaan maar een stuk minder als de eerste keer. Dan wat experimenteren met de hoeveelheid gist (want je zal er echt veel meer voor moeten gebruiken) en warempel, je bent een echte bakker.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb wel een zilveren of een bronzen tip.
Mijn tip is om te beginnen met 1 keer een broodmix van de supermarkt en die gaat lukken. Dan doe je het helemaal zelf met bloem van de molen en gist en die gaat mislukken. Vervolgens koop je een wat grotere verpakking van bijvoorbeeld Soezie of Soubry en ga je ervaring opdoen hoe de verhouding is met droge gist en die mix, of verse gist. Je gaat na poging 3 a 5 het wel onder de knie krijgen. En ook de relatie vinden tussen de temperatuur van je bloem en de temperatuur in je keuken versus het eindresultaat.

(dus je producten moeten minimaal 15 a 20 graden zijn, als je bloem/mix 10 graden is dan gaat het fout, is je keuken 10 graden onverwarmd dan gaat het ook mis)

Met deze ervaring ga je weer met die bloem van de molen aan de slag en die zal wederom mis gaan maar een stuk minder als de eerste keer. Dan wat experimenteren met de hoeveelheid gist (want je zal er echt veel meer voor moeten gebruiken) en warempel, je bent een echte bakker.

Toen ik nog in NL woonde, heb ik volkoren meel van een molen gekocht. Om het te kunnen laten rijzen, diende daar wat glutenpoeder aan toegevoegd worden, anders mislukte het brood. Mocht je brood mislukken dan kan een gebrek aan gluten in het meel daar ook oorzaak aan zijn.

Helaas kan ik in de Filipijnen niet aan volkoren meel komen. Een paar jaar terug ging het enige winkeltje in Manila dat het verkocht dicht. Nu is alleen nog wit tarwemeel verkrijgbaar, vermoedelijk van Amerikaans genetisch gemanipuleerde tarwe. In Sri Lanka noemden ze dat spul "America powder".
Zodoende staat onze zelf ge-importeerde broodbak machine (want de in Manila met veel zoeken verkrijgbare apparaten waren 2x zo duur) treurig in de opslag. :confused:
 

RockyFlats

Ruttaan
Ook molenmeel kan je online bestellen, kwestie van even op duckduckgo kijken. Meel is net als stroom wel duurder geworden. Beetje prepper had al een paar 25kilo zakken staan natuurlijk.
Diverse melen https://www.de-zuidmolen.nl/meel-voor-brood/
Diverse grootverpakkingen https://www.de-zuidmolen.nl/grootverpakkingen/

@Stuudje, je ontmaskert mij wel weer genadeloos ;).
Bedank voor die tips!

Met meel, vraag ik mij af hoe het met de houdbaarheid zit. Ik heb wel behoorlijk wat 1kg pakken meel bijeen gesprokkeld in een tonnetje, maar trek ik daar ooit het deksel af dan staren mij wellicht zo'n 10.000 oogjes aan? "het leven" zit er immers altijd wel in, en of de zuurstofvreter die strijd wint, is even afwachten. Grotere hoeveelheden over langere tijd opslaan kan, zonder dat het ranzig wordt of aangevreten? Hoe het beste?
Als ingrediënt voor het broodbakken, is de hoedanigheid en toestand ervan immers ook on-topic (hoopvol)?;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb wel een zilveren of een bronzen tip.
Mijn tip is om te beginnen met 1 keer een broodmix van de supermarkt en die gaat lukken. Dan doe je het helemaal zelf met bloem van de molen en gist en die gaat mislukken. Vervolgens koop je een wat grotere verpakking van bijvoorbeeld Soezie of Soubry en ga je ervaring opdoen hoe de verhouding is met droge gist en die mix, of verse gist. Je gaat na poging 3 a 5 het wel onder de knie krijgen. En ook de relatie vinden tussen de temperatuur van je bloem en de temperatuur in je keuken versus het eindresultaat.

(dus je producten moeten minimaal 15 a 20 graden zijn, als je bloem/mix 10 graden is dan gaat het fout, is je keuken 10 graden onverwarmd dan gaat het ook mis)

Met deze ervaring ga je weer met die bloem van de molen aan de slag en die zal wederom mis gaan maar een stuk minder als de eerste keer. Dan wat experimenteren met de hoeveelheid gist (want je zal er echt veel meer voor moeten gebruiken) en warempel, je bent een echte bakker.

@martin, sommigen vermoeden hier onterecht een Russin in de keuken, terwijl ze evengoed Amerikaans of een exotische verrassing kan zijn. Ik laat dat maar even over aan ieders fantasie. In ieder geval is de keuken tot nu toe minder "mijn rijk" geweest, dus zeker ook gezien de te verwachten machtsstrijd (broodbak-strubbelingen), zal het er niet snel te koud gaan worden.

Bedankt voor jouw tips. Nu kan ik zoete broodjes gaan bakken!

Het rijzen van het deeg had je in gedachten vermoed ik, en nu toch maar even een vloeken in de kerk, maar... Is er met bakpoeder ook goed brood te bakken? Prepper-stijl, is ook om rekening te houden met een gebrek aan gist, gist-tijd en gist-ruimtemperatuur.
Anders dan (nog) meel, heb ik hier (relatief bezien) een vrachtwagenlading aan citroenzuur en natriumbicarbonaat liggen, en droom ik ervan om zo de broodbak-koning te worden in onverhoopt gistloze tijden. ;)

Enfin, zou het niet veel uitmaken, of nu met gist of bakpoeder, dan zou dat ook nu wel eens handig kunnen zijn?
 

petroman

SHTF Expert
Bakpoeder?
Dat is net zo'n vage omschrijving als lampolie.

