• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Coleman 550B Peak One Defensie Back pack Stofe

Marcov

Prepper goeroe
Weer even een redenen om een oud topic onder aandacht te brengen !

Vandaag kwam ik een Coleman 550B die waarschijnlijk flinke Combat schade heeft opgelopen !
Een deuk van jewelste in de ( Koperen ) tank .
Tevens wat schade aan de bovenzijde . Deze is te herstellen .

Het mooiste is dat het ding het gewoon doet en met goede verbranding .

Zie en huiver haha

Bekijk bijlage 13390 Bekijk bijlage 13391 Bekijk bijlage 13392
Coleman branders zijn gewoon goed spul. Zolang die tank gasdicht is, werkt het.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Twee recent aangeschafte Coleman types , 550B en een Peak one 550B499 model zijn niet zonder problemen!
Althans , de Peak 1 in Doos .
Wat mij plots opviel was dat het kraantje een compleet andere kant op stond en los zat .
Vandaag terug naar dump en probleem voorgelegd .
Wat bleek ! Dump eigenaar had het ding zelf samengesteld pff . Van drie 1 gemaakt , zoiets .
Ik heb 15 euro geboden voor het gehandicapte geval en dat was oké.
Thuisgekomen het ding gedemonteerd en wat bleek !?
Allemaal vettige troep op de uit de tank komende onderdelen .
Het staat nu in de week ( losweek badje ) en volgende week gaat het in de Ultrasonische reiniger .

Ook heb ik nog een andere Coleman gedemonteerd voor onderdelen .
De lange dunne draad ( naald ) komt uit de Benzine Generator. Deze kan terug gemonteerd worden .

De andere Coleman 550B met groene houder test ik morgen . Eerst brandstof halen .

Zie Link met info omtrent demontage , link 1 , link 2 Montage .






20190203_173628.jpg 20190203_173721.jpg 20190203_173821.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het valt me altijd op dat jij super schoon werkt met dat kleine pieter peuterige spul :).

Bij dat klein spul wel ja ;)
Maar bij oa een Scooter / Brommer / Motor dan struikel ik over vanalles en kan ik geregeld iets niet vinden wat voor mijn neus ligt .

En Schoon :fluit: ? Bij montage wel .

Als ik één youtube filmpje bekeken heb dan kan ik het daarna zo uit mijn hoofd . Ook complexere dingen .

Dat werkt dan weer wel met mijn Brein haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De Coleman met Battle damage ( zie foto en is al eerder in dit Topic getoond )
Waarschijnlijk zet ik deze onderdelen op de Peak one , dit als de originele Peak onderdelen na reiniging niet functioneren !
Pompstokje is helaas een andere uitvoering en met een Bajonet sluiting.

De andere delen moet ik nog vergelijken met elkaar . Misschien dat de onderdelen van de Defensie 550B al gemoderniseerd zijn .

15492155910771945258036405222849.jpg
 
F

frans81

Gast
Gisteren laat op de avond wegens geen geduld ;) De onderdelen van de Peak 1 toch nog gereinigd in de Ultrasoon reiniger . Wat een troep kwam er vrij .
Na 5x 480 seconden heb ik het nagespoeld en gedroogd in de oven .

Dat is dus klaar .

Tankje echter ! Is een ander verhaal :( Ik heb deze laten weken en gespoeld met verse brandstof . Probleem echter :oops: was dat er hele vellen met coating loskwamen en met leegschudden dus zichtbaar werden .

Ze behoren dus gecoat te zijn . Ik denk dat ik het meeste er wel uit heb .
Maar na drogen van ook dat tankje , in de oven rammelde er nog losse stukjes droge coating in tankje .

Wat mij ook opviel was dat dit 1993 tankje van Aluminium is en dat het tankje van de zwaar gehavende 550B van koper ( Brass ) vervaardigt is . Deze is uit 1999 .

@petroman weet jij een oplossing omtrent dat coating probleem ? Is het te hercoaten?

20190204_134307.jpg 20190204_134315.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , zelf geen ervaring maar er zijn spullen in de handel die een tank sealen POR is er 1 van.
Echter je tank moet dan helemaal spik en span schoon zijn. Dat wordt lastig als ik het zo lees. Thinner er in en een handvol moertjes, boutjes, ketting en dan op een schuddende draaitafel zetten.
Ik zou het ding schoonmaken, als dat dus nog kan, en dan droog wegzetten. Of gebruiken en dan leeg en droog wegzetten.
Ding is niet lek toch ? Dus je hoeft niet te sealen om gaten te dichten.
Ik denk dat aluminium meer oxideert dan messing. Maar het is goedkoper.
 
