• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Coleman 550B Peak One Defensie Back pack Stofe

F

frans81

Gast
Dan zal het wel in de tankinhoud zitten, allemaal gebruiken ze loodvrij.
Ik ga me toch zo'n ding aanschaffen, werkt veel beter en duurzamer dan die gasbussies.

Ja , maar niet alle kunnen op Petroleum .
Dat is dan wel weer een Nadeel .
Die nieuwe en goedkopere Defensie ( Chinese ) Dutraco branders zijn ook goed ! Maar daar moet je wel meteen via Ali de losse onderdelen bij kopen . Sproeiertjes en pompleertjes . Zie topic Dutraco brander .
Bij de Chinese hoef je zelfs geen Generator te verwisselen . Tevens heeft dit type een Roar brander . Veel vermogen met geluid haha .
Coleman is wat rustiger met branden en degelijker op langere termijn .

Ik heb beide ( Coleman en Dutraco Chinees ) , plus Campinggaz types met idd gasbusjes .
 

Roel

Mankinds only hope
I.d.d. @Frans, niet allen doen het op petro, maar ik heb het idee dat het op benzine allemaal net wat heter gaat worden, dus kies ik toch maar voor die uitvoering.
Ik denk zelfs dat je in een beetje dringende situatie nog gauwer aan benzine dan aan petroleum kunt komen...;)
 

Ray

SHTF Expert
Maar effe serieus he... waarom zit er eigenlijk een coating in?
In racewagens gaat de benzine ook gewoon zo in een aluminium tank vonder problemen.
Ik zou de coating er uit schuren met fijn zand en grind en wat je nu ook al doet en helemaal dus geen coating meer er in.
Een race wagen staat ook niet een half jaar in opslag met halfvolle tank...

Coating is waarschijnlijk toch belangrijk tegen corrosie, deze tankjes komt nog wat druk op ook.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik voel een test aankomen... Eens zien of ik ergens een aluminium bakje / tankje kan regelen waar ik wasbenzine in kan laten staan.

Edit:
Op Ali kleine aluminium mini flesjes besteld voor de test, 2 stuks, 1 voor wasbenzine (~colemanfeul) en 1 voor Euro95.
 
F

frans81

Gast
Ik slijp van de week dat met Battle Damage Coleman tankje door .
Dit om constructie binnenzijde te bekijken .
En zo kom ik erachter of en hoe ik veilig en zo simpel mogelijk kan hercoaten .

Ik hoop op 50 cc er in , effe ronddraaien totdat alles geraakt is en overtollig er weer uitschudden.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik voel een test aankomen... Eens zien of ik ergens een aluminium bakje / tankje kan regelen waar ik wasbenzine in kan laten staan.

Edit:
Op Ali kleine aluminium mini flesjes besteld voor de test, 2 stuks, 1 voor wasbenzine (~colemanfeul) en 1 voor Euro95.
Ze zijn overigens nog steeds niet binnen!

MAAR...

Ik heb van medeprepper / kampeerliefhebber / outdoorfreak @Jasje een Coleman 550b cadeau gekregen!
Voor het pompje de revisieset besteld waarbij er een leertje in komt.
Leertje eerst een nacht in de Ballistol laten weken (olie) en toen gemonteerd, pompje werkt nu zeer goed :).
Dat is trouwens een tip voor iedereen met zo'n ding, het pompje moet af en toe geolied worden via het druppelgaatje wat er voor bestemd is.

Het brandertje werkt nu, en deze werkt SUPER!

Eigenlijk vreemd dat ik zo lang ben weggebleven van de vloeistofbranders.

Om deze te gebruiken om minder vluchtige brandstoffen als diesel / slaolie / petroleum / kerosine en andere meuk kan de generator gewisseld worden.
Ik heb vernomen dat ene @frans81 er 1 heeft voor mij waarvan de prepwaardigheid van het toestel natuurlijk wel verhoogd word :).


MAAR...

Nu zit ik te denken... vluchtige brandstof... is ook spiritus of bio-ethanol...
In mijn ogen zou dit ook prima moeten werken in een mutifeul of i.i.g. brander mer generator voor colemanfeul / euro ongelood.
Ik heb van anderen begrepen dat dit allemaal niet zo lekker werkt en dat je aan het draaien blijft aan de regelknop om het ding aan de gang te houden.