Wat is er mis met gewoon: (volkoren)meel, bloem en gist ?
En of je het goed bewaard hebt zou ik nu, het nog kan, controleren. En een beetje broodbakmasjien heeft een handleiding en darin staan vast ook nog wel wat start adviezen qua receptuur.

Zo kwam ik er achter dat de standaard kant en klaar pakken minder inhoud hadden dan de masjien aankon. Toen dus maar meel, bloem en gist zelf afgewogen en er in gekiept.
Ook daar zat een leercurve op: "het rijst de pan uit" is een echte reëele ervaring. Maar ook dat je de inhoud gerezen en al op een bakplaat kan storten en in een hete lucht oven bakken kan. gaat naar mijn idee beter omdat je warmte rondom hebt en ruimte om uit te zetten en te bakken. opgesloten in een blik is toch anders.
 

RockyFlats

Ruttaan
Bakpoeder?
Dat is net zo'n vage omschrijving als lampolie.
Hee, @petroman, die hobby koos je zelf! ;)
Anders dan aan dat laatste is er echter niet veel vaag want bakpoeder is niet veel anders dan natriumbicarbonaat en (een zuur) citroenzuur.
Wat is er mis met gewoon: (volkoren)meel, bloem en gist ?.
Dat antwoord gaf je zelf al..., een echt reëele ervaring.
Toen dus maar meel, bloem en gist zelf afgewogen en er in gekiept.
Ook daar zat een leercurve op: "het rijst de pan uit" is een echte reëele ervaring.
Ik kan mij voorstellen dat, als je de CO2 die nodig is om het brood te laten rijzen uit bakpoeder haalt, dat in principe beter in te regelen is dan uit een levend iets zoals een gist.
Bakpoeder weeg je af, en "het schuimt tot in de eeuwigheid nog net zoals het ooit begon te schuimen", zo bedoeld...
Die leercurve is dan misschien eerder een verticale lijn?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Niks mis met zelf maken van een starter...als je dan toch bezig gaat. Ben je ook niet zo afhankelijk van gist. En je hebt lekkerder brood.
 

RockyFlats

Ruttaan
Om tegelijk ook maar eens een idee van een geweldig voormalig forumlid aan te halen: uitdaging...? Macaroni-brood en spaghetti-brood... voor onverhoopt meel-loze (tonnetje leeg - de kinderen huilen) tijden?;)
 

petroman

SHTF Expert
Gist weeg je ook af. Het is meer een soort van geheime chemie: een combinatie van temperatuur, vocht, ingredienten. En ervaring ;-)

Bananenbrood.
 

RockyFlats

Ruttaan
Gist weeg je ook af. Het is meer een soort van geheime chemie: een combinatie van temperatuur, vocht, ingredienten. En ervaring ;-)

Bananenbrood.

Dat klopt @petroman, maar er komt een moment dat je zonder gist, tijd of gistingstemperatuur zit. En dan doe je niet veel met andere ervaringen, behalve er weer een bij te hebben.
 

martin

Mankinds only hope
Ik zie een geweldige leuke test aankomen van @Rocky die brood gaat bakken zonder gist. Ga dan niet een normaal brood bakken. Begin eens met een "panbrood" en dan met en zonder bakpoeder. Zuurdesem zou je eens kunnen proberen voor een wat groter brood.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik zie een geweldige leuke test aankomen van @Rocky die brood gaat bakken zonder gist. Ga dan niet een normaal brood bakken. Begin eens met een "panbrood" en dan met en zonder bakpoeder. Zuurdesem zou je eens kunnen proberen voor een wat groter brood.

Och, @martin, ik weet toch niet hoe dat moet..., maar jij bent wel ervaren genoeg om een noob geen zeperd te laten halen, en slim genoeg om er met jouw "Fingerspitzengefuehl" en inzicht wel iets moois van te maken. Tenminste, die verwachting zou ik hoopvol koesteren... ;)
 

drent

Diehard Prepper
@Stuudje, je ontmaskert mij wel weer genadeloos ;).
Bedank voor die tips!

Met meel, vraag ik mij af hoe het met de houdbaarheid zit. Ik heb wel behoorlijk wat 1kg pakken meel bijeen gesprokkeld in een tonnetje, maar trek ik daar ooit het deksel af dan staren mij wellicht zo'n 10.000 oogjes aan? "het leven" zit er immers altijd wel in, en of de zuurstofvreter die strijd wint, is even afwachten. Grotere hoeveelheden over langere tijd opslaan kan, zonder dat het ranzig wordt of aangevreten? Hoe het beste?
Als ingrediënt voor het broodbakken, is de hoedanigheid en toestand ervan immers ook on-topic (hoopvol)?;)

6 maanden ongeveer zegt het etiket. vacuum verpakken maakt daar 2x zo lang van. Wel eerst invriezen (anti beestjes) en/of wat laurier blaadjes er bij (ze zouden niet van de geur houden).
Als je meel op voorraad wil hebben voor lange termijn, dan is de combi maalklaar graan (vaccuum verpakt etc. + molen met handmaal optie nodig.
 

phtvs

Sysop
Admin
6 maanden ongeveer zegt het etiket. vacuum verpakken maakt daar 2x zo lang van.

Het verschilt ook van verpakking tot verpakking. Wij hadden een aantal pakken meel van de molen die langer dan een jaar in de kast stonden. Een pak of 4 was niets mis mee, maar bij twee kropen de torretjes eruit. Alle pakken op dezelfde dag gekocht bij dezelfde molen, dezelfde houdbaarheidsdatum.
 
Bovenaan