F

frans81

Gast
@frans81 , zelf geen ervaring maar er zijn spullen in de handel die een tank sealen POR is er 1 van.
Echter je tank moet dan helemaal spik en span schoon zijn. Dat wordt lastig als ik het zo lees. Thinner er in en een handvol moertjes, boutjes, ketting en dan op een schuddende draaitafel zetten.
Ik zou het ding schoonmaken, als dat dus nog kan, en dan droog wegzetten. Of gebruiken en dan leeg en droog wegzetten.
Ding is niet lek toch ? Dus je hoeft niet te sealen om gaten te dichten.
Ik denk dat aluminium meer oxideert dan messing. Maar het is goedkoper.

Het ding is verder inorde !
Geen gebreken . Alleen die loslatende coating .
Ik ga het vullen met thinner en scherpe aquarium grit . Dan schudden / inwerken/ Schudden enz .
En dan niet coaten maar vullen en geregeld gebruiken of gewoon verkopen .
 

petroman

SHTF Expert
Ik noem thinner omdat het nogal agressief van alles oplost maar misschien eerst even testen op wat er uit komt.
Je kan niet met een lange pincet door vulopenning lospulken ?
 
F

frans81

Gast
Ik noem thinner omdat het nogal agressief van alles oplost maar misschien eerst even testen op wat er uit komt.
Je kan niet met een lange pincet door vulopenning lospulken ?

Nee middels pincet lukt niet !
Er zijn al hele vellen uitgekomen . Ik denk van vooral bodem gedeelte .
Ik probeer eerst met verse wasbenzine . Epoxy is na verwerking niet meer oplosbaar in thinner .

Het is een 2K product .

Alleen met agressieve afbijt producten of stralen .
Wanneer deze tankjes aan binnenzijde gestraald waren en dus ruw , dan zou eenmaal behandeld met Epoxy er een veel beter hechting ontstaan .

Het probleem is derhalve dat wanneer er lange tijd en bij niet gebruiken de aanwezige brandstof bederft en een reactie aangaat met de coating .
Het kruipt tussen de laklaag en gladde tankwand en het gaat afbladderen .
Tank inhoud stonk behoorlijk !

Gelukkig verder geen probleem .
 

Niels

Mankinds only hope
Maar effe serieus he... waarom zit er eigenlijk een coating in?
In racewagens gaat de benzine ook gewoon zo in een aluminium tank vonder problemen.
Ik zou de coating er uit schuren met fijn zand en grind en wat je nu ook al doet en helemaal dus geen coating meer er in.
 
F

frans81

Gast
Maar effe serieus he... waarom zit er eigenlijk een coating in?
In racewagens gaat de benzine ook gewoon zo in een aluminium tank vonder problemen.
Ik zou de coating er uit schuren met fijn zand en grind en wat je nu ook al doet en helemaal dus geen coating meer er in.

Net zoals ik er over denk en naar ga handelen .
Koperen tank , Aluminium tank , coating in Tank .
In een Alu tankje tegen toch net andere mogelijkheid ( type ) van corrosie begrijp ik het nog .
Of in een stalen / ijzeren tankje . Maar bij een koperen geval ??
 
F

frans81

Gast
Even een Link met oa , waarom een coating en How it's made , a Coleman Camping Stove .

 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 , mijn messing tanks oxideren soms sneller dan aluminium.

En dit gerelateerd aan?
Onder welke omstandigheden ;)
Wel brandstof in Tank/ Geen Brandstof / halfvolle tank of juist bijna leeg ?

Zoals eerder getoonde link met Coleman filmpje , laat Coleman zien dat ze voor kwaliteit staan op lange duur . Derhalve een coating :hug: .
Ik kan natuurlijk met een zelf gefabriceerd iets ook dat tankje via een opening aan binnenzijde hercoaten ( middels vernevelen ) . Of gewoon 50cc epoxy erin en ronddraaien en overtollig eruit schudden ?!
 
F

frans81

Gast
@frans81 Heb jij een idee over de verschillen in de praktijk tussen een 550b, een 442 en een 533?

Ook ik moet voor een Antwoord googel raadplegen ;)

Maar ik vermoed dat het vooral een verschil in formaat is en de te kunnen gebruiken brandstoffen .
Dus lichtgewicht / Zwaargewicht , en Multifuel / Gasoline verschillen .
 

Roel

Mankinds only hope
Dan zal het wel in de tankinhoud zitten, allemaal gebruiken ze loodvrij.
Ik ga me toch zo'n ding aanschaffen, werkt veel beter en duurzamer dan die gasbussies.
 
Bovenaan