Zijn er mensen die me hier meer over kunnen vertellen waarom dit is?
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Kijk even of de rubbertjes en afdichtingen tegen de vloeistoffen die je noemt kunnen. Ik weet niet precies welk soort rubber je moet hebben maar het gaat niet altijd goed. (Net als met auto's en de nieuwe benzine)

Vaak kun je ze eenvoudig en voor weinig geld vervangen. Dat + een langere verdamper er op en je kunt vooruit lijkt me :)
 
F

frans81

Gast
Er zijn er al heel veel die hebben liggen kloten en prutsen en testen en prullenbakken!

Ik denk dat je er niets mee opschiet in het huidige nu met nog genoeg spul achter de hand .

In een SHTF en in onderdelen / Brandstof schaarste lijkt mij dat improviseren nuttig en echt nodig .

Die 550b's en andere types doen wat ze moeten doen en branden perfect op datgene waarvoor ze ontworpen zijn .
Derhalve zie ik geen enkel nut in het misschien verprutsen van een goed werkende stove .
 

Niels

Mankinds only hope
Afgelopen weekend is hij mee geweest, en naar alle tevredenheid!
Ik had het tankje bijna vol toen ik ging, en heb niet heel veel verbruikt. Het ding deed super.
In de rugzak is hij echter wel aan de grote kant t.o.v. gasbusje met klein brandertje.
Maar goed, het voordeel om eenvoudig je brandstof weer naar 100% te tanken vind ik wel een grote pro!
 
F

frans81

Gast
Vandaag heb ik een nieuwe Coleman transportbox ontvangen .
Ze zijn speciaal voor Defensie ontworpen ( Nsn genummerd ) en ik vind ze ideaal . 100 % safe en waterdicht .

20190310_162931.jpg 20190310_162737.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Die van mij heeft een gaatje onderin, dat is wel handig bij het sluiten en openen zodat de lucht er uit en in kan.
Het lijkt alsof het gaatje er af fabriek in zit.

Gaatje is niet origineel !
Het is een veiligheids transportbox .
Bij brandstoflekkage door rare houdingen ( niet rechtop staan) stoten enz blijft de gelekte brandstof in dat ding .
Gaatje heeft iemand erin geboord om het ding makkelijker te kunnen openen . Ze trekken namelijk vacuüm . Als je dan het ding opend zuigen beide delen naar elkaar toe .
Openen doe je door deksel open te draaien en met trekkende beweging .

Nogmaals je koker is nu niet meer veilig en brandstof kan bij schade brander in jou rugzak geraken .

Dichtkitten
 
F

frans81

Gast
Die van mij heeft een gaatje onderin, dat is wel handig bij het sluiten en openen zodat de lucht er uit en in kan.
Het lijkt alsof het gaatje er af fabriek in zit.

@Niels Ik heb vandaag een houder ontvangen zonder gaatje en dus origineel en veilig . Als je hem wil ?

15535247684368034352973970551010.jpg 15535248002075916059856578749253.jpg
 
F

frans81

Gast
En als hij hem niet wil... ik denk dat mijn 442 er ook in past...:)

Ligt aan de hoogte natuurlijk . Sommige hebben en toch iets hogere tank . Zijn dan volgens mij ook smaller van constructie !? Een 550B is totaal 15 cm hoog en Tank is 11 cm doorsnee . Vulopening en pompstok gedeelte vallen daarbuiten .
 

Roel

Mankinds only hope
Die 15 cm klopt precies, de tank is ook 11 cm, enkel het kraantje steekt daar iets buiten... meet eens de diameter van de houder...?
 
F

frans81

Gast
Die 15 cm klopt precies, de tank is ook 11 cm, enkel het kraantje steekt daar iets buiten... meet eens de diameter van de houder...?
Die houders lopen enigzins ovaal . Brander past ook maar op 1 wijze .

15535367885217098799874165188859.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Mijne kit ik wel dicht. Heb et gat nog eens onderzocht en is inderdaad niet standaard.
Wel heel lief dat je aan mij denkt! Ik krijg al te veel van jou, en ben nog steeds niet lans geweest.
 
F

frans81

Gast
Mijne kit ik wel dicht. Heb et gat nog eens onderzocht en is inderdaad niet standaard.
Wel heel lief dat je aan mij denkt! Ik krijg al te veel van jou, en ben nog steeds niet lans geweest.

Ik wacht idd nog steeds .
Motiveer jezelf
 
Bovenaan